Gå til innhold

Min E39 520(30) ESS 2001, Nye bilder S13

Anbefalte innlegg

Prata med de jeg kjøpte motoren av idag.

Fortalte de hva jeg hadde funnet i bunnpanna, og hva som måtte demonteres for å få dette i orden + deler som måtte byttes. Deres umiddelbare svar var "send motoren tilbake å få pengen igjen", så spurte jeg som de ikke sa seg villig til å dekke delene? Da sa de "nei, du fikk motoren så billig at vi tar den heller tilbake". Sa jeg skulle tenke på saken å ringe de senere.

Tok så å sjekket pris på alle delene som trengtes (toppen må av++ så ganske stor jobb) og det kom på 3600ca.

Ringte firmaet tilbake og foreslo at jeg fikk 3000kr av de, så slipper de å betale frakt for motoren tilbake til dem (2000kr) og eventuellt reklameringsarbeid til deres leverandør.

Dette godtok de ikke, men ble tilbydd 2000kr som deres høyeste bud.

Jeg godtok dette pga jeg fikk motoren såpass billig og kommer til å ende opp med en "nyoverhalt" motor som jeg vet at er i bra stand.

Bestillte disse delene idag, så regner med de kommer på tirsdag, så da blir det skruing :)

Motoren står for øyeblikket i en motorbukk og venter på meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 196
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gladnyhet fra forsikring og oppretningsverkstedet bilen står på!

Bilen blir ikke kondemnert, og skal fikses så fort som mulig :D

Fikk høre deleprisen og kun den var på 29.000 så dette blir en kostbar sak for motpartens forsikringsselskap :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom opprettningsverkstedet idag og kikka litt på bilen osv.

De sier at bilen blir trolig ferdig i neste uke, delene har de på onsdag.

Skader som må rettes:

Bøyd A-stolpe

Bøyd Kanal VF

Dør VF (byttes)

Skjerm VF(byttes)

Frontfanger (byttes)

Bulk + langsgående ripe i kanal h.side

Ripe + bulk nedkant av begge dører hf

Lakkskade forskjerm hf

Totalkostnaden kommer på c.a 90.000 :shock: så det blir fort dyrt med slike skader...

Ett par bilder:

IMG_2746.jpg

IMG_2747.jpg

IMG_2749.jpg

IMG_2751.jpg

IMG_2753.jpg

IMG_2754.jpg

IMG_2755.jpg

IMG_2756.jpg

IMG_2757.jpg

Her ser man at jeg ble dytta inn mot autovernet da jeg ble påkjørt (derav skader på h-side)

5w7vmhdm8qdyflakzhic.jpg

7kdu97jxjs15hsz2sxpi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ryktes at bilen blir ferdig tidlig i neste uke, så da kom motorskruing motivasjonen strømmende :)

Begynte idag med demontering og vasking, og skal forsette imorgen.

Har igjen å demontere veiv + bytte samtlige underspylingsdyser og ventiltetninger så kan jeg montere sammen.

Bilder fra dagens skruing:

Såvidt fått begynt:

WP_000148-1.jpg

WP_000147.jpg

WP_000149.jpg

Innsug demontert, dette er ikke spesiellt gøy når motoren står i bil!

WP_000150.jpg

WP_000152.jpg

Kamakslinger og kambroer(?) demontert:

WP_000154.jpg

Topp ferdig vasket:

WP_000155.jpg

WP_000156.jpg

Klarte å knekke det kjølevæskerøret som går inn i toppen og bakover langs blokka under demontering.. Plasten var "litt" sprø på den biten som går inn i toppen :P

Oppdaget også at kjedeføringa til registeret (den biten som er skrudd fast i toppen) var knekt på midten! Lurer på hvordan det kan ha skjedd, for skjedde ikke under demontering [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg har oversett, men hva gjør du med motoren, og hva bytter du nå?

Dette er en 3liter jeg kjøpte som skulle være å bare sette rett nedi ;)

Viste seg at to underspylingsdyser var gått til faens å ble liggende nedi bunnpanna.

Nå har det seg slik at veiva må ut for å bytte disse dysene (bytter alle 6), så derfor blir motoren såpass sunnskrudd :P

Jeg bytter alt av pakninger og simmeringer + ventiltetninger når jeg holder på.

Stempelringer, rådelager og rammelager var i ok stand så de lar jeg være (motor er bare gått 170k).

---

Dagens update:

Ikke skjedd så veldig mye spennende idag, men har nå fått gjort litt (er jo så steike tidkrevende det her :).

Begynte med å bytte ventiltetninger, de gamle så helt greie ut men synes det er greit å bytte de når man først har toppen av (kjipt om de skulle ryke seinere).

Plukket så ut veiva og byttet underspylingsdysene, simmering i bakkant av veiv, og pakning til "simmeringshuset" i bakkant av veiv.

Dessverre så har det seg slik at noe må bestandig gå til faens, og idag var det ei kjedeføring til registeret som måtte bøte med livet. Dritten var festa med plastklips og plasten var sprø som bare det så knakk med en gang.. Det som suger er at jeg får ikke montert fremre registerdeksel, topp eller bunnpanne før jeg har denne delen :P Og den får jeg ikke før tirsdag-onsdag..

Så jeg avslutta med å montere sammen forsterkningsplate, oljepumpe, og oljesila.

Pusset også rein blokka for toppakningsrester, så nå er det bare å vente på deler før jeg kan fortsette.

Bilder fra dagens økt:

Veiv demontert

WP_000158.jpg

Noen som ser hva som mangler her? :)

WP_000160.jpg

Nye underspylingsdyser montert

WP_000161.jpg

WP_000162.jpg

Montert sammen det jeg kunne og pusset rein blokka

WP_000163.jpg

WP_000164.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...