Gå til innhold

Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012


 Share

Anbefalte innlegg

K1200RS er også en sykkel jeg har vurdert, utseendet får vokse på meg litt, men det er utrolig mye sykkel for pengene her, og er vel derfor en grunn til seriøs vurdering! Særlig om man sammenligner en pent brukt K1200RS med en svært pen, men en generasjon eldre K100RS at K1200RS(Ligger en K1200RS hos Lazy Boys nå, samt en godt velholdt K100 på Finn nå, prisforskjellen er ikke så fryktelig stor) er et langt mer fornuftig kjøp, i tillegg får man 30hk mer og litt mer motorvolum. Etter å ha kjørt K100 noe, så synes jeg den kan virke noe slapp i lengden, samt at den holder et forholdsvis masete turtall når man kjører lange distanser. BMWs motorsykkeldesign på 90-tallet synes jeg er ganske spesielt sett mot japanske sykler, de er litt annerledes :) Min fascinasjon rundt BMW-sykler ligger i detaljene på dem og hvor godt bygget de er, BMW kan lage motorsykler det er sikkert, og kardangdrift er for meg et stort pluss. Stramme og smøre kjedet er en rutine jeg kan være foruten.

 

Når det gjelder sykler generelt, gamle som nye, så er det ikke helt det samme som å kjøpe en gammel bil, vi snakker ofte om motorsykkel-eiere som bevisste og nøysomme med det de har, og man er som oftest interessert, eller entusiast når man kjører sykkel. Sesongkjøring og vedlikehold før sesongstart og etter sesongstart gjør at ting holder lenge.

 

Ser også at K1300S faller som en stein i pris om dagen, samme med K1300GT/K1200GT, blir spennende å se om et år hvordan prisene er på dem da :) Planen er å ta lappen våren 2017. For meg er det kun K-modellene(rekkefire/rekkeseks) som er gjeldende.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, K1200rs er noe spesiell i forhold til japsene, men teknisk interessant. Det er første K med paralever/telelever noe som gjør at sykkelen/kåpa ser litt framtung ut. Ellers har sykkelen flust med justeringer. Sete kan enkelt flyttet til to posisjoner, fothvilerbraketten har alternative festehull samt styrehåndtakene kan flyttes fram og tilbake ved å løsne en unbrakoskrue under styrehåndtakbraketten. Ellers har den varmehåndtak, ABS, brembobremser. 2001 + har i tillegg integralbrems og cruisecontroll.

 

Ellers har sykkelen mye moment og kan akselere uansett gear. At den har kardang er ett pluss, samt enkel svingarm gjør den ryddig å se på. Jeg har sett endel på K1200S, men litt usikker på om 167hk kan være litt i meste laget. Dessuten koster den litt mer en budsjettet. 80.000 -120.000 for en K1200S. K1300S begynner å krype ned på 120.000+ den å.

 

Boxer har aldri vært ett alternativ. Vet ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som svært uerfaren motorsykkelkjører(har jo ikke lappen en gang :P, kjørt moped i alle år dog) så har jeg øvelseskjørt en god del K1300GT, da med far på følgesykkel bak, og K1300GT er en fantastisk maskin rett og slett. Jeg hadde også vært noe betenkt rundt effekten, men den er nok ikke så spiss i effektkurven som en japansk sykkel eller K1300S. Det går noe hinsides(og når fadern regelrett roper i intercomen at jeg skal dra ut første og andre gir, så er jeg jo ikke vond å be), men på noen langturer er det utrolig hvordan man tilvenner seg kraften og det er utrolig behagelig.

Fadern kjøpte sin første sykkel da jeg ikke var gamle karen, en GSX1100EF med noen motormodifikasjoner samt Vance&Hynes eksos. Har hatt mange timer bakpå gjennom oppveksten og det føltes som et råskinn i forhold rett og slett(hang som et slips bakpå der på det verste), kjørte den en siste gang selv da den ble solgt og det er en dødsmaskin. Tok ikke lang tid etter kjøp før man drevet den opp to tenner foran da man ikke turte å gi jernet på 1.gir, så det måtte begrenses litt.

 

BMW er mye mer raffinert å kjøre og det kicket man får av GSXen er i grunn ikke der. Det jeg verdsetter er all kraften på alle turtall og i alle gir, varme i holker, varmesete,  EL.justering av vindskjerm, cruisecontrol og alle de tekniske finessene. Null vibrasjon i sykkelen, ikke fryser man og man får ikke vondt noe som helst sted. Forstillingen er noe helt spesielt, det er sikkert og den elektronisk styrte demperen har vi bytta på K1300GTn "allerede" og den har gått rundt 60 000km nå, selve demperen kostet rett over 10k fra Koed og bytting av del gjorde vi selv(diagnoseutstyr og verkstedhåndbok er virkelig et must her!). En bekjent med samme forstilling hadde sin på verksted for bytte, og de satt sammen stasen feil, med de følgene det innebærer.

 

Etter en langtur på K1300 så må man alltid kjøre K100n det siste stykket for sammenligning og det er som å kjøre en trimma moped, langt mer lettkjørt, spissere karakter på effektkurve og man bruker aktivt girene mer under aks.

 

K1200RS må man vel si gir mest for pengene uansett, etter hva jeg har fått med meg så er generasjonsskifte mellom K1200RS og senere K1200GT/S og K1300 bakstillingen og noen forbedringer der. Hvor mye det har å si for mannen i gata kan ikke jeg si noe om. K1200RS ser både far og jeg på som en god kandidat som førstesykkel, men som han mener, så er vel K1300S såpass billig om et års tid at det vil være innafor å kjøpe.

BMW må det bli uansett, K100 eller K1200S/RS/GT/K1300.

 

Ja.. Det ble jo en "kort" avhandling kun for å kommentere mulig høy effekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det ble ett utfyllende svar ja. Har sett såvidt på K1200GT også, far min hadde en slik i 2007 eller noe rundt der. Husker det som en flott sykkel. Har aldri prøvd den, men regner med den veier rundt det samme som K1200RS? 280kg +/- ? K1200s veier rundt 240kg. Var K1300GT'en lettkjørt for deg som nybegynner?

 

Ellers trenger jeg tåkelys V.S på E24en. Ledningen har irret av bak lampa. Noen som har liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var K1300GT'en lettkjørt for deg som nybegynner?

Det er den absolutt, god feedback fra sykkelen. Den er nok ikke like lett og leken som K100, men du verden for en maskin på svinga når man blir vant med hvordan den oppfører seg. Min største utfordring på den sykkelen er å vende seg til å gi minimalt pådrag(en moped tynes jo til enhver tid). Første kilometerne har man lett for å gi på for mye. Skal jeg nevne noe negativt, så er det det at den er noe brå på gassen fra nullpunktet og til man gir så lite gass man klarer til motoren lystrer. Nesten så man skulle hatt utveksling på gassen ved krypkjøring, men det er en vanesak. Vibrasjon er ikke-eksisterende og er generelt veldig lettkjørt, men merker selvsagt tyngden, det er i grunn ingen lettvekter.

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

635'en er solgt:

Bilen ble lagt ut på mandag og etter to dager på finn og over 3000 visninger ble bilen solgt til en hyggelig kar fra Tønsberg. Bilen ble hentet på torsdag etter ett ryddig oppgjør. Kjøper har allerede mottat bilen og tatt første prøvetur. Med det ender ett langt kapittel for min del. Litt vemodig må jeg innrømme.

Men allerede samme dag som bilen ble hentet ringte jeg på en K1200RS jeg tidligere hadde prøvekjørt. Sykkelen ble handlet og hentet i dag. Ble meget fornøyd med tilstanden til sykkelen. Tross alt en nesten 20 år gammel bruksgjendstand. Nå kan våren bare komme.

DSC_0774_zpsb7jw1r9o.jpg

DSC_0786_zpsm4zmphim.jpg

DSC_0751_zpstydlmx4c.jpg

DSC_0741_zps1uxagsqo.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ESveen changed the title to Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...