oddis Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Har sittet med TVn på NRK i bakgrunnen helt siden 10 i dag til retten ble hevet. Mye drøyt som kom fram i dag. Jeg tok meg selv i å dra på smilebåndet og le smått oppgitt da Breivik uttalte seg et par ganger. Fyren er jo så ufattelig drøy at det nesten er komisk for oss som er uberørte. Omtrent som en tegneseriefigur, om man ikke tar innover seg alvorligheten bak tv-bildene. Forøvrig er jeg veldig enig i det du sier på forrige side Fredrik, vedr. Høyesterett og deres sensurering. Reagerte selv flere ganger i løpet av dagen at det ble drevet utstrakt sensur på småting (ikke noe problem å forstå personvern der det gjalt, men dette var relevante opplysninger). Spesielt reagerte jeg på at Breiviks dialog med politet etter pågripelse ikke ble kringkastet fordi de anså det som støtende! Gud bevare meg, da blir det ikke mye til åpen rettsak! Høyesterett ble jo selv rammet av 22 juli, er det noen som vet hva slags føringer som gjelder da mtp. habiltet? Mange snakket om ryddig og verdig dag i retten. Alt det kommer til å gå rett ut av vinduet etter i morgen, det føler jeg meg rimelig sikker på. En liten skandale at det ikke skal være mulig å følge hans forklaring, hvordan kan vi ellers danne oss et bilde av ham? Når Breivik hevdet at retten var grunnlagt på mandat fra politisk partier, og jamnfører man det med sensuren som er lagt på er det vanskelig å nekte for at han har et ørlite poeng i relasjon til "selvsensur". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Jeg tror at den siste rapporten er en korrekt observasjon av Breivik og at han langt fra er alene om å ha slike ekstreme politiske holdninger. Kan jeg nok også si meg enig i. Jeg tror det er mange som i mindre eller større grad støtter noen av hans meninger, mens det er ytterst få som støtter hans handlinger. Er jo egentlig ikke så rart at mange blir litt skeptiske så fort som Europa forander seg nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Forøvrig er jeg veldig enig i det du sier på forrige side Fredrik, vedr. Høyesterett og deres sensurering. Reagerte selv flere ganger i løpet av dagen at det ble drevet utstrakt sensur på småting (ikke noe problem å forstå personvern der det gjalt, men dette var relevante opplysninger).........En liten skandale at det ikke skal være mulig å følge hans forklaring, hvordan kan vi ellers danne oss et bilde av ham? Når Breivik hevdet at retten var grunnlagt på mandat fra politisk partier, og jamnfører man det med sensuren som er lagt på er det vanskelig å nekte for at han har et ørlite poeng i relasjon til "selvsensur". http://www.nrk.no/227/dag-for-dag/_-fol ... -1.8076463 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 Er det bare jeg som så langt i rettssaken mot Breivik sitter med et inntrykk av en mann som helt bevisst (jeg forutsetter at han er tilregnelig) har brent alle broer og som nå kun bruker rettsaken som en talerstol for den politiske saken (Breivik: målet med den innledende forsvarstalen er kun å formidle sannheten til Europa)? Han sier at han ikke regnet med å overleve terroraksjonene 22 juli 2011 (inneforstått at det var et bevisst selvmordsangrep), han sier at man ikke kan ødelegge mer for seg selv enn han har gjort og han sier at han forstår at de etterlatte har det grusomt. Dette er virkelig krevende uttalelser på mange nivåer... ikke bare i forhold til de etterlatte og pårørende i saken, men også i forhold til hva terrorisme virkelig kan handle om av menneskelig fornedrelse, fundamentalisme, håpløshet, manipulasjon etc. Breiviks forsvarere fortalte også pressen etter dagens rettsmøte at Breivik isolert sett ikke er opptatt av resten av rettsaken nå som han har fått holde sin innledende forsvarstale. For Breivik er det nå kun viktig å bli dømt tilregnelig. Det er iht. advokat Lippestad også derfor Breivik under avhørene har samarbeidet med både politiet og rettspsykiaterne... samt nogenlunde villig svarer på spørsmål under rettsaken. Det å bli dømt tilregnelig er slik jeg forstår saken viktig for Breivik av hensyn til hans motiver for terroraksjonene. Breivik kan leve med å havne bak murene resten av livet, men ikke med at han blir dømt til å være utilregnelig med alt hva dette betyr i relasjon til at hans motiver for terroraksjonene som en følge av dette kan bli oppfattet som mindre seriøse. Det store spørsmålet er om Breivik var tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Selv om han fremstår som nogenlunde fattet i rettssalen (og ikke minst under politiavhørene) har dette ingen betydning for om han er tilregnelig i strafferettslig forstand hvis han ikke var tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Etter å ha fulgt Breiviks forklaring (og ikke minst hvordan han forklarte seg) idag når det gjelder hva som skjedde på Utøya virker det ikke sannsynlig at han var utilregnelig i gjerningsøyeblikket (eller i det minste hadde han nedsatt tilregnelighet). Hvorvidt årsaken f.eks var selvpåført rus eller var/er psykotisk er således det store spørsmålet i rettssaken. Jeg tror ikke at Breivik forstår rekkevidden av hva han har gjort og at han heller ikke gjorde det på gjerningsdagen. For å bruke Breivik´s egen metafor... terrorhandlingene er som en dårlig film... og slik opplevde han det også på Utøya jmf. dagens forklaring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 Breivik kan leve med å havne bak murene resten av livet, men ikke med at han blir dømt til å være utilregnelig med alt hva dette betyr i relasjon til at hans motiver for terroraksjonene som en følge av dette kan bli oppfattet som mindre seriøse. Ja, dette virket jo ganske opplagt helt fra starten av. Allerede når vi fikk den første psykiatriske rapporten ble det jo ganske fort klart at han var sterkt uening i konklusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 Tror egentlig ikke denne saken hans er reelle meninger fra hans side. Jeg har en teori om at en viss prosent av befolkningen er disponert for å bli "avhengig" av etellerannet, og så er det litt tilfeldig om de blir bikere, fotballsupportere, narkomane eller ytterliggående et eller annet. For å sette det litt på spissen så klart.. Og nå sitter han der å ser ut som en skikkelig tosk og mener at han er helten til noen, og ikke alene i verden. Det er forskjellige meninger om hvorvidt Breivik er alene om å ha slike ekstreme politiske synspunkter mot bl.a innvandring av muslimske personer til Europa. De to forskjellige rettspsykiatriske vurderingene av Breivik vektlegger dette forskjellig. Den første rapporten tar utgangspunkt i at Breivik nettopp ikke er tilregnelig og således sterkt bærer preg av psykiske vrangforestillinger med alt hva dette betyr for hans handlinger. Den andre rapporten tar utgangspunkt i at Breivik er tilregnelig og at han derfor helt målbevisst og mentalt oppegående har gjort som han har gjort. Det er opp til retten å avgjøre hvilken rapport den fester lit til. Jeg tror at den siste rapporten er en korrekt observasjon av Breivik og at han langt fra er alene om å ha slike ekstreme politiske holdninger. Det er ingen tvil om at ganske mange deler Breiviks grunnleggende politiske synspunkter, men at de aller fleste av disse aldri vil få seg til å begå slike grusomme handlinger som han har gjort. Dette fenomenet er en viktig del av saken og vil bli nærmere belyst når forsvaret begynner deres saksinnlegg. Det er viktig at man ikke blander sammen motstand mot muslimsk innvandring og Breiviks handlinger, selv om man ikke ønsker muslimer inn i landet betyr ikke det at man er potensiell terrorist. Jeg håper at alle kan ha det klart for seg slik at det faktisk går an å ha forskjellige meninger i dette demokratiske samfunnet. Hadde de norske muslimene våre fått styrt landet hadde nok ikke de vært begeistret for jødisk innvandring heller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet April 18, 2012 Share Skrevet April 18, 2012 Nå har Breivik fått ganske mye medieoppmerksomhet og politiet har brukt ekstremt mye resurser på denne saken. Ikke er det opp til meg å bestemme om det er riktig eller ikke. Politiet har fått en betydelig større andel midler samtidig som noen typer kriminalitet har veldig. Saker som denne var vanlig å lese i sommer. For meg virker det som om alt det siste året har dreid seg om terrorsaken selv om man før denne saken også sleit ekstremt med sedelighet og vinningskriminalitet. Utfallet av denne totale mangelen på resurser og kontroll ser vi konsekvensen av i denne saken: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Mente-d ... 45WtNX9yAc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 22, 2012 Share Skrevet April 22, 2012 Dette synes jeg er en intelligent reflkeksjon i kjølevannet av Breiviks totale misforståelse og grusomhet. Nå skal vi videre og da bør vi starte med et åpent sinn. Mye kan gjøres bedre når det gjelder samfunnsutvikling og integrasjon i Norge. http://www.aftenposten.no/meninger/kron ... 5RdTNk2coY Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Juli 14, 2012 Share Skrevet Juli 14, 2012 Tror dere han gotar dommen han får ?? Han anker vel uasett og får 10 måneder med forsiden i alle aviser , og det er det han vill . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juli 14, 2012 Share Skrevet Juli 14, 2012 Han godtar nok en tilregnelighetsdom. Dette tror jeg også retten ser, og at de nødig vil ha ham en runde til i januar med mer lidelse. Men man skulle ikke forundre om potetlandet Norge, der kun retten sammen med aktor mener han er utilregnelig, mens tiltalte og de etterlatte (!) mener det motsatte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 14, 2012 Share Skrevet Juli 14, 2012 Får satse på at de dømmer han tilregnelig så han blir fornøyd så vi endelig kan få en slutt på dette styret. Det tror jeg både Norges befolkning og de pårørende i denne saken hadde vært glade for. Er forøvrig så dritt lei å høre de tre stikkordene "Utøya" "22. Juli" og "Breivik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Juli 14, 2012 Share Skrevet Juli 14, 2012 Er bare å grave seg under en stein da, Fredrik 90. Jeg følte sjokkbølgen fra bomben på kroppen og husker akkurat eksakt tid og sted. Har absolutt ingenting i mot repitisjon av denne saken - det eneste jeg ikke liker er trynet til rasshølet i (nett)avisene/på TVen. Det er fortsatt helt ubegripelig og helt for jævlig. Senest i går kjørte jeg forbi et sperra regjeringskvartal. Helt uvirkelig at det faktisk skjedde. Klarer ikke å forestille meg hvor jævlig det må ha vært og fortsatt er for de som ble skadd under angrepene. Det har vært søsken av gode venner på Utøya under skytingen. Det jeg av den grunn ofte tenker på er at jeg bare har en lillebror, og hvis han hadde blitt skutt av noen han ikke har gjort noe vondt mot, og som ble skutt av noen som var uenig i politikken lillebroren min støtter, vet jeg ikke hvor jeg hadde gjort av meg (han er ikke AP-tilhenger). Jeg er heller ikke AP-tilhenger i det hele tatt, men for min del kan ofrene og pårørende sørge og syte så lenge de bare orker, det har de faen meg lov til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 14, 2012 Share Skrevet Juli 14, 2012 Er bare å grave seg under en stein da, Fredrik 90. Får nesten gjøre det Men jeg er enig i at jeg også er lei trynet til Breivik hver forbanna gang jeg leser en avis eller ser nyheter. Han er liksom en person man ikke vil minnes på at faktisk finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Juli 15, 2012 Share Skrevet Juli 15, 2012 Snart er det 22 juli igjen, da blir det vel ny runde med hysteri og medieoppmerksomhet.. Er så drittlei.. : P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M|Fjeld Skrevet Juli 15, 2012 Share Skrevet Juli 15, 2012 Er bare å grave seg under en stein da, Fredrik 90. Jeg følte sjokkbølgen fra bomben på kroppen og husker akkurat eksakt tid og sted. Har absolutt ingenting i mot repitisjon av denne saken - det eneste jeg ikke liker er trynet til rasshølet i (nett)avisene/på TVen. Jeg kjente smellet rett ved Bekkestua i bærum... Lå på et betonggulv i en kjeller og skrudde på bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå