Gå til innhold

FredrikWake's E36 Sedan - Rævkjørt s.48


Anbefalte innlegg

  • Svar 740
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Prøvde meg på å ta bilder med stativ og lang lukkertid idag. Er forsåvidt bare 100% fornøyd med det ene bildet jeg fikk tatt bakfra. Mye ble uklart... Noen som har tips til innstillinger osv for å ta bilder i mørke omgivelser? Dette var de klareste bildene jeg klarte å ta:

DSC_0701.jpg

DSC_0687.jpg

DSC_0678.jpg

DSC_0668-1.jpg

DSC_0708.jpg

DSC_0690.jpg

DSC_0681.jpg

DSC_0663-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare og prøve seg frem! Du kan bruke høy blender og lang lukker, eller kortere lukker og mindre blender. Smakssak.. Bare å prøve seg frem.

Har du muligheter til lav ISO, så bruk dette også.. Rundt 800 skal ikke lage store problemer.

Å ta bilder i mørket er ikke lett. Skal du ha bilen klar, så må du gjerne ha mere lys på denne, for at den skal få skikkelige farger. Dette kan du fikse ved blits, eller lang lukkertid og en lommelykt. Kun fantasien som stopper.

Som sagt, bare å prøve en hel masse forskjellige innstillinger. Du har også den +/- knappen du kan bruke for å over/undereksponere litt, om du synes bildet bare ble piiittelitt for lyst, eller mørkt :)

En annen ting: Bruk manuell fokus om du bruker stativ og selvutløser. Still inn kameraet på auto først, klikk så over til manuell på objektivet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke rote til tråden her, men om du vil vite mere, haybimmsen, så kan jeg i alle fall prøve og forklare det jeg vet, på PM :) Om du har kamera og vil lære litt mere! Er selv rookie, men har holdt på litt et par år, så begynner å få til litt, og kan forklare enkle og basic ting man fort lærer mye av! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tipset jeg har er å bruker timer på utløseren, og å eksperimentere. Sett lukker først og blender etterpå.

Og alltid ha lav iso.

Hadde det ikke vært for lastebilen hadde det siste vært skikkelig gromt i mine øyne.

Her er det bare og prøve seg frem! Du kan bruke høy blender og lang lukker, eller kortere lukker og mindre blender. Smakssak.. Bare å prøve seg frem.

Har du muligheter til lav ISO, så bruk dette også.. Rundt 800 skal ikke lage store problemer.

Å ta bilder i mørket er ikke lett. Skal du ha bilen klar, så må du gjerne ha mere lys på denne, for at den skal få skikkelige farger. Dette kan du fikse ved blits, eller lang lukkertid og en lommelykt. Kun fantasien som stopper.

Som sagt, bare å prøve en hel masse forskjellige innstillinger. Du har også den +/- knappen du kan bruke for å over/undereksponere litt, om du synes bildet bare ble piiittelitt for lyst, eller mørkt :)

En annen ting: Bruk manuell fokus om du bruker stativ og selvutløser. Still inn kameraet på auto først, klikk så over til manuell på objektivet..

Dro S|W mottoet inn i kameraet, og stilte ISO til det aller laveste, altså 100. Blir det litt overkill eller?

Er det da slik at jeg må gå rundt med en ekstern blits og lyse opp de delene av bilen jeg vil ha lysere?

Drev å justerte mellom F6-F8-F10 og F13 på blenderåpningen(?) i M-modus på Nikon D3100. Er dette det som bestemmer hvor mye lys kameraet skal slippe inn? Og lukkertiden bestemmer hvor lenge det skal slippe inn? :)

Har lest litt rundt på nettet og bestilt et polariseringsfilter. Håper det hjelper :)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tipset jeg har er å bruker timer på utløseren, og å eksperimentere. Sett lukker først og blender etterpå.

Og alltid ha lav iso.

Hadde det ikke vært for lastebilen hadde det siste vært skikkelig gromt i mine øyne.

Her er det bare og prøve seg frem! Du kan bruke høy blender og lang lukker, eller kortere lukker og mindre blender. Smakssak.. Bare å prøve seg frem.

Har du muligheter til lav ISO, så bruk dette også.. Rundt 800 skal ikke lage store problemer.

Å ta bilder i mørket er ikke lett. Skal du ha bilen klar, så må du gjerne ha mere lys på denne, for at den skal få skikkelige farger. Dette kan du fikse ved blits, eller lang lukkertid og en lommelykt. Kun fantasien som stopper.

Som sagt, bare å prøve en hel masse forskjellige innstillinger. Du har også den +/- knappen du kan bruke for å over/undereksponere litt, om du synes bildet bare ble piiittelitt for lyst, eller mørkt :)

En annen ting: Bruk manuell fokus om du bruker stativ og selvutløser. Still inn kameraet på auto først, klikk så over til manuell på objektivet..

Dro S|W mottoet inn i kameraet, og stilte ISO til det aller laveste, altså 100. Blir det litt overkill eller?

Er det da slik at jeg må gå rundt med en ekstern blits og lyse opp de delene av bilen jeg vil ha lysere?

Drev å justerte mellom F6-F8-F10 og F13 på blenderåpningen(?) i M-modus på Nikon D3100. Er dette det som bestemmer hvor mye lys kameraet skal slippe inn? Og lukkertiden bestemmer hvor lenge det skal slippe inn? :)

Har lest litt rundt på nettet og bestilt et polariseringsfilter. Håper det hjelper :)

Takker for svar!

driver også å ekspreminterer med kamraet nå om dagen. vi skulle møtte å tatt litt bilder i lag :)

men ett tips når du skal ha lang lukker tid er å bruke timern på kamraet slikt at du får minst mulig bevegelse i kamraet når bilde blir tatt. og blenderåpningen er som du sier hvor mye lys den slipper inn. jo lavere tall jo mere lys slipper den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driver også å ekspreminterer med kamraet nå om dagen. vi skulle møtte å tatt litt bilder i lag :)

men ett tips når du skal ha lang lukker tid er å bruke timern på kamraet slikt at du får minst mulig bevegelse i kamraet når bilde blir tatt. og blenderåpningen er som du sier hvor mye lys den slipper inn. jo lavere tall jo mere lys slipper den inn.

Ahaa :) Jepp!

Okei, men når jeg stilte blenderåpningen på et høyt tall fikk jeg beskjed om at motivet var for mørkt. Er det da jeg skal ha lang lukkertid og ta bilde allikevel, for så å gå rundt bilen med en ekstern blits/lys?

Flotte bilder og en flott bil:)

Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro S|W mottoet inn i kameraet, og stilte ISO til det aller laveste, altså 100. Blir det litt overkill eller?

Er det da slik at jeg må gå rundt med en ekstern blits og lyse opp de delene av bilen jeg vil ha lysere?

Drev å justerte mellom F6-F8-F10 og F13 på blenderåpningen(?) i M-modus på Nikon D3100. Er dette det som bestemmer hvor mye lys kameraet skal slippe inn? Og lukkertiden bestemmer hvor lenge det skal slippe inn? :)

Har lest litt rundt på nettet og bestilt et polariseringsfilter. Håper det hjelper :)

Takker for svar!

Du må jo ikke ha så lav ISO som 100 da. Om det er lite/dårlig lys kan du nok bevege deg opp mot 800-1000 uten at du får mye støy i bildet.

Når det er mørkt kan det jo være greit å ha lavere blender. Kanskje rundt F3,5-4,2-4,5 opp til F6. Ingen fasitsvar på det heller, for du må uansett stille inn lukkertid til du har nok lys.

Blender, altså f. er hvor mye lys du slipper inn ja. Lukkertiden er hvor lenge du slipper inn lyset.. Riktig.

Tror nok ikke polariseringsfilter er det første du trenger. Det vil ikke umiddelbart gi deg gode bilder, men det hjelper på om du tar bilder i sollys, eller ved/av vann.

Det første som er gunstig er nok å lære seg forskjellige innstillinger ved forskjellige lysforhold. Samt finne ut av kurven når du tar bilder. På Nikon d3100 så kan du trykka pila oppover etter at du har fått frem bildet du har tatt, på den lille skjermen, så kommer det opp et diagram.. Der kan du se hvor du ligger.. Mye kurve til venstre = undereksponert (mørkt), mye kurve til venste = overeksponert (for lyst).

Ellers er det mye godt å prøve seg frem.. Trikse fram og tilbake med forskjellige innstillinger, og se hva som blir best.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driver også å ekspreminterer med kamraet nå om dagen. vi skulle møtte å tatt litt bilder i lag :)

men ett tips når du skal ha lang lukker tid er å bruke timern på kamraet slikt at du får minst mulig bevegelse i kamraet når bilde blir tatt. og blenderåpningen er som du sier hvor mye lys den slipper inn. jo lavere tall jo mere lys slipper den inn.

Ahaa :) Jepp!

Okei, men når jeg stilte blenderåpningen på et høyt tall fikk jeg beskjed om at motivet var for mørkt. Er det da jeg skal ha lang lukkertid og ta bilde allikevel, for så å gå rundt bilen med en ekstern blits/lys?

blendern fungerer motsatt, jo midre du har den på, jo mere lys slipper den inn, versa versa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har polariseringsfilter, har ikke brukt det så mye men er en kul effekt!

Det stjeler egentlig litt lys, kommer jo an på hvordan du justerer det, men tar du bilde av en blank bil kan du fjerne refleksjonene så bilen fremheves mye mer, og fargene blir sterkere - Men stjeler dermed litt lys.

Beste er jo å ha lavest mulig iso, og heller bruke lukkertiden for å justere lysstyrken, altså et godt stativ er genialt om man skal ta bra bilder, det er definitivt det neste jeg skal invistere i da jeg har et billig og litt ustødig stativ, men er fortsatt bedre enn å holde kameraet selv. Fungerer ikke så bra om det blåser ute, men slik som i parkeringsgarasjen er det jo ikke særlig mye vind :)

Jeg som har 55-250mm linse, og skal ta bilde ute en vindfull mørk kveld og på maks brennevidde (250mm) for å få det perspektive jeg er ute etter, kreves det et over gjennomsnittet godt stativ for å få et helt klart bilde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...