Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stakk innom mekonomen for å ha ny olje. I butikken sitt register og castrol sitt sto det at den skal ha 0W-40. Syntes det hørtes litt rart ut siden 3,2 litern skal ha 10W-60. Hva kjører dere andre med 3,0 litere på?

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg får opp at den skal ha 5W40 så registeret til Mekonomen er ikke så langt unna. Selv synes jeg 10W-60 høres litt "voldsomt" ut, får opp 15W40 på 3,2.

Skrevet
jeg er litt usikker på disse tallene ang olje, kan noen forklare meg hva de egentlig betyr ?

Alt du trenger å vite er; Har du S'motor, så fyll Agip 10w/60 på den! :)

Skrevet

eventuelt Castrol TWS Motorsport 10w/60, som er en olje "lagd for bmw s motorer" om man liker å høre sånne fine ord. Dette er også den bmw er "pålagt" å bruke på s motorer.

Forøvrig er nok også Agip olja veldig bra. Uansett dropp 15w40 og lignende som dere får opp,

Skrevet
eventuelt Castrol TWS Motorsport 10w/60, som er en olje "lagd for bmw s motorer" om man liker å høre sånne fine ord. Dette er også den bmw er "pålagt" å bruke på s motorer.

Forøvrig er nok også Agip olja veldig bra. Uansett dropp 15w40 og lignende som dere får opp,

Castrol har betalt BMW for at de skal anbefale sin olje. Så Castrol er ikke "lagd for bmw s motorer". Så lenge olja har samme spesifikasjoner så duger det nok.

Har nettopp byttet til Agip 10w60 racing selv.

Skrevet
jeg er litt usikker på disse tallene ang olje, kan noen forklare meg hva de egentlig betyr ?

Alt du trenger å vite er; Har du S'motor, så fyll Agip 10w/60 på den! :)

:applause:

Skrevet

Castrol har betalt BMW for at de skal anbefale sin olje. Så Castrol er ikke "lagd for bmw s motorer". Så lenge olja har samme spesifikasjoner så duger det nok.

Har nettopp byttet til Agip 10w60 racing selv.

:applause::applause:

Skrevet

Hvilken olje du skal bruke avhenger av motorens tilstand og bruksmønster, mange forskjellige meninger om dette siden alle har "sitt" oljemerke, men bruk kun helsyntetisk, "synthetic blend" og mineral kan du greit holde deg borte fra.

0w-30/40: tynn

5w -50: medium

10w-60:tykk

her er noen tips:

-Motorens tilstand:, hvor langt har den gått, er den renovert, hvilke lagerklaringer brukes. dette er som regel vanskelig å si men en ny motor eller en som er oppsatt med trange lager så må du ha en lettflytende olje 0W-xx eller 5w xx, men i ditt tilfelle tipper jeg tilstanden er ukjent og at den har rullet en stubb så dropp de tynneste oljene.

Hvordan bruker du motoren? kjører du mye på bane, ofte med oljetemp over 110-120 grader så bruk en helsyntetisk 10w-60 av anerkjent merke, Catrol TWS/ Edge er et garantert bra valg, Agip fungerer helt sikkert også.

Hvis bilen bare blir brukt til finkjøring og med normale oljetemperaturer trenger du ikke 10W-60 olje, da vil jeg anbefale en 5W-50 olje siden den gir litt bedre smøring på de bakerste lagrene ved oppstart.

Selv bruker jeg Mobil1 5w-50, koster 100 kr literen og skifter ofte, den er passe tynn gir jevn og bra sirkulasjon i motoren ved alle temperaturer, holder trykket på 130 grader ved banekjøring.

Biltema sin 5w-50 olje og jevne oljeskift er myyyye bedre enn en Castrol 10w-40 eller lignende overpriset olje. Husk at Castrol er noe oppskrytt, men deres TWS og Edge er garantert bra produkter brukt på riktig måte, men resten er ikke noe bedre enn andre.

Husk at enn tynn olje sirkulerer bedre og kjøler ned lagrene bedre enn en tykk olje, det hjelper ikke med en olje med gode høytemperaturegenskaper hvis den ikke klarer å flyte godt gjennom lagrene, da blir lagrene for varme og ødelegges.

Skrevet

Det som ikke kommer frem her er at Agip sin olje er BEDRE enn Castrol.... Både jeg og Øyvind har S50 og har prøvd begge deler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...