Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

med det jeg sa at man kan justere ned er i utgangspunktet for å kompangsere for økt lysbilde ikke for å gjøre det dårligere en det er orginalt.

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nei ingen ettermonterte lamper er lovlige, men en korekt merket xenonlykt med alt orginalt utstyr som du nevner over kan godkjennes av biltilynet.

Hva er det du sier her? Ingen lamper er lovlig men alt kan godkjennes?

Det jeg mener er xenonlamper montert i lykter som ikke er godkjent for xenon.(må ha en egen bokstav i glasset) Nerlys må i tilleg ha automatisk justering og lyktespyler. Biltilsynet godkjente ikke mine xenonpærer i halogenlykter.Biltilsynet er strenge på xenon og verksted som tar EU skal også vere strenge på d pga den store blendingsfaren. Har hørt om folk som har blitt avskiltet pga xenon i grøftelys.

Skrevet
2 firmaer jeg har snakket med sier du kan ettermontere hvor du vil untatt kjørelys :P

Og du trur på folk som ikkje har peiling?

Er ikke snakk om hva jeg tror på. Forteller bare min erfaring til informasjon for andre.

Skrevet
2 firmaer jeg har snakket med sier du kan ettermontere hvor du vil untatt kjørelys :P

Og du trur på folk som ikkje har peiling?

Er ikke snakk om hva jeg tror på. Forteller bare min erfaring til informasjon for andre.

Dette er jo selfølgeligt feil info. Viss du veit det bør du sei ifra om det.

Viss du ikkje veit det, har du ikkje lest tråden her grundigt nok.

Lykta skal være godkjent for xenon, for at det skal være lovligt med xenon der.

Nærlysa skal ha automatisk lyktejustering og lyktespyling. (er ikkje nødvendigt på fjernlys)

Myndigheitene har ikkje tenkt på tåkelys, men eg synes at det bør være automatisk lyktejustering her og. (i tillegg til dei andre tinga)

So har du det med lux (lysmengde) Dette blir fort overskredet med xenon. På ekstralys med original xenon, er det ganske bredt lysbilde for at maks lux ikkje skal bli overskredet. (ein del bredere lysbilde enn med same lykt i halogen utførelse)

Skrevet
Nærlysa skal ha automatisk lyktejustering og lyktespyling er jo riktig, men kan ettermontere ellers på bilen ;)

Lyktene skal være godkjente for xenon. Lykter med halogen er normalt ikkje godkjent for xenon.

Skrevet

Syntes det er helt greit at du fikk feil på dette og må rette på det.

Er så forbanna lei av å møte på "rånere" og "wannabe fet bil som gjør alle blinde" typer. Er man så barn at blå/lilla lys i grøftelysa er et must, kan dere heller (som mange sier) montere LED lys uten å lage farlige situasjoner på veiene.

En typisk greie jeg har begynt med er å tenne på langlysa hver gang jeg ser en slik idiot, da skjønner personen hva han/hun gjør galt og skrur på nærlysa igjen. Fordi disse xenon lysa blender så forbanna mye på mørke dager. Aller verst når det er mørkt samtidig som det regner. Nei, jeg ser ikke på møtende biler, men lysa blender noe jævelig alikevel.

Skrevet
Syntes det er helt greit at du fikk feil på dette og må rette på det.

Er så forbanna lei av å møte på "rånere" og "wannabe fet bil som gjør alle blinde" typer. Er man så barn at blå/lilla lys i grøftelysa er et must, kan dere heller (som mange sier) montere LED lys uten å lage farlige situasjoner på veiene.

En typisk greie jeg har begynt med er å tenne på langlysa hver gang jeg ser en slik idiot, da skjønner personen hva han/hun gjør galt og skrur på nærlysa igjen. Fordi disse xenon lysa blender så forbanna mye på mørke dager. Aller verst når det er mørkt samtidig som det regner. Nei, jeg ser ikke på møtende biler, men lysa blender noe jævelig alikevel.

Er vell ikke pga fargen men fordi vanlige halogen ryker hele tiden i grøftelysene. Jeg har stilt mine maks ned og har aldri hatt noe problemer med blending. Aldri fått noen blinkende lys mot meg ihvertfall.

• 4 months later...
Skrevet

Montering av xenon er en evigvarende diskusjon, som mange andre ting.

Men det er så enkelt at:

1: Lykten må være godkjent for det.

2: Montering i nærlys krever lyktespyling og auto høydejustering.

3: Må på godkjenning på biltilsynet med papirer på lykter, etc. Dette gjelder også FJERNLYS.

Eg ble stoppet idag av biltilsynet grunna min 35w 8000k xenon i grøftelys. Måtte ta de vekk på stedet eller gå på visning, eg valgte å ta dem vekk og avslutte "krangelen".

Men idet han stoppet meg var det stor skeptisk rundt hva som var lovligt eller ikke, og BT mannen brukte over en halv time på å finne ut av det.

Eg sto på det at eg rekna med at det var lovlig, grunna denne kilden her: http://forum.vccn.no/showpost.php?p=189174&postcount=23, men det viste seg og være feil kilde.

Så da er det avkreftet hva som er lov ang. xenon.

Led og xenon-look pærer er ikke lov, da han sa det fantes ingen pærer med rette TÜV-papirer.

-

Min oppfatning av det med blending er så enkelt at:

1: Etter montering av xenon i nærlys blender en smule, men irriterer ikke meg.

2: Park og grøft (uansett tidspunkt og med/uten xenon) blender ikke, da det er bare er tent 2 kjørelys.

3: Det som er det største blendingsproblemet er nær+grøft. Nær+grøft gir heller ikke bedre lys enn bare nær, det bare forflytter din oppmerksomhet og blender din egen sikt.

DJB88, vet du om det finnes grøftelys som er godkjent for xenon til E39 M-tech?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...