Ballder Skrevet August 2, 2011 Share Skrevet August 2, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=Ut-UK0JJlbYOg her sitter vi og er lykkelie . drøyt å høre om han elias i klippet som blir mobbet og ikke får noen venner fordi han ikke er muslim. Er det en slik retning vi vil at samfunnet skal ta? Nei! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet August 2, 2011 Share Skrevet August 2, 2011 flere har sagt det og det er jo egentlig bare enkel matte. En dag er islam den største religionen i Norge. For seg selv trenger jo dette ikke å være farlig, men kommer vi til det punktet at muslimer anser sin egen religon som den dømmende makt kan det nok oppstå store problemer..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3 Yngve Skrevet August 2, 2011 Share Skrevet August 2, 2011 flere har sagt det og det er jo egentlig bare enkel matte. En dag er islam den største religionen i Norge. For seg selv trenger jo dette ikke å være farlig, men kommer vi til det punktet at muslimer anser sin egen religon som den dømmende makt kan det nok oppstå store problemer..... Nok redd for det ja. Se bare på alle nordmenna som føler seg utstøtt og flytter fra Grorudalen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet August 2, 2011 Share Skrevet August 2, 2011 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7735717 Ser ut som noen har prøvd oppskrifta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet August 3, 2011 Share Skrevet August 3, 2011 hva faen skjer med at en minnetråd blir gjort om til islam-frykt tråd?! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 3, 2011 Share Skrevet August 3, 2011 Som nevnt tidligere i diskusjonen har jeg ikke mye til overs for en lavpannet debatt som kun fokuserer på et ja eller nei til innvandring. Det multikulturelle samfunnet har utvilsomt kommet for å bli (og jeg motsetter meg ikke), men dette betyr ikke at alt er som det bør være i Norge og mange andre land som har tilnærmet grenseløs innvandring. Et hovedpoeng for meg i denne tråden/diskusjonen har vært at jeg sterkt misliker tendensen mange fortalere for innvandring har til å stigmatisere og nedverdige folk som ikke er like begeistret. De bruker i denne sammenhengen ulike hersketeknikker som først og fremst dreier seg om moralbegreper og i denne sammenhengen direkte eller indirekte deler folk opp i gode og dårlige mennesker. Virkeligheten er naturligvis mye mer sammensatt enn som så... og dette er også den røde tråden i mine innlegg. Jeg støtter på ingen måter Breiviks handlinger og jeg deler naturligvis heller ikke hans ideologiske standpunkter, men han er i likhet med oss andre et produkt av samfunnet vi lever i. Folk utvikler ulike politiske holdninger og dette må vi i demokratiets navn respektere enten vi liker holdningene eller ikke. Det vi imidlertid ikke nødvendigvis skal respektere og akseptere er de handlingene folk noen ganger begår for å nå deres politiske mål. Her i Danmark er man minst like opptatt av og sjokkert over Breiviks terrorhandlinger som man er i Norge. Våre samfunn er så like at det bare er tilfeldigheter at Breivik er norsk og ikke dansk. Dette vet danskene... og derfor er medfølelsene og engasjementet i saken både oppriktig og stort. Et eksempel på dette er engasjementet til sognepresten Sørine Gotfredsen. Hun er like forferdet som oss andre når det gjelder terrorhandlingen og Breiviks synspunkter, men i likhet med meg hefter hun seg ved tendensen mange på venstresiden i politikken har til å dømme andres politiske synspunkter som forfeilet og moralsk mindreverdige. Hun ser heller ikke bort fra at dette fenomenet kan ha vært drivstoff til Breiviks ideologisering. Hun ble møtt med stor kritikk. Spesielt fra venstresiden i dansk politikk, men også fra folk som ikke følelsesmessig var parat til å ta denne diskusjonen akkurat nå. Det siste er hun veldig lei seg for, men hun forsikrer at det siste hun ønsker er å være kald overfor folks følelser. Jeg kjenner meg igjen i dette bildet med tanke på diskusjonen her inne. Hva som er god timing når så mange og voldsomme følelser er i sving er imidlertid ikke alltid like godt å vite. Som sogneprest er Gotfredsen utdannet til å bevare overblikket i følelsesmessig vanskelige situasjoner og jeg har litt distanse til begivenhetenes sentrum her jeg befinner meg i Århus. Sorgen over tapet av menneskeliv og gleden over medmenneskeligheten i ettertid deler vi imidlertid med hele Norge. http://www.b.dk/kronikker/lad-os-bruge- ... ik-rigtigt http://www.b.dk/kommentarer/eftertanker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 3, 2011 Share Skrevet August 3, 2011 Psykolog Olav Kandal setter i dagens Dagbladet ord på hva jeg og flere andre forsøker å påpeke når det gjelder den generelle holdningen venstresiden i norsk (og dansk) politikk har klart å overbevise/manipulere befolkningen om at er den eneste moralsk korrekte. Selvfølgelig har man både lov og en rett til å mene noe annet enn Arbeiderpartiet og SV. For ordens skyld... jeg har aldri stemt på FrP og kunne vel heller aldri tenke meg å stemme på FrP. http://www.dagbladet.no/2011/08/03/kult ... /17540648/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet August 4, 2011 Share Skrevet August 4, 2011 Man får innse at europeere er svake - denne jakten på likestilling og demokrati har gjort Europa til et lett offer for andre kulturer. Dessverre er flere viktige land i startfasen på det vi vil kjenne som slutten på den europeiske etterkrigstiden (storhetstiden blir et drøyt uttrykk da det ikke stemmer) - det som bekymrer meg mest er Frankrike. Denne kulturelle vuggen er i ferd med å bli overtatt av primitive, steinkastende muslimske negere. Sakte, men sikkert. I det lange løp er det jo den sterkeste som overlever - slik har det vært i mange tusen år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet August 4, 2011 Share Skrevet August 4, 2011 Er det noen her som har fått med seg hvem sine begravelser statsministeren har hvert i ??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet August 4, 2011 Share Skrevet August 4, 2011 Det slo meg også når jeg har sett på nyhetene. Mulig det er tilfeldig, men hver gang har jeg sett en gjeng hulkende somaliere og PK-Jens som holder tale. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet August 5, 2011 Share Skrevet August 5, 2011 Jeg synes egentlig at det er litt latterlig at dere er så redde for denne islamiseringen og utlendinger. om 100 år er enten alle kinesere (usannsynlig, men ikke mindre usannsynlig enn at vi alle er muslimer), ellers har resten av verden kommet såpass langt, at de har innsett at religioner kun er konstruert for å få folk til å oppføre seg. Ergo ingen religion, og ihvertfall ytterst få ekstremreligiøse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet August 5, 2011 Share Skrevet August 5, 2011 En ting er sikkert...verden kommmer aldri til å innse at religion ikke betyr noe. Til det finnes det for mange svake mennesker i verden som er nødt til å ha noe å tro på. Religion blir stort sett svakere i velferdsland der folk innser at det kun er lagd for en ting; å hjelpe/trøste seg selv i vanskelige stunder. Jeg deler heller Norge med en haug med kinesere. Importer gjerne halve Litauen hit for den saks skyld, bare man slipper moskeer som gauler ut i gatene og folk kledd i hvit pysjamas og folk med et skjegg som tilsier at man har gjemt seg i en grotte i 6 måneder. Jeg vil ha bort sånne elementer fra samfunnet. Dette er Norge for faen, vær takknemlig for at du ikke allerede ligget face down med kule i nakken i hjemlandet... Utakknemlige innvandrere er det verste jeg vet. Klarer man ikke å se trusselen disse gruppene har ovenfor det norske samfunn er man i beste fall blind, og i verste fall idiot. Jeg tørr vedde en tusenlapp på at innen vår generasjon går i graven vil det finnes fler muslimer enn kinesere i alle fylker i Norge Hafsmo. Jeg deler også Werther sine bekymringer om media sine etiske grenser. De har gått LANGT over streken. Også tragisk å se skitpakka de steller ihop mot høyresiden i samfunnet, mens deres egne råtne epler i egne redaksjoner slipper unna, og blir sensuert vekk. Om på noe tidspunkt ser jeg nå at Norge trenger en skikkelig objektiv TV kanal, ettersom NRK styres aktivt fra regjeringshold og TV2 kun er ute etter mest mulig tabloid på hvem som helst bekostning, uten særlig inngående etterforskende journalistikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 5, 2011 Share Skrevet August 5, 2011 Jeg er, som tidligere nevnt i diskusjonen, i utgangspunktet positiv til multikulturelle samfunn. Hvorvidt man kommer fra Norge eller f.eks Iran spiller ingen rolle såfremt vi er enige om hva som er viktige størrelser i et vestlig demokratisk samfunn. Iran er et temmelig interessant land på flere områder. Svært mange mennesker måtte f.eks flykte fra landet i forbindelse med revolusjonen og sjahens fall i 1978 (Shah Pahlavi). Sjahen var vestlig orientert og falt derfor i unåde hos revolusjonens leder Ayatollah Khomeini. Den iranske revolusjonen blir ofte kalt den islamske revolusjon der poenget nettopp var å sikre at samfunnet utviklet seg sterkt i islamsk retning... fortrinnsvis sjiamuslimsk. Dette er en ortodoks retning i Islam som bl.a vektlegger sharialovgivningen som et tillegg til Koranen. Det er et helt avgjørende prinsipp for sjiamuslimer at man ikke kan skille mellom religionen og samfunnet (de danner en helhet). Dette betyr at religiøse lover står over all annen lovgivning... implisitt at ingen annen lovgivning står over Islam... heller ikke kristne lover. Kun ca. 15% av verdens muslimer er sjiamuslimer, men mange sunnimuslimer (mer moderate og tolerante) deler synspunktet om at Islam står over all annen lovgivning (lære). Dette fenomenet er en av flere viktige årsaker til vi mange steder ser at det oppstår parallelle samfunn med muslimer på den ene siden og andre mennesker på den andre siden. For disse muslimene fremstår vestlige samfunn som ekstremt blasfemiske og dekadente... som en uendelig tirade med fornærmelser mot Gud og Guds lære (Koranen). Som jeg har vært inne på i tidligere diskusjoner er det i utgangspunktet ingen alvorlige motsetninger mellom Kristendommen og Islam som religioner betraktet. De kommer begge fra det samme området... og er politiske og religiøse manifester på godt og vondt. Dog er Islam en mye yngre religion enn Kristendommen (500-600 år). Jesus eller Isá på arabisk er en av flere viktige profeter i Koranen, men en meget viktig forskjell er at Koranen forutsetter at Jesus var muslim. I en muslimsk kontekst er det en umulighet at Guds sendebud til menneskene var noe annet enn muslim. En som forfekter Guds ord og vilje fra selveste Allah må i sakens natur være muslimsk. Det finnes kun én Gud... både Islam og Kristendommen er monoteistiske religioner. Muslimer tror derfor naturligvis heller ikke på det kristne synspunktet om at Jesus var en inkarnasjon av Gud selv eller Guds sønn iom. at dette ville ha vært blasfemisk for en muslim. Islam er en langt mer politisk religion enn dagens protestantiske Kristendom. Det har ikke alltid vært slik, men for vår del kom et avgjørende skille med reformasjonen i 1517. Martin Luther skrev den gangen 95 teser mot den såkalte avlatshandelen (man kunne betale seg fra dårlig samvittighet når man skriftet/bekjente sine synder hos presten). Luther understreket betydningen av den individuelle tro på Jesus i forhold til sakramentene som eneste vei til frelse. Han plasserte mennesket mer i direkte relasjon til Gud enn hva man gjorde i den katolske kirken. Dette synspunktet preger i den grad vårt syn på både Kristendommen og religionens betydning for samfunnet idag. For oss er vårt religiøse liv en personlig sak, men dette er absolutt ikke tilfelle i Islam og heller ikke i den katolske kirken. Akkurat det siste er interessant på et helt annet plan. Mange muslimske familier velger gjerne katolske skoler til deres barn, mens desiderte kristne skoler nærmest er utelukket. Kristendommen er av de fleste muslimer allikevel respektert som en viktig religion, men de hverken kan eller vil underordne seg det kristne budskap. Muslimer som konverterer til andre religioner straffes med døden i mange muslimske land og barn av en muslimsk far og f.eks en kristen mor (det motsatte er i praksis nesten umulig) blir normalt automatisk betraktet som muslimer. Jødene har uten sammenligning forøvrig en lignende praksis ved at kun barn som har en jødisk mor kan være jøder. Islam har ingen respekt for at man ikke tror på en Gud (ateisme etc.). Dette betraktes som blasfemisk iom. at en ateist fornekter at det finnes en Gud (underforstått Allah). Arnulf Øverland (1889-1968) ble forøvrig tiltalt for blasfemi i 1933 pga. foredraget "Kristendommen, den tiende landeplage". Øverland ble frikjent, men han var en erklært ateist. Jeg tror derfor på bakgrunn av dette at det er i overkant optimistisk og naivt å håpe på at samfunnet i fremtiden ikke vil påvirkes av religiøse spørsmål. Spørsmålet er nok heller hvor mye samfunnet kommer til å bli preget av religion. Folk blir mer og mer opptatt av religiøse spørsmål og jeg tror at denne trenden kommer til å fortsette. Ikke minst på bakgrunn av at de aller fleste innvandrere i Norge enten er katolikker eller muslimer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet August 5, 2011 Share Skrevet August 5, 2011 En ting er sikkert...verden kommmer aldri til å innse at religion ikke betyr noe. Til det finnes det for mange svake mennesker i verden som er nødt til å ha noe å tro på. Religion blir stort sett svakere i velferdsland der folk innser at det kun er lagd for en ting; å hjelpe/trøste seg selv i vanskelige stunder.Jeg deler heller Norge med en haug med kinesere. Importer gjerne halve Litauen hit for den saks skyld, bare man slipper moskeer som gauler ut i gatene og folk kledd i hvit pysjamas og folk med et skjegg som tilsier at man har gjemt seg i en grotte i 6 måneder. Jeg vil ha bort sånne elementer fra samfunnet. Dette er Norge for faen, vær takknemlig for at du ikke allerede ligget face down med kule i nakken i hjemlandet... Utakknemlige innvandrere er det verste jeg vet. Klarer man ikke å se trusselen disse gruppene har ovenfor det norske samfunn er man i beste fall blind, og i verste fall idiot. Jeg tørr vedde en tusenlapp på at innen vår generasjon går i graven vil det finnes fler muslimer enn kinesere i alle fylker i Norge Hafsmo. Jeg deler også Werther sine bekymringer om media sine etiske grenser. De har gått LANGT over streken. Også tragisk å se skitpakka de steller ihop mot høyresiden i samfunnet, mens deres egne råtne epler i egne redaksjoner slipper unna, og blir sensuert vekk. Om på noe tidspunkt ser jeg nå at Norge trenger en skikkelig objektiv TV kanal, ettersom NRK styres aktivt fra regjeringshold og TV2 kun er ute etter mest mulig tabloid på hvem som helst bekostning, uten særlig inngående etterforskende journalistikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet August 6, 2011 Share Skrevet August 6, 2011 Jeg tørr vedde en tusenlapp på at innen vår generasjon går i graven vil det finnes fler muslimer enn kinesere i alle fylker i Norge Hafsmo. Hehe, det tviler jeg ikke på, men jeg er fortsatt ikke så veldig redd for at de plutselig skal ta over hele verden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå