Gå til innhold

Bensin prisene nå idag, har de egentlig blitt billigere?

marjoh
 Share

Er du enig i at bensin er billig idag?  

76 stemmer

1. 1. Er du enig i at bensin er billig idag?

• Ja, veldig billig.
      1
    • Nei, Alt for dyrt.
      50
    • Ikke dyrt, men kunne vært noe billigere.
      23
    • Gjør ikke noe om prisene kun stiger litt til.
      2

Anbefalte innlegg

Inflasjon er et viktig ord å nevne her.
Inflasjon er en økning av pengemengden i forhold til mengden varer og tjenester, som i sin tur leder til et fall i markedsverdien eller kjøpekraften til penger (pengeverdien).

Så..

Norge er et rikt land med mye olje, og ola nordman vil kanskje at vi skal få denne gratis... men slik er det desverre ikke.

Inflasjonen i Norge ligger på ca. 4 % årlig. Dvs at "prisen", som vi kjenner til, stiger med ca. 4 % hvert år.

Det skal bensinen og dieseln også gjøre.

For å komme med et konkret eksempel:

Jeg og sikkert flere andre her inne regner jeg med leste Donald Duck-bladene som kom ut hver mandag/tirsdag. Disse bladene kostet ca. 10-15kr da jeg las dem som en liten drittunge (8-10) år siden. Disse bladene koster vel opp i 29 - 40 kr vil jeg tro idag? Har ikke sjekket men jeg vil tro de ligger rundt der...

En flaske brus lå vel på en 10kr (1,5l) som nå ligger på godt over 20.

Det samme gjorde bensin og diesel (7kr - 9), men denne ligger idag på bare 14kr.

Liten pekepinn..

Til dere som vil pirke -> dette var ment for å en kort pekepinn på hvordan prisøkningen i Norge har vært de siste 10 årene, og hvordan bensin- og dieselprisene burde vært.

forskjellen er vel at du da ikke kjøper 50-100 donald eller brus i uka. Så du merker ikke økninga så mye der.

Men det er jo som nevnt bedre med bensinpris og heller fjerne de andre avgiftene og da faktisk betale for det man kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

tja er det så mye bedre med økte bensinavgiter?

Hvordan skal man redusere bilavgiftene uten at alle bruktbilhandlere går konkurs? Hvis man f.eks annonserer det ett år frem i tid, vil jo ingen handle bil det året.

Og for de som kjører mye så er det ikke sikkert at det hjelper så mye at de kjører nyere bil. En 95 modell opel astra ligger jo på ca 0.6-0.7 og en ny bil er jo ikke så mye rimiligere. Så hvis du så vidt har råd til å drifte Opelen i dag, så er det ikke innkjøpskostnaden av den som skaper problemet.

Så det her er det vel ikke noe enkelt svar på. Staten bruker jo de pengene de får inn, så hvis man kutter avgifter et sted så må man hente de inn et annet sted. Ikke tro at de noen gang kommer til å kutte i offentligsektor for å kunne tilby reduserte avgifter.

Et forslag som selvfølgelig vil ta tid er jo å ikke indeksregulere avgiftene og la de stå urørt slik de er nå. Om ti-femten år så vil kanskje avgiftene Norge har virke lave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må først trekke fra moms og avgift på de respektive produkter før man kan gjøre en riktig konklusjon av prisstigningen, og hvem som er skyld i prisstigningen.

Bensin er en nødvendighet, på lik linje som vann, melk og medisiner. Det er en SKAM at det billigere å dra med fly til London enn det er for meg å pendle hjem hver helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det også riktig å skatte bruken? Hva med alle som bor på bygda som har lang vei til barnehage, lang vei til jobb og generelt lange avstander til de daglige gjøremålene. Det er jo nettopp disse som får svi.. Som ikke har råd å bo sentralt og kjøpe seg ny og "miljøvennlig"..

Er bare surr hele tia.. avgiftene kommer nok ikke til å gå noe ned heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må først trekke fra moms og avgift på de respektive produkter før man kan gjøre en riktig konklusjon av prisstigningen, og hvem som er skyld i prisstigningen.

Bensin er en nødvendighet, på lik linje som vann, melk og medisiner. Det er en SKAM at det billigere å dra med fly til London enn det er for meg å pendle hjem hver helg.

Det som er mer latterlig er at staten oppfordrer til å reise kollektivt, Hvis jeg skal reise fra Halden til Oslo så koster det 242,- kr en vei med tog, jeg kan kjøre tur retur Halden-Oslo med min Volvo V70, 2,0 Turbo for samme pris som det koster å ta toget en vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mer latterlig er at staten oppfordrer til å reise kollektivt, Hvis jeg skal reise fra Halden til Oslo så koster det 242,- kr en vei med tog, jeg kan kjøre tur retur Halden-Oslo med min Volvo V70, 2,0 Turbo for samme pris som det koster å ta toget en vei

Lavt forbruk på den turbon?:) Det er 26mil.. Bruker du f.eks 0.85 tur/retur er det fort over 300,- bare i bensin..Så har du 65,- i bom. Men så er det jo mye mer behaglig og kjøre selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter matte kunnskapene hen? Kjøper du 10liter bensin til 14,40 er jo det 144kroner. 150kroner=15liter? Lenge sia bensinen kosta 10kroner literen gitt, det hadde vært billig :P

haha... haue har ikke vært helt i form de siste dagene ser jeg :) ! for mye skole og jobb.. men nok om det #-o

tror ikke at det å fjerne avgiftene vil bli helt rettferdig i forhold til de som bor på landet og i mindre byer. Her jeg bor går det buss en gang i timen, holder ikke til mine gjøremål iallefall. Er avhengig av å komme meg på jobb kort tid etter skolen nesten hver dag. så blir fort noen mil dagen desverre :) men skal ikke syte så alt for mye om prisene holder seg eller synker med ei krone i bestefall, men 18kroner litern som vi har i vente folkens!! det er ikke holdbart i mine øyne..

EDIT: Ser nå at Ellingsen er inne på det samme poenget. Et alternativ er jo å begrense skattene i forhold til hvor du bor i Norge, men det vil aldri bli gjennomførbart med det første. Ender vel opp med at alle bare fyller i utkanten av byen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stått masse om dette i både VG og dagbladet idag :) Lastebilbransjen er veldig nervøse, siden over 25% av utgiftene dems er drivstoff. Og drivstoffprisene har gått opp ca 14% siden ifjor på samme tidspunkt . .

Men regner med at det skal blir bedre da det roer seg ned i oljelandene i midtøsten og nord-afrika :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må i så fall være fordi staten øker avgiftene, Opec finner på andre påskudd for å holde prisen opp eller fordi noe annet skjer i verden som påvirker oljeprisen. Jeg tror ikke at Opec vil intervenere markedet negativt. Det har de ikke politisk mot til etter den aktuelle krisen i regionen. Staten øker nok ikke uten videre avgiftene nå... så med mindre intet alvorlig ellers skjer i verden skal oljeprisen ned.

Det er imidlertid ingen tvil om at det er politisk enighet i Norge om at drivstoffprisene på sikt skal relativt kraftig opp. Det skal bli betydelig billigere å kjøpe bestemte biler (altså ikke en BMW med en treliters rekkesekser) samtidig som det skal bli mye dyrere å bruke bilen. Bilkjøring og bilentusiasme som vi kjenner det vil bli totalt endret. Fri fart på Autobahn tror jeg f.eks helt sikkert at snart er historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt forbruk på den turbon?:) Det er 26mil.. Bruker du f.eks 0.85 tur/retur er det fort over 300,- bare i bensin..Så har du 65,- i bom. Men så er det jo mye mer behaglig og kjøre selv :)

11 mil fra Halden til Oslo, med bombrikke så blir det 16 kr pr passering, forbruk på 0,8 l pr mil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite trolig at staten setter ned prisen med det første ja, og vil det egentlig bli noe roligere nede i de landa der? no offence, men det er jo krig eller terror der stort sett hele tiden. Så ser mørkt ut for bensinprisene ja :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisene vil kanskje synke litt når det blir rolig der nede, men tviler på at det synker med mer enn 20-30 øre pr liter, staten elsker jo avgifter og EU har et forslag om at diesel skal opp på samme prisnivå som bensin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...