Gå til innhold

Garantisak eller ikke? Skal jeg akseptere BMW's tilbud?

Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte en BMW e60 520i hos BMWforhandler.

Fikk 6 måneders bruktbilgaranti og selger garanterte at bilen skulle være i 100% stand. Det var en del småplukk som etterhvert ble ordnet, men jeg merket store vibrasjoner under nedbremsing i tillegg til en forferdelig hvinelyd som fremdeles ikke gir seg under nedbremsing.

Jeg fikk en annen BMWspesialist til å ta teknisk kontroll og det ble oppdaget kast i bremseskivene kort tid etter kjøpet.

Jeg anså dette som en reklamasjonssak, men ble totalt ignorert av selgeren i den grad at skriftlige henvendelser ikke engang ble besvart.

Salgssjef ble kontaktet og jeg fikk et tilbud om at de kunne bytte bremseskivene gratis, men at jeg måtte betale for deler -20% rabatt.

Bør jeg godta dette eller burde en såpass graverende sak dekkes fullstendig av garantien? En vanlig nedbremsing føles faktisk pinlig med passasjerer i bilen. Hyling i bremsene og risting i hele bilen.

Deal or no deal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat hadde en lignende sak, bare med en annen del på bilen som røyk (Ford Focus). Han ble så lei av forhandleren at han rett og slett ringte forbrukerrådet(?) eller hva de heter, og de tok kontakt med forhandleren mener jeg (dette var en autorisert Ford-forhandler) og da la de seg plutselig langflate og skulle dekke leiebil og reparasjonen, og delene kom plutselig på lager en uke tidligere enn antatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok nå kontakt med en annen BMWforhandler og presenterte saken som om jeg hadde kjøpt bilen der, og spurte hvordan de stilte seg til saken. De sa dette var en klar garantisak og at dette skulle ordnes opp i.

Skal ta kontakt med forhandleren jeg faktisk kjøpte bilen hos og konfrontere salgssjef med fakta. Synes det er flaut på vegne av autorisert BMW-forhandler å være så kjip. Jeg valgte faktisk å kjøpe bilen fra forhandler mye pga bruktbilgarantien de lovde og heller betale 20/30000kr mer enn hva en ekvivalent bil på bruktmarkedet da kostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitedeler (som bremser jo er) er en gråsone når det gjelder garanti.

Prøvekjørte du bilen før kjøp? Var bremsene i orden da? Jeg vil jo anta det, ellers så hadde du vel påpekt dette og prutet på bilen.

En bruktbil selges i stor grad som den står, selv med garanti. En slik bruktbilgaranti er typisk ment for ikke-slitedeler (deler med forventet lang levetid) som ryker. En bruktbil i 100% stand betyr ikke at den har samtlige slitedeler nylig skiftet. Det vil kunne skje at en slitedel blir moden for utskiftning innenfor garantitiden, uten at det automatisk kan kalles en mangel eller garantisak i forhold til handelen.

Må ta et forbehold siden jeg ikke kjenner saken ut over den lille infoen du har gitt over, men min første tanke er at selger har gitt deg et fair tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir egentlig feil av meg å annonsere dette som en garantisak da bremseproblematikken var der fra første stund, men aldri ble utbedret. Var sikkert inne 5 ganger høsten/vinteren 2010 med bilen fordi verkstedet hver gang hadde glemt å reparere alt som stod på listen. Selger svarte ikke på mine henvendelser, og jeg antok at alt ville bli utbedret ved neste verkstedtime som var satt opp.

Det er nesten 10 mil fra hvor jeg bor til forhandler og med full jobb kreves det planlegging i en ukedag å få det til å klaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No deal.. legg ut navn på merkeforhandler..

Nei det er unødvendig på dette tidspunkt. Har skrevet og redegjort på ordentlig vis til salgssjef. Han må få en fair sjangse til å gi tilbakemelding.

Skal ikke svartmale hele bedriften her på forumet pga en ansatt. Hvis det ikke bærer fremover får man heller gå gjennom de korrekte kanalene for slikt. Hater likevel situasjoner som dette. Skulle så gjerne vært det foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig en V70 med 3 mnd 50/50 garanti, etter ca en mnd begynte ac pumpa å lage lyder, var innom og klagde på dette samt en lyd i forstillinga, alt ble dekket på garantien UTEN at jeg behøvde å betale noe som helst for deler, fikk faktisk fabrikksny ac pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...