Eirik Viste Skrevet April 10, 2011 Forfatter Skrevet April 10, 2011 EWS betyr Elektronische Wegfahr Sperre eller elektronisk startsperre. Ved bytte av hjerne eller motor er det ofte et problem, siden forskjellige deler må kommunisere med hjernen for at motoren skal starte. De hjernene jeg selger har denne sperren fjernet. Det betyr at du bare kobler til hjernen og starter. Et annet alternativ er å levere inn den hjernen du allerede har til omprogrammering. Det tar noe tid og det blir mer fraktkostnader. Men er og mulig å få til hvis jeg har en ledig hjerne uten EWS til utlån i mellomtiden. Hvis en monterer M50B25 innsug på en M52B25 er det fullt mulig å få over 30 hk mer i motoren så lenge eksosen er dimensjonert som en 528. Jeg har vurdert å levere inn den omprogrammerte 2.5 hjernen jeg har en gang til for å fjerne EWS'en. Det gjør alt mye lettere. Men har som nevnt også de delene du trenger for å brukes på din motor. Hvis du en gang planlegger en tur til Stavanger er det mulig å teste ut dette. Har en dyktig mekanikerkompis som også kan fikse ombyggingen av innsuget. Eirik.
Haug530D Skrevet April 12, 2011 Skrevet April 12, 2011 Trenger egetnlig bare Hjerne da jeg har M50 innsug, Big bore Throttle kit, Grenrør og Scorpion bakpotte. Men den du har er med sperre på?
Eirik Viste Skrevet April 12, 2011 Forfatter Skrevet April 12, 2011 Ja, hjernen jeg har er med sperre i selve hjernen, men jeg har nøkkelchip'en, og EWS modulen. Da skal den starte på din bil og. Da må en skifte over en liten chip i nøkkelen. Angrer i ettertid at ikke sperren ble fjernet fra denne hjernen og. Skulle bruke den selv på en M52B25 i en E36, men jeg solgte den motoren. Synd at du ikke har 2.8 liter motor med at de dyre delene som du har i tillegg på bilen din. Jeg skal snart ned til Østerrike igjen og det er fullt mulig å få fjernet sperren i denne hjernen. Er hjemme igjen ca 10-12. mai. Eventuelt kan du bruke 2.8 hjernen i mellomtiden til jeg er hjemme igjen. Den skal fungere bra på din 2.5 motor og. Tror at det er realistisk at du får ca 210-215 hk i motoren din hvis den er i bra stand. Hvis andre vil sikre seg 2.8 hjernen er den tilgjengelig. Eirik.
Haug530D Skrevet April 12, 2011 Skrevet April 12, 2011 Hvor mye skal du ha for den hjernen med Ews og nøkkelchip? Og hvor sitter disse modulene på bilen, vanskelig å komme til?
Eirik Viste Skrevet April 16, 2011 Forfatter Skrevet April 16, 2011 Har ikke fått varsel om aktivitet på denne tråden. M52B25 hjerne med EWS modul og nøkkelchip som er optimalisert for M50B25 innsug kan selges for 3.000 kr. Hvor plasseringen er av disse delene er på en E39 vet jeg ikke. Har enda ikke skrudd på E39. Men har en kompis som kjenner E39 meget godt. Hvis du ville tatt turen ned til Stavanger kan han helt sikkert hjelpe deg både med EWS opplegget og eventuelt ombygg av innsuget med M50B25 manifoil. Han er meget erfaren med diagnose og bilen din vil være i de beste hender hvis du har litt småfeil her og der. Men vi skulle hatt snakket med hverandre. Jeg har liten tid til skriving framover. Hvis du sender en sms til 92 22 65 44 så kan jeg ringe deg opp. Men 2.8 hjernen har jeg klar til sending. På onsdag drar jeg til Østerrike og er borte i 3 uker. Vil du sikre deg hjernen før den tid må du være rask. Eirik.
Tzunami Skrevet April 17, 2011 Skrevet April 17, 2011 Jeg har også m52b25-motor, og er interessert i å bytte innsug og hjerne, går det da å sette i den m52b28 optimaliserte hjernen som du snakker om? hva vil forskjellen være på å sette i en b25 og en b28-hjerne? og hva vil en pakke med EWS-modul, innsugsmanifoil og hjerne koste?
Eirik Viste Skrevet April 17, 2011 Forfatter Skrevet April 17, 2011 2.5 og 2.8 liter motorene har forskjellige dyser. De er også forskjellig programmert. En 2.5 motor vil sikkert gå greit med en 2.8 hjerne, men ikke optimalt. Får sikkert for mye bensin. Haug 523 er interessert i 2.5 hjernen som jeg har med EWS delene. Han har ikke hast, og kan vente til jeg kommer hjem fra Østerrike igjen. Hvis du vil ha denne "pakken" med en gang er det mulig. Men må da få raskt beskjed siden jeg reiser på onsdag. 3.000 kr + frakt koster den. Det er samme kostnad med å omprogrammere og fjerne EWS på både 2.5 og 2.8 hjernen. Så en omprogrammert 2.5 hjerne vil også koste 4.000 kr. Regner med at denne hjernen også vil gi en betydelig effektøkning. Effekten vil vel ligge i overkant av 200 hk. Men eksosen er også viktig å oppgradere hvis en 523 har samme eksos som 520. Nå selger vissnok Schmiedmann gunstige pakker med grenrør og sportskatalysator. Med eksos uten struping vil denne hjernen bare gi mer gevinst. Motoren får skikkelig effekt helt opp til sperren på ca 6.900 omdreininger. Jeg har mulighet til også å få med meg 2.5 hjerne uten EWS hjem igjen. 2.8 hjernen ligger her enda klar til dere som vil ha skikkelig fart i 2.8 literen med en gang. Eirik.
Tzunami Skrevet April 17, 2011 Skrevet April 17, 2011 Så 3000,- + frakt for hjerne og innsug? Det haster ikke for meg heller, da jeg ikke har helt økonomi til dette nå, men tar nok kontakt iløpet av et par måneder:)
Eirik Viste Skrevet April 17, 2011 Forfatter Skrevet April 17, 2011 Prisen for de forskjellige alternativene med hjerner tilpasset M50 innsuget innbefatter ikke M50B25 manifoil. Ombyggingen av innsuget må dere gjøre selv. Jeg tilbyr hjerner som du bare kan koble rett på uten å ha problemer med startsperren. Det sparer mye arbeid spesielt på eldre biler. Eirik.
E30-328 Skrevet April 17, 2011 Skrevet April 17, 2011 Litt mer spesifikt: M52B28 1996 i E30 med fungerende EWS M50B25 Manifold S50B30 eksos og grenrør M3 US kammer (snart, sammen med chip) Trenger du noe mer opplysninger? Klarer du å få programert min hjerne til dette! Vil gjerne låne en hjerne i mellomtiden!
Eirik Viste Skrevet April 17, 2011 Forfatter Skrevet April 17, 2011 Til E30-328. Vi skulle ha snakket sammen i telefonen. Tar lang tid å skrive. Først av alt så stusser jeg på betegnelsen M50B28. Er dette en Alpina motor? For BMW har ikke laget en slik i standard utgave. Er det Siemens eller Bosch ledningsnett på den? Er det er stroket M50B25? Hvilken farge har dysene? Det er mange varianter her. Eller har du M52B28 alumotor med USA M3 kammer og Siemens ledningsnett og hjerne? Jeg trenger å få klarhet i dette. Og helst over telefonen for jeg vil ha det veldig travelt de neste dagene. Jeg er tilgjengelig hele dagen i morgen. Hilsen Eirik. 92 22 65 44 .
E30-328 Skrevet April 18, 2011 Skrevet April 18, 2011 " Eller har du M52B28 alumotor med USA M3 kammer og Siemens ledningsnett og hjerne?" Det er naturligvis dette,,,, Sorry
Haug530D Skrevet Februar 20, 2012 Skrevet Februar 20, 2012 Jeg har kjøpt og montert hjerne fra Eirik Viste i min M52B25 og vil bare si at jeg merker den liker seg bedre på lave turtall nå, trenger så å si ikke første giret ennda, i tilegg så drar den mye jevnere på turtallet. Eneste som jeg har noe å utsette på er at det er en del nykking rundt 2000rpm, men jeg lurer på om det kan være den uorginale kamakslings sensoren som tuller, skal uansett få byttet den til orginal i løpet av våren.
fredrikE39 Skrevet Mai 6, 2012 Skrevet Mai 6, 2012 Hei har en 528i 97 mod. har netopp byttet til m50 innsug, har du hjerne til den og fungerer det greit mht. startsperren? har lite greie på det med startsperre..
Eirik Viste Skrevet Mai 6, 2012 Forfatter Skrevet Mai 6, 2012 Hei Fredrik. Ja jeg har hjerne som er midt i blinken for deg. Hvis du vil beholde startsperren kan jeg få omprogrammert hjernen som står i bilen nå. Og så kan du låne en hjerne uten EWS i mellomtiden til din hjerne er ferdig. Du sparer litt på det, men så blir det 2 ganger ekstra frakt. En hjerne uten startsperre og optimalisert for M50B25 innsug koster 4.000 kr + frakt 140 kr. Du sparer ca 300 kr på å omprogrammere din egen hjerne. Det er mange fornyøde brukere av denne hjernen. En av dem kjører faktisk under 0.8 liter på milen på blandet kjøring. Men uten bykjøring i kø. Og bilen er skikkelig sprek sier han. Forbruket er ca 0,25 liter mindre pr mil i forhold til 2 liter motoren han hadde før. Har hjerne på lager for omgående levering. Hilsen Eirik. 92 22 65 44.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå