Haug Skrevet Juli 4, 2011 Skrevet Juli 4, 2011 Her i Hamar regionen er jeg borti ihvertfall 1 kontroll hver dag. De er ofte ute nå
ingard Skrevet Juli 4, 2011 Skrevet Juli 4, 2011 Her i Hamar regionen er jeg borti ihvertfall 1 kontroll hver dag. De er ofte ute nå Flytt til Trondheim eller Nordland. Har ikke sett en eneste kontroll i år (edit: Jo, i Bodø bruker det å være kontroll når jeg tenker meg om).
sveinern2 Skrevet Juli 4, 2011 Skrevet Juli 4, 2011 Hvordan kan man sjekke hvor mange prikker man har? Kjipt å få en fartsbot å plutslig miste lappen!
Reef89 Skrevet Juli 4, 2011 Skrevet Juli 4, 2011 Hvordan kan man sjekke hvor mange prikker man har? Kjipt å få en fartsbot å plutslig miste lappen! du kan vel dra innom ditt lokale lensmannskontor og så skjekker di det.
mazdak1 Skrevet Juli 5, 2011 Skrevet Juli 5, 2011 Jeg får 6 viss jeg blir stoppa på mopeden... Men helvete heller, er ikke trykt og kjøre 45 værtfall! Både realiteten og statistikken viser at høy fart har en stor del av skylda når det gjelder MC ulykker. Ellers har jeg kjørt mye rundt på en Vespa i det siste (med toppfart på 50km/t) og har aldri havnet i en farlig situasjon. Da har kjørt mye i både Oslo sentrum og utenfor sentrum.. Klart det ikke er morro å bli forbikjørt av både biler, busser og lastebiler.. Men jeg vil absolutt ikke påstå at det er farlig. Anbefaler deg å lese gjennom denne: http://www.forebygging.no/en/Nyheter/Dodsulykker-i-trafikken/ - her står det ingenting om ulykker som skyldes lav fart. Ellers synes jeg generelt at de nye tiltakene kan være en stor irritasjonsfaktor da man av og til kan "glemme" reglene litt eller kanskje være litt ekstra hard på gassen.. Men hvis det nye systemet bidrar til å forebygge dødsfall og ulykker i trafikken skal jeg med hånda på hjertet si at det er verdt det! Jeg har ingen rundt meg som jeg ønsker å miste hvertfall..
oddis Skrevet Juli 5, 2011 Skrevet Juli 5, 2011 Jeg er helt enig i at mopeder burde kunne følge fartsgrensen i 80-90km/t. 45 km/t på moped i trafikken er livsfarlig, det mente jeg da jeg kjørte moped, og det mener jeg fortsatt. Problemet som da kommer er at man må skjerpe opplæringen mye på moped, siden den er ALT for mangelfull og ALT for lett. "Alle" får mopedlappen. Skrekk og gru som jeg husker hvor mange elendige det var i oppkjøringsgruppen min. Å være helt fersk i trafikken og kjøre på 2 hjul er dessverre ikke smart overhode. Man må prentes hardere inn med at 2 hjuling = vikeplikt hele tiden. Og hvis ikke 16-18 åringer får det inn i hodet så vil det kondemneres og skrotes mer mopeder og mopedister enn nå. Det er ihvertfall sikkert.
NBCustom Skrevet Juli 5, 2011 Skrevet Juli 5, 2011 1. Mye bedre å være konsentrert i 80-90 enn å sovne i 45 på en sur moped..45 på sletta tilsvarer jo 20-25 i bratte oppoverbakker, er ikke det trafikkfarlig så er det ingenting som er det. 2. Det er ikke farta som dreper, det er ubrukelige sjåfører som ikke takler å ligge i normal fart, eller har forståelse nok for trafikkbildet. Mitt forslag er å ta fra 70% av den norske befolkningen lappen, da de åpenbart ikke evner å forstå sunn fornuft. F.eks ses dette ved overganger fra to-felt til fire-felt. Her akselerer bilistene noe jævlig, for at andre ikke skal komme forbi, så sinker de trafikken igjen når det går tilbake til to-felts. Slike personer burde umiddelbart mistet lappen! Dette er kanskje det farligste som det syndes mest på. 3. 1/4 av ulykkene skyldes helt eller tildels vegen. Spesielt gjelder dette motorsyklister, hull og ujevnheter har tatt flere liv de siste årene. 4. Fart er ikke nødvendigvis en fare, det kommer helt an på hvor man kjører fort, og HVOR fort man kjører og alle bifaktorer som vær, viltvern og avstand til foranliggende kjøretøy. 300kmt er farlig overal, mens 150 trenger ikke å være farlig hvis man kjører på motorveier hvor det ikke svinges mye. 5.Jeg er veldig for tidssoner, altså f.eks at 140 kan være tillatt på natta, mens i rushen så gjelder 100. Eller 80 på natta, 60 på i rushen f.eks. 6. Å sette ned fartsgrenser som de nå har gjort en del steder det siste året, vil bidra til mer inntekter i statskassa, mer frustrasjon og farligere forbikjøringer. 7. Gjennomsnittsmålinger bidrar til å flytte fokus fra vei til speedometer, ergo mye farligere trafikkbilde, så vil da mange automatisk gi mer på når strekningen er ferdig. Har sett flere ulykker i disse sonene allerede. 8. Nordmenn er for dumme til å slippe forbi de som kjører hurtigere enn dem selv, tegn på mindreverdighetskompleser om at deres 1.6 diesel ikke er like rask som bilen bak?! Dette er mye bedre i utlandet! 9. Det blir bare verre og verre, for dummere og dummere personer kommer til makten, og bilistene som kan kjøre, de blir straffet i form av bøter for fartsovertredelser, mens ukonsentrerte får herje som de vil. 10. Ulykkeshyppige strekninger må ha midtdeler, vi går med overskudd i statsbudsjettet, i stedet for å tape 639 milliarder på aksjespekulering(2008), så kunne disse milliardene blitt brukt på å ruste opp sykehus/utdanning og infrastruktur. 11. Stem blått ved neste valg
Østgaard Skrevet Juli 5, 2011 Skrevet Juli 5, 2011 Kan vertfall henge meg på her å skrive under på at 45kmt på moped er livsfarlig! Kan feks. nevne at jeg blei forbikjørt av en buss i 70 sona, halveis i forbikjøringa møtte den en bil, så han la seg inn igjenn. Det gjikk rett i grøfta for å si det slik... Kjører bil nå, og det er ikke alltid så godt å komme forbi mopedister på smale vestlandsveier med trafikk imot.
FredrikWake Skrevet Juli 6, 2011 Skrevet Juli 6, 2011 Dette er helt sykt latterlig. Hvorfor skal man gjøre forskjellsbehandling for slike ting? Det er jo akkurat like trafikkfarlig å kjøre på rødt lys eller begå et vikepliktsbrudd uansett om du er 19 eller 60 år? Likhet for loven ja....
TheEspenK Skrevet Juli 6, 2011 Skrevet Juli 6, 2011 Hva er en prikk og hvorfor skal jeg bry meg Nei har nå anna å tenke på når jeg kjører bil sammenhengen mellom tallet på de skiltene med rød ring rundt i vegkanten og tallet på den pilgreia ved siden av bensinmåleren:) Det er disse som angir gjennomsnittfarten BildeOm ikke detta er motivasjon til å kjøre pent så veit ikke jeg as.. Får frysninger når jeg går forbi... Synes det virket mer som prevansjon jeg
joachim sørlie Skrevet Juli 6, 2011 Skrevet Juli 6, 2011 I Hamar er jo politet helt på styr da.. Ute til alle døgnets tider.. Og det med moped og dårlig opplæring er jeg enig i, en i klassen min holdt på og kræsjer med en trailer FØRSTE dagen han hadde lappen på moped, kasta seg i grøfta og totaltvraka sykkelen, kjørte feil i rundkjøringa.. Bedre opplæring og få mopedene til og gå i 80 er nok nøkkelen..
flobben Skrevet Juli 7, 2011 Skrevet Juli 7, 2011 I Hamar er jo politet helt på styr da.. Ute til alle døgnets tider.. Og det med moped og dårlig opplæring er jeg enig i, en i klassen min holdt på og kræsjer med en trailer FØRSTE dagen han hadde lappen på moped, kasta seg i grøfta og totaltvraka sykkelen, kjørte feil i rundkjøringa.. Bedre opplæring og få mopedene til og gå i 80 er nok nøkkelen.. Så det hadde gått bedre med han hvis han hadde hatt muligheten til å ha større fart? Når dere blir litt eldre og har hatt lappen i noen år, så kommer dere til å tenke tilbake på de første årene og ikke skjønne hva dere drev på med. Alle sjangsene og hvor dårlig man egentlig var til å kjøre bil. Først da kan dere uttale dere om moped burde være lov til å kjøre fortere en 45 km/t.
Bimmerfører Skrevet Juli 7, 2011 Skrevet Juli 7, 2011 I Hamar er jo politet helt på styr da.. Ute til alle døgnets tider.. Og det med moped og dårlig opplæring er jeg enig i, en i klassen min holdt på og kræsjer med en trailer FØRSTE dagen han hadde lappen på moped, kasta seg i grøfta og totaltvraka sykkelen, kjørte feil i rundkjøringa.. Bedre opplæring og få mopedene til og gå i 80 er nok nøkkelen.. Så det hadde gått bedre med han hvis han hadde hatt muligheten til å ha større fart? Når dere blir litt eldre og har hatt lappen i noen år, så kommer dere til å tenke tilbake på de første årene og ikke skjønne hva dere drev på med. Alle sjangsene og hvor dårlig man egentlig var til å kjøre bil. Først da kan dere uttale dere om moped burde være lov til å kjøre fortere en 45 km/t. Nå har jeg hatt lappen i over 22år, før det kjørte jeg moped i nesten 4år. Mopeden(e) mine hadde aldri toppfart under 85, og pr dags dato klarer jeg ikke å se at jeg var noen fare for andre medtrafikanter, så lenge jeg holdt meg til normalkjørings på veiene og holdt fartsgrensene. Ikke en eneste gang hadde jeg noen uhell på moped, og jeg var født før den tid at jeg måtte ha noen form for trafikkopplæring på moped. Så at disse mopedene skal ha noen fartsbegrensning på veiene annet enn fartsgrenser som andre trafikanter er for meg en latterlig lov. Ungdommen i huset har fått klar beskjed om at kjører de med trimsett i dag, så har de tatt ett valg som gjør at de risikerer store bøter og at de risikerer retten til å føre noen kjøretøy, men jeg vil aldri nekte dem å trimme mopeder.
Dirty Skrevet Juli 7, 2011 Skrevet Juli 7, 2011 16 åringer kjøre lovlig i 90km\t på en moped? Rusa eller, søstra mi sliter jo å holde seg på veien i 60 på den hersens skuteren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå