Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er ute etter ny bruktbil til rundt 500'. E46 M3 står defintivit på listen av noe som jeg kunne tenke meg.

Spørsmålet er om man skal kjøpe med SMG eller uten? SMG har fått endel tyn i tester da det ikke fungerer spesielt bra på bykjøring osv? Noen som har noen erfaringer fra SMG kassa? Biler med SMG virker endel dyrere i markedet så spørsmålet er om man skal gå for SMG eller en vanlig 6 trinns.

Skrevet

Biler med SMG har et vesentlig høyere utgiftsnivå dersom noe ryker, og ryker, det gør det.

Eneste problemet er at du veit ikke når det ryker, så. Jeg ville anbefalt deg og kjøpe manuell, det er ikke SÅ store forskellen på bilen i seg selv bortsett fra at du girer med å vippe noen hendler på rattet.

Skrevet

Hei,

Takk for info. Er det kjent at SMG kassa har svakheter? Det må da i såfall være elektronikken og ikke selve kassa? Slik jeg har forstått det så er en lik kasse fra ZF i praksis?

Regner med at disse bilene blir brukt. Er det noe annet enn understell, foringer, bremser man bør være obs på?

Andre kjente svakheter?

Skrevet

Jeg har ikke noe annet innspill enn at du kanskje burde prøve en av hver og se hvilken du liker best. Jeg synes SMG er fantastisk gromt, og hadde helt klart valg en slik - og det til tross for at jeg liker heel'n'toe-nedgiringer. :)

Skrevet
Klarer ikke helt å se den biten som SweetBMW sikter til, men men.

Les her: http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E46/ Så kan du se hva du skal se etter :)

Hva er det du ikke ser?

:)

Det jeg mener er bare det at det er ikke mange som har mulighet eller evne til å skru selv, og når ting ryker da så blir ting på verksted (da evt merkeverksted da ikke alle kenner SMG systemet til BMW) så blir ting dyrt.

Det er det eneste, men biler som er vedlikeholdt, er jo ikke mer feilkilde enn annet. Men du ser jo det at jo mer komplisert girsystemet er, (dvs fjerning av menneskefoten ;) ) jo mer kan gå feil, og ting er dyrt.

Skrevet

Ikke noe mer feil på smgII kassene enn manuelle, det er bevist over mange år nå. Les litt på m3forum.com om emnet. Tvertimot så holder clutchen på denne kassa lenger enn på manuell.

Hadde M3 SMG2 i 3 år, og det er en drøm å kjøre med, MYE morsommere enn manuell...bare rev matching lyden alene er nesten grunn nok til å kjøpe... :mrgreen: og det brutale rykket når du girer i S6...

Kjøp SMG, du kommer ikke til å angre. De som sier det er bedre med manuell har ikke prøvd det, enkelt og greit. Vel, 90% ihvertfall.

Skrevet

Nå er det ingen som sier at noe er bedre enn noe annet. Det er kostnadene jeg tenker på da ved rep.

Men du mener virkelig det, at det er mindre feil på SMG enn manuell? Det er jo INGENTING som kan gå i stykker på manuell kassa bortsett fra innmaten og den er jo lik. Jeg tenker på: SMG pumpa, stagene, releene, væske, alt.

Skrevet

Du har et poeng når det gjelder smg pumpa...det hendte vel at den røk...men ellers var det ikke noe som utmerket seg. Det var bemerkelsesverdig lite problemer med den kassa egentlig. Det er ikke noe jeg ville tenkt på ihvertfall.

Hjelpe meg sånn som jeg savner den bilen...en dag det passer bedre skal jeg ha en igjen :(

Skrevet

SMG kassa og mannuell kassa er helt lik. Så da er de like bra, men jo flere beveglige deler og da spes hydraulik, blir det mere som kan gå i stykker.

Jeg hadde SMG i vinter bilen. Da jeg herja virkelig, skjønte ikke elektronikken en dritt. Men ved vanlig og hardt bane kjøring, funker den greit, men du girer nok raskere med hånda gitt. :wink:

Skrevet

At det er mer som kan gå istykker er ikke det samme som at det gjorde det. De har ikke mye problemer utenom den pumpa.

Og hvis man girer fortere enn 0,08 sekunder så girer man fortere med manuell ja... :)

Skrevet

Har nå runda 1000 km med min m3 SMG II. Dette er ei blanding av bykjøyring og motorvei.

Er utelukkande positiv, det beste fra to verdener! Har som sagt brukt den masse til bykjøyring, og der er automatfunksjonen heilt super. Blir aldri like bra som ei automatkasse, men vart faktisk positivt overaska av automatdelen og. Har forståelse for folk som berre prøver SMG en liten prøvetur kan vere negative, eg mener man bør prøve den over tid for virkelig å få det inn i fingrane/høgrefoten.

Eg fekk bytta panser sensor på garanti, den gjorde at eg fekk ei feilmelding, og girindikatoren blinka, men kassa fungerte heilt fint likevel. Veit ikkje ka dette ville kosta meg.

Veit egentlig ikkje kor stort problem hydraulikkpumpe og relè problemer er.. Man høyrer jo som regel berre om dei som får problemer, i likhet med "subframe disaster" Kan jo lese seg livredd på forum.. Haurde snakk om ca 20000.- for den pumpa.. Det er det definitivt verdt "risikoen" for:) Det "salmon" rosa relèet koster vel ca 200.- og blir skiftet på 3 min. (etter det eg har lest)

Min konklusjon: Ville aldri bytta til manuell.

Skrevet
Men ved vanlig og hardt bane kjøring, funker den greit, men du girer nok raskere med hånda gitt. :wink:

Har du veldig mye trening med hånda, eller? :lol:

Min erfaring er ikke mer enn av å bare ha sittet på med en CSL, som ikke stod i den råeste modusen engang, men det er iallefall ingen tvil - Den girer bare helt latterlig mye raskere enn man greier med manuell. Dessuten treffer den mellomgassingene hver gang.

Jeg forstår utmerket de som heller vil ha manuell, men det bør være av helt andre grunner enn at det går fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...