Fredrik Skrevet Juli 30, 2011 Share Skrevet Juli 30, 2011 Det er spesielt én ting som bekymrer meg og det er at vi allerede nå kan se en tendens til at mange forsøker å latterliggjøre Breivik og spesielt hans såkalte politiske manifest. Dette er en klassisk elitær reaksjon på linje med hvordan f.eks de allierte etter krigen forsøkte å latterliggjøre tyskere generelt (mangel på humor, stive og keitet, effektive maskiner, arbeidsmaur etc.), men som vi alle nå vet var tyskerne jevnt over langt bedre enn som så. Jeg ønsker absolutt ikke å fremheve eller glorifisere Breivik, men nå begynner den klassiske og lettvinte "løssalgsavis" propagandaen å gå sin gang (les: salgbar hersketeknikk). Hva er egentlig forskjellen på dette bildet og en hvilken som helst annen vennegjeng som har det morsomt i fylla? Det er akkurat denne naive holdningen vi må bort fra hvis vi som samfunn skal komme videre. Det er lett nok å være kritisk i ettertid, men ønsker vi å stimulere hverandre til å bli bedre nytter det ikke å være patetiske og naive. Breivik var som alle oss andre til et visst punkt der han i likhet med de fleste andre terrorister mistet realitetssansen og seg selv. http://www.dagbladet.no/2011/07/27/nyhe ... /17459033/ Edit: Dette er et fornuftig tiltak fra regjeringens side i denne sammenhengen. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 185398.ece Dagbladet gjør sannelig ikke skam på løssalgstradisjonene. Når blir egentlig en gallauniform autorisert og skikkelig? Jeg synes ikke at Breiviks distinksjoner er så mye værre enn da f.eks Romanias tidligere diktator Ceauşescu mottok det norske storkorset og den danske elefantordenen i 1980 (av hhv. Kong Olav og Dronning Margrethe av Danmark). Eller da Dronning Margrethe av Danmark så sent som i februar i år tildelte diktatoren og kongen av Bahrain, Sheikh Hamad bin Isa al-Khalifa, Storkorset av Dannebrog. Timingen kunne neppe ha vært dårligere for å si det forsiktig med tanke på det arabiske opprøret som skulle komme kort tid senere. En helt annen sak er når de kongelige og/eller politiske ledere ganske enkelt gir ordener til hverandre og familiemedlemmer uten andre årsaker enn at tradisjonen tilsier det (og knapt nok det). Nepotisme kalles slikt i mer seriøse sammenhenger... håpløst. http://www.b.dk/nationalt/historiker-re ... atorhaeder Jeg ønsker naturligvis ikke å forsvare eller idealisere Breivik, men vi bør alle være oppmerksomme på at nå skal åpenbart situasjonen utnyttes til å forme befolkningens holdninger. Jeg har dessverre absolutt ingen illusjoner når det gjelder slikt i Norge og Sverige. http://www.dagbladet.no/2011/07/30/nyhe ... /17487486/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juli 30, 2011 Share Skrevet Juli 30, 2011 Her er relativt omfattende "analyse" : http://onarki.no/blogg/2011/07/terrorma ... t-unngatt/ Skal vi lage en ny tråd som heter "Bimmers store politikktråd"? Det er en god ide, spesielt i disse dager! Do it En off topic kategori hadde også vært en fin ventil tror jeg. Tulletråden er det umulig å holde som kontinuerlig diskusjonskilde, siden tema endrer seg fire ganger på hver side omtrent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet Juli 30, 2011 Share Skrevet Juli 30, 2011 Apropos somaliere og denne tråden, anbefalt lesing: http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... um=twitter Merkelig at forfatter ønsker å være anonym, i for seg et bra innlegg. Så bra skrevet, et veldig godt innlegg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Juli 30, 2011 Share Skrevet Juli 30, 2011 Her er den beste analysen jeg har sett hittil: Etterpåklokskap er det verste som finnes. Jeg leste ikke alt, men et vanlig politihelikopter er ikke av samme type som bloggeren har avbildet. Politihelikoptere er mye mindre og har vel plass til 3-4 passasjerer. Dessuten lever vi ikke i California eller Frankrike, vi bor i et knøttlite land med under 5 mill mennesker spredt utover et enormt område. Ressursbruken hadde ikke lignet grisen hvis man skulle vært 110% beredt på alle teorier/områder. Faktisk er jeg glad Norge ikke bruker mer penger på politi i dette landet, det er ille nok fra før av med fartskontroller 02.00 om natta på gudsforlatte strekninger. Jeg ønsker naturligvis ikke å forsvare eller idealisere Breivik, men vi bør alle være oppmerksomme på at nå skal åpenbart situasjonen utnyttes til å forme befolkningens holdninger. Jeg har dessverre absolutt ingen illusjoner når det gjelder slikt i Norge og Sverige. Breivik er/var uten tvil en over gjennomsnittet ressurssterk person på mange områder, og personlig synes jeg det er dumt at media prøver å nedgradere han. Det vil bare provosere mennesker som allerede er langt ute på (høyre)kanten. Jeg skjønner godt at det gror fram AP-hatere, og deler selv mange av meningene til Breivik. Mannen burde satset mer på politikk framfor destruktive handlinger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet Juli 30, 2011 Share Skrevet Juli 30, 2011 Her er relativt omfattende "analyse" :http://onarki.no/blogg/2011/07/terrorma ... t-unngatt/ Skal vi lage en ny tråd som heter "Bimmers store politikktråd"? Det er en god ide, spesielt i disse dager! Do it En off topic kategori hadde også vært en fin ventil tror jeg. Tulletråden er det umulig å holde som kontinuerlig diskusjonskilde, siden tema endrer seg fire ganger på hver side omtrent. en veldig god ide med en off topic kategori. mange som sikkert har diskutert lenge sammen og etter hvert sikkert kjenner hverandre også. Flere andre store bmw forum har dette som f. eks bmw-syndikat.de. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 Thorbjørn Jagland er etter min mening på galt spor med den retorikken han fører når det gjelder det såkalte multietniske samfunnet. Han fremstiller dette samfunnet som om det er en naturlov... noe vi ikke selv velger til eller fra, men som vi er en del av enten vi liker det eller ikke. Dette er faktisk ikke helt korrekt. Mange land har valgt en helt annen vei (stort sett på bakgrunn av deres historie). De aller fleste større land med en stor grad av multietnisitet har idag dette som en historisk arv etter kolonitiden (spesielt Storbritania og Frankrike, men også Nederland og Italia). Andre land har en stor grad av multietnisitet pga. slavetiden (spesielt Mellomamerika, Brasil og USA). USA gjennomførte flere store innvandringsbølger på slutten av 1800 tallet og begynnelsen av 1900 tallet, men fører idag i likhet med Canada en relativt restriktiv innvandringspolitikk med bl.a strenge krav til utdannelse og arbeidstillatelse. Andelen av innvandrere i Finland (et land vi ofte sammenligner oss med) er på under 2,5%. Dette er et bevisst valg og om ikke annet så viser det at mange land selv i 2011 har et valg når det gjelder hvor stor innvandringen skal være. Andelen av innvandrere i Polen er ca. 3%. Andelen av innvandrere i Russland (verdens største land og et land som nok ikke her helt ukjent for Jagland), som ikke kommer fra de tidligere sovjetiske områdene, er på mindre enn 2%. Andelen av innvandrere er enda mindre i de fleste av de tidligere sovjetiske republikkene. Andelen av innvandrere i Japan er under 1,5%. Andelen av innvandrere i Sydkorea er under 1%. Tilsvarende er situasjonen også i store deler av den arabiske verden... og i den afrikanske verden hvis vi ikke teller med primært hvite mennesker som er en arv fra kolonitiden og kinesere i forbindelse med Kinas intense jakt på mineraler og ikke minst stemmer i FN´s sikkerhetsråd. Andelen av innvandrere i Norge er idag 12,1% og vil iht. prognoser fra SSB øke til ca. 20% innen 2020. Tilsvarende tall for Danmark er under 10% (innvandrerandelen er faktisk fallende) og rundt 14% i Sverige. Jagland fremstår etter mitt syn som en fortaler for en litt merkelig og sær norsk selvforherligende rettferdighets politikk. Som om vi vil bli straffet av onde krefter hvis vi ikke deler alt med alle. Vi skal åpenbart ha dårlig samvittighet over vår velstand og ikke tro at vi er noen. Bortsett fra Jagland & Co da iom. at de selvfølgelig alltid vet svaret på hva som er best for oss alle... http://politiken.dk/udland/ECE1350192/n ... med-ilden/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3 Yngve Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 Så på en dokumentar om at europa kommer til å bli tatt over, pga demokratiet. De har seg mye mere en vi og de får vel 5.7 unger og vi knappe 2, ( husker ikke helt talla) På flere islamske nyhets kanaler, lo dem og skrøt at det var sånn de skulle ta over europa om noen år. Uten krig osv, men med demoktrateiet og lage flere barn, så blir det nok desverre sånn. Når Breivik mener vi kommer til å takke han om 60 år, tar han meget feil, man tror nok desverre han får rett, at vi blir en utrydda rase med tiden. Om 100 år, ser vi ikke ei fin org blondine, pene mennesker med blå øyne osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 Så på en dokumentar om at europa kommer til å bli tatt over, pga demokratiet. De har seg mye mere en vi og de får vel 5.7 unger og vi knappe 2, ( husker ikke helt talla) På flere islamske nyhets kanaler, lo dem og skrøt at det var sånn de skulle ta over europa om noen år. Uten krig osv, men med demoktrateiet og lage flere barn, så blir det nok desverre sånn. Når Breivik mener vi kommer til å takke han om 60 år, tar han meget feil, man tror nok desverre han får rett, at vi blir en utrydda rase med tiden. Om 100 år, ser vi ikke ei fin org blondine, pene mennesker med blå øyne osv. Jeg deler ikke ditt pessimistiske synspunkt og jeg er heller ikke imot innvandring generelt. Mitt poeng er at Jagland og mange andre politikere er unyanserte og tildels grovt unøyaktige i deres politiske retorikk. Man kan utmerket godt proklamere humane og medmenneskelige synspunkter uten å begå faktafeil og tildels omskrive statistisk data som Jagland gjør overfor den britiske storavisen The Observer. Slik jeg ser det utnytter han sin politiske posisjon på det groveste i et forsøk på manipulere befolkningen når det gjelder hva slags valg vi egentlig har når det gjelder Norges fremtid. For min del kan Norge demografisk godt bli et slags mini USA i fremtiden (altså en multietnisk smeltedigel), men det blir helt feil hvis den opprinnelige befolkningen føres bak lyset for å nå dette målet. Vi skal passe oss vel for ikke å gjenta historien i en moderne kontekst i relasjon til indianerne i USA og urinnvånerne i Australia (uten sammenligning forøvrig). De hadde heller ingen "stemme" som talte deres forsvar når fremtiden banket på døren... de hadde ingen hender på rattet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3 Yngve Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 Jeg er ikke mot innvandring, men når jeg så dette på tv, blir man litt skremt. Å i tillegg ler at sånn skal de ta over europa, noe som sannsynlig kan skje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirsan Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 Så på en dokumentar om at europa kommer til å bli tatt over, pga demokratiet. De har seg mye mere en vi og de får vel 5.7 unger og vi knappe 2, ( husker ikke helt talla) På flere islamske nyhets kanaler, lo dem og skrøt at det var sånn de skulle ta over europa om noen år. Uten krig osv, men med demoktrateiet og lage flere barn, så blir det nok desverre sånn. Når Breivik mener vi kommer til å takke han om 60 år, tar han meget feil, man tror nok desverre han får rett, at vi blir en utrydda rase med tiden. Om 100 år, ser vi ikke ei fin org blondine, pene mennesker med blå øyne osv. Baaahh. . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=Ut-UK0JJlbY Og her sitter vi og er lykkelie . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirsan Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=Ut-UK0JJlbYOg her sitter vi og er lykkelie . baaahhh, rart det blir slike som Anders Behringer Breivik.. Men det han gjorde, viser at han ikke er stort bedre en en ekstrem muslim/selvmorsdbombere osv . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barca Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=Ut-UK0JJlbYOg her sitter vi og er lykkelie . baaahhh, rart det blir slike som Anders Behringer Breivik.. Men det han gjorde, viser at han ikke er stort bedre en en ekstrem muslim/selvmorsdbombere osv . . . Ekstrem muslim blir feil å si vel? Selvmordbombere er ikke annet en idioter som misbruker og feiltolker relgionen helt! Jeg er selv muslim og det er hele slekta mi og. Vi bor alle sammen i norge og har gjrt det i over 30 år. Ingen av som har sprengt eller drept noen. Og besteforeldrene mine er EKSTREME muslimer, uten at de går og sprenger eller dreper noen. Jeg skjønnner godt hvordan folk reagerte r det sprang i Oslo! Da alle trodde det var muslimske terroriser. Men det å kaste folk ut av bussen og spørre om det er familien hans som står bak, det er bare altfor sykt. Bare fordi noen idioter som kaller seg selv muslimer gjør noe dumt, betyr det ikke at alle andre muslimer er like dritt! Jeg føler at fleste parten av befolkningen i dette lander her er VELDIG fordomsfulle. Jeg kan ramse opp sikkert 100 ting, hvor folk f. eks. sier til meg; Jeg ser at du ikke har vokst opp i et norsk hjem, på grunn av jeg spilte 1 spretten (fotball) på en HELT tom parkeringsplass en søndag ettermiddag. Blir som å si at Breivik var EKSTREM kristen og derfor han gjorde de handlingene han gjorde. Det er totalt feil! Grunnen til at han gjorde det han gjorde er rett og slett at han psykiske problemer. Uansett hvilket grunnlag, så er man ikke god i huet hvis man dreper nesten 70 personer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirsan Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=Ut-UK0JJlbYOg her sitter vi og er lykkelie . baaahhh, rart det blir slike som Anders Behringer Breivik.. Men det han gjorde, viser at han ikke er stort bedre en en ekstrem muslim/selvmorsdbombere osv . . . Ekstrem muslim blir feil å si vel? Selvmordbombere er ikke annet en idioter som misbruker og feiltolker relgionen helt! Jeg er selv muslim og det er hele slekta mi og. Vi bor alle sammen i norge og har gjrt det i over 30 år. Ingen av som har sprengt eller drept noen. Og besteforeldrene mine er EKSTREME muslimer, uten at de går og sprenger eller dreper noen. Jeg skjønnner godt hvordan folk reagerte r det sprang i Oslo! Da alle trodde det var muslimske terroriser. Men det å kaste folk ut av bussen og spørre om det er familien hans som står bak, det er bare altfor sykt. Bare fordi noen idioter som kaller seg selv muslimer gjør noe dumt, betyr det ikke at alle andre muslimer er like dritt! Jeg føler at fleste parten av befolkningen i dette lander her er VELDIG fordomsfulle. Jeg kan ramse opp sikkert 100 ting, hvor folk f. eks. sier til meg; Jeg ser at du ikke har vokst opp i et norsk hjem, på grunn av jeg spilte 1 spretten (fotball) på en HELT tom parkeringsplass en søndag ettermiddag. Blir som å si at Breivik var EKSTREM kristen og derfor han gjorde de handlingene han gjorde. Det er totalt feil! Grunnen til at han gjorde det han gjorde er rett og slett at han psykiske problemer. Uansett hvilket grunnlag, så er man ikke god i huet hvis man dreper nesten 70 personer. Det er jeg mener er ekstremister eller hva det heter. . Og det er det heter om folk som tolker f.eks Koranen til det ytterste. . . Avisene bruker også Ekstreme muslimer om terrorister: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 666139.ece Får ikke håpe besteforeldrene dine er ekstreme muslimer og tolker alt det som står i koranen som riktig. Eller lever etter sharia loven. . http://www.sharia.no/ Breivik gjorde ikke idiotiet sitt pga kristendommen. Men pga sin politiske mening, som han mener var nødvendig. . Akkurat som muslimske terrorister gjør da de sprenger alt i lufta. Akkurat det jeg mener, han er ikke stort bedre en det han prøver å forkjempe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet August 2, 2011 Share Skrevet August 2, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=Ut-UK0JJlbYOg her sitter vi og er lykkelie . drøyt å høre om han elias i klippet som blir mobbet og ikke får noen venner fordi han ikke er muslim. Er det en slik retning vi vil at samfunnet skal ta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå