Gå til innhold

Minnetråd om terror-handlingene i Norge 22.07.11

danny91
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har vært heldig som ikke har mistet noen, men ei jente på 17 år i familien vår var på Utøya og opplevde dette på svært nært hold, hun gjemte seg bak en stein og drapsmannen gikk forbi henne med ca 10 meters avstand og hun ble øyenvite til likvidering på nært hold. Hun var en av dem som til slutt svømte i sikkerhet med bla. kjæresten sin. Dette vil prege dem for resten av livet, spesielt psykisk. Hennes mor har opplevd to væpnede bankran, noe som hun sliter sterkt med den dag mange år etterpå. Får håpe at hennes opplevelser kan komme datteren til hjelp i fremtiden.

Jeg mener dødsstraff er en "billig" måte å straffe han på. Blir som å slippe lett unna sine handlinger. Det er en lang fengselsstraff som virkelig svir, en frihetsberøvelse på livstid som er straff. Å vite hva man kunne ha gjort som en fri mann mens man sitter i fengsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg er veldig glad på at hun kom seg unna, vil aldri kunne sette meg i stillingen dems. og jeg tror ikke jeg ville klart å holdt hodet kaldt i en sånn situasjon, det er ikke bare å være rask på beina for å komme seg unna, må også være sterk psyisk. håper at hun kan enda klare å leve et normalt liv etter denne tragiske hendelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På en nettside med fakta om din advokatpraksis er det lagt ut flere meldinger der folk er uforstående til at du kan ta jobben, spørsmål om hvordan du kan se ham i øynene. Gjør dette inntrykk, og opplevde du noe lignende under Kvisler-saken?

- Ja, det gjorde jeg. Det er klart det gjør inntrykk. Heldigvis er det langt flere som forstår hva demokrati i Norge betyr. Man kan ikke hive noe på båten og verne noe, selv i en slik grufull sak." - Advokat Geir Lippestad som forsvarer Breivik

Dette betyr kort og godt at man ikke først kan ta avstand fra Breiviks handlinger for deretter snu seg rundt å kreve det samme for Breivik. Slikt er hyklersk, håpløst og ikke demokratisk. Det er ingen unnskyldning at det bare er det man føler når ytringene er offentlige, som de er her inne.

Det er flere i denne diskusjonen som burde spørre seg selv om de egentlig forstår hva demokrati og menneskerettigheter virkelig betyr. Jeg er ikke imponert over tendensen til at det nå er en slags konkurranse om hvordan man hevner Breiviks handlinger mest mulig effektivt. Slikt er primitivt og ikke noe vi har tradisjoner for i Norge.

Jeg er ikke helt med på hva du mener her. Du mener altså at denne mannen skal få ytre sine meninger selv etter å ha tatt livet av 93 personer?

Her er det ikke snakk om hevn (i hvertfall ikke jeg, har ikke snakket om dødsstraff), men å være klinkende klar på at denne personene har forspillt alle sine rettigheter og har dermed ingen stemme lengre.

Noen annet ville vært fullstendig på trynet. Han er ikke en del av demokratiet, la det være veldig klart.

Og, Fredrik, at mange ønsker hevn er en natulig reaksjon. Fordi de kjenner avsky for det som ha skjedd. Denne personen er det ingen som kjenner seg igjen i.

Edit: Og som jeg sa tidligere; Her handler det om å tenke på ofrene, og å la denne mannen som er et ingenting, en ren ondskap, ikke få forsette sin terror gjennom å ytre sine meninger. Det er snakk om å beskytte landet og folket, og å ha respekt for de etterlatte. Da kan man ikke tillatte at denne personene også nå leker gud.

Alle her har vi ytringsfrihet, og det var noe denne mannen også hadde. Nå er alle hans friheter tatt vekk fordi han ikke kan regnes som et medmenneske.

Tenk på ofrene, og ikke rettighetene til denne mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hevn er forsåvidt ikkje rasjonelt. Norge er også bygd på kristne verdier som blant anna tar høge for å vende det andre kinnet til.

Det som er skummelt, er nok det at det er noen personer fra ekstreme miljøer som kjenner seg igjen. Dvs, det er ikkje første terroraksjonen vi ser - og av manufestet er det også velkjente uttalelser fra radikale miljøer.

Mentalt sett, trur eg han er psykisk frisk - muligens psykotisk som noen har uttalt. Men straffemessig tilregnelig. Skal hilde hide ganske kaldt for å planlegge og gjennomføre noko sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompendiet hans er sett opp mot alt annet han har gjort ikke så _vanvittig_ radikalt, men det understreker hans alvor svart på hvitt. Om han hadde mislykkes med attentatene ville hans kompendie vært enda viktigere.

Jeg klarer enda ikke å fatte hvordan han klarte å ta livet av opp mot 80 (antallet direkte likviderte er foreløpig ukjent). Det er det jeg virkelig ikke forstår. Denne fyren må jo ha vært helt sinnsykt følelsesløs. Og bortimot 1,5 time med konstant likvidering... man skulle tro det på et tidspunkt gikk inn over han hva han drev med. Ansikt etter ansikt, hyl etter hyl og sikkert masse døde kropper som er lemlestet overalt. DET er hva som virkelig sjokkerer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt med på hva du mener her. Du mener altså at denne mannen skal få ytre sine meninger selv etter å ha tatt livet av 93 personer?

Her er det ikke snakk om hevn (i hvertfall ikke jeg, har ikke snakket om dødsstraff), men å være klinkende klar på at denne personene har forspillt alle sine rettigheter og har dermed ingen stemme lengre.

Noen annet ville vært fullstendig på trynet. Han er ikke en del av demokratiet, la det være veldig klart.

Og, Fredrik, at mange ønsker hevn er en natulig reaksjon. Fordi de kjenner avsky for det som ha skjedd. Denne personen er det ingen som kjenner seg igjen i.

Edit: Og som jeg sa tidligere; Her handler det om å tenke på ofrene, og å la denne mannen som er et ingenting, en ren ondskap, ikke få forsette sin terror gjennom å ytre sine meninger. Det er snakk om å beskytte landet og folket, og å ha respekt for de etterlatte. Da kan man ikke tillatte at denne personene også nå leker gud.

Alle her har vi ytringsfrihet, og det var noe denne mannen også hadde. Nå er alle hans friheter tatt vekk fordi han ikke kan regnes som et medmenneske.

Jeg snakker ikke om Breivik´s evt. meninger, men derimot om hvordan vi reagerer på hans handlinger. Det er helt naturlig at man føler avsky for det som er skjedd, men hvis man virkelig ønsker at Breivik skal lide like mye som ofrene er man ikke stort bedre enn Breivik. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal tilgi Breivik her og nå, men hevntørst løser intet. Breivik blir ikke uskyldig og ofrene kommer ikke tilbake på den måten. Jeg tror faktisk at man påfører seg selv mer smerte ved å tenke på hevn. Sortsyn er en mental forestilling som er virkelig ødeleggende psykisk. Da er det bedre å tenke på noe positvt ved ofrene som gjør at de ikke døde forgjeves.

Alle har rettigheter i Norge, også Breivik, selv om de nå er begrenset som en følge av siktelsen mot ham. Breivik har innrømmet at han står bak hendelsen, men ikke straffeskyld. Han er med andre ord uskyldig vedr. skyldspørsmålet frem til han evt. blir dømt skyldig i en norsk rett.

Det er i situasjoner som denne at man virkelig må gå inn i seg selv og spørre seg selv hva slags verdier man står for. Det er ikke uten grunn at kristendommen (og norsk rett) er bygget opp rundt at man kan bekjenne sin synder og få tilgivelse. Oversatt til moderne norsk rettspraksis betyr dette at man får sin dom, soner straffen og har i forhold til samfunnet gjort opp sine synder (forutsatt at man ikke blir dømt til forvaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om Breivik´s evt. meninger, men derimot om hvordan vi reagerer på hans handlinger. Det er helt naturlig at man føler avsky for det som er skjedd, men hvis man virkelig ønsker at Breivik skal lide like mye som ofrene er man ikke stort bedre enn Breivik. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal tilgi Breivik her og nå, men hevntørst løser intet. Breivik blir ikke uskyldig og ofrene kommer ikke tilbake på den måten. Jeg tror faktisk at man påfører seg selv mer smerte ved å tenke på hevn. Sortsyn er en mental forestilling som er virkelig ødeleggende psykisk. Da er det bedre å tenke på noe positvt ved ofrene som gjør at de ikke døde forgjeves.

Alle har rettigheter i Norge, også Breivik, selv om de nå er begrenset som en følge av siktelsen mot ham. Breivik har innrømmet at han står bak hendelsen, men ikke straffeskyld. Han er med andre ord uskyldig vedr. skyldspørsmålet frem til han evt. blir dømt skyldig i en norsk rett.

Det er i situasjoner som denne at man virkelig må gå inn i seg selv og spørre seg selv hva slags verdier man står for. Det er ikke uten grunn at kristendommen (og norsk rett) er bygget opp rundt at man kan bekjenne sin synder og få tilgivelse. Oversatt til moderne norsk rettspraksis betyr dette at man får sin dom, soner straffen og har i forhold til samfunnet gjort opp sine synder (forutsatt at man ikke blir dømt til forvaring).

Gjør du et poeng ut av å være så moralsk og politisk korrekt som mulig?

Ja, hevn kan gjøre ting tyngre, men i denne sammenhengen har jeg nesten ingenting i mot at folk går gjennom det stadiet i sorgen som har rammet hele nasjonen.

Jeg synes ikke vi skal tenke på rettighetene til denne mannen nå. Det er ikke viktig, ikke litt viktig engang. Han er ren ondskap, og det er det vel ingen som tviler på. Det jevne nordmann vil nok aldri kunne tilgi denne mannen. Det må i så fall være en religiøs handling, men som jeg tror de aller fleste mange evne til å gjøre. 93 personer er borte for alltid.

Igjen, ofrene er de vi skal tenke på. Og det var vel det denne tråden handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en så ufattelig trist og meningsløs sitausjon som dette er det ihvertfall en ting jeg finner å glede meg over samtidig, og det er å se det unike positive samholdet landet nå viser i en svært trist og svart periode, og Norge og det norske folk har definitivt fortsatt sin egen identitet!

Nå har det ihvertfall dessverre kommet en solid vekker for oss alle at å definere hvem som er en del av dette samholdet, ikke kan gjøres ved hjelp av opprinnelse, hudfarge eller religion.. Jeg synes ikke at vi skal prøve å slette den/de skyldige fra historien, men heller finne flest mulige svar, og ta med oss mest mulig lærdom inn i fremtiden, for å kunne skape ett enda bedre samfunn. Hvordan skal vi ellers kunne ta avstand fra, og jobbe for å unngå, slike grusomme handlinger, hvis vi prøver å late som de ikke eksisterer? Det synes jeg vi skylder ofrene, at vi prøver så godt det lar seg gjøre å få noe positivt ut av noe så negativt. Jeg synes egentlig Stoltenberg sa det veldig bra i sin tale, når han sa hvordan vi skal møte dette.

Ang. hvordan den skyldige skal straffes så finnes det uansett ikke en straff i verden som kan gjøre opp for dette. Blir han henrettet risikerer vi også å gjøre han til en martyr for hans meningsfeller. Jeg tror nok og den livsvarige straffen ble sikret i det mediene gikk ut med fult navn og bilder av den siktede i saken. Jeg synes at vedkommende ikke lengre fortjener å være en del av vårt samfunn, og håper på en dom som aldri gir han mulighet til det, og om domstolen ikke sørger for dette, tror jeg nok samfunnet uansett aldri slipper han inn igjen nå som vi alle vet hvem han er.

Vil avslutte innlegget med det viktigste akkurat nå; å gi min kondulanse og store medfølelse til de altfor mange offrene, ikke bare de omkomne, men også de som i dette øyeblikk kjemper for livet på sykehusene, de som har mistet noen og også de andre overlevende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du et poeng ut av å være så moralsk og politisk korrekt som mulig?

Ja, hevn kan gjøre ting tyngre, men i denne sammenhengen har jeg nesten ingenting i mot at folk går gjennom det stadiet i sorgen som har rammet hele nasjonen.

Jeg synes ikke vi skal tenke på rettighetene til denne mannen nå. Det er ikke viktig, ikke litt viktig engang. Han er ren ondskap, og det er det vel ingen som tviler på. Det jevne nordmann vil nok aldri kunne tilgi denne mannen. Det må i så fall være en religiøs handling, men som jeg tror de aller fleste mange evne til å gjøre. 93 personer er borte for alltid.

Igjen, ofrene er de vi skal tenke på. Og det var vel det denne tråden handler om.

Nei... det er ikke viktig for meg å være mest mulig moralsk og politisk korrekt, men det er viktig for meg at folk forstår hva slags verdier vi har i Norge og hva slags verdier det norske samfunnet er bygget opp på.

Norske verdier i en samfunnsmessig betydning (demokratiske institusjoner, lovverket og ikke minst kirken) er bygget på kristne verdier. Dette betyr at selv drapsmenn har elementære rettigheter.

De er uskyldige inntil det motsatte er bevist i en rettsak.

De kan ikke dømmes til døden.

De beskyttes mot lynsjing og offentlig gapestokk.

De kan bekjenne deres synder og i et kristent perspektiv bli et bedre menneske.

De kan gjøre opp for seg i forhold til samfunnet ved å evt. sone den fengselsdommen de blir dømt til.

De har de samme rettigheter som alle andre når fengselsstraffen (og/eller forvaringen) er sonet ferdig.

Slik er det å leve i en demokratisk rettsstat som det norske uansett hvor alvorlig og grusom forbrytelsen måtte være og hva folk ellers tenker om f.eks Breivik. Rettsapparatet er nettopp utviklet for å beskytte kriminelle mot en hevntørstig folkelig mobb.

Bare for å gjøre dette helt klart. Jeg har overhode ingen sympati med Breivik og jeg føler sterkt med både de pårørende og ofrene for tragedien, men selv her inne skal debatten foregå i ordentlige former når det gjelder en såpass alvorlig sak som den aktuelle. Diskusjonen skal ikke bære preg av lynsjestemning eller utarte seg på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne synes jeg var veldig treffende og fin. Godt sagt indgard

Heeelt enig!

Sterkt og se engasjementet til folk i hele landet.. Er også enig i det Fredrik sier i sine innlegg.. Er mye mere viktig at vi passer på å stå for det vi gjør, enn at vi på en måte tyr til det samme som gjerningsmannen har gjort, gjennom hat og voldshandlinger. Det er ikke sånn det skal være. Står MYE mere respekt av en sånn oppførsel som landet vårt har, og det er noe vi skal være stolte av. Dere har vel sett den ene tyske uttalelsen ang vår reaksjon på denne hendelsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tysk avis; "Even in their deepest sorrow the Norwegians don't get hysterical. They resist the hate. It is amazing to see how politicians and the whole country reacts. They are sad to the deepest thread of their souls. They cry in dignity. But nobody swears to take revenge. Instead they want even more humanity and democracy. That is one of the most remarkable strengths of that little country." :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...