MagnusA Skrevet April 8, 2011 Skrevet April 8, 2011 Bilen har i det siste begynt å fuske ved hardt pådrag på 1. og 2. gir. At den blir skikkelig "kenguru" er vel rette beskrivelsen. Det virker som syptomene er værst når bilen er varm. De forsvinner hvis man slipper opp på gassen og det er ingen syptomer i 3., 4. eller 5. gir. Bilen har gått 257' men har ganske ny turbo, LMM, EGR er blindet og uten katalysator. Jeg har forsøkt å søke så godt jeg kan og er vel kanskje mest redd for at det er diesel pumpa som begynner å bli gåen? Noen som har vært borti noe lignende?
MagnusA Skrevet April 8, 2011 Forfatter Skrevet April 8, 2011 Kanskje prøve det først ja. Har det jo til og med liggende Er det nødvendig med noe lufting e.l. når dette byttes, eller er det kun som på bensin biler. Bytte og så lufter de seg selv?
Johnsen86 Skrevet April 8, 2011 Skrevet April 8, 2011 Lufter seg selv, men skader ikke å prime filteret så du ikke trenger å kjinne så lenge. Kan også slå av og på tenninga en del ganger før du prøver etter å ha bytta filter slik at pumpa i tanken starter noen ganger.
MagnusA Skrevet April 8, 2011 Forfatter Skrevet April 8, 2011 Takk for tipset, da skal jeg forsøke å bytte det i kveld.
MagnusA Skrevet April 8, 2011 Forfatter Skrevet April 8, 2011 Har nå også fått tips om at det kan være denne mengdemåleren på dieselpumpa som kan være synderen. Tester å bytte filter først, deretter mengde måleren.
MagnusA Skrevet April 9, 2011 Forfatter Skrevet April 9, 2011 Da var filteret bytta uten at det hjalp nevneverdig Da blir det å prøve mengdemåleren på dieselpumpa neste. Noen som har andre gode tips/erfaringer? Det rare er at det er kun på 1. og 2. gir den fusker veldig... Virker nesten som det er akselerasjon avhengig på en måte
Otis Skrevet April 9, 2011 Skrevet April 9, 2011 Har du ikke mulighet for å ta en diagnose? Det er bedre enn å skifte deler i hytt å pine.
MagnusA Skrevet April 9, 2011 Forfatter Skrevet April 9, 2011 Har du ikke mulighet for å ta en diagnose? Det er bedre enn å skifte deler i hytt å pine. Jeg har kjørt diagnose. Ingen feilkoder inne. Diagnose var det første jeg gjorde... (Har Carsoft 6.5)
MagnusA Skrevet April 9, 2011 Forfatter Skrevet April 9, 2011 Har du ikke mulighet for å ta en diagnose? Det er bedre enn å skifte deler i hytt å pine. Tipset om mengdemåleren kommer foresten fra en bekjent som jobber på Billia i fredrikstad og filteret hadde jeg liggende. Uansett greit å bytte etter 260 000km. Så jeg føler ikke at det helt "hytt og pine"
TRF Skrevet April 9, 2011 Skrevet April 9, 2011 For det første, det skal luftes etter bytte av filter. Gjøres ved at du vrir tenning til trinn 2 og lar den stå der i litt over ett minutt. Da lufter den selv. Videre så kan du være heldig når du bytter del, men det riktige er jo å ta diagnose med ordentlig utstyr og brukererfaring.
MagnusA Skrevet April 9, 2011 Forfatter Skrevet April 9, 2011 For det første, det skal luftes etter bytte av filter. Gjøres ved at du vrir tenning til trinn 2 og lar den stå der i litt over ett minutt. Da lufter den selv. Videre så kan du være heldig når du bytter del, men det riktige er jo å ta diagnose med ordentlig utstyr og brukererfaring. Jeg luftet slik du beskriver over her etter å sjekket litt rundt. Filter byttet gikk knirkefritt. Når jeg skriver diagnose så mener jeg med Carsoft 6.5 og ikke orginal BMW. Jeg har god erfaring med det og andre tilsvarende verktøy til andre merker som feks VagCom. Det er klart at kanskje orginalt BMW verktøy kan plukke opp noe annet selv om jeg tror CarSoft får med seg de samme feilkodene? Mulig jeg tar feil men.. Tipset om mengdemåleren var som sagt en bekjent bilmekaniker på Billia i fredrikstad som nevnte da de har byttet denne på flere andre diesel BMW'r med tilsvarende problemer.
TRF Skrevet April 9, 2011 Skrevet April 9, 2011 Jeg sier ikke at han ikke har rett, men jeg synes det er litt drøyt å bytte uten å ha kjørt de rette testene først.Hva ligger prisen på for delen for din del? Forøvrig var jeg også av den oppfatning at alle feilkodelesere fikk med seg alle feilkoder (om enn de ikke kan gjøre alt det andre bmw sitt kan), men dette har vist seg å ikke stemme. (jeg har selv bmw system og finner stadig feil som andre verksteder ikke finner).
MagnusA Skrevet April 10, 2011 Forfatter Skrevet April 10, 2011 Jeg sier ikke at han ikke har rett, men jeg synes det er litt drøyt å bytte uten å ha kjørt de rette testene først.Hva ligger prisen på for delen for din del? Forøvrig var jeg også av den oppfatning at alle feilkodelesere fikk med seg alle feilkoder (om enn de ikke kan gjøre alt det andre bmw sitt kan), men dette har vist seg å ikke stemme. (jeg har selv bmw system og finner stadig feil som andre verksteder ikke finner). Interessant å lese at BMW verktøyet faktisk finner flere feilkoder enn feks Carsoft. Jeg beskrev problemet og spurte om det kunne være dieselpumpe, dyser eller filter siden det ikke dukket opp noen feilkoder. Han sjekket da opp litt ringte meg tilbake og sa at det mest sannsynlig var denne mengdemåleren da de hadde byttet flere slike tidligere på biler med tilsvarende syptomer. Han har stort sett hatt riktig de andre gangene jeg har hørt med han i hvertfall. Jeg kan så klart også gjøre det enkle, dvs sette bilen opp til de for at de skal kjøre diagnose og feilsøke til 1000.- pr time, men utifra tidligere erfaringer klarer jeg å finne problemene og løse de selv til kun en brøkdel av kostnadene Jeg fikk ikke noe eksakt pris på fredagen da de hadde litt problemer med datasystemet sitt. Men utifra prisen i nettbutikken til GS Bildeler vil jeg tippe et sted mellom 1500 og 2000.- Jeg ble enig om å kontakte de igjen på mandag hvis jeg ikke jeg fant ut av det i helga. Jeg er vel kanskje litt som den yngste sønn min på 3år: "Klarer sjøl!!!" Ikke alltid det billigste, men 9 av 10 ganger kanskje
en325ic Skrevet April 10, 2011 Skrevet April 10, 2011 hmm trur du skal få sjekka understellet! -motorfester -girkassefester -hardy koppling -traværsforinger/opphengsforinger til diff Du sir det er kenguru teldenser! og du får mere vridninger på ting i 1 og 2 gir! håller en finger på hardy skiven. rart at han karn du har på bilia ikke har sagt noe om dette...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå