Gå til innhold

The Black E34 530iA

Share

Anbefalte innlegg

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke kjøpt felger ennå. Har prioritert å bytte alle slitedeler før kosmetiske fikser.

Dette er en rimelig sjelden bil, så den skal bli tatt godt vare på. Er ikke mange årene før den er veteran... Derfor skal den restaureres til original stand.

Vurderer tur til f.eks praha og fjerne rust og lakkere den... Billig der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...

Da er det på tide å oppdatere denne tråden med planer osv angående bilen.

Har nå bestilt BMW Business CD (CD43) og original forsterker til bilen. Kan kanskje ikke måle seg med dagens bilstereo, men vil ha bilen så original som mulig. Skal også bytte ratt til E39 multifunksjonsratt som skal kobles opp så det styrer radio, telefon, cruise control osv.

Har også bestilt hanskerom til førersiden. Trenger nå bare treinteriør paneler til dørtrekk og dashbord.

Bilen var til EU kontroll for ca 1 måned siden, bestod uten feil. Men verkstedet kommenterte oljelekkasje fra motor, uten at de kunne finne ut hvor det kom fra. Noen som har erfaring med M30 motor og oljelekkasje?

Førerstol er utslitt, som på de fleste E34 med stoffseter. Vurderer å sette inn el. skinnseter etterhvert, må bare finne de rette først :)

Bilen har fått nye bremseskiver og klosser både forran og bak. Nye dempere, ledd og foringer er byttet forran, men har ikke fått byttet bak ennå. Mangler garasje, så avhengig av fint vær...

pszkpitkw35gwp07k1pn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Liten oppdatering 2.april.

I dag ble radio kabling byttet ut med original 10-høytalere kabling og original forsterker i bagasjerommet. Lyden ble merkbart bedre bare av dette, selv om jeg mangler høyttalere i framdørene og diskantene i hattehyllen. Har vel og merke ikke originale høyttalere. DLS 5.25" 50w rms i kickpanel framme og Pioneer 6.5" 35w rms bak. Originale høyttalere i dashbordet.

Venter fortsatt på BMW business cd (cd43) radioen, håper posten bringer den snarest...

Skal koble Grom Audio adapter med bluetooth usb og aux til radioen, siden jeg sjelden bruker cd.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er BMW Business CD (cd43) montert. Original forsterker ble moddet litt, fjernet selve forsterkerdelen så kun delefilteret er igjen. Ble bra lyd, selv om jeg savner litt trykk i bassen.

jf4fwefcx9dzj60gbg7e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rattet skal byttes til et multifunksjonsratt fra e39. Knappene skal kobles opp så de fungerer, styrer radio, telefon osv. Tenkte litt på dette rattet:

9xfyi4hko3iws0g0oxsz.jpg

Noen andre her som har byttet ratt uten airbag til med airbag? Har funnet guide, trenger bare å handle inn ratt, rattstamme... og skru litt :D

Bilen skal se så original ut som mulig. Anlegg skal bygges, men skal ikke være synlig. Skal bruke BMW Business CD (cd43) radioen på bildet i forrige post. Denne skal utvides med en Grom Audio modul med AUX, bluetooth og USB. Har byttet ledningsettet i bilen fra standard 6-høyttalere til HIFI pakken med 10 høyttalere. Skal ikke bruke originale høyttalere, har 5.25" DLS i kickpanelet, og vil trolig bytte ut resten med DLS. Nå går lyden fra CD43 til original forsterker i bagasjen, men denne har jeg moddet litt, fjernet selve forsterkerdelen så den fungerer som et delefilter. Original forsterker i E34 er noe dritt... :evil: skal inn med en 4-kanals forsterker som skal drive høyttalerene og en Rockford Fosgate Punch P300-1 skal drive sub. Rockford forsterkeren har jeg allerede. Noen som har tips til bra 4-kanals forsterker? Har også sub klar, men den skal ikke brukes. Audiobahn med 2 12tommere og neonlys. Tar alt for mye plass... se bilde:

8jm18zmf19icn9ywvyad.jpg

Alt skal bygges så bilen ser original ut. Bagasjerommet skal være brukbart uten man ser noen antydninger til noe anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så ut som en veldig hel og pen E34, mitt råd er å holde den så original som mulig :D 530I med rekkesekser trodde jeg ikke fantes, mente at man måtte opp på V8ern som kom originalt med bredfronten noen år senere. Er akkurat som med nye F10, denne fåes fortsatt med bensin suge rekkesekser i form av 530I men nesten ingen vet at den finnes :lol:

Få på noen orange blinklys forran og stell pent med den så har du bil som etterhvert vil holde seg veldig bra i pris. Strøkene E34 med litt motor er ikke dagligdags lengere dessverre :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen skal holdes så original som mulig. Har oppdatert litt, pga lite originalt utsyr.

Har gjort:

- ettermontert kjørecomputer (OBC).

- ettermontert utetemperatur sensor.

- ettermontert blinklyshendel med fjernkontroll til OBC.

- byttet fra standard 6-høyttaler til 10-høyttaler lydpakke.

- byttet ut kjip Sony radio med original BMW Business CD (CD43).

- ettermontert el. vindu bak.

- ettermontert førers hanskerom.

- byttet instrumentpanel til ny type fra 1991 535 med røde nåler.

- byttet støtdempere & fjær forran.

- byttet alle stag forran.

- montert nye bremseskiver og klosser, forran og bak.

- byttet eksosanlegg fra kat og bak. Resten skal byttes senere.

- byttet girkasse pga havari. Ny kasse gått ca 145000 når den ble satt inn for et år siden.

- byttet til Depo klarglass tåkelykter.

- byttet falmet hvite frontblinker til sotet klarglass blinklys

- byttet coupe, hanskerom, skilt, bagasjerom og motorrom lys byttet til LED.

:: 10 lyspærer på 10w byttet til 0.5w LED for lite strømforbruk.

Videre planer:

- fjerne rust. Ikke mye, men må fjernes før det vokser...

- Bytte interiør med strøkent i skinn.

- Nye felger. Mulig Rondell eller M5, ikke bestemt.

- ratt skal byttes til e39 multifunksjonsratt. Skal kobles så alle funksjoner fungerer.

- Cruise control skal ettermonteres.

- montere slepekrok, har ledningsett men ikke selve kroken.

- bytte støtdempere og fjær bak.

- bytte resten av stag og foringer bak.

- bygge om AC til ny type gass så det kan brukes.

- montere sideskjørt.

- bytte støtfangere forran og bak. M-tech kanskje?

- ny lakk

- nye baklys pga falmet plast

- nye frontlys. Sorte hella kanskje?

+++

lbjwq1zowesdowpkerfo.jpg

cc8mvn95u2cyh7clhohm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt bra ut :) Ser du hadde analog klokke før du bytta til OBC, åssen fikk du det til å virke? Hadde selv liten OBC i min og bytta til stor men har ikke fått det til å virke skikkelig, så jeg lurer på hva jeg har gjort gæli :?

Skal du selge telefonen så er jeg interessert forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har en 520 uten check control. Mangelen på check control kan være en grunn til at obc ikke fungerer som ønsket. Har obc'en din codechip på baksiden? Obc trenger denne codechipen på 518 & 520 pga bilen ikke har innebygget codechip. Var sånn på tidligere e34 i såfall, vet ikke hvordan det er på din 1994 modell.

I mitt tilfelle var det plug & play. Ut med klokka og inn med obc. Alt fungerte fra første stund.

Telefonen skal jeg ha selv... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant akkurat ut at bilen er litt mer angrepet av rust enn tidligere antatt. Tror forrige eier har gjort en dårlig rustfjerningsjobb...

gygary6y.jpg

ygahe5e2.jpg

Banket litt forsiktig på kanalen med hånda, og gikk rett igjennom. Var bare sparkel uten stål bak... Så da blir det bytting av kanal... Noen som er flinke sveisere her? :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har en 520 uten check control. Mangelen på check control kan være en grunn til at obc ikke fungerer som ønsket. Har obc'en din codechip på baksiden? Obc trenger denne codechipen på 518 & 520 pga bilen ikke har innebygget codechip. Var sånn på tidligere e34 i såfall, vet ikke hvordan det er på din 1994 modell.

I mitt tilfelle var det plug & play. Ut med klokka og inn med obc. Alt fungerte fra første stund.

Telefonen skal jeg ha selv... :-)

Takker for svar :)

Om den har kodechipp eller ikke kan jeg ærlig talt ikke huske, men mulig det er årsaken. Hos meg så er det lys i alle knappene men skjermen er svart :) Også har jeg ikke blinklys hendelen heller, den må jeg prøve å få tak i.

Kan det hende at hvis man skal bytte til stor OBC på en 520 så må man i prinsippet få tak i en OBC fra en annen 520, om man ikke da vil bytte kodechippen da?

Bra at du beholder telefonen, slike er tøffe å ha :) Minner om en svunnen tid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha computer fra 520 eller 518 i en 520. Denne computeren har codechip på baksiden. 525 osv har codechip i instrumentpanelet.

Jeg bytta fra klokke til stor computer i min forrige e34, en 1988 520. Var plug og play, måtte bare montere utetemp føler. Blinklys hendel hadde jeg ikke bruk for, da bilen ikke hadde display under speedometeret. Kjøpte computer som hadde stått i en 520 fra koed.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...