Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Grubler litt på ny familebil fortiden. Kjører pr. i dag en E61 facelift 525dat. Dette er en helt herlig bil, bare så det er sagt.

Også plassen er grei, slik at den fungerer gost som familiebil.

Sitter med hus, ett par unger og en konebil i tillegg, så økonomien er jo ikke på topp, men vi klarer oss veldig bra for det :)

I den sammenheng så vurderer jeg et fornuftig bilbytte, og muligens et annet merke også... Jeg er litt skeptisk til nyere BMW, ettersom jeg har hørt endel skrekkhistorer som har ført til mange mange tusen kroner i ekstrautgifter. Min bil er jo utenfor nybilgaranti så hvis det skulle skje noe uforutsett som blir dyrt å reparere, så er det en liten krise. Er jo også veldig avhengig av bil også (jobb, barnehage aktiviteter, samboer som pendler etc.)

Er det liksom fornuftig å kjøpe seg en Avensis? For jo en ny avensis med relativt bra utstyr til 380 000. Tipper jeg kan få solgt min BMW for ca. 450, og da sitter jeg plutselig igjen med 60k som jeg kan ha som en økonomisk buffer, oppgradere konebilen eller skyte inn i huslånet.

Ved en Avensis så har jeg jo 6 års nybilgaranti også, som tilsier et ganske rimelig bilhold fremover.

PS : Har aldri vurdert Avensis seriøst, men ble brukt som et eksempel her.

De alternativene som er vurdert er følgende:

Mazda6 stv. 170hk bensin.

Honda Accord Tourer 2.2 diesel

Ford Mondeo stv.

VW Passat

Flere?

Må også ha en tanke på plassen i bilen, ettersom jeg må ha barneseter og en barnevogn.

En evt. nyere bil skal også oppgraderes med større felger og litt senk, for jeg ønsker at bilen skal se litt sportslig og fin ut.

Håper på noen fornuftige innspill....

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ein kamerat av meg gjekk for ein Nissan Qashqai 2 (7 seter). Var litt skeptisk når eg først hørte spesifikasjonene på den, men etter å ha prøvd den og sett den i "aksjon" (skal nevnes at han har fem unger i ein alder av 38), så hadde eg også vurdert dette som ein ny familie bil vist vi hadde hatt økonomien til det. God plass til pasasjerer, smarte løsninger, gjerrig på drivstoff, god laste plass sjølv med full bil og du sitter høgt og godt. Det eg fant som negativt var at den tosonede ac ikkje fungerte 100%.

Verdt å ta ein kikk på.

Skrevet
Hei.

Grubler litt på ny familebil fortiden. Kjører pr. i dag en E61 facelift 525dat. Dette er en helt herlig bil, bare så det er sagt.

Også plassen er grei, slik at den fungerer gost som familiebil.

Sitter med hus, ett par unger og en konebil i tillegg, så økonomien er jo ikke på topp, men vi klarer oss veldig bra for det :)

I den sammenheng så vurderer jeg et fornuftig bilbytte, og muligens et annet merke også... Jeg er litt skeptisk til nyere BMW, ettersom jeg har hørt endel skrekkhistorer som har ført til mange mange tusen kroner i ekstrautgifter. Min bil er jo utenfor nybilgaranti så hvis det skulle skje noe uforutsett som blir dyrt å reparere, så er det en liten krise. Er jo også veldig avhengig av bil også (jobb, barnehage aktiviteter, samboer som pendler etc.)

Er det liksom fornuftig å kjøpe seg en Avensis? For jo en ny avensis med relativt bra utstyr til 380 000. Tipper jeg kan få solgt min BMW for ca. 450, og da sitter jeg plutselig igjen med 60k som jeg kan ha som en økonomisk buffer, oppgradere konebilen eller skyte inn i huslånet.

Ved en Avensis så har jeg jo 6 års nybilgaranti også, som tilsier et ganske rimelig bilhold fremover.

PS : Har aldri vurdert Avensis seriøst, men ble brukt som et eksempel her.

De alternativene som er vurdert er følgende:

Mazda6 stv. 170hk bensin.

Honda Accord Tourer 2.2 diesel

Ford Mondeo stv.

VW Passat

Flere?

Må også ha en tanke på plassen i bilen, ettersom jeg må ha barneseter og en barnevogn.

En evt. nyere bil skal også oppgraderes med større felger og litt senk, for jeg ønsker at bilen skal se litt sportslig og fin ut.

Håper på noen fornuftige innspill....

Sikkert og banne i kirken her, men min far har en mitsubishi outlander som er to år gammel, og i mine øyne er det en veldig god bil.Brukt den en god del, dekkstøy/støy som de fleste japanske men ellers veldig bra God sommer som vinter. Ellers er Subaru forester et alternativ :)

Skrevet

ville jeg valgt audi som familiebil, for guds skyld ikke ha A4, trang og jævli:p må ha A6

fattern kjøpte en fin 2002 2.5 TDI A6 stv for 125.000kr, med automatgir,takluke etc

Skrevet
ville jeg valgt audi som familiebil, for guds skyld ikke ha A4, trang og jævli:p må ha A6

fattern kjøpte en fin 2002 2.5 TDI A6 stv for 125.000kr, med automatgir,takluke etc

Der tar du nok feil for nye A4 er større enn 2002modell A6.

Skrevet

Kikk litt på hva slags biler som er populære som leasing/firmabiler i den aktuelle klassen (les: alt handler om driftsikkerhet og totaløkonomi). Det går stort sett i Passat, Mondeo, Insignia og C5. Dette er svært gode biler uansett hvordan man snur og vender på det. Spesielt Opel Insignia og Citroën C5 gjør alle fordommer til skamme og man får svært mye for pengene. Hvis jeg var deg ville jeg uten tvil ha bestilt en prøvetur med spesielt Insignia og C5 (prøvekjør først en modell uten hydraulisk fjæring).

Skrevet

Der tar du nok feil for nye A4 er større enn 2002modell A6.

vis du er sikker på det, så legger jeg meg flat, eneste A4'ene jeg har vært inni har vært mellom 96-99 mods:p

Skrevet

Personlig syns jeg Alfa Romeo 159 (ny typen) er meget pen i stv :) Men er ikke akkurat større plass i den enn i E61 men :)

gap3emeqdvnpkez6k7fd.jpg

Skrevet

Litt interessant tråd. Jeg ser på e60 lci for tiden som familebil, men jeg tenker ganske ofte at det er helt idiotisk å bruke en såpass stor sum på en brukt bil, når man kan få en ny bil billigere.

Har kikket litt på "fornuftige" biler, men jeg føler jeg leter etter "feil" med alle for å forsvare kjøp av e60. :roll:

Ser noen her nevner Audi, men etter min mening er man da like langt. En Audi er vel heller ikke en fornuftig familebil.

den nye avensis stasjonsvognen må jo være en bra familiebil?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29405267

svigeforeldrene mine har en slik og den har ganske stor plass i bagasjerommmet og i baksetene, god og kjøre er den også.

Sikkert en grei bil, helt til man kommer til dette bildet:

67_-418195140.jpg

Skrevet

Personlig hadde jeg aldrig kjøpt noe annet enn Audi, Bmw eller Alfa romeo 159. Men nå er jeg veldig opptatt av ar merke skal være rett :P Min mor hadde sin A4 (2003mod) inne på service forleden, og fikk da en ny A4 stv. som leiebil. Moren min har nå ferie, og dermed ikke bruk for bil, så det ble til at jeg adopterte denne bilen i den perioden hun hadde den - og må bare si fantastisk bil! Dro på surfetur med kameratene, og slet ikke noe med passen. Hadde meg også en kjøretur til fjells hvor det ble kjørt relativt friskt. Og må si den var helst fantastisk å kjøre - meget komfrtabel, samtidig som den var veldig sportslig (Dette var som sagt en leiebil uten kvassere understell, ballonhjul og uten quattro).

Skrevet

Prøv 2.0TDi av forrige generasjon A6 (altså den fra ca. 2005+ til 2010, ikke den helt splitter nye).

Jeg prøvde den bilen forrige helg i noen dager og ble imponerte over flere ting: Interiøret har nydelig design, bilen føles særdeles trygg og stabil (sikkert gjort bra i crash tester også!) i fart, veldig bra bremsestabilitet, helt annen verden enn fleste andre forhjulstrekkere (merker nesten aldri at det er forhjulstrekk, slik man lett opplever med Ford, Volvo, Mazda etc.), støyisolasjonen er på topp, utrolig bra komprimiss mellom sport og komfort (veldig imponert her) + at den 2,0TDi dro like godt, om ikke bedre, enn fleste andre 2,5 liters turbodieseler jeg har prøvd.

Anbefaler å ta en titt på disse A6ene. Avanten har enorm plasskapasitet. Tror du kan plukke opp en rimelig grei en under 250.000 kr. nå, og da kan du jo ha litt buffer for reperasjoner. Du kommer sikkert til å ha bilen en stund, og da vil du kanskje heller ha en flott Audi enn en midt-på-treet Avensis? Og hvis du bruker 100.000 til så får du kjøpt en med 2,7 TDi V6 dieselmotor, Quattro og stappet med utstyr, med lav km (dvs. under 120.000 km)... Da har man jo plutselig drømmefamiliebil som fungerer meget bra til langkjøring, har bra plass, bruker lite drivstoff og er så å si overlegen når vintern kommer.

Skrevet

Av de alternativene jeg har prøvd, så er det Honda Accord som har vært mest sportslig og presis å kjøre. Dessverre har disse liten plass. Tipper den er noe lik tre-serien.

Audi gir også en god og premium følelse, men synes fortsatt at E61 er hakket bedre på det meste.

Dette er sannelig ikke så lett...

Jeg mener jo den E61'n jeg har er den ultimate familebilen, både med plass og kjørefølelse. Dessverre kan det fort bli en dyr bil å eie... Kan jo håpe på det beste at bilen oppfører seg eksemplarisk noen år til, men har jo lest endel om denne modellen, og de er vist ikke helt problemfrie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...