Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 4 weeks later...
  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg har nå fått installert DIS og progman, og har tittet litt på det. Jeg sjekket litt med progman idag, valgte "load software" for å se, og da får jeg opp en haug med moduler som har "feil part. no" ser det ut som. Den klager ihvertfall over at endel moduler har feil part.no. F.eks.

CAS most be reprogrammed

Part no., progr. ECU: 6943797 (is)

9147214 (should)

Det kan virke som den ville korrigere disse feilene, den laget en "measures plan", og den ville tatt ca 33 minutter å gjennomføre. Er dette noe jeg kan gjennomføre, eller vil det mest sannsynlig fucke opp ? (husk på hvilken diagnosetester jeg bruker).

Kan jeg også oppgradere programvaren i bilen via progman, eller må man være registrert forhandler og betalt en årlig lisens for å få tilgang til det ? Er det isåfall en trygg prosess, eller er faren stor for at noe går galt ?

Skrevet

Det du holder på med der er jo nettopp å oppdatere software, det er det progman er, programmering og koding (CIP; Coding , Individualize, Programming.. eller noe i den duren)..

DIS er diagnose, noe helt annet. DIS er sikkert, Progman ikke like sikkert om du som bruker, eller det jalla kina opplegget gjør en tabbe. Softwaren, altså Progman og DIS er skuddsikkert.

Skrevet

Jaha, så det progman egentlig sier er at softwaren på disse modulene er utdatert, og den vil oppdatere den, er det riktig forstått ?

Og disse oppgraderingene har jeg tilgang til selv med min "jalla kinakabel" ?

Skrevet

ja

selv om kabelen er jalla og lagd i kina (og det faktum at deg kjøres på vmware osv):P så er jo programvaren genuin BMW (stjælt sådan, men likefult original bmw).

hvilken bil hadde du igjen? OG hvilken SSS versjon har du?

Skrevet

530xdAT 2006. SSS vet jeg ikke helt, og ikke finner jeg ut av det akuratt nå heller, for nå står den ute og oppdaterer bilen :) Sikkert teit og hive seg uti det, men nå er det for sent å snu. Den står med strømforsyning (ikke 70A som BMW anbefaler riktignok, men en CTEC lader med strømforsyningen er koblet på), og lader på datamaskinen. Så de neste 33 minuttene er jeg lett nervøs. Forhåpentlig går det over raskt igjen :)

Skrevet
530xdAT 2006. SSS vet jeg ikke helt, og ikke finner jeg ut av det akuratt nå heller, for nå står den ute og oppdaterer bilen :) Sikkert teit og hive seg uti det, men nå er det for sent å snu. Den står med strømforsyning (ikke 70A som BMW anbefaler riktignok, men en CTEC lader med strømforsyningen er koblet på), og lader på datamaskinen. Så de neste 33 minuttene er jeg lett nervøs. Forhåpentlig går det over raskt igjen :)

Den vil jo oppgradere til et "lavere" sw nr? Og i 2006 var vel progman utdatert? Hadde dem ukke begynt med ista da?

Får håpe det i det hele tatt går bra, og at du i bestw fall bedgraderer sw :P gikk ikke så bra med meg og motorstyringa, krasja hele dritten og bilen ville ikke starte.. Heldigvis leverte jeg den til et "ikke bmw verksted", da dem mest sansynelig ikke kunne fiksa det :P så noe mer oppgradering på meg blir det ikke! Det holder jeg meg langt unna heretter :P kosta meg 4500,- inkl egena del på berging..! Men man lærer ingenting uten og prøve :P

Skrevet

Jeg antar vel at siden progman mener at det er oppdateringer, så ser den forskjell på om det er en oppgradering eller nedgradering :)

Er forøvrig smånervøs, men nå har 2 av 10 oppgraderinger gått uten problemer og er ferdige, så jeg puster gradvis lettere nå :)

SSS er visst v32 ifølge selgeren. Har ikke sjekket, men antar det er korrekt.

Skrevet
Jeg antar vel at siden progman mener at det er oppdateringer, så ser den forskjell på om det er en oppgradering eller nedgradering :)

Er forøvrig smånervøs, men nå har 2 av 10 oppgraderinger gått uten problemer og er ferdige, så jeg puster gradvis lettere nå :)

SSS er visst v32 ifølge selgeren. Har ikke sjekket, men antar det er korrekt.

Lykke til [-o<[-o<

Skrevet

Takk :-) (kan sikkert trenge det, noen vil sikkert si god bedring også, og det trengs helt sikkert også).

Da er 3 av 10 moduler oppdatert uten problemer (les: uten feilmeldinger, har jo selvfølgelig ikke testet bilen enda).

Når jeg (antagelig snart) skal skifte batteri, hvor programmerer jeg inn dette. Skjer det via DIS eller progman ? (og hvor i programmet)

Skrevet

Da er den ferdig, og testkjørt. Det funka fint det, eneste jeg kan se er at oljeservicen er resatt til 0 (altså den skriker om oljeservice nå). Men det er kanskje fordi jeg resatte den ved og trykke på knappene i instrumentpanelet når jeg resatte den sist ? Jeg finner ikke i farta ut hvordan jeg gjør dette i DIS, noe som kan gi meg ett hint ?

Ser også ut som det gikk hardt utover batteriet til tross for at jeg brukte 7A strømforsyning. Laderen sier at batteriet er halvfullt nå, og står i øyeblikket og lader. Så det kan se ut som om strømforsyning på 7A er (alt)for lite.

Skrevet

så hvis man kjøper en sånn kabel, så kan man lese av feilmeldinger med en pc, når man har instalert medfølgende programvare? skulle lest av en feilmelding i bilen min...

Skrevet

Den vil jo oppgradere til et "lavere" sw nr? Og i 2006 var vel progman utdatert? Hadde dem ukke begynt med ista da?

Får håpe det i det hele tatt går bra, og at du i bestw fall bedgraderer sw :P gikk ikke så bra med meg og motorstyringa, krasja hele dritten og bilen ville ikke starte.. Heldigvis leverte jeg den til et "ikke bmw verksted", da dem mest sansynelig ikke kunne fiksa det :P så noe mer oppgradering på meg blir det ikke! Det holder jeg meg langt unna heretter :P kosta meg 4500,- inkl egena del på berging..! Men man lærer ingenting uten og prøve :P

Jeg har nå sjekket, og de modulene jeg har sjekket har fått ett høyere software nr enn dem hadde tidligere, så jeg antar den har oppgradert med de oppgraderinger som er tilgjengelige i denne versjonen av progman, og latt alle andre moduler (som enten har samme software, eller tidligere) være som de er. Nå er det ganske sikkert nyere software tilgjengelig enn det jeg har, men jeg har ihvertfall bil med nyere software idag enn det jeg hadde igår :)

Forøvrig skal det sies at jeg nok har hatt flaks med strømmen. Til de som vil teste: strømforsyning på 7A er IKKE nok. Det holdt for meg, men det har tydeligvis også dratt endel ifra batteriet. Det skal også sies at progman i mitt tilfelle estimerte oppdateringen til å ta 33 minutter, mens det i virkeligheten tok ca 90 minutter.

Skrevet

Du har flaks om dette går bra med så liten strømforsyning.. du kan ødelegge styreenheter om du har spenningsfall/hopp under programmering.

Progman/SSS var jo ikke utdatert i 2006, det kommer jo helt an på hvilken versjon man har.. kom jo oppdateringer i 09 hvertfall..

Skrevet

Når jeg (antagelig snart) skal skifte batteri, hvor programmerer jeg inn dette. Skjer det via DIS eller progman ? (og hvor i programmet)

Du kan registrere batteriet i DIS , som vist her:

http://www.bimmerfest.com/forums/attach ... 1288503655

Da er den ferdig, og testkjørt. Det funka fint det, eneste jeg kan se er at oljeservicen er resatt til 0 (altså den skriker om oljeservice nå). Men det er kanskje fordi jeg resatte den ved og trykke på knappene i instrumentpanelet når jeg resatte den sist ? Jeg finner ikke i farta ut hvordan jeg gjør dette i DIS, noe som kan gi meg ett hint ?

Resette kan du gjøre her :

CBSreset.png

Du var nok heldig som hadde nok strøm når du kodet ,

det går mye strøm i disse bilene , min bruker 23 ampere når jeg bruker DIS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...