Gå til innhold

ESP/ASC E39 Hvordan koble systemet anderledes?????


Anbefalte innlegg

Skrevet

:mrgreen:

Hei alle.

Ny på siden men vurderer innkjøp av en e39 rundt 00-02mod.

Til min skuffelse er mange av disse utstyrt med ESP.

Det jeg ønsker meg er en bil som ved oppstart har både ESP og ASC avslått men funksjonene kan aktiviseres på samme måte som en normalt slår de av.

(MAO, ved å holde ESP-knapp inne kan en slå systemet på

og ved et knapptrykk kan en slå ASC på)

Hvis du lurer på hvorfor jeg ikke bare slår av systemene og kjører?

Enkelt, jeg liker og kjøre uten lysende lamper på dashbordet!!!

jeg vil at lampen(e) skal lyse når systemene er aktive!!!

Jeg regner med dette kan programeres i "hjernen" på bilen men jeg er ikke noe elektriker, heller ikke datamenneske så erfaringer mottas med takk.

Skrevet

Ok hei og velkommen til Bimmers.

Du er klar for å kjøpe deg en BMW og det første du vil gjøre er å tukle med bilens sikkerhetsystemer?

1: Dette GÅR faktisk an i bilens DME og ASC\DSC hjerner og snu funksjonen slik at av er på og på er av. Men det er ET HELVETES kode marereitt, da dette ikke bare er TO systemer som kommuniserer med hverandre, systemet er integrert i hele bilen.

2: Dersom du skulle kommet i en ulykke da med bilen din og de på et eller annet vis skulle finne ut at du har tuklet med dette systemet får du avkortning på forsikringa og du blir i verste fall gjeldsslave for resten av livet. Vet ikke om det er særlig kult jeg?

3: Ut i fra at dette er ditt første innlegg på bimmers så skakke jeg komme med noe mere innspill angående dette. Men mit tips til deg: DSC`\ASC systemet er der for en grunn. Det er nettopp fordi idioter med pølsefingre og blyfot ikke klarer å kjøre ordentlig. Det er der for å hjelpe deg å holde bilen på veien både under uhell og vanskelige forhold. Vil du ha en bil uten antispinn, kjøp deg E30. Og la heller bilene få leve sitt liv som de var ment, istedet for trøkka inn i et autovern (eller et annet menneske!) pga du ikke GADD og kjøre med DSC :)

My two cents.

\\Tommi

EDIT: ESP og ASC \ DSC er forresten det samme. ESP = Electronic Stability Program. Felles benevnelse for alle slike systemer. BMWs sytemer heter ASC Active Stabilty Control (evt ASC+T) eller DSC Dynamic Stability Control. ASC er gamle, DSC er nye.

Skrevet

:mrgreen:

Takker for svar.

Fint du ryddet opp i ESP, ASCT og ASC, tok en tur på nett og leste litt om de forskjellige.

Du svartmaler nok litt på forsikringen!

Ved å koble det slik jeg ønsker vil en i praksis bare snu funksjonene, dette er lovlig fordi jeg bruker bilens to allerede eksiterende systemer. I praksis kan du forsikre en bil med ESP men velge selv om du vil slå det av under ferd, kjører du ut med lampen lysende medfører dette selvfølgelig ikke noe for deg som fører. Går en derimot og tukler med tingene som påvirker ESP-systemet vil du utføre konstruksjonsmessige endringer på bilen og den kvalifiserer til en tur på tilsynet, disse godkjenner naturlig ikke tukkel så nå har du en bil som kan avkortes eller kreves regress for. Strekker vi eksemplet, vil en ESP bil kunne godkjennes "ombygd" til uten ESP fordi bilmodellen er typegodkjent og levert uten sytemet.

Ellers regner jeg meg ikke fremmed blant biler, jeg er teknisk utdannet på de men favoriserer nok E39 uten ESP.

Artig at du nevner E30, første BMWn det :D

Det har blitt noen E34 så jeg føler etter 1.5år med opel at tiden er kommet for en E39, hvilket jeg faktisk regner med blir en bil jeg kommer til å ha en stund.

Derfor var det også litt nysjerighet bak dette, grunn til at jeg spør er at noen 00 og 01 modeller er levert uten systemet men kan jeg også velge blant biler med ESP fordobler en nesten mulighetene på bruktmarkedet.

For meg vil det bare være å veie kostnadene ved et verkstedbesøk for programering opp mot en bil uten ESP.

Igjen SweetBMW, takker

Skrevet

Jeg bare lurer på noe:

Hvorfor i h****te vil du gjør dette?! Hva er hensikten?

Hadde forstått det om det var en ren banebil, men det skriver du ikke noe om.

Er det en bruksbil det er snakk om, sorry men da er dette bare dumt!

Har jo ikke noe nytte av systemet om du kommer i en farlig sitvasjon og det er avslått.. Rekker jo ikke tenke på og skru det på før det smeller...

Tviler på at versktedet er villige til og kode dette til deg, om det i det hele tatt går and..

Skrevet

At jeg svartmaler? Nja det kan du vel si, men jeg sa tross alt i VERSTE fall. Mye folk med sterke meninger på dette forumet og du vil nok få MYE kritikk på dette emnet.

Ja det at du kan deaktivere systemene i seg selv er jo vanlig det, men det er det at du har TUKLA med tinga. Og jeg sa at hvis de fant ut i verste fall dette så KAN du få avkortning. Var ikke noe verre enn det.

Skrevet

:mrgreen:

Mange svar, jeg gjemmer på de konstruktive :D

For å ta det først, ja jeg regnet med kommentarer!

På disse svarer jeg enkelt; Denne tråden dreier seg om hvorvidt systemet kan kobles slik jeg ønsker, det er ikke ment som et diskusjonsforum rundt fordeler/bakdeler ved ESP!!!!

gkw89, jeg håpet det lot seg løse ved "orginal-vare"

Ellers smilte jeg bra av signaturen din, E30 V8 :applause:

Alpejohn, din bil på bilde?, PEN!

En kort forklaring må vel være at jeg ikke liker virkemåten til systemet.

Jeg håper jeg kan si det uten å starte en foss av argumenter for det :?

Jeg håper å komme med en artikkel i Farhfreude om hvorfor jeg igjen kjøper BMW så smører du deg med tålmodighet vil det der bli forklart valgene av utstyr, men jeg vil gjerne kjøre noen mil før jeg skriver noe om bilen.

Så sant en ikke forandrer noe i henhold til loven vil nok de fleste verksterder gjøre jobben men som du sier så er jeg klar over at det vil bli stilt spmål så jeg hører på evt råd fra både dere og verksted. Men igjen tilbake til snuingen av funksjonene, det er lovlig utført så lenge begge grunnfunksjonene i ESP (av/på) fremdelse virker. Se på det som å snu en vippebryter på hodet, den gjør det samme men nå i omvendt rekkefølge :idea:

SweetBMW, jada jeg tok den :)

Se sånn på det: Informasjonen herfra gjør ihvertfall at det er bryet verdt med en tlf til et BMW verksted. Er det forresten %-bonus på ESP ved tegning av forsikring, sammme som feks klima?

Skrevet
:mrgreen:

Mange svar, jeg gjemmer på de konstruktive :D

For å ta det først, ja jeg regnet med kommentarer!

På disse svarer jeg enkelt; Denne tråden dreier seg om hvorvidt systemet kan kobles slik jeg ønsker, det er ikke ment som et diskusjonsforum rundt fordeler/bakdeler ved ESP!!!!

gkw89, jeg håpet det lot seg løse ved "orginal-vare"

Ellers smilte jeg bra av signaturen din, E30 V8 :applause:

Alpejohn, din bil på bilde?, PEN!

En kort forklaring må vel være at jeg ikke liker virkemåten til systemet.

Jeg håper jeg kan si det uten å starte en foss av argumenter for det :?

Jeg håper å komme med en artikkel i Farhfreude om hvorfor jeg igjen kjøper BMW så smører du deg med tålmodighet vil det der bli forklart valgene av utstyr, men jeg vil gjerne kjøre noen mil før jeg skriver noe om bilen.

Så sant en ikke forandrer noe i henhold til loven vil nok de fleste verksterder gjøre jobben men som du sier så er jeg klar over at det vil bli stilt spmål så jeg hører på evt råd fra både dere og verksted. Men igjen tilbake til snuingen av funksjonene, det er lovlig utført så lenge begge grunnfunksjonene i ESP (av/på) fremdelse virker. Se på det som å snu en vippebryter på hodet, den gjør det samme men nå i omvendt rekkefølge :idea:

SweetBMW, jada jeg tok den :)

Se sånn på det: Informasjonen herfra gjør ihvertfall at det er bryet verdt med en tlf til et BMW verksted. Er det forresten %-bonus på ESP ved tegning av forsikring, sammme som feks klima?

Min bil ja, å takk for det :)

Skjønner, men systemet er jo der bare, og virker kun når du trenger det, skal du sladde så er det bare og slå det av :P

Men jeg skal ikke prate mer om det, vi er alle forskjellige og har forskjellige meninger :)

Fredrik

Skrevet
:mrgreen:

gkw89, jeg håpet det lot seg løse ved "orginal-vare"

Ellers smilte jeg bra av signaturen din, E30 V8 :applause:

YEY, det er bra :P heheh

men tror ikke det er "forsikringssvindel" om du bulker med ASC/TSC avslått eller motsatt funksjon, for man har jo like mye valg om hva man VIL kjøre med... som du sier også: motsatt funksjon på knappen... så go for it :P

Skrevet

Derfor var det også litt nysjerighet bak dette, grunn til at jeg spør er at noen 00 og 01 modeller er levert uten systemet men kan jeg også velge blant biler med ESP fordobler en nesten mulighetene på bruktmarkedet

Sikker på dette? Trodde alle E39 hadde ASC/DSC. Og ASC er mer et antispinn system, det går kun på hastighetsforskjell på bakhjulene. DSC derimot er tilsvarende ESP.

Skrevet

:mrgreen:

Hei BMW 525I.

Tåelig sikker........

Jeg har ikke sjekket med BMW men erfaringene med annonsene så langt er at det virker som ESP er standard fra 2002. Mange "før facelift" biler har det ikke mens det virker som det er fler "facelift" biler med ESP enn uten. Nevner at jeg kikker i utlandet etter bil!

Dette med DSC ser jeg i noen annonser men kan jeg regne det som et "mellomsystem" før ESP tok over?

ASC = antispinn

DSC = antispinn + stabilisering kun aktiv på bakhjul

ESP = Antispinn + stabilisering med påvirking av fire hjul

Arrester gjerne her,,,,, jeg prøvde meg på om jeg skjønte de..... :?:

Har foresten en venn med 97 523 og denne har kun ASC.

Ellers legger jeg til tilleggsinfo til de som har hjulpet meg med svar!

Jeg nevnte artikkel i Fahrfreude lenger opp......

Ikke sitt å vent!

Jeg driver idag å avvikler i Norge og håper å være bosatt i Sverige før nyttår.

Regner med alle skjønner at jeg sparer bilkjøpet til da :lol:

Skrevet

DSC er det samme som ESP, men det heter DSC1, 2, 3 osv. Så det er mulig at første generasjon DSC ikke har innvirkning på mer enn ett hjul av gangen.

Skrevet

ASC har innvirkning på alle hjula den og. Den leser hastighet fra alle hjula og registrerer forskjellige hastigheter.

BMW har ikke noe som heter ESP. Det heter DSC eller ASC!

Utover dette har du forskjellige versjoner av visse også, DSC MK1 Mk2 Mk3 og nå ere vel Mk4 eller 5.

ASC og ASC+T som er skrensestabilisering også. Dette var option på 528 og 328 E46 og E39.

ALLE BMW E39 kommer med ASC eller noen form for antiskrens. Ferdig.

Skrevet

:mrgreen:

ASC har innvirkning på alle hjula den og. Den leser hastighet fra alle hjula og registrerer forskjellige hastigheter.

BMW har ikke noe som heter ESP. Det heter DSC eller ASC!

Utover dette har du forskjellige versjoner av visse også, DSC MK1 Mk2 Mk3 og nå ere vel Mk4 eller 5.

ASC og ASC+T som er skrensestabilisering også. Dette var option på 528 og 328 E46 og E39.

ALLE BMW E39 kommer med ASC eller noen form for antiskrens. Ferdig.

Nå forvirret du meg igjen men så viste det seg at det var system i galskapen :D

TAKK SweetBMW

Jeg "sakset" disse fra BMW tecnologi-guide, var ihverfall intresant for meg også stemte det med infoen på siden her :applause:

ASC

Automatic Stability Control (ASC) is an element of the Dynamic Stability Control (DSC) system. It prevents loss of traction on the drive wheels when setting off, when accelerating out of curves and in other critical moments. When one wheel has good traction but the other is on a slippery patch of road, the wheel with less traction is braked until it is again able to gain a grip on the road surface.

If both wheels lose traction, the engine management system also intervenes and reduces the power output, which significantly reduces the danger of the rear of the vehicle skidding out. The entire process takes place in milliseconds.

Thus ASC quickly brings the vehicle back to stability and restores traction. Drivers wishing to attain a degree of wheel slip, for example when aiming to have a certain amount of "drift", can disengage ASC if desired.

DSC

Dynamic Stability Control (DSC) is the nucleus of the chassis control systems in BMW vehicles. It ensures the highest possible levels of stability when driving, and it maximizes traction of all wheels when setting off or accelerating. It is able to detect the first signs of oversteering or understeering and helps keep the vehicle safely on course, even if the tyres have varying levels of grip.

Sophisticated sensors permanently check how the vehicle is driving. Information comes a range of sensors monitoring wheel rotation, steering angle, lateral forces, pressure and yaw (degree of rotation around the vertical axis). A simulation model stored in the DSC control unit to ensure stability ("one-/two-track model") and can be compared information coming from the steering wheel and accelerator: if there is too great a difference between the model and how the vehicle is currently travelling, DSC acts to increase stability or traction.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...