Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en E39 1998 modell.

For noen måneder siden begynte bensinmåleren å vise feil (viser mer bensin enn det er på tanken).

Litt etter det merket jeg at grøftelyset på førersiden virker noen ganger og noen ganger ikke.

Så i forrige uke "døde" vindusspylerne på frontruta. Har ikke sjekket om dette er pga defekt pumpe ennå.

Og i dag merket jeg at klokka på radioen ikke lenger skrur seg på når jeg starter bilen når radioen er skrudd av. Trykker jeg på klokkeknappen vises klokka i noen sekunder så skrur den seg av. Om jeg skrur på radioen vises klokken som den skal...

Kan dette tyde på at det er noe alvorlig galt med det elektriske anlegget i bilen? Jeg har gått over sikringene i hanskerommet og de ser OK ut.

Skrevet

Jeg koblet av batteriet i en halvtimes tid for å "nullstille" bilen for å se om et hadde noe effekt.

Det eneste jeg fikk ut av det var at klokka ikke lenger var stilt og at jeg la merke til at "set" funksjonen til klokka på radioen ikke lenger var synlig når jeg koblet til batteriet og startet bilen igjen.

Skrevet

Du kan fint starte bilen selvom bilen din f.eks lader dårlig. Driftstrømmen og startstrømmen på batteriet er også to forskjellige ting. Batterier har jo som regel en start amp på 7-1000ampere, mens driftstrømmen er kansje maks 80amp. Er batteriet ditt svakt eller dynamo lader lite kan du få slike problemer. Første jeg ville gjort var og måle spenning på batteriet når bilen går og når bilen er stoppa så ser du hvor mye spenning du har. Skal vell ligge på 13-15volt så vidt jeg veit. Har du under 12v er det nok noe feil

Skrevet
Du kan fint starte bilen selvom bilen din f.eks lader dårlig. Driftstrømmen og startstrømmen på batteriet er også to forskjellige ting. Batterier har jo som regel en start amp på 7-1000ampere, mens driftstrømmen er kansje maks 80amp. Er batteriet ditt svakt eller dynamo lader lite kan du få slike problemer. Første jeg ville gjort var og måle spenning på batteriet når bilen går og når bilen er stoppa så ser du hvor mye spenning du har. Skal vell ligge på 13-15volt så vidt jeg veit. Har du under 12v er det nok noe feil

Dette gir absolutt overhodet ingen mening i det hele tatt.. Et batteri er ingenting mer enn "energi" på boks. Hvordan mener du at du kan hente ut STOR energi på kort tid, kontra like stor energi over lengere tid? Om batteriet er svakt burde han fått startproblemer, er enig i at han burde sjekke spenning alikevell for å se at alt er i orden..

Skrevet

Hva med bakstykket på tenningslåsen?

Fattern hadde mye rare elektriske problemer da det klikka på hans 98 mod e39, hele bilen ble fulstendig kokkoo. Radioen slutta å virke, kupelyset kom på og av mens man kjørte, servotroniken var på/avpå/avpå/av/på mens du sto still og ratta, bakvinduet opnet seg selv hele tiden, samme med bakluka..

Koster ikke mye helder tror jeg, og er vist ganske enkelt å bytte :) Så kan jo være vert et forsøk. Kan jo også sette på batterilader over natta, bare for og utelukke det problemet :)

Skrevet

Jeg kan jo si at jeg har trøbbel med at min bil noen ganger ikke vil huske sist innstilte temperatur på klimaanlegget, men går tilbake til den temperaturen før der igjen. Samt at lysstyrken på naviskjermen går tilbake til midten hver eneste gang bilen har gått i dvale.

Skrevet
Jeg kan jo si at jeg har trøbbel med at min bil noen ganger ikke vil huske sist innstilte temperatur på klimaanlegget, men går tilbake til den temperaturen før der igjen. Samt at lysstyrken på naviskjermen går tilbake til midten hver eneste gang bilen har gått i dvale.

Det med temp på klima, sliter jeg også med, men ikke altid!

Av og til når jeg starter igjen, så slår AC seg på og temp går tilbake der den var.. Og slik jeg hadde det tidligere på dagen :P

Men lurer på om dette er noe som kan kodes, er noe styr med nøkkel og no greier, men har ikke gått i sømmene på det enda :)

Lyset på min skjerm er også litt rart, det blir liksom for fort mørkt på skjermen, i forhold til ute :) Så på et vis tidspunkt på dagen, er skjermen vanskelig og se på, for den er for lavt stilt, men etterhvert som det mørkner ute blir det bedre :roll: Men jeg går ut i fra at det er slik det skal være.... selv om det er ganske dårlig :mrgreen:

Skrevet

Dette gir absolutt overhodet ingen mening i det hele tatt.. Et batteri er ingenting mer enn "energi" på boks. Hvordan mener du at du kan hente ut STOR energi på kort tid, kontra like stor energi over lengere tid? Om batteriet er svakt burde han fått startproblemer, er enig i at han burde sjekke spenning alikevell for å se at alt er i orden..

Er vell ikke noe nytt at man henter stor energi i starten. Er akkurat som en el motor det. Et batteri er litt mer avansert en du tror.

Skrevet

Dersom det viser seg å være batteriet... Er Biltema batteriene greie eller bør jeg like så gjerne investere inn noen 100-lapper ekstra og kjøpe hos Torhsov bilrekvisita (Varta) eller orginalbatteri (dyrt)?

Skrevet

Før du investerer i nytt batteri, så sjekk kabelsko og festet på det du har i dag. Kanskje er det litt irr og litt løst osv?

Om det er noen stor forskjell på Biltema og Varta kan jeg ikke si noe om.

Skrevet

Er vell ikke noe nytt at man henter stor energi i starten. Er akkurat som en el motor det. Et batteri er litt mer avansert en du tror.

Såklart henter man stor energi i starten, du skal tross alt sveive rundt et ganske stort massineri med en liten motor på 12 Volt, blir litt Amperè av det. Så det er ingenting nytt, men du henter alikevell ut en viss menge energi! Om den energien er tilstede i 1 sekund, kunne du hente ut samme energien over lengere tid! Se

Om du har feks 80Ah på et batteri, kan du hente ut 80A på 1 time eller 800 ampere på 10 sekund eller lignende, eller 40 på 2 timer.

Om et bilbatteri er så forbanna avansert ber jeg om at du viser meg dette, da jeg tydeligvis har gått fullstendig i vranglære i min batterilære.

Skrevet

I mangel på noen annen måte å måle batteriet på utførte jeg en såkalt "OBC/Cluster" test på bilen. Test 9 viser info om batteriet.

Når bare tenningen stod på viste testen: 12.2 - 12.5v.

Når motoren stod på viste testen 13.6 - 13.8v

Så utifra dette ser det ut til at det ikke er batteriet det er noe galt med (hadde den vist verdier lavere enn 12 så hadde det vært batteriet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...