Gå til innhold

slett meg!

Share

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke helt om denne konverteren gir disse symptomene, men mener det stod kommentert dette i tråden jeg linket til tidligere.

For morro skyld kjøpte jeg en brukt konverter fra Koed, så jeg kunne demontere den istedet for å ødelegge en av de jeg har på bilen.

Litt tungt å få av filteret, men ser ikke noen problem med å rense dette.

Er tenkt å bytte med konverteren på turboen på min, men det blir nok en stund til da jeg ikke har tid før i slutten av måneden.

Det sitter en identisk konverter på en av slangene til EGR-ventilen også.

Lurt! Kjekt å ha noe å øve seg på! Jeg mente ikke å si at du hadde sagt rens av filter fjernet symptomer, ble gjerne litt dårlig formulert. Hehe. Mente at du hadde påpekt at det faktisk var et filter der! Så takker igjen for den. :D Jeg er litt redd for å ødelegge boksen filteret ligger i, ved å være litt for hardhendt!

du kan gi den til meg ! :P

ellers vill eg ventet til du var kvitt lånet også kjøpt e92 bensin.

Hvis jeg vinner i lotto kunne jeg gitt den vekk, men ellers er E46en nøkkelen til å få lån på E92!

En egenandel på 4 hjul :D

du skal se du får "ny" bil når du får orden på dette, slik at den går som den skal :)

Kjekt å høre fra deg igjen! :D Ble redd for at du skulle se dette innlegget og bli fornærmet. Hehe. Jeg fikk bare inntrykk av at 90-tallets 4'ere var litt ustabile. Har jo kommet den ene lyden etter den andre, men det blir jo mer og mer forståelig når jeg feilsøker. Reimer, reimhjul og vibrasjonsdemper er ikke så mystisk på 212 000km, men ble litt oppgitt når det var noe nytt ukentlig. Blir også oppgitt når det mangler skruer, og toppdeksel skrangler. Bare venter på at hele driten skal ryke. Selv om jeg gjør alt skikkelig, og bytter bolter og skiver med hver del, vet jeg ikke om jeg klarer å gjøre opp for dårlig behandling og vedlikehold fra tidligere eiere. Hvis skaden er skjedd... Vet ikke helt jeg!

En mekaniker jeg snakket med, mente også at jeg ikke kom til å merke forskjell når jeg byttet turboen, med mindre jeg kjente bilen veldig godt, så det hjelper ikke så veldig på heller. Hehe.

Har du noen vise ord, eller noe du mener er feil i det jeg skriver her? Trenger litt håp etterhvert. Haha.

Blitt fin denna nå thundercunt! :)

Kjenner til at man blir lei av trege motorer, begynner å bli litt gira på mer power i bilen selv. Kunne så voldsomt tenkt meg m50b25 i min :D

Takker for det :D Er vel stort sett ferdig med å tilpasse den etter smaken min nå! Hvis jeg gjør noe mer, blir det m-tech2 foran og bak, og kanskje ny lakk på heila driden. Selvsagt nakkestøttene i skinn også! Hehe.

Det mest frustrerende er at den ikke er kjempetreg, du kjenner at den vil, men det skjer ikke noe særlig. Bare stopper helt opp på turtall, mens nålen pakker frem og tilbake, halter seg opp, så går den litt bra, så girer den, så er det halting igjen, midt i draget.. Ufattelig irriterende.

Så kan jeg bånne gassen ut av et kryss, eller for å ta en luke i rundkjøring, der bilen bare står i ro i 3-5 seunder, så går den kjempesakte noen meter, så plutselig spretter turtelleren opp og den begynner å dra tilsvarende bånn gass. Hehe. Helt merkelig. Når jeg slipper gassen innimellom, er det akkurat som om motoren hopper en gang eller to, kommer noe som minner om smell i det det skjer.

E36 er heldigvis enkle å bygge om :D De under M3 og 330? Har vel stort sett plug and play ledningsnett, samme for og bakstillinger, med unntak av bremser og dempere som passer motorstørrelsen. Så det kan gå veldig kjapt, spesielt med donorbil :D Men så må man ha pengene også! Største hinderet for meg. Hehe. Savner min E36 med m52b28, som ble kondemnert. I forbikjøringer f.eks. Eller i tunneler i 80-sonen. Smekket den i 3. gir og nøt aks og lyd :D Nesten litt farlig. Plutselig var du oppi 170 på kort tid. Hehe. Men det var førstebilen min på veien etter jeg fikk lappen, så nå kjører jeg pent! :D Men elsker svinger da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 263
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg tror du er inne på et viktig aspekt når du prater om tidligere behandling av bilen. Vibr demper osv er kjente problemer, men skader på toppdeksel er jo bare ren idioti fra tidligere.

Ellers er jeg jo helt enig (som jeg også skriver i diesel tråden) at en turbo normalt lader som den skal til den ryker helt. Men, en turbo med dårlige lager (så dårlige som din hvor den har begynt å file mener jeg å huske) bør byttes.

Ellers blir jeg bare mer og mer imponert av akkurat denne 136hk motoren. Den får en helt nydelig karakter etter steg 2 tuning (går an å strekke den enda litt mer).

Byttet du til org maf? og sjekka du nummrene på ny og gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, E36 er ikke det vanskeligste å slenge en større motor i. Problemet mitt er jo egentlig at jeg har firer, derfor blir det vanskelig å godkjenne med b25 eller b28. Skal nok ha en E36 til etter den jeg har nå, og da blir minimumskravet b25 :)

Is'en går jo greit nok, men savner bunndrag.

Bilen din mangler bare litt m-tech, så er du i mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror du er inne på et viktig aspekt når du prater om tidligere behandling av bilen. Vibr demper osv er kjente problemer, men skader på toppdeksel er jo bare ren idioti fra tidligere.

Ellers er jeg jo helt enig (som jeg også skriver i diesel tråden) at en turbo normalt lader som den skal til den ryker helt. Men, en turbo med dårlige lager (så dårlige som din hvor den har begynt å file mener jeg å huske) bør byttes.

Ellers blir jeg bare mer og mer imponert av akkurat denne 136hk motoren. Den får en helt nydelig karakter etter steg 2 tuning (går an å strekke den enda litt mer).

Byttet du til org maf? og sjekka du nummrene på ny og gammel?

Ja, enig med idiotidelen! Får bare krysse fingrene for at jeg klarer å fikse opp i dette her!

Vet faktisk ikke om det var original MAF, men det sto nå Bosch på ny og gammel. Jeg hadde faktisk MAF liggende siden jeg byttet den, helt til fredag som var. Hehe. Skulle notert nummeret da.

Er denne jeg kjøpte:

Luftmassemåler (BOSCH!) www10643 NOK 1.740,00

Til følgende modeller:

318d M47, Limousine, Touring

318d M47N, Limousine, Touring, Fra og med 9/2001 (Ikke EU4-Emmision/S167A)

318td Compact, Fra og med 9/2001 (Ikke EU4-Emmision/S167A)

320d M47, Limousine, Touring, Til og med 8/2001

320d M47N, Limousine, Touring, Fra og med 9/2001 (Ikke EU4-Emmision/S167A)

320Cd Coupe, Cabrio, Fra og med 9/2001 (Ikke EU4-Emmision/S167A)

320td Compact, Fra og med 9/2001 (Ikke EU4-Emmision/S167A)

330d + xd M57, Limousine, Touring

billede.asp?y=450&billede=3690_1_42566.jpg&map=1

Hehe, E36 er ikke det vanskeligste å slenge en større motor i. Problemet mitt er jo egentlig at jeg har firer, derfor blir det vanskelig å godkjenne med b25 eller b28. Skal nok ha en E36 til etter den jeg har nå, og da blir minimumskravet b25 :)

Is'en går jo greit nok, men savner bunndrag.

Bilen din mangler bare litt m-tech, så er du i mål :)

Ja, får mer og mer lyst på m-tech! Eneste hinderet er forsåvidt samboeren. Fordi hun ikke liker runde tåkelys!! Haha. Men hun har ikke sett en m-tech live da. Jeg forsvarer med at m-tech sine er ovale. :D Hun har jo bare sett mormor sin E46 316 facelift. Og den fangeren til mormor er bare en tykk plastklump med to lysende kuler midt på. Så skjønner hun er redd, hvis det er noe slikt hun ser for seg!

Bunndraget er herlig i de ja :D

Ja, er noe drit med den vekten! Jeg hadde heldigvis 320, men begge var sedaner.

318isen var finest av dem, men orket ikke det stresset med vekt og sitteplasser. Så skjønner godt at du vil kjøpe ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at jeg bestilte nakkestøtter bak i sort skinn kl. 20:00 i dag :D

Sammen med 3000,- i slitedeler, der det meste er for å fikse sløvt arbeid fra tidligere eiere.

Gleder meg til å få byttet den seige bremsevæsken, og de hylende bremsene bak. :D Dødspinlig å være sånn fiksefreak, der alt må være strøkent, så høres bilen ut som et vrak når jeg kjører inn til butikken! Dør litt innvendig da altså. Haha.

Føler meg som en fosterfar for en tidligere misbrukt unge. Så er glad for at den havnet hos meg, og jeg er glad for at jeg liker å skru. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

ENDELIG! Løftebukken ble ferdig satt opp på onsdag, finjustert og prøvd med bil på torsdagskvelden, så i dag skal bilen inn og bli stående i 3-4 dager, så jeg får byttet alt som er gåent/mangler. Blir bra. :D

Ellers fikk jeg montert nakkestøttene i skinn, så nå er skinninteriøret komplett :D Iallefall i form av seter foran og bak.

Så fikk jeg kjøpt en pent brukt gaming laptop, under et år gammel :D

Asus G73JH 17,3" FullHD

Intel i7 720QM (firekjerners x 1,63GHz, under tyngre arbeid booster de til 4x2,8Ghz, +4 virtuelle kjerner)

Design basert på et stealth fighter-ish-jagerfly.

Musestille kjøring, og heftige stillegående logisk plasserte vifter, fett utblås bak! Haha.

Backlit-tastatur :D (Kjekt i mørk kjellerleilighet)

Ati Radeon HD5870 1GBDDR5

6GB RAM

500GB Hybrid/SSD Harddisk, som "husker" og sørger for lynrask systemoppstart og åpning av div. filer..

Den kommer i posten i morgen :D:D

Så har jeg kjøpt/bestilt litt deler fra utlandet, så tidlig Februar skal jeg bygge den litt om.

Da blir følgene deler montert:

Intel i7 940xm "Extreme" 4x2,2Ghz vanlig, og boost på 4x3,33Ghz. Disse prosessorene har fjernet overklokkingssperrene, så man kan stille verdier selv i Bios Advanced. Denne skal fint klare 4x3,56Ghz permanent og stabilt. Testet over 25 timer, og holdt seg på 80c grader med thermal paste.

Så blir det totalt 12GB med SO-DIMM DDR3 1333 PC3/10600 204pin.

Mange som har puttet i 16GB og 32GB sammen med 940xm, men bare 12GB er strengt tatt unødvendig og bare for show :D Haha.

Så blir det 1TB SSD Harddisk. Driter i å bytte ut optisk enhet med Blu-ray, da jeg ikke ser filmer på laptop.

Men alt i alt blir det en enda heftigere maskin :D Gleder meg som en unge nå.

48_-454173868.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man hatt en lang dag på verkstedet. Fikk byttet Turbo, renset membran på trykkonverter, renset EGR og innsugsmanifold, diverse slanger og rør ifb turbo og intercooler. Masse metallspon og olje overalt, nesten helt frem til motoren, så utrolig at det har gått bra til nå!

Ellers knakk slangene på dysene som fører tilbake overskuddsdiesel, bare av at jeg tok på dem, så de var passe morkne. holder nå på med å bytte den knekte bolten i toppdekselet, men 2 av dysene sitter som fy, så må kjøpe sleidehammer på tema imorgen.

Fikk også byttet EGR-thermostaten, veivhusventilasjonsfilter og oljefilter...

Fikk ikke tatt så mange bilder, fordi jeg var opptatt med å skru! :D

tissen030.jpg

tissen027.jpg

tissen031.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk du endelig turboen byttet ja! Skal si deg de dysene kan sitte GODT! Har hendt at vi må ha av topp, sette dette i pressa for så å kunne få ut dysen som vi i ugangspunktet skulle bytte bare ved å ta av dekselet over de.. Er reaksjon mellom alutopp og ståldyser som mest sannsynlig er årsaken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk du endelig turboen byttet ja! Skal si deg de dysene kan sitte GODT! Har hendt at vi må ha av topp, sette dette i pressa for så å kunne få ut dysen som vi i ugangspunktet skulle bytte bare ved å ta av dekselet over de.. Er reaksjon mellom alutopp og ståldyser som mest sannsynlig er årsaken..

Haha.. Du jinxet meg BIG TIME!

I går kveld prøvde jeg noen timer etter turbobyttet, men den siste og innerste dysen vil ikke rikke på seg! Begynte igjen klokken 15.00 i dag, kom akkurat hjem, og dysen er fortsatt fast. Skrudde av panseret, satt en bjelke fra dempertårn til dempertårn, klatret opp og sto på bjelken med glide/sleide-hammer.. Etter noen timer, knakk glidehammeren. Haha. Utrolig som den dysen sitter.. Jeg vil jo bare ha av toppdekselet, slik at jeg får borre ut den ene usle bolten.. Helvetes faenskap.. Fikk nå byttet ene calipteren med klosser under dysepausen. Hehe.. Så nå er det kun calipter og klosser på venstre side bak, og den bolten som må borres ut...Så er man ferdig med hele listen over feil :D

I morgen skal vi prøve å ta bilen ned fra bukken, og bruke selve labben på bukken til å sakte dra opp dysen.. Haha.. Kommer til å bli interessant!

Hvis ikke det går, må vi ha sånn mini-mini-vinkelkutter og kappe bort de torxene på hver side av dysen, slik at vi får av toppdekselet, forbi dysen.. Blir spennende.. Kommer med oppdaterig imorgen kveld! Men om noen har noen råd/teknikker, taes de godt i mot :D

ser bra ut det :D får håpe den blir frisk og rask etterpå då, og ikke minst feilfri!

Teknisk feilfri blir den hvertfall nå! Får håpe det ikke er elektroniske feil også.. Får ta det rolig i begynnelsen, slik at turbo og verdier får "sette seg" seg litt, så merker jeg fort om den går som den skal.

Så også at automatkassen hadde lekt litt olje, spesielt rund simring på en kobling der. Så tror jeg skal sende den på flushing etterhvert, så får den nå nye filtre og pakninger etc. Men det er jammen deilig å endelig ha fått byttet turboen! Tok bare 5 måneder lenger enn planlagt! Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...