Gå til innhold

K-E's BMW E38 - 728iA


K-E
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ble vertfall veldig positivt overrasket over behandlingen jeg fikk der :) Alt var innenfor. Jeg stilte jo inn utfra hva som stod i TUV.

Om den skal bli lavere må jeg isåfall ha mindre profil på dekkene, men jeg liker den slik den er nå, både når det gjelder utseende og komfort. Det er jo en bruksbil som blir brukt til relativt lange distanser, på veldig varierte veikvaliteter. Litt komfort må man jo ha i en syver! Smak og behag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn. Ikke godkjent.

 

Felgene kan ha en maksbredde på 8", i følge TUV papirene til spacerne. Jeg har 9". 

Selve felgene ble heller ikke godkjent, fordi TUV papirene på senkesettet sier at felgene som skal brukes må være godkjent av BMW eller TUV på denne modellen. 

 

Sa da er det bare å sette i gang med å lete etter spacere som kan ha 9" felgbredde og skaffe papirer på at felgene passer til E38. Er dette noe BMW Norge kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det cirka en millimeter klaring mellom dekk og justeringskruen på demperen. Var derfor fyren i det hele tatt gikk gjennom prosessen med å prøve å godkjenne spacerne. Jeg fikk beskjed om at viss jeg monterte spacere kun fordi felgene hadde totalt feil innpress, så avslo de det blankt. Men ettersom felgene bare har en endring på 4 mm i forhold til originalt, så skulle han prøve å få de gjennom papirmøllen hos vegvesenet. Dessverre stoppet det opp ganske raskt, ettersom TUV-dokumentet inneholder en fin liten tabell der de godkjente felgbreddene står oppført. Helt utrolig at jeg har klart å overse den...

 

Style 95, uten spacer:

post-52827-0-67222500-1386889305.jpg

 

Om jeg får tak i spacere som er godkjent for 9" breie felger, og BMW Norge kan gi meg et dokument på at felgene passer, så skal det nok gå igjennom :)

 

Største felgene som ble levert til E38 var 8x18 ET 20 foran og 9,5x18 ET 25 bak. Style 42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt problem. Det finnes ikke spacere som er TUV godkjente med 9" felgbredde. 8" er absolutt maks.

Da ser det ut til at jeg må satse på litt dekkstrekk, iom at det er dekket som har minst klaring til coiloveren. Noen som kjenner reglene rundt det? Altså hvor smale dekk jeg kan ha på 9" og 10" felger, og fortsatt få det godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være lett! Er det ikke bare å ta av spacerene? Tror ikke E38 er levert med noe større enn 18", om man kan få det godkjent har kanskje BMW Norge kontroll på det ja.

Alpina B12 har 20"

karosseriet er helt identisk. Så det burde gå å bruke B12 argument. Bare og få tak i alpina papirer.

Har de Tüv papirene på alpina felgene på E38 på en pc et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, tenkte ikke på at man kunne bruke Alpina, si fra om du finner dem for de vil jeg gjerne ha :P (Om du gir vekk)

 

Forresten, ang papirer på spacere, man må ha papirer fra selve produsenten ja? Er vel kanskje ikke alle spacere som godtas, jeg har jo 25mm foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirer fra produsent, ja. I tillegg må du ikke ha mer enn 7,5mm sporviddeendring per side, per aksling. Altså innpresset på felgene og spacerne må ikke øke eller minke sporvidden med mer enn totalt 15mm per aksling.

Min bil ble levert med ET20. Da kan jeg altså ha felger med maks ET27 og min ET13.

Style 95'ene er ET24. Spacerne jeg bruker gjør innpresset til: ET24 + ET-10 (10mm spacer) = ET14, som gir en sporviddeendring på 6mm per side, totalt 12mm, altså innenfor kravet.

Sjøbuse:

Om du snubler over det dokumetet en eller gang, så hadde jeg satt stor pris på om du kunne delt det med meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, jeg har fått meg time for godkjenning i Ørsta jeg nå :P Ville di ikke godkjenne felgene fordi di var for brede? Jeg vil prøve og godkjenne 8,5 og 10x18 på min e39, der er største originalhjul 8 og 9x18. Fikk beskjed av BT på Nordfjordeid at om jeg leverte dokumentasjon på at bilen originalt ble levert med forskjellig bredde fremme og bak ville dette gå fint. Pratet med min lokale Bmw forhandler, di visste ikke om noe annet skriv enn at jeg fikk utskrift fra delekatalogen ( med bilde av 8 og 9x18 ) til mitt chassisnr. Og stemplet dette.

Om det var p.g.a bredde kan du jo kanskje prøve og ringe BT på Nordfjordeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet nå var dokumentasjonen på spacerne mine. At de ikke tillater bredere felger enn 8". Og jeg får minimalt med klaring uten spacere, så da tviler jeg på at hjulene går gjennom. Han nevnte også at dekkbredden må økes likt både foran og bak. Min bil står opplyst med 235 foran og 255 bak som største bredde. Jeg har 245 foran og 275 bak, dermed er økningen dobbel så stor bak som foran. Skal somsagt snakke mer med han om dette i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som også bør vurderes ved innkjøp av nye dekk er hvilket merke, dekkstrekkgutta har jo sett seg ut diverse merker som er merkbart smalere iforhold til andre merker med samme påstempla dimensjon. Har dekka du har framme såkalt felgbeskyttelse? det virker som dem buler veldig mye utover.

 

 

Jeg synest derimot det er rart at de stopper alt pga noe så simpelt som noen flate aluminiumsdisker med 5 hull i seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene har felgbeskyttelse ja, og de har høy loadindex (XL). Så de er (dessverre) ekstra store.

Ja, det er litt utrolig. Skal forøvrig sende avgårde en epost til SCC også, om bruk av bredere felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde aldri at jeg kom til å skrive dette, men her kommer det; Godkjenningsfelger montert:

post-52827-0-88998700-1397034383_thumb.j

Så nå er den vertfall godkjent.

Fikk beskjed om at jeg burde prøve å få Style95'ene på uten å bruke spacere, samt å skaffe papirer fra BMW om at felgbredden og innpresset fungerer på denne bilen. Hovedproblemet med Style95'ene er at innpresset er likt foran og bak, noe som visstnok ikke er normalt på felger med forskjellige bredder. Vertfall ikke på E38.

Vurderer å gå ned i samme dekkbredde som det største E38 ble levert med, nemlig 235 foran og 255 bak. Da tenker jeg 235/45R19 og 255/40R19. Det er vell det nærmeste jeg kommer original rulleomkrets. Også må jeg for all del kjøpe dekk uten felgbeskyttelse. Da skal det (i teorien) bli rundt en cm klaring mellom hjul og coilover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...