Gå til innhold

E39 - Bytte håndbrekkwaire. Får ikke ut gammel hylse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser litt i Haynes-boka vedr demontering av navet... det ser nesten ut til å være en større jobb enn først trodd gitt,

der anbefales på det sterkeste å bytte både lager og bolter ved demontering...

Så jeg får se litt nærmere på tipset ditt Yngvejos... og om det er noe jeg tør påta meg her hjemme... alene :)

Når du fikk ut hele stasen.... borret du fra bakkant av da? I og med at du ikke fikk ut navet!?

At en liten dritthylse skal klare å lage SÅ mye trøbbel.... !!! *MAKAN* :evil:

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg borret fra baksiden ja. Brukte en bor som var litt større enn hylsa. Håndbrekkwiren sitter godt likevel når den blir festet i begge ender.

Den er god.

For å bekrefte...

du løsnet drivaksel inne ved diffen. Jeg kommer ikke til den da det er noe trangt under bilen slik den står nå, men jeg antar du bør ha den opp på bukk eller over ei grav for å få dette til? Hvordan er den festet i diffen?

Så fjernet du den lange gjennomgående bolten som står under selve navet.

5z0t2o71flj0bxjqedz7.jpg

I tillegg tok du bort boltene på de to armene som står på hver sin side av navet.

t7q5vtlgmrg01ji60wec.jpg

Hva med luftdemperen? Skrudde du bare ut bolten (13mm) i bunn av denne?

rt4mwcyihyw586k3azeu.jpg

Skrevet

Men når jeg titter i delekatalogen på gs sin side så ser det nesten ut som Navet bare står i riller og ikke er konisk momentfestet!?

Ligger det foringer og lager bak Navet altså, som må byttes hvis Navet demonteres?

13a88qpemojngkh5dm6w.jpg

Skrevet

Helt korrekt. Jeg har fjærer bak, så jeg gjorde ingenting med luftbelgen, men jeg regner med at du må skru den løs.

Drivakselen er festet til diffen med 6 torx skruer.

Når det kommer til navmutteren, skal den strammes med rundt 350nm. 500nm hadde gjort sitt med sporene så den ville ikke ut. "bærearmen" sprakk på 20 tonns trykk når jeg prøvde å presse drivakselen ut i verkstedpresse, derfor anbefaler jeg å løsne på diffen istedet. Det ble en dyr håndbrekkwire for meg når jeg måtte kjøpe en brukt bærearm og ny drivaksel.

Skrevet
Helt korrekt. Jeg har fjærer bak, så jeg gjorde ingenting med luftbelgen, men jeg regner med at du må skru den løs.

Drivakselen er festet til diffen med 6 torx skruer.

Når det kommer til navmutteren, skal den strammes med rundt 350nm. 500nm hadde gjort sitt med sporene så den ville ikke ut. "bærearmen" sprakk på 20 tonns trykk når jeg prøvde å presse drivakselen ut i verkstedpresse, derfor anbefaler jeg å løsne på diffen istedet. Det ble en dyr håndbrekkwire for meg når jeg måtte kjøpe en brukt bærearm og ny drivaksel.

Jeg har aldri løsnet eller jobbet rundt bærebro til traversen på e39 touring tidligere og er derfor ganske nervøs for å gjøre ting som jeg ikke klarer rette opp igjen med egen hjelp. hehe

Og disse luftputene har jeg ingen anelse om hvordan er å skru på.

Jeg må sjekke med BMW i morra om det virkelig er masse "tjafs" som må byttes hvis jeg drar av Navnet... for hvis det er grei skuring så er nok det endel mindre pes enn å demontere hele Navhuset.

Og supert, da vet jeg altså at navmutter skal ha 350nm (og ikke 1nm mer.. hehe)... (jeg må bare se å få kjøpt meg en momentnøkkel, da jeg oftere og oftere ser at jeg trenger en slik).

Skrevet

Tar du av navet må du ha nye skruer for å skru det fast til bærearmen igjen. Dette er engangsbolter.

Siden det er en 520 du har, kan det godt hende at drivakselen sklir ut med håndkraft.

Hjullager og nav er skrudd fast i bærearmen fra baksiden, boltene er torx.

Skrevet
Tar du av navet må du ha nye skruer for å skru det fast til bærearmen igjen. Dette er engangsbolter.

Siden det er en 520 du har, kan det godt hende at drivakselen sklir ut med håndkraft.

Hjullager og nav er skrudd fast i bærearmen fra baksiden, boltene er torx.

Aha... :) så man kan ikke dra av navet bare med å løsne navmutter!? Man må ha av hele skiten?

Altså BÅDE nr 1 og nr 2 her. Man kan ikke ta av kun nr. 1?

2o7wlymmp58m0yqx6ckx.jpg

Skrevet

Okay... det var som jeg var redd for med andre ord...

Hva tror du er enkleste vei til jubel? Trekke ut navnet eller demontere hele navhuset slik du gjorde?

Skrevet

Prøv navet først og se om drivakselen kommer lett ut. Hvis du må banke og herje for å få den ut, må du garantert sitte å file sporene beine igjen for å få den inn igjen.

Skrevet
Prøv navet først og se om drivakselen kommer lett ut. Hvis du må banke og herje for å få den ut, må du garantert sitte å file sporene beine igjen for å få den inn igjen.

Urk... ](*,)

• 10 months later...
Skrevet

Hvorfor demonterer dere bakstillingen for å skifte wire? Jeg har brukt en vanlig dor, banket ut den gamle hylsa igjennom hullet til hjulbolten.

Skrevet

Når gamlehylsa er irret skikkelig då går det ikke å dore den ut. Jeg måtte få boret den opp.

Skrevet

Ville ikke forhastet meg med å demontere hele navet.

En skikkelig runde med varme, en god tang (Wisegrip er ikke en god tang) rundt hylsa og banking med meisel så kommer nok den wireren.

Har byttet flere av disse og det eneste som gjør nytta er varme.

Demontering av spindelen tar brått noen timer ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...