Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg ikke i farta fant en DIY for bytte av bremsebånd til håndbrekket på E39 lager jeg likegodt en slik.

Vanskelighetsgrad: Middels (Mye kommer ann på verktøyet)

Tidsbruk: Ca. 1-2t pr. side (inkl. smøring og småplunder)

Du trenger følgende verktøy:

Sekskantnøkkel (Umbrako) 6mm

Sekskantnøkkel (Umbrako) 7mm

17MM skrallepipe

Forlenger til skralle

Spiss tang

Flat tang

En boks med smøremiddel (5-56 e.l)

Og selvsagt nye bremsebånd og nytt fjærsett

hocviyfge9gyg3k60r5l.jpg

jhsrmkmsm1vj08xg4nir.jpg

Jeg tar utgangspunkt i at man vet hvordan ta av selve felgen og går rett på "sak"

Først fjerner vi fjærbladet som står på kalypteren

iuq2l9ko06uui4xrm849.jpg

Den fjernes ved at man klemmer den sammen og løfter den ut av sporet

5enep2egre5xboxzzwzx.jpg

Deretter fjerner man gummiproppen som sitter utenpå skruen til Kalypter (Det er en på toppen og en i bunnen - i bakkant av kalypter

5cejavfteedcmm4rozjv.jpg

For å skru ut skruen benytter jeg en 7mm umbrako med skralleovergang og forlenger.

Skruen på topp skrues ut først

zbv736p6lo2wvrcz3q7l.jpg

Sett så en sylinderjekk under opphenget og jekk denne opp slik at vinkelen til nederste umbrakoskrue endres slik at umbrakoen kan entre skruen

fm9qqrw0la5m5k3s0wn3.jpg

Da kommer man enkelt til nederste skruen

czs1vrrszehuf2d5saaz.jpg

Så trekkes kalypter av skoen

r8a5y240r3bt6h80kwfk.jpg

Fjern så ytterste bremsekloss

1x6rjqzdlbkz546bwzat.jpg

Da skal det se slik ut etterpå, bare skoen står igjen

6nljkhctxbupq363snmm.jpg

Skoen må også av... den er festet med 2 stk 17mm bolter

02tel2vq41ps3qzgpmua.jpg

Når skoen er fjernet skrur du ut skruen som holder trommelen på plass.

Her benytter vi en 6mm umbrako

1fn0ylfl992for343jre.jpg

0k4wr119z9w05q4jyov0.jpg

Og så løfter vi av trommel.

Det er mulig denne henger litt.. (NB! Husk å løsne håndbrekket)

Hvis den henger kan du knatte den litt med en hammer, eller benne litt med et skruejern.. den skal normalt løsne forholdvis enkelt.

w7h7r80eb9mspmfyb3kl.jpg

Da har vi fri tilgang til bremsebånda.

I motsetting til hva Haynes boka sier så står strammeskruen til bånda ut til siden istedet for rett ned... ikke så rart at jeg ikke klarte finne den før jeg tok av trommel

o3rqnqnw3i7z9twhpzz5.jpg

tz037ctrdlhei96he6oe.jpg

Ta av låsesplint ved å vri den 90' og trekk rett ut. Det står en på hvert bremsebånd

7p5gxii9wiik4p5y33io.jpg

8i28868h8wt116cq8qh7.jpg

Strammeskruen må brukes på nytt og skal trekkes av de gamle bånda

Smør opp strammeskruen slik at det er lett å stramme bånda etter monteringen

r59i23ugp5zrdj2gcgco.jpg

Så settes nye bånd på plass og da benytter vi selvsagt nye fjærer og låsesplinter

xvrhaiuavso630xdzv5v.jpg

Hånbrekkinnsatsen hukes også på plass, denne kan også med fordel løsnes (den hukes rett av) og smøres opp litt.

2n07hmlfgva6h50m0j2e.jpg

Slik ser innsatsen ut.

y0ays1cpuqj2irwkd5qk.jpg

Når innsatsen er fjernet ser man håndbrekkswairen.

Det kan være lurt å trekke opp håndbrekket for å se om wairen trekkes inn... og at du kan trekke den ut igjen når brekket løsnes igjen.... på min var ene wairen rustet fast så jeg må sannsynligvis bytte den ene wairen.

1nx50r180etvgfjnoahg.jpg

Da er det bare å sette alt sammen igjen i motsatt rekkefølge :)

Skrevet

God DIY, men det er ikke nødvendig å demontere caliper slik du gjør her, man trenger bare å skru ut de to 17 mm boltene som holder den på plass og ta av hele i ett stykke, for så å henge den opp med ståltråd eller på annen måte unngå at vekten henger av i bremseslangen.

Jeg hadde også mye klatt med å få av skivene, da de ofte har en slitekant på innsiden og skoene "kommer ikke over" den. Hjelper selvfølgelig å skru strammeskruen helt til bunns først.

Skrevet
God DIY, men det er ikke nødvendig å demontere caliper slik du gjør her, man trenger bare å skru ut de to 17 mm boltene som holder den på plass og ta av hele i ett stykke, for så å henge den opp med ståltråd eller på annen måte unngå at vekten henger av i bremseslangen.

Jeg hadde også mye klatt med å få av skivene, da de ofte har en slitekant på innsiden og skoene "kommer ikke over" den. Hjelper selvfølgelig å skru strammeskruen helt til bunns først.

Jeg vurderte det dit hen at det faktisk er mer klabb å komme til de 17mm boltene med kalipter påmontert. Og da det er en en enkel 5min jobb å demontere kalipter først så valgte jeg det :)

Skrevet
....Hjelper selvfølgelig å skru strammeskruen helt til bunns først.

Meget godt poeng, spesielt når slitekanten er stor :)

• 10 months later...
Skrevet
Er det tilgang til denne strammeskruen uten å ta av skiven?

Du tenker på strammingen til bremsebåndet?

Det kommer du til gjennom ene bolthullet på trommel etter å ha tatt av hjulet.

Dog er det forskjell fra modell til modell hvor denne strammeskruen står. Beste er nok å lyse inn og se om du klarer lokalisere den.

Skrevet

Bør også nevne at det kan være lurt å bytte bremseskjoldene der bak dersom de er sundt rustet da det er disse som holder bremseskoene.

Dette er dog en litt større operasjon da man må skru løst bakhjulslagrene (4bolter på baksiden, samt mutter på drivaksel)

Skrevet
Bør også nevne at det kan være lurt å bytte bremseskjoldene der bak dersom de er sundt rustet da det er disse som holder bremseskoene.

Dette er dog en litt større operasjon da man må skru løst bakhjulslagrene (4bolter på baksiden, samt mutter på drivaksel)

-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...