Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
...

Har så veldig sansen for din kunnskap på dette området. For et års tid tilbake var jeg på et foredrag holdt av et firma fra østlandet, som gikk grundig inn i bruken av boks og "hjernetrim". De sa akkurat det du sier nå, samt myyye mere. Har egentlig aldri hatt sansen for boks, og utelukka alle biler som hadde fått utført dette da jeg letet etter E91..

Mye av det de nevte der var bl.a alle parameterne som en boks IKKE justerte noe på. Mener de sa at en boks forandrer opp til 10 paramtere, mens en hjernetrim forandrer flere titalls, om ikke oppi hundrevis av parametere (rett meg hvis jeg skyter meg selv i foten)

At det "fungerer" for noen kan så være, men det blir aldri riktig for en motorenhet og få utført denne operasjonen. I noen (ganske få?) tilfeller kan det vel kanskje ha gått galt med hjernetrim også, men ikke en brøkdel så mye som på bokstrim.

Synes egentlig dette er et interresant tema, og prøver å snappe opp detaljer og info fra personer som deg som ser ut til å ha god forståelse og peiling innen faget.

EDIT: Endret grunnet skrivefeil.

Skrevet

Chipbox,Powerbox,"Søppelbox". Kjært barn har mange (øke)navn. :)

Har bidratt i noen andre tråder om dette og har ikke endret mening.

Det er så mange tilbydere at det er lett å gå på en smell når det gjelder innkjøp av en slik effektboks.

Har selv prøvd ut noen slike (Biltuning/DieselTuningUK) og de fungerer stort sett brukbart mtp effekttilskudd ved akselerasjon. De som er regulerbare vil gi MIL(feilkoder) avhengig av hvor mye man "tukler" og hvor sensitiv ECU er mtp overvåking av sensorer (f.eks. Toyota ECU). Har ikke sett det skje på min 116d, men har ikke gått opp mer enn 2 trinn (på den boksen jeg ha testet ett års tid).

Men på min 116d kan det faktisk se ut som om ECU *over tid* overstyrer boksen, så jeg har nå fjernet den.

Det som er litt pussig er at bilen nå går bedre enn da den var ny (målt med PerformanceBox). Uten boksen. Det gjelder særlig "forbikjøringsaks" (60-100, 80-120). Den går klart bedre enn tekniske spesifikasjoner sier.

Jeg har pt ingen forklaring på hvorfor.

På en Laguna 1.9 er det som natt og dag med/uten boks. På denne blåste turboen (etter ett par ukers bruk) og clutchen tålte ikke momentøkningen.

Denne hadde dog 190k på telleren og en Kina-turbo til 2k fikk den kjørbar igjen (nå uten boks). :)

Det beste er selvsagt å utføre en "skikkelig" omkoding av ECU av en som er kyndig.

På BMW's to-liter er det like greit å få lagt inn (fabrikk)map fra en modell over (116d->118d, 316d->318d), noe faktisk noen forhandlere gjør (selv om det da skal betales avgift).

Det er jo strengt tatt like enkelt som å oppdatere bios/firmware på andre (data)komponenter.

De av dere som er så bastante:

Hvorfor selger da seriøse aktører som Flissundet effektbokser til modeller som ikke kan "mappes"?

Skrevet
Jeg ville aldri vurdert å kjøpe en brukt bil der jeg vet der har vært montert en sånn effekt-dingseboms. Og skal garantert ikke montere en selv.

Ikke jeg heller, komplett idioti på så dyr elektronikk som de fleste biler har. Spare seg til fant heter det vell.

Skrevet
Jeg ville aldri vurdert å kjøpe en brukt bil der jeg vet der har vært montert en sånn effekt-dingseboms. Og skal garantert ikke montere en selv.

Ikke jeg heller, komplett idioti på så dyr elektronikk som de fleste biler har. Spare seg til fant heter det vell.

201+!!

Ville aldri i livet utsatt min bil for no slikt.

Lest flere plasser om ting som blir manipulert, og det kan vist gå på sikkerheten løs, motoren tror den gir 30% gass ved hjulspinn/skrens i en nødsitvasjon og kalkulerer alt etter dette, men i realiteten, siden boksen manipulerer signalet har den egentlig 50% gass, noe som fucker opp hele opplegget..

Nei, box holder jeg meg LANGT unna!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...