Fredrik Skrevet April 28, 2011 Skrevet April 28, 2011 Jeg har som kjent en E46 318d Touring fra 2003 som har alminnelig standard understel. Bilen har nå kjørt ca. 270000 Km og samtlige fire støtdempere skal skiftes for annen gang. Jeg vurderer å spare ca. 6K ved å gjøre jobben selv, men hva trenger jeg egentlig av deler? 4 nye støtdempere er selvfølgelig innlysende... 2 foran og 2 bak. Hva med f.eks nye støtdemperputer etc.? I tillegg vet jeg at man kan kjøpe et såkalt "bad road" kit til E46. Dette er ekstra tykk gjennomslagsgummi eller fjærunderlag. Jeg vurderer å skifte til denne gummien når jeg først er igang, men hva med selve fjærene. De er hele, men er det slik at fjærer også blir slitt med tiden og bør skiftes?...
flobben Skrevet April 28, 2011 Skrevet April 28, 2011 Anbefaler å bytte fjærer når du først er i gang. Koster jo ikke så veldig mye, og når resten er av så er det jo veldig enkelt å ta med de. Senkefjører må det bli Angående puter osv har jeg ikke mye å komme med, men et lite spørsmål er jo hvor lenge du har tenkt å ha bilen? Hvis du tenker å selge i løpet av ett år eller to så kan det jo hende at det ikke er nødvendig å koste på alt for mye?
Fredrik Skrevet April 28, 2011 Forfatter Skrevet April 28, 2011 Anbefaler å bytte fjærer når du først er i gang. Koster jo ikke så veldig mye, og når resten er av så er det jo veldig enkelt å ta med de. Senkefjører må det bli Angående puter osv har jeg ikke mye å komme med, men et lite spørsmål er jo hvor lenge du har tenkt å ha bilen? Hvis du tenker å selge i løpet av ett år eller to så kan det jo hende at det ikke er nødvendig å koste på alt for mye? Takk for svar... Bilen blir nok ganske sikkert solgt innenfor et år eller to og det er nettopp derfor jeg går til ytterlighetene og bytter støtdemperne selv. Bilen er ikke verdt de helt store påkostningene nå, men nye støtdempere må den ha... etter over 160000 Km er de helt ferdige. Det er støtdemperne som er den store kostnaden... hverken fjærer eller gummi koster mye. Et annet spørsmål er om jeg kan klare meg med f.eks Boge støtdempere eller "OEM" kvalitet støtdempere fra f.eks Koed eller Schmidmann. Hva tror dere?
Kennethe34 Skrevet April 28, 2011 Skrevet April 28, 2011 Jeg tror du klarer deg fint med OEM kvalitet dempere fra koed f.eks Siden det er 160.000km siden sist, anbefaler jeg deg å bytte: dempere, puter, mansjetter, gummimellomlegg til dempertopp og fjærskål, fjærer og dempertopper.
Fredrik Skrevet April 28, 2011 Forfatter Skrevet April 28, 2011 Jeg tror du klarer deg fint med OEM kvalitet dempere fra koed f.eks Siden det er 160.000km siden sist, anbefaler jeg deg å bytte: dempere, puter, mansjetter, gummimellomlegg til dempertopp og fjærskål, fjærer og dempertopper. Takk for svar til deg også... Kan du evt. forklare hva de enkelte delene er/gjør? Hva er f.eks puter og gummimellomlegg til dempertopp? Finnes disse både foran og bak?... Dempertopper... finnes de både foran og bak?...
Kennethe34 Skrevet April 28, 2011 Skrevet April 28, 2011 Gummimellomlegg til dempertopp og fjærskål er rett og slett en gummistripe som fjæra står imot i øverkant og nerkant. Disse har en tendens til å revne etter endel år så kan være greit å bytte de (koster nesten ingenting). Demperputene hindrer støtdemperen i å "bottne" (gå helt i bunn) kalles også for bumpstop, disse vil bli bløtere og mer porøs etter endel år og km, koster også nesten ingenting, og er veldig greit å bytte. Mansjettene ekspanderer når de blir slitte og sitter ikke like godt fast i demperputa, spesiellt bak er det vanlig på E46 at mansjetten sklir nedover demperen pga den ikke henger fast i demperputa. Mansjetten er der for å forhindre at sand og annet smuss ligger å tærer på tetteringen til demperen. Dempertopper finnes foran og bak ja. En dempertopp foran har i oppgave å absorbere støt, og den skal også kunne rotere når du svinger. Derfor sitter det ett lager på dempertopper som står foran på bilen. Disse lagrene blir det slark og ulyd i når de blir slitte, dempertoppene er noe kostbare men det er greit å ha de skifta når du alikavell skal ned med alt. Dempertoppene bak har kun i oppgave å ta imot støt, og de skal også kunne flexe noe. Disse sprekker gjerne i gummiforingen sin og kan skape klunkelyder/bankelyder fra bakstillingen. De er ikke spesiellt dyre, og veldig enkle å skifte. Foran har vi: Demper, dempertopp med lager, fjær, gummimellomlegg til fjærskål og dempertopp, demperpute og mansjett. Bak: Demper, dempertopp, mansjett, demperpute, og også her har vi gummimellomlegg imellom fjær og karosseri i tilleg til gummimellomlegg mellom fjær og bærebru. Gummimellomleggene bak er sjeldent at de går istykker og de er ikke så vanlig å bytte. Ble kanskje noe rotete skrevet, men håper du skjønner hva jeg mener
Fredrik Skrevet April 29, 2011 Forfatter Skrevet April 29, 2011 Tusen takk skal du ha.... støtdemperteknologi for dummies folkens... godt forklart Kenneth...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå