oleo Skrevet Juli 12, 2011 Skrevet Juli 12, 2011 Siden jeg ikke i farta fant en DIY for bytte av bremsebånd til håndbrekket på E39 lager jeg likegodt en slik. Vanskelighetsgrad: Middels (Mye kommer ann på verktøyet) Tidsbruk: Ca. 1-2t pr. side (inkl. smøring og småplunder) Du trenger følgende verktøy: Sekskantnøkkel (Umbrako) 6mm Sekskantnøkkel (Umbrako) 7mm 17MM skrallepipe Forlenger til skralle Spiss tang Flat tang En boks med smøremiddel (5-56 e.l) Og selvsagt nye bremsebånd og nytt fjærsett Jeg tar utgangspunkt i at man vet hvordan ta av selve felgen og går rett på "sak" Først fjerner vi fjærbladet som står på kalypteren Den fjernes ved at man klemmer den sammen og løfter den ut av sporet Deretter fjerner man gummiproppen som sitter utenpå skruen til Kalypter (Det er en på toppen og en i bunnen - i bakkant av kalypter For å skru ut skruen benytter jeg en 7mm umbrako med skralleovergang og forlenger. Skruen på topp skrues ut først Sett så en sylinderjekk under opphenget og jekk denne opp slik at vinkelen til nederste umbrakoskrue endres slik at umbrakoen kan entre skruen Da kommer man enkelt til nederste skruen Så trekkes kalypter av skoen Fjern så ytterste bremsekloss Da skal det se slik ut etterpå, bare skoen står igjen Skoen må også av... den er festet med 2 stk 17mm bolter Når skoen er fjernet skrur du ut skruen som holder trommelen på plass. Her benytter vi en 6mm umbrako Og så løfter vi av trommel. Det er mulig denne henger litt.. (NB! Husk å løsne håndbrekket) Hvis den henger kan du knatte den litt med en hammer, eller benne litt med et skruejern.. den skal normalt løsne forholdvis enkelt. Da har vi fri tilgang til bremsebånda. I motsetting til hva Haynes boka sier så står strammeskruen til bånda ut til siden istedet for rett ned... ikke så rart at jeg ikke klarte finne den før jeg tok av trommel Ta av låsesplint ved å vri den 90' og trekk rett ut. Det står en på hvert bremsebånd Strammeskruen må brukes på nytt og skal trekkes av de gamle bånda Smør opp strammeskruen slik at det er lett å stramme bånda etter monteringen Så settes nye bånd på plass og da benytter vi selvsagt nye fjærer og låsesplinter Hånbrekkinnsatsen hukes også på plass, denne kan også med fordel løsnes (den hukes rett av) og smøres opp litt. Slik ser innsatsen ut. Når innsatsen er fjernet ser man håndbrekkswairen. Det kan være lurt å trekke opp håndbrekket for å se om wairen trekkes inn... og at du kan trekke den ut igjen når brekket løsnes igjen.... på min var ene wairen rustet fast så jeg må sannsynligvis bytte den ene wairen. Da er det bare å sette alt sammen igjen i motsatt rekkefølge
sigvald Skrevet Juli 19, 2011 Skrevet Juli 19, 2011 God DIY, men det er ikke nødvendig å demontere caliper slik du gjør her, man trenger bare å skru ut de to 17 mm boltene som holder den på plass og ta av hele i ett stykke, for så å henge den opp med ståltråd eller på annen måte unngå at vekten henger av i bremseslangen. Jeg hadde også mye klatt med å få av skivene, da de ofte har en slitekant på innsiden og skoene "kommer ikke over" den. Hjelper selvfølgelig å skru strammeskruen helt til bunns først.
oleo Skrevet Juli 19, 2011 Forfatter Skrevet Juli 19, 2011 God DIY, men det er ikke nødvendig å demontere caliper slik du gjør her, man trenger bare å skru ut de to 17 mm boltene som holder den på plass og ta av hele i ett stykke, for så å henge den opp med ståltråd eller på annen måte unngå at vekten henger av i bremseslangen.Jeg hadde også mye klatt med å få av skivene, da de ofte har en slitekant på innsiden og skoene "kommer ikke over" den. Hjelper selvfølgelig å skru strammeskruen helt til bunns først. Jeg vurderte det dit hen at det faktisk er mer klabb å komme til de 17mm boltene med kalipter påmontert. Og da det er en en enkel 5min jobb å demontere kalipter først så valgte jeg det
oleo Skrevet Juli 19, 2011 Forfatter Skrevet Juli 19, 2011 ....Hjelper selvfølgelig å skru strammeskruen helt til bunns først. Meget godt poeng, spesielt når slitekanten er stor
retbergen Skrevet Mai 31, 2012 Skrevet Mai 31, 2012 Er det tilgang til denne strammeskruen uten å ta av skiven?
oleo Skrevet Mai 31, 2012 Forfatter Skrevet Mai 31, 2012 Er det tilgang til denne strammeskruen uten å ta av skiven? Du tenker på strammingen til bremsebåndet? Det kommer du til gjennom ene bolthullet på trommel etter å ha tatt av hjulet. Dog er det forskjell fra modell til modell hvor denne strammeskruen står. Beste er nok å lyse inn og se om du klarer lokalisere den.
Haug530D Skrevet Mai 31, 2012 Skrevet Mai 31, 2012 Bør også nevne at det kan være lurt å bytte bremseskjoldene der bak dersom de er sundt rustet da det er disse som holder bremseskoene. Dette er dog en litt større operasjon da man må skru løst bakhjulslagrene (4bolter på baksiden, samt mutter på drivaksel)
D.Toft Skrevet Mai 31, 2012 Skrevet Mai 31, 2012 på min er det 16mm hode på boltene til calipper, 96 modell e39..
Evenol Skrevet Mai 31, 2012 Skrevet Mai 31, 2012 Bør også nevne at det kan være lurt å bytte bremseskjoldene der bak dersom de er sundt rustet da det er disse som holder bremseskoene.Dette er dog en litt større operasjon da man må skru løst bakhjulslagrene (4bolter på baksiden, samt mutter på drivaksel) -
D.Toft Skrevet Mai 31, 2012 Skrevet Mai 31, 2012 jo, skjoldene holder bremseskoene. da skoene er festet i midten med låsesplint og fjør..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå