Fredrik Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 De ryktene tror jeg ikkeno på... 750 hk du liksom. Nå var du morsom. Hvorfor ikke?... RUF henter ut 230 HK ekstra av 911 Turbo... http://www.aftenposten.no/bil/article4050333.ece
ogee1 Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 Nei, jeg tuller ikke. Bildene er ikke ekte og er photoshoppet på en standard F10 modell av en kar via Bimmerpost. Derav også dildallet i topp og bunn av bildene. Det forklarer hvorfor den er så lav, ja. Original M5 vil vel ikke ha så mye senk?
Fredrik Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 Du er nok inne på noe Fredrik, men i dagens effekt-hysteri-konkurranse så tror jeg det blir vanskelig å kunne holde følge med alt. Audi RS6 med sine 580hk og Mercedes Benz E 63 AMG med sine 525hk tror jeg vil være BMWs fokusområde når det gjelder den nye M5 og de vil derfor plassere seg forholdsvis greit dersom nye M5 vil levere 600hk. Heldigvis har BMW andre kvaliter som rettferdiggjør effekten ved at de ikke alltid er på topp. Man ser jo bare i en av de siste Top Gear episodene hvor BMW M3 og Audi RS5 går i strupene på hverandre. Porsche Panamera vil, etter min mening, fremstå som en øvre klasse.. kanskje en BMW M7 ville vært tingen?. Jeg er helt enig og på mange måter er effekthysteriet helt håpløst. Hvis BMW reduserer vekten på den kommende M5 modellen med ca. 250 Kg i forhold til F10 550i holder selv 550 HK i lange baner for å kjøre fra Porsche Panamera Turbo. Hvis Porsche har bestemt seg for å være hurtigst i de fleste disiplinene (noe som er ganske trolig) er det mye enklere for Porsche å befeste posisjonen enn for BMW. Porsche har tross alt et utgangspunkt som sportsbilfabrikant og behøver ikke å ta hensyn som gjelder for 520d og tilsvarende modeller.
noekult Skrevet Mars 7, 2011 Forfatter Skrevet Mars 7, 2011 De ryktene tror jeg ikkeno på... 750 hk du liksom. Nå var du morsom. Hvorfor ikke?... RUF henter ut 230 HK ekstra av 911 Turbo... http://www.aftenposten.no/bil/article4050333.ece Ja, men Porsche er ikke RUF. Porsche er ikke trimma Porsche. Porsche Panamera S har ingen grunn til å levere 50 hk mer enn en sinnsyk okse fra Italia. Porsche har hensynsløse kjøpere som forventer driftsikkerhet, RUF har kjøpere som vet akkurat hva de kjøper og at driftsikkerheten kan være redusert. Så, skal vi vedde på at ryktene bare er fantasi og hjernemastubering? Gå opp 150 hk i S-versjon, haha, det er litt fantasi selv i sinnsyke Porsche-land. Ikke prøv å si noe annet engang... Og PS. Sammenligningen din var altfor "apples and oranges"...
Fredrik Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Ja, men Porsche er ikke RUF. Porsche er ikke trimma Porsche. Porsche Panamera S har ingen grunn til å levere 50 hk mer enn en sinnsyk okse fra Italia. Porsche har hensynsløse kjøpere som forventer driftsikkerhet, RUF har kjøpere som vet akkurat hva de kjøper og at driftsikkerheten kan være redusert. Så, skal vi vedde på at ryktene bare er fantasi og hjernemastubering? Gå opp 150 hk i S-versjon, haha, det er litt fantasi selv i sinnsyke Porsche-land. Ikke prøv å si noe annet engang... Porsche er ikke RUF, men 997 GT2 RS har tross alt hele 120 HK mer enn 997 Turbo og det forteller litt om hva Porsche kan finne på å gjøre når de går inn for saken. Hvis vi sier at Porsche gjør nogenlunde det samme nummeret med Panamera Turbo S snakker vi om over 700 reelle hestekrefter. Porsche Panamera Turbo har offisielt "kun" 500 HK, men de fleste kjennere av modellen er enige om at for å bringe en bil som veier hele 1970 Kg ned på 4 sekunder blank 0-100 Km/t trenger man mye mer enn 500 HK. Ganske sikkert er den reelle effekten rundt 600 HK. Det er heller ingen tvil om at Porsches V8 motor på 4806 cm3 er god for mye mer enn dagens effektuttak.
Chriso Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Porsche Panamera Turbo har offisielt "kun" 500 HK, men de fleste kjennere av modellen er enige om at for å bringe en bil som veier hele 1970 Kg ned på 4 sekunder blank 0-100 Km/t trenger man mye mer enn 500 HK. Ganske sikkert er den reelle effekten rundt 600 HK. Det er heller ingen tvil om at Porsches V8 motor på 4806 cm3 er god for mye mer enn dagens effektuttak. Dette har jeg stusset litt på, synes tallene for Panamera er "vel" gode. Det samme gjelder for Nissan GT-R (virker for god til å være sann). Og dersom dette stemmer, har de lov til å gjøre noe slikt? Hvorfor sier ikke alle produsenter bare at bilene har 80% av den reell effekten, og dermed sparer kundene for litt avgiftskroner (i hvert fall i Norge, Danmark, Belgia, osv)?
Erebus Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Det er spekulert mye i Panamera Turbo sin virkelige effekt, men du må skjønne forskjellen mellom pressebiler og kundebiler fredrik. Dette gjelder riktignok ikke bare porsche, men også Ferrari, Nissan, mercedes ++.... Chris harris ventilerte sin frustrasjon over Ferrari for ikke lenge siden: http://jalopnik.com/#!5760248/how-ferrari-spins Du kan heller ikke sammenligne 997 turbo med 997 GT2 RS Fredrik. Sistnevnte har i kraft av sitt modellnavn per definisjon 40-60 hester mer enn den kontemporære turboutgaven, når man i tillegg slenger på RS på slutten , forplikter navnet Dynotester av Panamera Turbo kundebiler viser rundt 420 hester på hjulene, noe som med firehjulstrekk må sies å være veldig bra, men ikke ikke opp mot 600 hester på cranken som du snakker om fredrik Det er primært firehjulsdriften i kombinasjon med dreiemomentet og PDK kassa som tilskriver panamera turbo de fantastiske tidene, men når testene varierer mellom 3.3 og 4.4 sekunder til 100, sier det seg selv at vi snakker om "Press cars" I høyere hastigheter er ikke panamera så heseblesende rask. Fun fact: E60 M5 er faktisk raskere fra ca 200 kmt og oppover... Men det at Porsche sine motorer leverer mer enn oppgitt er ikke noe nytt. det er de jo litt kjent for, og det er jo flott! Hvis du tar høyde for at 997 Turbo S modellen leverer 30 hester mer enn standard-turboen, blir 250 hester ekstra i S-modellen helt på månen fredrik...hehe.. men jeg liker at du er så porsche fantast =) Skal jeg begi meg inn på noe spekulering i en Panamera S versjon, vil jeg tippe på mellom 540 og 570 hester ( så kan man jo ta en diskusjon på hvor mye reelt som er i motoren). Selvfølgelig kan du ta ut mye mer av disse motorene, men det har lite med porsche, eller fabrikkanter generellt å gjøre. De har andre hensyn å ta. Utslipp, sikkerhet, garantier, slitasje på deler, girkassen osv... Men PDK kassen til porsche er virkelig helt syk. den må tilskrives mye av prestasjonene.
Fredrik Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Det finnes flere kjente eksempler på at bilprodusentene underdriver enkelte modellers motoreffekt, men Panamera Turbo er uten tvil et av de mer "grove" eksemplene. Porsche har imidlertid gjort dette nummeret før med f.eks modellen 928 GTS. Denne modellen skal offisielt yte 350 HK, men yter i realiteten godt over 400 HK. Dette er en temmelig stor forskjell når man vet at motoren ikke har ladeluft. Tilsvarende har Porsche ofte underdrevet både offisielle akselerasjonsverdier og topphastigheter. Det er ingen tvil om at Panamera Turbo har langt over 500 HK. Modellen er over 150 Kg tyngre enn E60 M5, men er allikevel nesten 20% hurtigere 0-100 Km/t. Dette er en evighet når disiplinen gjennomføres på rundt 4 sekunder. Panamera Turbo er også 17 sekunder hurtigere rundt Nürburgring enn E60 M5. Dette er kun mulig hvis den har et reelt effektovertak. Porschen er ikke overlegen BMW´en i svingene så det er på rettstrekningene den kjører fra... og det skikkelig overbevisende også. Slikt krever kun én ting... power... mye power. http://www.automotorsport.se/tv/?m=19538
Erebus Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Det finnes flere kjente eksempler på at bilprodusentene underdriver enkelte modellers motoreffekt, men Panamera Turbo er uten tvil et av de mer "grove" eksemplene. Porsche har imidlertid gjort dette nummeret før med f.eks modellen 928 GTS. Denne modellen skal offisielt yte 350 HK, men yter i realiteten godt over 400 HK. Dette er en temmelig stor forskjell når man vet at motoren ikke har ladeluft. Tilsvarende har Porsche ofte underdrevet både offisielle akselerasjonsverdier og topphastigheter.Det er ingen tvil om at Panamera Turbo har langt over 500 HK. Modellen er over 150 Kg tyngre enn E60 M5, men er allikevel nesten 20% hurtigere 0-100 Km/t. Dette er en evighet når disiplinen gjennomføres på rundt 4 sekunder. Panamera Turbo er også 17 sekunder hurtigere rundt Nürburgring enn E60 M5. Dette er kun mulig hvis den har et reelt effektovertak. Porschen er ikke overlegen BMW´en i svingene så det er på rettstrekningene den kjører fra... og det skikkelig overbevisende også. Slikt krever kun én ting... power... mye power. http://www.automotorsport.se/tv/?m=19538 Igjen, jeg spør, er dette en reel representant for den menige Panamera Turbo som leveres til kunder, eller er det en Press car? Porsche har jo faktisk, i likhet med mange magaziner, ikke vært i nærheten av å reprodusere tidene satt av Nissan sin GTR rundt ringen. de kjøpte jo til og med en GTR for å teste 4-hjulsdrift er en stor fordel i svinger fredrik ( derimot ikke rett frem), se bare på Nissan GTR. den veier like mye som en M5, og har mindre pepper under panseret...vissnok
Fredrik Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Igjen, jeg spør, er dette en reel representant for den menige Panamera Turbo som leveres til kunder, eller er det en Press car? Porsche har jo faktisk, i likhet med mange magaziner, ikke vært i nærheten av å reprodusere tidene satt av Nissan sin GTR rundt ringen. de kjøpte jo til og med en GTR for å teste 4-hjulsdrift er en stor fordel i svinger fredrik ( derimot ikke rett frem), se bare på Nissan GTR. den veier like mye som en M5, og har mindre pepper under panseret...vissnok 4x4 er uten tvil en fordel i svinger, men Panamera er såpass stor og tung at den ikke akkurat er en ballerina slik E60 M5 er det. Dette er også den store forskjellen på disse modellene. Jeg registrerer også at Panamera Turbo er noe hurtigere enn E60 M5 på en stående kilometer og dette kan ikke bety annet enn at Porschen også er hurtigere enn BMW´en i høyere hastigheter. Jeg har ikke lest eller hørt at Porsche manipulerte pressen med spesielt oppsatte utgaver av Panamera Turbo ved lanseringen av modellen. Er du sikker på at du ikke blander sammen fakta og fiksjon når du påstår slikt?
Erebus Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Vel, nå er ikke M5 noen ballerina slik du påstår, men det skal nevnes at 2006 og 2007 modellene av BMW M5 kom med continental dekk, 8:13 runden med 2006 modellen av M5 ble gjort med disse dekkene. Det var lenge spekulert i om M5 med de nye PS2 dekkene som kom på 08 og 09 modellene kunne få ned Rundetiden rundt ringen litt, noe de gjorde regner med at tysken er stødig fredrik : http://www.rhein-main.net/sixcms/detail ... _id=731907
Erebus Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Igjen, jeg spør, er dette en reel representant for den menige Panamera Turbo som leveres til kunder, eller er det en Press car? Porsche har jo faktisk, i likhet med mange magaziner, ikke vært i nærheten av å reprodusere tidene satt av Nissan sin GTR rundt ringen. de kjøpte jo til og med en GTR for å teste 4-hjulsdrift er en stor fordel i svinger fredrik ( derimot ikke rett frem), se bare på Nissan GTR. den veier like mye som en M5, og har mindre pepper under panseret...vissnok 4x4 er uten tvil en fordel i svinger, men Panamera er såpass stor og tung at den ikke akkurat er en ballerina slik E60 M5 er det. Dette er også den store forskjellen på disse modellene. Jeg registrerer også at Panamera Turbo er noe hurtigere enn E60 M5 på en stående kilometer og dette kan ikke bety annet enn at Porschen også er hurtigere enn BMW´en i høyere hastigheter. Jeg har ikke lest eller hørt at Porsche manipulerte pressen med spesielt oppsatte utgaver av Panamera Turbo ved lanseringen av modellen. Er du sikker på at du ikke blander sammen fakta og fiksjon når du påstår slikt? Vel, hvordan forklarer du ellers akselerasjonsavvik på opptil 30-40% til 100 fredrik? Du sier jo selv at den leverer opp mot 600 hester, skulle likt å se dokumentasjon på det, da det jeg har sett av rullende landevei på kundebiler tilsier rundt 420ish hester på hjulene....
Fredrik Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Vel, hvordan forklarer du ellers akselerasjonsavvik på opptil 30-40% til 100 fredrik? Du sier jo selv at den leverer opp mot 600 hester, skulle likt å se dokumentasjon på det, da det jeg har sett av rullende landevei på kundebiler tilsier rundt 420ish hester på hjulene.... Med PDK Sport+ gearkassen tror jeg absolutt ikke at Panamra Turbo har akselerasjonsavik på 30-40%. Porsche påstår 0-100 Km/t på 4 sekunder blank og det er bl.a dette de selger bilen på. Er det såpass store avvik som du antyder tror jeg vi kan fastslå at Porsche hurtig vil komme ut i store problemer med troverdigheten. Panamera Turbo er 17 sekunder hurtigere enn E60 M5 rundt Nürburgring pga. et saftig effektovertak, en helt fantastisk PDK gearkasse og Porsches PASM system (aktivt stabiliseringssystem). Hvorvidt E60 M5 er en ballerina i ordets rette forstand kan sikkert diskuteres, men i forhold til Panamera Turbo er den helt klart en ballerina. Dette eksempelet viser også at du kverulerer mer enn du behøver. Du tviler på at Panamera Turbo har en motor som yter opp mot 600 HK. Greit nok... og jeg vet det heller ikke. Jeg påpeker kun hva andre har antydet før meg og jeg legger ytterligere til at Panamera Turbo er uhyggelig hurtig for å være så stor og tung som den er. Panamera Turbo er utrolig effektiv og er på den måten en langt bedre konstruksjon enn f.eks E60 M5... og spesielt hvis den kun har noe over 20 HK mer enn E60 M5.
Erebus Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Vel, hvordan forklarer du ellers akselerasjonsavvik på opptil 30-40% til 100 fredrik? Du sier jo selv at den leverer opp mot 600 hester, skulle likt å se dokumentasjon på det, da det jeg har sett av rullende landevei på kundebiler tilsier rundt 420ish hester på hjulene.... Med PDK Sport+ gearkassen tror jeg absolutt ikke at Panamra Turbo har akselerasjonsavik på 30-40%. Porsche påstår 0-100 Km/t på 4 sekunder blank og det er bl.a dette de selger bilen på. Er det såpass store avvik som du antyder tror jeg vi kan fastslå at Porsche hurtig vil komme ut i store problemer med troverdigheten. Panamera Turbo er 17 sekunder hurtigere enn E60 M5 rundt Nürburgring pga. et saftig effektovertak, en helt fantastisk PDK gearkasse og Porsches PASM system (aktivt stabiliseringssystem). Hvorvidt E60 M5 er en ballerina i ordets rette forstand kan sikkert diskuteres, men i forhold til Panamera Turbo er den helt klart en ballerina. Dette eksempelet viser også at du kverulerer mer enn du behøver. Du tviler på at Panamera Turbo har en motor som yter opp mot 600 HK. Greit nok... og jeg vet det heller ikke. Jeg påpeker kun hva andre har antydet før meg og jeg legger ytterligere til at Panamera Turbo er uhyggelig hurtig for å være så stor og tung som den er. Panamera Turbo er utrolig effektiv og er på den måten en langt bedre konstruksjon enn f.eks E60 M5... og spesielt hvis den kun har noe over 20 HK mer enn E60 M5. Selvfølgelig tviler jeg på at en motor som er oppgitt til 500 hester yter nærmere 600, sier seg vel selv? Det er jo ganske grove variabler, men alt jeg ba om var tross alt dokumentasjon for påstanden? Synes det er litt lav takhøyde for diskusjon med deg om det skal kvalifisere til betegnelsen kverulant. Jeg er den første til å forandre egne fordommer og oppfatninger, men som akademiker liker jeg å få servert kilder.. Les selv, enkelte tester har Panamera turbo ned til 3.3 sekunder til hundre, andre mellom 4.2 - 4.4 sekunder. Nå er ikke jeg matematiker, men avviket mellom disse tallene er vel ballpark 30%+ ? Car and Driver Testing results for Panamera Turbo (MSRP $147,945 as tested) 0-60 3.3 sec 1/4 mi 11.7 @ 119mph Braking 70-0 in 159ft Skidpad 0.92g Sjekk linken ovenfor, E60 M5 facelift bruker 7:52 rundt banen og er raskere enn Panamera turbo rundt Nordschleife. Ingen har sagt noe på at Panamera turbo er uhyggelig rask, heller ikke jeg. Vil igjen påpeke at jeg synes det er synd at du tyr til personifiseringer og kaller meg en kverulant, da alt jeg sa var at en 1800 kilo tung bil aldri er en ballerina, selv jamført med en 1970 kilo bil, all den tid jeg liker den lette tonen og enighet om uenighet som ellers råder ganske fritt her på bimmers forumet. Ellers har jo panamera fått svært blandet kritikk, mens E60 M5 har vært benchmarken i mange år... for what its worth
noekult Skrevet Mars 9, 2011 Forfatter Skrevet Mars 9, 2011 Nå må du ikke glemme at S og RS modeller kan sammenlignes og at Porsche er best uansett hvordan du snur og vender på det Ikke ta det ille opp, men vi vet hvem som er magasinracern i denne tråden. Ps. Jeg syns diskusjonen oven er tåpelig. Dere sannenligner old tech mot fersk teknologi. Hvorfor er 430 Scuderia like rask rundt Fiorano som den langt kraftigere Enzo? Nyere teknologi. Case closed. Skulle bare mangle at Panamera Turbo var bedre enn 5 år gammal E60 på absolutt alle områder. Ps. 2: Man må slutte å formidle ting ukritisk videre! Du må stå for dine argumenter og helst backet med kildehenvisning, eller så er argumentene og påstandene ingenting verdt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå