Gå til innhold

Er flushinh av kassen risky nå, hva er deres erfaringer?


karl92
 Share

Anbefalte innlegg

Forståelig at du lurer på det ja, er ikke godt å si hva som er det lureste. Jeg sjekket litt rundt dette når jeg kjøpte min 2000mod 530Dat for å være forberedt i tilfelle kassen skulle ryke. Nå sjekket jeg rundt i Norge men uansett så var det vel overhaling som klinget best i mine ører.

1. Ny kasse har vel så vidt jeg vet de samme svakhetene som original kassen. (dette vet jeg ikke 100%) Koster vel ca 50k + arbeid tror jeg.

2. Brukt kasse vet en ikke hva en får. Pris ??

3. Overhaling. De kjente svakhetene blir forsterka. På kassene vi har vil det si at ventilhuset blir bytta ut med det som har hardere legering. såvidt jeg forstod så har det originale ventilhuset noe myk aluminiumslegering og dette i kombinasjon med en svært aktiv lockup funksjon tærer på ventilhuset. Linjetrykket (oljetrykket) blir øket noe. Tror det var noen flere ting de forbedra.

Pris jeg fikk oppgitt for overhaling var 37000,- + moms. Dette var for overhaling og ut/inn montering.

Post gjerne når du har fått det utført. En av oss er vel nestemann ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som jeg skrev: brukt kasse 16000, men de jeg har funnet på Bildelsbasen.se har lang km.

hørt om byttekasser til 16+ frakt + inn/ ut fra tyskland.

Dette er sakset fra automatservice på Sotra

"I prinsippet er det ikke så stor forskjell på en byttekasse, kontra en overhalt gearkasse. Ulempen med byttekasser er at de ikke blir oppgradert eller tatt hensyn til kjent svakheter med det opprinnelige produktet. Derfor er det ikke alltid at byttekasse er det beste for akkurat din bil."

Men dette fordrer jo at de som overhaler girkasser kjenner til oppgraderingene og har tilgang på deler og programvare osv som er oppgradert i forhold til originaloppsettet.

Jeg skal ringe Ståle Anderson på ATS på tirsdag for pris der.

Jeg har ringt B. Martinsen og der var prisen 21,000+ mva ferdig montert.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev: brukt kasse 16000, men de jeg har funnet på Bildelsbasen.se har lang km.

hørt om byttekasser til 16+ frakt + inn/ ut fra tyskland.

Dette er sakset fra automatservice på Sotra

"I prinsippet er det ikke så stor forskjell på en byttekasse, kontra en overhalt gearkasse. Ulempen med byttekasser er at de ikke blir oppgradert eller tatt hensyn til kjent svakheter med det opprinnelige produktet. Derfor er det ikke alltid at byttekasse er det beste for akkurat din bil."

Men dette fordrer jo at de som overhaler girkasser kjenner til oppgraderingene og har tilgang på deler og programvare osv som er oppgradert i forhold til originaloppsettet.

Jeg skal ringe Ståle Anderson på ATS på tirsdag for pris der.

Jeg har ringt B. Martinsen og der var prisen 21,000+ mva ferdig montert.

P

26000 er jo ikke noen upris det med tanke på alt arbeidet :)

Et lite tips: Om du bruker firefox nettleser, legg inn bablefish, da er det bare å merke en tekst og høyreklikke og trykke translate, så får du opp en liten boble med oversatt tekst til ønsket språk. Veldig kjapt og enkelt :) Et must når man tråler på ebay.de :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev: brukt kasse 16000, men de jeg har funnet på Bildelsbasen.se har lang km.

hørt om byttekasser til 16+ frakt + inn/ ut fra tyskland.

Dette er sakset fra automatservice på Sotra

"I prinsippet er det ikke så stor forskjell på en byttekasse, kontra en overhalt gearkasse. Ulempen med byttekasser er at de ikke blir oppgradert eller tatt hensyn til kjent svakheter med det opprinnelige produktet. Derfor er det ikke alltid at byttekasse er det beste for akkurat din bil."

Men dette fordrer jo at de som overhaler girkasser kjenner til oppgraderingene og har tilgang på deler og programvare osv som er oppgradert i forhold til originaloppsettet.

Jeg skal ringe Ståle Anderson på ATS på tirsdag for pris der.

Jeg har ringt B. Martinsen og der var prisen 21,000+ mva ferdig montert.

P

Ja med de prisene her så hadde jeg personlig utvilsomt utelukka å kjøpe brukt. Blir spennende hva du får oppgitt hos ATS. Vet du om B.Martinsen har oppgradert kjente svakheter ved overhaling?

Ser Koed tar ca 38000,- for en ny kasse, GS tar ca 48000,- så det er en god del å spare på overhaling ja eller å handle fra Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kunde hos Ole Martin Lie,

Alf Lie Motor - 22322205 Alf Lie Motor har besøksadresse Professor Birkelands V 27, 1081 Oslo forøvrig bare så det er sakt, kjøpte overhalt kasse til 530 og betalte litt over 16.000kr.

Prøver å finne ut hvor kunden kjøpte den. Driver å søker på kasser + at en kompis driver å ringer og undersøker litt rundt i tyskland. Må betale litt for frakt og omkostninger i tillegg til kassen, men da kan kassene tas inn til norge og leveres strekningen Sandefjord - Stavanger. Sansynligvis pant på kassene og det blir da kostnader på frakt der. Alternativet blir jo å kjøpe overhalte kasser uten pant, men dette er dyrrt og hva skal vi med defekte brukte kasser etter?

Håper det blir ett gruppekjøp denne gangen og at vi får tatt inn noen automatkasser. Interesserte bør legeg seg på her. Mulig vi kan ordne noe med montering inn/ut også ett par steder i landet?

MEN kassene må være oppgraderte, ellers er det liten vits.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne litt gamle tråd jeg.

Denne tråden handler jo om hvorvidt jeg bør ta en flush nå, og om det er trygt. Litt delte meninger her, noe som gjør meg ganske utrygg. Men har lest det at det ikke er farlig og bare ta et oljeskift, da gammel skitt ikke vil foresake havari som kan skje ved flushing. Stemmer dette? Og er et oljebytte godt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer på hvilken type kasse. Påfyllingshullet for gir og diffolje pleier å være på øvre nivå/påfyllings"nippel"/ tappeplugg.

Jeg har ikke hørt fra noen i BMW systemet på Autozentrum eller Stenshagen bil si at en automatkasse tar skade av å bli flushet. Gjøres dette riktig og all gammel olje spyles ut, bytter filter og renser magnetpluggen skal det ikke da kunne ligge igjen brente oljerester eller opphopninger av spon som skal kunne sette seg i ventiler osv og gjøre skade. Er kassen slitt, har brennt olje og/ eller defekt filter vil kassen før eller siden gå istå.

Bytte av olje bør skje sammen med at man tar ned bunnpannen og skifter filter og rengjør bla. tappepluggen for spon.

Jeg har en E36 97 320ia som har stått i to år. Etter endel kjøring i går og i dag begynnte den å dunke lett når den gikk opp i femte.

Dette tror jeg vil forsvinne med ny olje og filterbytte da kassen til nå har giret silkemykt. Olje er kjøpt inn.

P

Ps ER vel slik at vi med "problemkasser" har slengt oss med her . Er endel av oss som har E39 og E53 med problemkasser. Min girer noen ganger for sent og andre ganger ikke i det hele tatt og må tvangsstyres. Den SKJELVER og rister også noen ganger. Frister med overhalt kasse eller å få overhalt og oppgradert, alt etter hva som blir best og billigst. Billig brukt kasse kan jo bli ett problem hvis den brukte kassen har eller får problemer tilsvarende det man hadde med originalkassen.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer på hvilken type kasse. Påfyllingshullet for gir og diffolje pleier å være på øvre nivå/påfyllings"nippel"/ tappeplugg.

Jeg har ikke hørt fra noen i BMW systemet på Autozentrum eller Stenshagen bil si at en automatkasse tar skade av å bli flushet. Gjøres dette riktig og all gammel olje spyles ut, bytter filter og renser magnetpluggen skal det ikke da kunne ligge igjen brente oljerester eller opphopninger av spon som skal kunne sette seg i ventiler osv og gjøre skade. Er kassen slitt, har brennt olje og/ eller defekt filter vil kassen før eller siden gå istå.

Bytte av olje bør skje sammen med at man tar ned bunnpannen og skifter filter og rengjør bla. tappepluggen for spon.

Jeg har en E36 97 320ia som har stått i to år. Etter endel kjøring i går og i dag begynnte den å dunke lett når den gikk opp i femte.

Dette tror jeg vil forsvinne med ny olje og filterbytte da kassen til nå har giret silkemykt. Olje er kjøpt inn.

P

Ps ER vel slik at vi med "problemkasser" har slengt oss med her . Er endel av oss som har E39 og E53 med problemkasser. Min girer noen ganger for sent og andre ganger ikke i det hele tatt og må tvangsstyres. Den SKJELVER og rister også noen ganger. Frister med overhalt kasse eller å få overhalt og oppgradert, alt etter hva som blir best og billigst. Billig brukt kasse kan jo bli ett problem hvis den brukte kassen har eller får problemer tilsvarende det man hadde med originalkassen.

Fikk ikke ringt i dag siden sjefen min insisterte på at jeg måtte jobbe med fag. Skal få ringt begge i morgen.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, da har jeg fått tilbake bilen fra bmw, og simring i bakkant på kassa, olje, filter og sil er byttet. Bilen har gått 191000 km (uten henger.k).

Alt fungerer fint enda, kan ikke si jeg merket noe forskjell på giring. Men det var helder ikke forventet.

Fikk ei halv liter flaske med gamle oljen på kassa, den var svart, men syns ikke det luktet brent av den, luktet mer olje.. Brukt olje, men ikke brent syns jeg :)

Prøvde å ta et lignende bilde for samenligning:

bc9480d7-2d73-eb24.jpg

Noen med litt peiling som kan si noe om dette? Eller som har sett sin egen olje og kan samenligne? :)

Skal ikke juble for høyt, skitten løsner vel ikke med en gang, om der er noe :P

F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 10 months later...

Litt feil og bruke de bildene som ref. da oljen på GM girkassene, som er brukt i de fleste 6syl. bensin og diesel fra ca 98/99 er brun orginalt. Det gjelder også bytte olja bmw bruker. Hvis det er rød olje på disse har det blit byttet før( som regel til valvoline).

Så den olja på bilde i forige innlegg ser nesten ut som ny olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...