Gå til innhold

noen som har sett bilen min? NY INFO SIDE 1

bergeee
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 260
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den statistikken du finner hos Statistisk Sentralbyrå (SSB) skiller mellom regional etnisitet, kjønn og alder (altså ikke religion).

Jeg forstår din frustrasjon og jeg er også langt på vei enig med deg. Saken er imidlertid at de aller færreste av oss har personlig erfaring med voldelige og kriminelle mennesker (etniske nordmenn som innvandrere). Dette er helt klart et viktig poeng i denne diskusjonen, men det forhindrer naturligvis ikke at folk, i likhet med deg, blir frustrert over hva de leser og hører daglig om problemer med integrasjonen.

Det blir imidlertid helt feil hvis vi av mangel på personlig erfaring ikke skal kunne ta stilling til problemene innvandringen... og mange av problemene er uten tvil svært alvorlige. Jeg terper litt nå, men det avgjørende er hvordan vi diskuterer... ikke det faktum at vi diskuterer.

Jeg ønsker ikke å puste til denne diskusjonen igjen, men det er interessant at Statistisk Sentralbyrå (SSB) nå bringer en omfattende oversikt over kriminalitet blant innvandrere der det fremgår konkret hvilke land lovbryterne er fra.

http://www.dagbladet.no/2011/06/17/nyhe ... /16958521/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg at de ikke skriver KURDERE istedetfor iranere...:P

Utfordringen er vel at kurderne som et folkeslag ikke har en egen nasjonalstat. De er fordelt rundt omkring i et landområde som omfatter Tyrkia, Syria, Irak og Iran. Rent formelt vil derfor en kurder fra Iran være en iraner selv om han/hun ikke selv er enig i dette. Uten sammenligning forøvrig er situasjonen ikke helt ulik samene som en befolkningsgruppe. Samene er enten norske, svenske eller finske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg at de ikke skriver KURDERE istedetfor iranere...:P

Utfordringen er vel at kurderne som et folkeslag ikke har en egen nasjonalstat. De er fordelt rundt omkring i et landområde som omfatter Tyrkia, Syria, Irak og Iran. Rent formelt vil derfor en kurder fra Iran være en iraner selv om han/hun ikke selv er enig i dette. Uten sammenligning forøvrig er situasjonen ikke helt ulik samene som en befolkningsgruppe. Samene er enten norske, svenske eller finske.

Så sant så sant. Men en kurder og iraner er til sammenlikning fortsatt like forskjellige som det en afghaner og iraner er.. Altså.. Det er en egen folkegruppe. Derfor jeg reagerte litt på det, og synes det blir litt feil å skrive Iran. But who knows... Kanskje de faktisk mener etniske iranere og ikke har blandet inn kurdere... Selv om jeg tviler sterkt på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Men en kurder og iraner er til sammenlikning fortsatt like forskjellige som det en afghaner og iraner er.. Altså.. Det er en egen folkegruppe. Derfor jeg reagerte litt på det, og synes det blir litt feil å skrive Iran. But who knows... Kanskje de faktisk mener etniske iranere og ikke har blandet inn kurdere... Selv om jeg tviler sterkt på det ;)

Det er politisk relativt omdiskutert hvorvidt kurderne egentlig er en egen etnisk folkegruppe. De fleste vil mene at de i en historisk kontekst er en del av det iranske folkeslaget og at kurdisk tilhører den iranske delen av den indoeuropeiske språkstammen.

Kurdisk nasjonalisme fikk først og fremst en oppblomstring da Irak´s tidligere diktator Saddam Hussein på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet gikk løs på landets minoriteter (inkl. kurderne) med tildels bestialske metoder (forgiftninger, massedrap etc.). Situasjonen var noe bedre i Tyrkia, men også der ble de kurdiske minoritetsgruppene dårlig behandlet. Mulla Krekar kom til Norge som kvoteflyktning i 1991 pga. Saddam Hussein´s fremferd i Irak. Krekar er registrert som en irakisk kurder og skal evt. sendes tilbake til Irak. Irak vil imidlertid ikke garantere at Krekar ikke blir dømt til døden etter en rettssak og dermed vil norske myndigheter ikke sende ham tilbake til landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utlendiger er slemme! sånn. nå blir det vell litt mere liv i tråden igjen:)
Javell! :roll: Og ellers står alt bra til? :?

Det er blitt en merkelig tråd dette i forhold til topic.

Har fulgt med i diskusjonen og ledd litt av det selv om det er et alvorlig tema som diskuteres.

Har også tenkt noen ganger å legge inn noe humoristisk for så neste gang noe alvorlig.

Selv er jeg ingen rasist men det utvikles noe sakte men sikkert hos en fargeblind Trønder.

Det er lett å ta alle under en kam å drite i om det er kurder iraner asiat eller neger.

Slik er det en skam for oss hvite at vi ikke tar hensyn til at det er bare en del av innvandrerne som ødelegger for alle

Legger ved en meget rørende historie fra Trondheim der det i avslutningen står hvordan innvandrerne kan gjøre det for å unngå litt av misnøyen/hatet som bygges opp i noen av oss blekansikter ugh ugh

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 649916.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, kan vi ikke bare drite i den innvandrerdiskusjonen her inne og heller prøve å hjelpe trådstarter med å finne bilen hans????? Hvor vanskelig er det å holde seg on topic, egentlig??

Hvis du leser tråden Adeel... vil du også oppdage at den har en litt annen misjon i tillegg til trådens tema. Poenget er ikke at vi diskuterer innvandring/innvandrere, men hvordan vi gjør dette i sammenheng med andre temaer. At noen fullstendig blokkerer så snart ordene innvandring/innvandrer blir nevnt i en diskusjon/samtale er helt symptomatisk og en del av hele problemstillingen når det gjelder noen av diskusjonene her inne og i samfunnet forøvrig.

Vi har konstatert og erkjent at tråden så langt ikke er rasistisk motivert og derfor bør den heller ikke slettet eller fjernes. Enkeltinnlegg som er rasistiske står imidlertid for den enkeltes regning og bør uten videre slettes eller fjernes.

Bilen er forøvrig funnet og trådforfatteren har takket for hjelpen så langt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en innvandrer må jeg faktisk si at det er veldig interessant å høre andre sine meninger på forumer som dette.

Når det gjelder enkelte innvandreres atferd i Norge må dere huske at innvandrere har blitt utsatt for en "kultur-kræsj". Hvis jeg husker riktig var det Thomas Hylland Eriksen som definerte kultur som det som gjør at vi forstår hverandre (mennesker innenfor en og samme kultur). I Norge har etniske nordmenn blitt oppdratt med utgangspunkt i norske normer og verdier. Mye av dette er forskjellig i forhold til det innvandrere har blitt oppdratt med. En innvandrer kan f.eks bli oppdratt til å rettferdiggjøre noe med å ta saken i egne hender, mens en nordmann heller tar det via rettssystemet. Dette er jo også helt klart en forklaring på hvorfor innvandrere fra f.eks Somalia er mer kriminelle enn f.eks innvandrere fra Thailand. Vi må dog huske at dette ikke betyr at alle har samme syn på samme sak. 2 familier fra samme by må ikke nødvendigvis være helt like. Ta Iran som et eksempel. Noen ønsker Islam innblandet i politikken, mens andre ikke ønsker det. De ønsker heller religionsfrihet. Vi må med dette ikke dra alle under en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mazdak1: Nettopp, men det må gå begge veier for alle involverte parter. Derfor er det viktig å fokusere på hvordan innvandring/innvandrere blir nevnt/omtalt i diskusjoner og samtaler som i utgangpunktet ikke handler om innvandring/innvandrere. Vi må tåle å snakke om tingene, men vi skal hverken akseptere uvorskammetheter eller rasisme. Dette er mitt poeng med å delta i denne diskusjonen.

Folk er forskjellige og dette er både en styrke og en svakhet (sånn satt på spissen) ved samfunnet vi lever i. Det er mange måter å se dette på og en av de mer interessante er en historie jeg leste om i forbindelse med Roald Amundsens forsøk på å trenge igjennom Nordvestpassasjen. Ryktene skal ha det til at reisefølget på mer enn én måte var hjertelig velkomne i de isolerte eskimo/inuit samfunnene i det nordlige Canada. Det er ikke bevist at Amundsen & Co etterlot seg arvinger i Canada, men selve fenomenet er kjent... også fra andre isolerte samfunn i verden. Én ting er i alle fall sikkert... rasisme slik vi kjenner uvesenet... er åpenbart ikke et tema i disse samfunnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, kan vi ikke bare drite i den innvandrerdiskusjonen her inne og heller prøve å hjelpe trådstarter med å finne bilen hans????? Hvor vanskelig er det å holde seg on topic, egentlig??

Hvis du leser tråden Adeel... vil du også oppdage at den har en litt annen misjon i tillegg til trådens tema. Poenget er ikke at vi diskuterer innvandring/innvandrere, men hvordan vi gjør dette i sammenheng med andre temaer. At noen fullstendig blokkerer så snart ordene innvandring/innvandrer blir nevnt i en diskusjon/samtale er helt symptomatisk og en del av hele problemstillingen når det gjelder noen av diskusjonene her inne og i samfunnet forøvrig.

Vi har konstatert og erkjent at tråden så langt ikke er rasistisk motivert og derfor bør den heller ikke slettet eller fjernes. Enkeltinnlegg som er rasistiske står imidlertid for den enkeltes regning og bør uten videre slettes eller fjernes.

Bilen er forøvrig funnet og trådforfatteren har takket for hjelpen så langt... :)

bilen er funnet av politet tokk skiltene på den og dreit i bilen:) så bilen er enda ikke funnet. bare vet den er oppi oslo en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...