Stonescream Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 Hei, har lenge hatt en liten lekkasje fra radiator og hylende drivreim ( spes dynamohjulet) som resultat. Har nå skifta radiator og forsøkt å helle over noe vann for evt å få vaska ut rester av frostvæske Eneste som stopper hylinga ( som kommer etter en time eller to med kjøring) litt wd40 på dette hjulet og strammehjulet rett nedenfor øvre radiatorslange. Noen som har gode tips til hvordan jeg kan får bort frostvæsken som ligger å "smører" uten å ødelegge reimene eller gi brann i motoren? citrus rens jeg har er merket ekstremt brannfarlig feks. Tenkte kanskje noe avfetting + mer vann? Kommer nok til å skifte reimene og tror ikke det er strammeren, da reima er såpass stram at det er tungt å trykke ned med finger ( air condition noe slakkere ). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 Eneste som stopper hylinga ( som kommer etter en time eller to med kjøring) litt wd40 på dette hjulet og strammehjulet rett nedenfor øvre radiatorslange. WD 40 er jo smøring deluxe av gummi og vifterem da. Ikke rart det hyler. La vær og ha på noen ting så fettet får svettet ut. Tett lekkasje. Våt rem vil alltid slure lett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet August 1, 2011 Forfatter Share Skrevet August 1, 2011 Tenkte at WD40 ville "fortrenger fuktigheten" som det heter så fint på boksen. Får se om jeg får gnidd bort litt på reima om den er "svett". Radiatoren er skifta, så lekkasjen er borte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 Du har sikkert råd til å sponse på deg ei ny reim, da det ikke er så veldig dyr. Forlenge kontakt med noe annet enn vann og luft ødelegger reima. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet August 1, 2011 Forfatter Share Skrevet August 1, 2011 Ja, ny reim er ikke noe problem for lommeboka, men må i så fall skiftes før torsdag når jeg skal kjøre til vestlandet og hadde vært fint slippe å stå på hodet ned i motorrommet når tross alt sola skinner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 Ja, ny reim er ikke noe problem for lommeboka, men må i så fall skiftes før torsdag når jeg skal kjøre til vestlandet og hadde vært fint slippe å stå på hodet ned i motorrommet når tross alt sola skinner +1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet August 19, 2011 Forfatter Share Skrevet August 19, 2011 Har nå skifta drivreim og ene rullehjulet, men det hyler fortsatt en 4-5 minutt etter at jeg har starta motoren. Når den blir varm har lyden forsvunnet i det siste. I dag forsøkte jeg å skifte rullehjulet nærmest dynamoen, men til ingen forskjell. Å koble av AC reima gjorde heller ingen forskjell og det viser seg at det hyler/gnisser på dynamoen. Når jeg kikker nærmere på reima har den blitt litt slitt i kanten fremover (lysere enn andre siden) og tar jeg en liten sprut WD40 på dynamoen hvor reima går forsvinner gnissinga. Kan det være at dynamoen er montert skjevt? Er det lett å gjøre om de som har hatt bilen før meg har vært hobbymekanikere? I følge forrige eier var dynamoen ny. Eller er det "umulig" å montere dynamoen feil slik at jeg bare må kjøpe ny strammer. Jeg har av gamletypen med bare fjørbelastning, ikke nyetypen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet August 19, 2011 Share Skrevet August 19, 2011 Det kan tenkes at det kommer av dynamo. Det kan være at det er feil dynamo så reima ikke går rett(linje), men dette ser du hvis du sikter langs med reima. Hvis det er galt vil ikke reima ligge i siktelinja over dynamoen. Det andre som kan være galt er lager i selve dynamoen er gåen. Tror du kan kjenne dette hvis du tar av reima og kjenner på reimhjulet på dynamoen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet August 20, 2011 Forfatter Share Skrevet August 20, 2011 gs har ikke åpent på lørdager så får stikke ned på torshovbil og se om de har strammeren. Da kan jeg samtidig sjekke at dynamoen er montert helt riktig når jeg tar av dette enda en gang. Bilde av systemet hvor en kan se at reima er litt hvitere i fremste kant Problemområdet: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet August 20, 2011 Share Skrevet August 20, 2011 Det hvite på reima tror jeg ikke du skal bry deg så mye om. Det er bare corden i reima du ser og er vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet August 22, 2011 Forfatter Share Skrevet August 22, 2011 Kjøpte strammer og skifta den i dag. Sjekka skruene som dynamoen henger fast i og stramma de litt da de kunne lett beveges med en pipe på størrelse med en fastnøkkel. Skrudde bilen i sammen og fikk gnisselyd når jeg starta igjen. Får sjekke etter litt kjøring om dynamoen er veldig varm eller slikt. Såklart klarte jeg å løsne belgen til innsuget så kava med den slangeklemmen en halvtimes tid. grr begynner å bli litt lei nå men men, mysteriet fortsetter gnissingen forsvant etter ca 2 minutts kjøring både til jobbgarasja og lignende på veien hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Desember 30, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2011 Forbanna drit, nå 2 måneder etter siste skiftet og ikke så veldig mange km, har originalreima jeg kjøpte en flenge på innsiden mot motoren. Må være noe som står skjevt. Trodde først det var noe fuglefjær, men var fibre fra reima som hadde samla seg på dynamoen. Gode tips til hvordan sjekke at ting i dette området står rett montert? Dynamo, reimhjul osv? Oppdaga ikke noe slark når jeg holdt på med dette sist. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Desember 30, 2011 Share Skrevet Desember 30, 2011 Du kan jo sjekke reimhjula da. Se etter at det ikke ligger noe nede i rillene eller at de er skadet på noe vis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet Desember 30, 2011 Share Skrevet Desember 30, 2011 hvis det er et hjul som ikke har "full" kontakt med reimer vil nok dette vises på hjulet i form av sot/skitt der reimen skulle vært borti. hadde lignende problem selv, gadd ikke å se på det så jeg kjøpte en reimspray på biltema, bilen sluttet å lage lyder og holdt kjeft i ca 4-5 mnder før den kom igjen, sprayet litt mer på og har nå kjørt ca 1 år. kostet 45 kr tror jeg for sprayen, og den holder lenge nok til at jeg kaller det en suksess, har forøvrig 3/4 igjen av sprayen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Desember 31, 2011 Share Skrevet Desember 31, 2011 WD 40 er jo smøring deluxe av gummi og vifterem da. Ikke rart det hyler Smøring er ikke tatt helt ut av lufta selv om jeg ikke vet om det er optimalt på flatreimer, men beste praksis på gamle kilereimer Hei stonescream, skjønner du begynner å bli lei. Jeg tegna på noen piler, for meg ser det ut som reima har god plass på innersiden, sammmenlign de to pilene mine Jeg ville utfra bildet mulig satt dynamohjulet noe lenger ut, men til gjengjeld drar hele reima seg pga et hjul så en bør ikke låse seg på at løsningen ligger der. Bruk en vanlig linjal/stålrør/hva rett du har for hånden også legger du fra hjul til hjul. originalreima jeg kjøpte en flenge på innsiden Dette ødelegger jo litt for teorien min om dynamohjulet men flengen kan selvfølgelig være et resultat av at reima har prøvd å klatre på kanten av reimhjulet. Om reiman drar seg ut pga dynamoen vil den holdes tilbake av de andre hjulene og kan kaste på seg i sideretning.Med tanke på at synsingen min kom fra bilde har du uante muligheter som fysisk er der Du virker jo å ha kontroll på reimbytte så dette fikser du med litt måling og en kaffekopp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå