Gå til innhold

En feil ikke en gang bilradiospes klarer å finne ut av?

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har just kjøpt seg nytt anlegg til bilen. Det består av 1 mono blokk, 2x 10" ellementer, 1 kondensator, 1 4kanals forsterker, ny alpine spiller og div mindre høytalere. Problemet er at etter et par minutter blir mono forsterkeren varm. Og da mener jeg VIRKELIG varm!

Spenningen i bilen er stabil på 13,8 tomgang.

Vi har prøvd med andre elementer

Vi har prøvd med en digital forsterker, som ikke skal bli varm. (den kokte)

Vi har prøvd et større og bedre batteri.

Vi kjørte bilen inn til bilradiospess, men de fant ikke ut av noe..

Har sluppet litt opp for ide'er..

Er det noen som kan noe om dette her?

Kiipt med helt nytt anlegg som ikke virker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere kontroll ohmet begge subbene? kan gå hardt ut over forsterker om ett av elementene har en produksjonsfeil som gjør att det får unormalt høye svingninger i ohm når det er i bevegelse. Ett 4 ohm element vil ligge på ca 4 ohm stillestående, men variere fra 0,3 til 12(bare ett eksempel) når det er i bruk. noen elementer har skader som gjør denne svingningen ekstrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo sjekket en del ting ja, er ikke noe kluss med lavnivåutgangen fra cdspilleren? Sjekk at ikke basselementene slår ut og blir stående der så fort du slår på annlegget, altså at elementene blir stående i "vilestilling" også med annegget på, men med volum på 0.

Eller er det kun når dere spiller at forsterkeren blir varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har fulgt helt med her, hadde glemt at jeg lagde denne tråden.. :roll:

Hvis dere klarte å få en Klasse D forsterker til å koke, da ser jeg for meg at det er noe med strømforsyningen. Ingen sikringer som går? Går ikke i protect?

Strømforsyningen er helt fin, sikringen er riktig dim, dynamo lader stabilt og vi har prøvd med et annet batteri..

Har dere kontroll ohmet begge subbene? kan gå hardt ut over forsterker om ett av elementene har en produksjonsfeil som gjør att det får unormalt høye svingninger i ohm når det er i bevegelse. Ett 4 ohm element vil ligge på ca 4 ohm stillestående, men variere fra 0,3 til 12(bare ett eksempel) når det er i bruk. noen elementer har skader som gjør denne svingningen ekstrem.

Har ikke ohm'et elementene nei, men vi har prøvd med at annet sett elementer, og feilen var der enda..

Dere har jo sjekket en del ting ja, er ikke noe kluss med lavnivåutgangen fra cdspilleren? Sjekk at ikke basselementene slår ut og blir stående der så fort du slår på annlegget, altså at elementene blir stående i "vilestilling" også med annegget på, men med volum på 0.

Eller er det kun når dere spiller at forsterkeren blir varm?

Har ikke sjekket lavnivåutgangen, men skal få gjort det neste gang jeg treffer han.

Det blir litt varmt uansett, mener jeg, men koker bare når vi spiller.

Takker for svar! :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første dere kan gjøre, er å fjerne saker som ikke har noe der å gjøre, så slipper dere å feilsøke like mange komponenter. Jeg sikter da til kondensatoren. Bilradio"spesialisten" er nok heller ikke rette plassen å dra for å feilsøke, eller for å handle virker det som, de selger deg bare en masse greier du ikke har bruk for, og setter opp tilbud som ikke henger på greip.

Prøv med nye signalkabler, og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første dere kan gjøre, er å fjerne saker som ikke har noe der å gjøre, så slipper dere å feilsøke like mange komponenter. Jeg sikter da til kondensatoren. Bilradio"spesialisten" er nok heller ikke rette plassen å dra for å feilsøke, eller for å handle virker det som, de selger deg bare en masse greier du ikke har bruk for, og setter opp tilbud som ikke henger på greip.

Prøv med nye signalkabler, og se om det hjelper.

Har prøvd å koble strømledningene direkte til forsterker, uten kondensator. Det hjalp ikke.

Grunnen til at vi ikke har prøv nye signalkabler er fordi de som er i bilen virker. Kan de være feilen, hvis de virker?

Ps. bilradiospes i Kristiansand har et eget verksted, hvor de bygger anlegg, så litt peiling må de ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja BRS Kr.Sand så er der folk med peiling. Var det Keko som sjekket anlegget? Kjenner litt til ham siden jeg selv har jobbet på BRS (Sandnes), og han har peiling. Han har jobbet der en god del år nå og har bygget et have av store, gromme anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja BRS Kr.Sand så er der folk med peiling. Var det Keko som sjekket anlegget? Kjenner litt til ham siden jeg selv har jobbet på BRS (Sandnes), og han har peiling. Han har jobbet der en god del år nå og har bygget et have av store, gromme anlegg.

Vet ikke helt hva de het, dårlig på navn :roll:, men de var mellom 2-4 stykker som klødde seg i hode,så ringte de også til en "ekspert" i Oslo eller noe, men det hjalp lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Rart. Men ble det prøvd ny spiller?

Jeg antar at spilleren hadde 3 linjeutganger, to til 4 kanaleren og en til monoblokka.

Jeg kan ikke helt se annet enn at problemet ligger på enten signalkabelen eller spilleren....

Mulig utgangsignalet på subutgangen på spilleren er enormt høyt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Rart. Men ble det prøvd ny spiller?

Jeg antar at spilleren hadde 3 linjeutganger, to til 4 kanaleren og en til monoblokka.

Jeg kan ikke helt se annet enn at problemet ligger på enten signalkabelen eller spilleren....

Mulig utgangsignalet på subutgangen på spilleren er enormt høyt eller noe.

Ok, får prøve med ny spiller og kabel. Så får vi se om det hjelper..

Takk for svar. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå har vi testet med ny spiller, ny kabel og nye forsterkere. Dette forsinket varmen, men det blir forsatt varmt. Kameraten min kjører nå en digital forsterker fra rf som kjøler seg selv ganske bra, så vi kan spille en stund før det går varmt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...