Gå til innhold

Getriebenotprogramm (Girkasse Nødprogram), BMW e38

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo..

alt staret for 3-4 uker siden... jeg var ute på kjøretur for noen uker siden og skulle svinge av ett kryss, det kom møtende biler så jeg ble stående stille i drive i noen sekunder.. men da når jeg slapp bremsen og skulle kjøre fremmover så skjedde det ingenting, jeg ga gass og det skjedde endå lite... førsta da jeg ruset motoren på ganske høyt turtall da rykket det ganske kraftig i bilen og den begynnte og gå fremmover, dette skjedde 2-3 ganger denne dagen.. jeg prøvde og stoppe bilen, vente litt, for så og starte igjenn, og da ble problemet borte.

og jeg har ikke vært noe plaget med dette før nå.

igår når jeg var på kjøring så skjedde det samme når jeg skulle kjøre ut av ett kryss.. jeg stoppet for å se om jeg fant ut hva som var galt, og nå fikk jeg en feilkode jeg ikke har sedd før "Getriebenotprogramm", som da altså betyr at girkassen går i nødprogramm.

bilen oppførte seg veldig rart, og ville såvidt gå fremmover, prøvde og stoppe og starte igjenn men den samme feilmeldingen poppet opp uansett.

revers virket som funket helt fint, men så snart jeg putter den i "drive" så var det bare såvidt fremmdrift.

og noen ganger så ble alt av lys på speedometeret borte som markerer hvilken posisjon man har girspaken i, så virket som ikke bilen hadde kontakt me girkassen.. ?

Jeg prøvde og koble fra +polen på batteriet i noen sekunder for å se om det var noe som ville resette seg, men bilen oppførte seg akkurat likens etter jeg prøvde pånytt.

sjekket peilet olje for noen uker siden og det var ikke for lite.

Noen som har noen slags idè om hva som kan være feil?,

dette er noe jeg skulle ha fådd fikset ASAP ZULU!..

Tusen takk for svar! :)

Skrevet

Sjeldent det hjelper med batteriet av på bmw'er, mange som tror det gjør underverker, men det er alså noe som forårsaker problemet ditt her som neppe forsvinner med å koble batteriet av. Jeg vil tippe at du har bugs i sensoren for hvor gearsjalteren din står, slik at bilen ikke vet hva gear den er i når den er i Drive. I Revers fungerer den, å dermed fungerer bilen din i revers og. Siden lysene om gearvalg i dæsjbordet forsvinner. Har du tatt diagnose eller peilet olja på gearkassen?

Skrevet

ja det høres jo ganske logisk ut ja.

har peilet oljen, og det var rett nivå... jeg hadde egentlig liss lyst å bytte oljen.. men var ikke spesifisert hva slags type olje det er siden dette er en slik "lifetime" olje.

har ikke fådd tadd diagnose, men det er det første jeg skal prioritere og få gjort.

Skrevet

Der har jeg fådd feilsøkt bilen ... og fikk Feilkode P0720 som betyr "Utgang Hastighets Sensor"..

Prøvde og søke etter dette på nett, og fant folk som hadde akkurat lignende problem som meg som hadde fådd samme feilmeldingen..

nå er bare problemet hvor jeg får tak i en sånn sensor, hvor den sitter på bilen, og om det er noe jeg kan bytte selv

Skrevet

Hei,

Les og bli vis:

http://www.e38.org/electran1.pdf :)

Se side 11 (Vises i pdf leseren) Eller side 12 når du ser på siden i dokumentet.

Der står det om speed output sensor :)

Ellers et spennende dokument, med veldig mye info :)

Fredrik

EDIT:

Søkte litt mer på google, og kom over denne tråden:

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=211092

Søk på google etter: bmw automatic transmission P0720

Så kommer det en god del tråder fra andre forum, der kan du nok finne en del. :)

Skrevet

hei. jeg fikk denne meldingen en gang, og da var det batteriet som var flatt. fikk ikke start. ladet den og alt var ok igjen. man kan få mange rare problemer med disse om batteriene er dårlig har jeg inntrykk av. så mitt tips er å prøv et batteri du vet er ok. billigst å begynn med det iaff. og evt sjekk om dynamo lader det den skal.

lykke til da! du har ikke en post om bilen forresten? :D

Skrevet

Etter hvordan motoren oppførte seg med gassrespons å sånn hørtes det ut som akkurat samme problem jeg hadde med min E34, da var lambdaen gåen.

Om du har mulighet til å ta diagnose er også det å anbefale.

Edit: Nå er riktignok ikke jeg kjent med hvordan feil på motorstyring slår ut m.t.p nødprogram til girkasse osv.

Skrevet
Hei,

Les og bli vis:

http://www.e38.org/electran1.pdf :)

Se side 11 (Vises i pdf leseren) Eller side 12 når du ser på siden i dokumentet.

Der står det om speed output sensor :)

Ellers et spennende dokument, med veldig mye info :)

Fredrik

EDIT:

Søkte litt mer på google, og kom over denne tråden:

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=211092

Søk på google etter: bmw automatic transmission P0720

Så kommer det en god del tråder fra andre forum, der kan du nok finne en del. :)

Takker :D Veldig mye fin info der!

Ja har lest den den tråden der, og virker som han hadde akkurat lignene problem som meg. så regner med det er denne sensoren som er gådt

hei. jeg fikk denne meldingen en gang, og da var det batteriet som var flatt. fikk ikke start. ladet den og alt var ok igjen. man kan få mange rare problemer med disse om batteriene er dårlig har jeg inntrykk av. så mitt tips er å prøv et batteri du vet er ok. billigst å begynn med det iaff. og evt sjekk om dynamo lader det den skal.

lykke til da! du har ikke en post om bilen forresten? :D

Ja vet, har fådd masse rare alarmer jeg også når batteriet var flatt..

men slik som det rykket i girkassen og alt så regner jeg med det er denne sensored som er ferdig.

Nei har ikke laget meg noen post (enda) ;) ... men får se om jeg ikke lager en etterhvert, har byttet endel ting på den sålangt :)

Etter hvordan motoren oppførte seg med gassrespons å sånn hørtes det ut som akkurat samme problem jeg hadde med min E34, da var lambdaen gåen.

Om du har mulighet til å ta diagnose er også det å anbefale.

Edit: Nå er riktignok ikke jeg kjent med hvordan feil på motorstyring slår ut m.t.p nødprogram til girkasse osv.

Var på et verksted og fikk tadd Diagnose, fikk beskjed at han bare fikk koder som ikke kunne leses og at jeg måtte på en bmw forhandler for og finne ut av dette..

men jeg ba han skrive ned alt som var kommet opp på diagnosetesten slik at jeg kunne se..

og etter og ha googlet i noen timer så fant jeg ut hva som var feilen på egenhånd.. P0720; Output Speed Sensor (På girkassen)

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg bestillte meg 2 nye sensorer, oljefilter, olje og pakkning..

Igår tok jeg av bunnpanna og skiftet både input-sensor og output-sensor..

fylte på rett olje etter boka og prøvde å kjøre.. men var endå samme problem.

jeg koblet fra batteriet og laddet det slik at jeg var sikkert på at det var helt fult, også prøvde jeg og koble det til igjenn..

men enda så skjer akkurat det samme slik at den går i Nødprogramm.. :evil:

Skrevet

har ikke fådd tadd diagnose på nytt enda..

men er bra sikkert på at det er noe mekanisk feil i kassen.. synes det var veldig mye jernspon på bunn av bunnpanna når jeg hadde den av.. også går ikke bilen i nødprogram før etter noen hundre meter.. hadde sensoren vært ødelagt så hadde den gådd i nødprogramm såsnart jeg startet bilen.

men nå går den i nødprogramm når den førsta oppdager at noe ikke er rett...

så er på utkjikk etter ny girkasse for å si det sånn.

men skal prøve å få tadd en ny diagnosetest på den nå kun for å se hva den sir.

Skrevet

Hei

Den feilen har jeg fått et par ganger når bilen har stått på gardermoen ei ukes tid, jeg tror det er stor luftfuktighet som var årsaken til min feil.

Jeg orket ikke finne mer ut av dette siden kassen funket igjen når den ble driftsvarm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...