Gå til innhold

Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012


 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Batteri, pærer og sikringsbytte i OBC og ODO meter.

Med friskt mot startet jeg dagen med demontering av instrumentpanel og styringsboks til OBC. Det er er ett og annet som skal demonteres for å komme til skruene til instrumentet. Ratt, deksel under ratt, rattdeksel, senk rattstamme, ut med CC og av med enda ett deksel til høyre for instrumentet. Så er det bare å vippe ut instrumentet.

Startet først med boksen til OBC'en som ligger til venstre bak dekselet under rattet. Fikk tips fra tråden til MoePower om at det var en glassikring der som kunne være gåen om skjermen er svart. På boksen var det skrevet med tusj 745i og det var merker etter skrujern ved åpningen, ikke ett godt tegn. Glassikringen var gåen, men den var 2,0A og ikke 0,75 som den skal være. Skiftet til en hel 1,0A og monterte den sammen. Det ble ingen suksess, så det spørs om det er noe galt med skjermen eller kabelen til skjermen som gjør at sikringen ryker og de har satt inn større sikring. Skal prøve å få tak i en ny boks først og prøve.

Plukket så i stykker instrumentet og loddet ut batteriene (1,2V 500mA). Målte de til 1,220V men det kan være fordi de har ladet tidligere på dagen under kjøring. De var uansett irret så de ble byttet til 1,2V 600mA batteri. Siden batteriene må lades opp, så ble det ingen forandring med en gang. Får se neste gang bilen brukes. Byttet dessuten alle pærene i panelet med det samme.

Da jeg kjørte en tur etterpå fungerte ikke oljetemp måleren. Spørs om jeg har glemt en kabel bak instrumentet ved montering. Nen som vet om dette er en egen kontakt? Det var uansett ett jævla virrvarr av løse kabler og egne løsninger bak instrumentet og ved rattet. Det er ettermontert DEFA alarm og nye rele for lysstyring (kanskje for å få til kjørelys på dagtid uten å slå på lysbrytere). Dessuten er det en boks for høytalersettet på den siden som ligger der. Litt for mye kabelrot etter min smak, så jeg har en jobb med dette utover. Desverre er det umulig og få dette tilbake til originalstand uten gode tegninger med fargekoder på ledningsnettet.

Så det ble ett skritt fram og to tilbake i dag.

3mi1zsfeplemo310n6ig.jpg

Demontering pågår

u6chaiqvupovwfxm7sx1.jpg

En god DIY er gull verdt

9xihpitl21dauzg1zrjv.jpg

Beskytt glasset mot skarpe kanter når kablene skal ut bak, de er korte!

diwukatt65o73tpgzzcn.jpg

Kablene bak instrumentet

jqdcj70sojmu6ci7xexi.jpg

Instrumentet demontert

fy29xrqyhgxl9urhmemj.jpg

Instrumentet demontert, bak er boksen for OBC

w6r6jpgttwwvhdzce03v.jpg

Gamle batteri

a07qgotj0m1sb4koor9o.jpg

Nye batteri

v900eobb0sysvqkc8oh4.jpg

Nye lyspærer

848qea8maoywehho8un0.jpg

OBC boks, ser ut som en huggerdel. Noen som har en liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodern erstattet SI-batteriene selv her om dagen, han loddet på ledninger istedefor og festet en 2xAA batteriholder bakpå slik at man slipper å lodde nestegang man evt. bytter. Om du skal rydde i kabelkaos foreslår jeg at du tar ut midtkonsollen også, det er ingen stor jobb, samt handskerommet. Da har du mer oversikt over alle kabler under dashen. Virker som buntene er klippet opp og dritt hos deg. For å få ryddet i galskapen må man nesten demontere hele undersiden av dashen og begynne å fiske ut de som ikke er i bruk, eller kan fjernes. Så bunter du det opp på nytt, enten med stoffbånd eller strips fungerer jo også. Evt. Scotch Super 88(beste EL-teipen som lages).

Noe lignende rot var det også i min bil, jeg ryddet opp i dette under interiørbytte da alt var ute og det gjorde jobben veldig mye enklere. Fjernet alt som ikke skulle være der originalt rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri, pærer og sikringsbytte i OBC og ODO meter.

Med friskt mot startet jeg dagen med demontering av instrumentpanel og styringsboks til OBC. Det er er ett og annet som skal demonteres for å komme til skruene til instrumentet. Ratt, deksel under ratt, rattdeksel, senk rattstamme, ut med CC og av med enda ett deksel til høyre for instrumentet. Så er det bare å vippe ut instrumentet.

Startet først med boksen til OBC'en som ligger til venstre bak dekselet under rattet. Fikk tips fra tråden til MoePower om at det var en glassikring der som kunne være gåen om skjermen er svart. På boksen var det skrevet med tusj 745i og det var merker etter skrujern ved åpningen, ikke ett godt tegn. Glassikringen var gåen, men den var 2,0A og ikke 0,75 som den skal være. Skiftet til en hel 1,0A og monterte den sammen. Det ble ingen suksess, så det spørs om det er noe galt med skjermen eller kabelen til skjermen som gjør at sikringen ryker og de har satt inn større sikring. Skal prøve å få tak i en ny boks først og prøve.

Plukket så i stykker instrumentet og loddet ut batteriene (1,2V 500mA). Målte de til 1,220V men det kan være fordi de har ladet tidligere på dagen under kjøring. De var uansett irret så de ble byttet til 1,2V 600mA batteri. Siden batteriene må lades opp, så ble det ingen forandring med en gang. Får se neste gang bilen brukes. Byttet dessuten alle pærene i panelet med det samme.

Da jeg kjørte en tur etterpå fungerte ikke oljetemp måleren. Spørs om jeg har glemt en kabel bak instrumentet ved montering. Nen som vet om dette er en egen kontakt? Det var uansett ett jævla virrvarr av løse kabler og egne løsninger bak instrumentet og ved rattet. Det er ettermontert DEFA alarm og nye rele for lysstyring (kanskje for å få til kjørelys på dagtid uten å slå på lysbrytere). Dessuten er det en boks for høytalersettet på den siden som ligger der. Litt for mye kabelrot etter min smak, så jeg har en jobb med dette utover. Desverre er det umulig og få dette tilbake til originalstand uten gode tegninger med fargekoder på ledningsnettet.

Så det ble ett skritt fram og to tilbake i dag.

[ Bilde ]

Demontering pågår

[ Bilde ]

En god DIY er gull verdt

[ Bilde ]

Beskytt glasset mot skarpe kanter når kablene skal ut bak, de er korte!

[ Bilde ]

Kablene bak instrumentet

[ Bilde ]

Instrumentet demontert

[ Bilde ]

Instrumentet demontert, bak er boksen for OBC

[ Bilde ]

Gamle batteri

[ Bilde ]

Nye batteri

[ Bilde ]

Nye lyspærer

[ Bilde ]

OBC boks, ser ut som en huggerdel. Noen som har en liggende?

Jeg har viewtopic.php?f=14&t=262701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E24bimmer628csi: Ingen dum ide med batteriholder, men det ser ut som det blir nytt batteriløst kort fra ebay. Ser ingen forandring på bensinmåleren men skal prøve å nullstille servicelampa først. Kommer den tilbake blir det nytt kort. Husker du hvilke pinner du kortslutter i kontakten for å nullstille?

Ellers ser ledningsnettet værre ut enn det er, alle kabelpølser er inntakte untatt det som går til kjørelys. Skal rydde ut anlegget, mens defa blir beholdt. Har blitt for glad i fjernstyrt sentrallås. Men skal rydde litt og tape sammen litt så det ser bedre ut, samt lodde sammen gamle skjøter og fjerne abikokoblingene.

Bmwtussan: Perfekt!

E32amatør: Takk for det og lurk i vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Danke schön die liebe menschen :beer:

Prosjekt skinninteriør: Del I - Reparere førersetet.

Førerstolen har aldri vært helt god. Venstre side av ryggen har vært løs og stolen har knirket pg virket slitt. Ryggen faller rett ned og kommer ikke opp igjen ved justering, samt bakplata har vært festet med butyl eller noe annet. Noe måtte gjøres.

Demonterte stolryggen og ser først at det ene klipset i overkant av bakplata mangler, derav butylklisset. Når plata kommer av faller en skrue ut. Nemlig den som fester venstre side av ryggen til venstre side av stolen. Skruen festes og stolen kjennes som ny. All knirk og skjevhet er borte. Ser også at justeringa av stolryggen løftes av to gassdempere, altså ikke fjær som jeg trodde. Derfor lettere å bytte ut. Perfekt!

Til slutt flytter jeg den ene festeklipsen på bakplata til høyre side der butylen har vært, for venstre side trenger ikke noe feste for den holdes oppe av mekaniskmen som tilter setet.

Dermed er tre små irriterende problem historie.

kg13ix7zbxi15cgnxcer.jpg

Skrujævel som var løs

0t96dra26skijlm5y979.jpg

Demper for løfting av seteryggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt skinninteriør: Del II - Reparere hull i førersetet.

Førersetet hadde tre små hull på venstre sidepute. Skaffet varer hos Skancke søm og fargeteknikk. Teknikken består av og putte stoff på baksiden av hullene, lime de fast slik at skinnet holder seg nede, fylle hullet med flytende skinn og til slutt glatte ut med en stift. Trur det ble ett ganske greit resultat med tanke på første forsøk. På bildet ser det blankere ut enn i virkeligheten. Det skal selvfølgelig komme farge på til slutt.

For utfyllende info se film:

Bilder:

jnf2lpvhp6cob935uj2t.jpg

Stoff på plass bak hullet

1wehj8f1nz7ys9v7yxzz.jpg

Første runde med flytende skinn

eeg4yz9zwufnxci95o40.jpg

Tredje runde med flytende skinn

x1wzxm1of7f7wftautbf.jpg

Rettestift til slutt for og glatte opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ESveen changed the title to Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...