Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Blir godt med ferskt stål på sharken! Hva kommer du til å bruke på bart stål, og evt hva slags grunning over dette før lakk (mtp f.eks reaksjoner)? Syregrunning ser jeg en del snakker om, men så leste jeg her om dagen at noen anbefalte epoxy, melk osv. Det virker som mange har forskjellige prosedyrer og navn på det.

BTW: Stilig med positivt svar! :twisted:

Så snart jeg er ferdig å sveise og vaske skal det 2k epoxy grunning på og karosserikitt over det meste av plateskjøter. Deretter blir det bodyschutz / strukturmasse tilsvarende originalt i hjulhusene før tilslutt frontplate og hjulhus blir lakkert i bilens farge og med 2k klarlakk over. Hulrommene skal fylles med tynnflytende hulromsmasse og hjulhusene kanskje behandles med techtyl, sistnevnte kommer litt ann på om jeg bestemmer meg for å beholde de lakkerte hjulhusene som de er etterpå eller om jeg skal techtylere de svart.

Mellom platelagene som sveises sammen bruker jeg som du sikkert har sett sveisegrunning, altså der platelagene ligger dobbelt og overlapper hverandre. :)

Få på maling! (Så sender du den til meg etterpå :mrgreen:)

Maling skal på, men det spørs om den blir sendt til deg etterpå.. :D

Skrevet

Jaja, fortsetter der jeg slapp i håp om å bli kvitt litt bilder jeg.. :wink:

Denne gang omhandler det støtten som står på høyre innerskjerm.

Den så vesentlig bedre ut etter å ha rengjort den litt:

CIMG6514.jpg

CIMG6512.jpg

Men skinnet bedrar, mellom platelagene var det rustdannelser:

CIMG6526.jpg

CIMG6533.jpg

CIMG6537.jpg

CIMG6527.jpg

CIMG6528.jpg

CIMG6529.jpg

CIMG6530.jpg

Det som var igjen av støtten ble slipt platerent og sandblåst:

CIMG6539.jpg

Etterfulgt av sveisegrunning:

CIMG6541.jpg

Resten måtte også sandblåses. En av to deler ferdig, en igjen:

CIMG6543.jpg

Nesten ferdig med siste del, men måtte sandblåse litt til pga. mengden porer på baksiden:

CIMG6545.jpg

CIMG6547.jpg

Ferdig sveiset sammen og slipt, syns resultatet ble litt bedre enn forrige gang:

CIMG6548.jpg

Men jeg var jo ikke heeelt ferdig enda..

Kanten som skal ligge ann mot skjermfestekanten måtte det sveises litt i også:

CIMG6553.jpg

CIMG6556.jpg

CIMG6559.jpg

Tilslutt ble den grunnet med 2k epoxy grunning på begge sider.

Denne gangen penslet jeg for å unngå og få så mye sprøytetåke i garasjen:

CIMG6561.jpg

Men den skal uansett grunnes på nytt igjen med lakksprøyte etter den er montert på bilen.

Dette er del 1 av 2 hva støtten angår, del 2 kommer "plutselig" så smør dere med tålmodighet.. :wink:

Skrevet
Tommel opp! BTW, fått med deg hvor gamle tjottirotti-745n har blitt av (evt motor)? Den ble solgt vet jeg.

Takk! :)

Nei den har jeg ikke fått med meg hvor er, jeg visste ikke engang at den var solgt.

Håper ikke motoren har blitt brukt til noe annet for den bilen hadde bra potensiale.

Du er flink! Artig og følge med på deg;) jeg holder på med D samme på min 524td

Takk igjen! Jeg følger flittig med i tråden din også, selv om jeg ikke alltid skriver så mye. :)

• 3 months later...
Skrevet

Det skulle altså ta omlag 3,5 mnd før dere fikk del 2 angående sidestøtten, noe som utvilsomt er alt for dårlig! 8-[

Jeg har egentlig ikke gjort noe særlig med denne bilen siden sist, det har vært endel overtid på jobb og generelt lite arbeidslyst.

Men nå håper jeg å komme sånn smått igang igjen, garasjen er dog en motivasjonsdemper da den ikke er særlig vintervennlig.

Jeg tenkte det ville være en god start å få lagt ut noen av de bildene som jeg har gått og ruget på i så alt for lang tid.. :geek:

Så da velger jeg å begynne med disse bildene av innerskjermen, hvor jeg holdt på å gjøre klart til å feste den 'berømte' støtten:

CIMG6581.jpg

Boret hull der sveisene skulle være, tilsvarende det som ble gjort på den andre siden:

CIMG6584.jpg

CIMG6574.jpg

CIMG6576.jpg

Mellom platelagene her var det antydning til rust så der ble det sandblåst og hatt på rustmelk.

Forhåpentligvis ble det tatt hånd om tidlig nok til at det ikke blir noe problem videre fremover:

CIMG6583.jpg

CIMG6586.jpg

Videre følger det et par oversikts/stemningsbilder:

CIMG6594.jpg

CIMG6588.jpg

CIMG6595.jpg

Sveisegrunning på og klart til å sveise på støtten:

CIMG6600.jpg

CIMG6598.jpg

Prøvemontering før fastsveising:

CIMG6603.jpg

Ferdig resultat med sveisegrunning på, syns ikke det ble så gærnt:

CIMG6607.jpg

CIMG6610.jpg

CIMG6612.jpg

Sett fra motorrommet:

CIMG6615.jpg

CIMG6614.jpg

That's all for now.. :)

Skal se om jeg klarer å få lagt ut noen flere oppdateringer fremover.

Skrevet

Fader å gøy det er å se på folk som kan sveisejobber altså :)

Saken blir jo ikke noe dårligere at det er en E23 heller.

Rart med bilene der.Det er noe helt særegent over de.Knallfine rett og slett.

Stå på og ikke la tråden falle ut.Her følger nok mer enn meg med. ;)

Når det gjelder E23 serie,så har en eldre herremann jeg vet om litt av en godbit stående.

Denne tenkte jeg skulle slenge ut litt fakta/bilder og info om senere når jeg har mannet meg til et besøk hos han:)

Skrevet

Tja, kan og kan..

Her er det learning by doing som gjelder, men takk for gode ord! :)

Ja, det er noe med E23 som jeg liksom har forelsket meg litt i uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Det begynner å bli sjeldne biler etterhvert og det er kun et fåtall bra eksemplarer igjen. Litt bilder og historikk må du prøve å få til, slikt syns jeg er bare morsomt og særlig dersom det er snakk om en litt spesiell eller godt utstyrt modell.

Skrevet

Tja, kan og kan..

Her er det learning by doing som gjelder, men takk for gode ord! :)

Ja, det er noe med E23 som jeg liksom har forelsket meg litt i uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Det begynner å bli sjeldne biler etterhvert og det er kun et fåtall bra eksemplarer igjen. Litt bilder og historikk må du prøve å få til, slikt syns jeg er bare morsomt og særlig dersom det er snakk om en litt spesiell eller godt utstyrt modell.

Det som er spesielt er at den har en eier og en unik km stand :).Men før jeg sier noe mer må jeg ha 100% facts og bilder.Ja nærmest et intervju eller audiens :) :).

Uansett e23 er biler som er utrolig gode og kjøre og ikke for å snakke om plassen.

Skrevet

Artig prosjekt dette her, jeg liker at det restaureres E23er. Det er så alt for få igjen av dem, det er dumt synes jeg :(

Det som er spesielt er at den har en eier og en unik km stand :).Men før jeg sier noe mer må jeg ha 100% facts og bilder.Ja nærmest et intervju eller audiens :) :).

Uansett e23 er biler som er utrolig gode og kjøre og ikke for å snakke om plassen.

Hyyysssj Jan! Dette er jo hemmelig, hehe ;)

Skrevet

Nåååh..? Hvorfor så hemmelighetsfulle? :)

He he,nei for å gjøre en lang historie kort da jeg var 11 år i 1985 flyttet der et ektepar opp i nærheten av meg.Disse hadde en grønn met.735i helt ny.Dette var STORT i den tiden.Alle pratet om de og bilen.Årene går osv osv.Helt til at i sommer får greie på at at disse lever og at han fremdeles har bilen.Men bil har stått inni varmgarasje og omtrent ikke blitt brukt de siste årene. Min fetter hadde sett den og han sa at den var som ny utvendig og innvendig.

Med andre ord skjeldent eksemplar.

Jeg fikk greie på fra sikre kilder at bilen ikke hadde gått 70000 engang.Problemet her er jo at denne mannen som eier bilen lever et meget rolig liv for seg selv og er ikke glad i folk.Trøsta mi er min mor kjenner naboen dems særs godt og hun hadde sagt til dem at jeg ville gjerne se på bilen da jeg var hektet på Bmw.:).

Men jeg har ikke fått noe svar enda....

Som jeg sa litt lengre oppe,jeg venter på audiens hos Bmw kongen i distriktsnorge:) :).

Skrevet

Med skjermfestekantene og sidestøttene ferdige var det frontplaten som trengte litt oppmerksomhet. :-#

Begge sidene av frontplaten har vært skiftet tidligere, hvorvidt dette ble gjort pga. rust eller om de har vært skadet vet jeg ikke.

Men rammevangene og midtre del av frontplaten ser urørte ut og det er ikke noe krøllet metall ellers. Selve sveisingen og arbeidet rundt skifte av dette virker profesjonelt utført, dog har det på lik linje med skjermfestekantene vært alt for dårlig behandlet og det har i senere tid begynt å ruste mellom platelagene.

Ettersom det var rust mellom platelagene var det ikke noe å lure på engang, frontplaten måtte av!

Jeg har valgt å kutte den der den opprinnelig har vært kuttet og sveist for ikke å få så mange skjøter rundtom.

CIMG6841.jpg

CIMG6844.jpg

Siden den har vært sveist før var det ikke så lett å bore ut sveisepunktene, men det gikk på et vis:

CIMG6877.jpg

Synet som møtte meg bak frontplaten var ikke særlig pent..

CIMG6861.jpg

CIMG6862.jpg

CIMG6863.jpg

CIMG6864.jpg

Men etter å ha fjernet det verste var det klart til å sveise:

CIMG6878.jpg

CIMG6885.jpg

CIMG6886.jpg

Benyttet anledningen til å vaske litt etterpå og da så det straks litt lysere ut:

CIMG6914.jpg

CIMG6909.jpg

CIMG6924.jpg

CIMG6919.jpg

CIMG6915.jpg

CIMG6901.jpg

Det ble litt mange bilder på slutten her nå, men jeg syns hvertfall det ble en hel del bedre enn det var. :)

Fortsettelse følger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...