Gå til innhold

Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012


 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Endelig brukes 635'en slik den er tiltenkt. Kun på finværsdager når jeg har tid og mulighet. Denne bilen er det nærmeste du kommer terapi mot en stressende hverdag. 540'en har fått jobben som hverdagsbil for meg siden samboeren fortsatt ikke gir slipp på E61'en vår.

I går ble det 15 mil rundt Byneset - Trondheim -Klæbu, med kjørehansker og Judas Priest på stereoen. Bilen kjører på en helt annen måte enn 540'en. E24'en oppfordrer til turtall og høy puls, mens V8'eren er roligere, mer momentsterk og går på skinner.

For fornøyelsens skyld legger jeg med noen bilder:

jyshbh7cfxr5bqwslskx.jpg

6zed333lv724v7ypmn3l.jpg

apg2nvl3jaw10puzgmri.jpg

auhvnvlqz8z9o8okjo5j.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brune ruter ser bra ut. Men det er ikke lett å finne en bil som oppfyller alle krav. Min har dessverre automatkasse....

Coupevifta på bilen har begynt å slure. Må vifta byttes og hvor mye arbeid er det for å komme til den?

Har trinnløs justering, på fullt skuv går den pent, men på halv fart slurer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brune ruter ser bra ut. Men det er ikke lett å finne en bil som oppfyller alle krav. Min har dessverre automatkasse....

Coupevifta på bilen har begynt å slure. Må vifta byttes og hvor mye arbeid er det for å komme til den?

Har trinnløs justering, på fullt skuv går den pent, men på halv fart slurer den.

Kan det være motstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en smal sak å skifte coupevifta. Du kommer lett til under dekslet over torpedoveggen i motorrommet, og der ligger motstanden som er nevnt over her også :)

Si fra om du vil ha bildet fjernet, men sånn ser det hvertfall ut under nevnte deksel:

tblbfath0n0zszko895h.jpg

Ellers så må jeg få nevne at jeg liker musikksmaken din også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet kan gjerne bli liggende.

Det er ikke verre nei. Er første steget å bytte motstand? Evt. kan man ohme den for å se om den er i orden? Vifta hyler/skraper på forskjellige turtall, men på full fart går den lydløst.

Ang. musikk så blir det aldri feil med litt klassisk Priest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsomt at det har noe med selve motstanden og gjøre, da det er selve vifta som lager lyden vil jeg tro. Vifta på min bil går kun på full hastighet, og da er det som oftest motstanden som er synderen. Jeg har bytta motstand uten bedring, så hos meg er det noe annet som er årsaken (naturligvis #-o).

Fikk også tak i en brukt vifte for en stund siden, da min lager litt lyd. Noen utgaver av E24 kan bruke samme vifte som på E28, men du må nesten demontere den for å se hvilken type du ha. Sofica, Behr og Bosch tror jeg du har å velge mellom. Mulig jeg har et par vifter liggende som ikke passer i min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, skal ta ut vifta og sjekke produsent og delenr. Slikt må være i orden.

Skal også inn på Eu kontroll nå. Håper det ikke renner på for mye rart. Har ei ABS lampe som tenner av og til, begynnende rust på ett bremserør og ikke skrevet inn understellet og felgene i vognkortet. Vært fint og ikke fått flere kostnader før den settes bort for sesongen.

Vi får legge ei flaske Laphroig strategisk i coupen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ESveen changed the title to Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...