Gå til innhold

chipbox til commanrail diesel?


mujaffas
 Share

Anbefalte innlegg

"Trimbox" Er og forblir bare dritt.. Er mange delte meninger om dette,

men du kan tenke selv: en trimbox vrenger de opprinnelige signalene som er gitt fra motorstyring og tvinger opp effekten, gir feilkoder og kan i verstefall brenne opp elnettet slik den gjorde med min bil. kostet meg 35000,- i repparasjoner. Var også plaget med at LMM gikk t h... flere ganger og at det ble svart røyk

Chip/mapping endrer de orginale kurvene som er lagt inn i motorstyringen slik at komponentene får avstemte signaler og det gir ingen feilkoder.

Har kjørt 7000km nå uten å merke noe annet en at bilen drar sinnsykt mye bedre.

2005mod e61 525d Manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lamek, interessant! du har jo samme bil som meg!

Fortell mer om type chip/mapping du har, pris, effekt og andre ting som kan være fint å vite NÅ SOM JEG SELV HAR KOBLET AV POWERBOKSEN OG SKAL KASTE DENNE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en chip fra bestchip.no og får ingen feilkoder og merkbart økt trykk!

http://bestchip.no/index.php?menuid=13& ... checkout=1

Faktisk et par bilforhandlere i forskjellige byer som har "uoffesielt" anbefalt denne.

Vi hadde snakket om å prøve dette, og uten at jeg visste om det hadde samboeren kjøpt og montert en. Gjett om jeg ble overraska når jeg trykte ned gasspedalen!?

Jeg måtte kjøre inn på en sidelomme og se oppi motorrommet, å jo da, der var det en liten sort box.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres faktisk over hvordan firmaer greier å selge slikt møkk til dere som kaller dere selv entusiaster.

"box" til commonrail er noe herk. Den kobles normalt inn på railtrykksensor og lar styreenheten tro at den gir mindre trykk enn den gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres faktisk over hvordan firmaer greier å selge slikt møkk til dere som kaller dere selv entusiaster.

"box" til commonrail er noe herk. Den kobles normalt inn på railtrykksensor og lar styreenheten tro at den gir mindre trykk enn den gir.

Jeg er iallefall fornøyd når man ser på økt hk, jevnere giring og mindre drivstoff forbruk mot pris. Så kan du bare rakke ned og slenge dritt. Det viktigste er at man selv er fornøyd, og ikke hva alle andre sier.

Men jeg kan jo se at du kan ha økonomiske motiver for å snakke dritt om rimelige måter forbedre brukerens kjøreopplevelser på.

Det er sikkert mange bedre,tryggere (og særdeles dyrere) måtr å gjøre dette på. Det enkle er OFTE det beste er det noen som sier... Og med en chip til 2500 kr som fungerer for meg, betaler jeg ikke 5000-10000 kr mer for.

(ref din signatur..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakke ned og slenge drit? ja, jeg har jo aldri prøvd en slik box, og aner ingeting om hvordan den fungerer. Jeg vet heller ingeting om hvordan motorstyringa fungerer.

1)sjekk faktisk forbruk så vil du se at det i all hovedask er OBC forbruket som har gått ned, ikke det faktiske forbruket

2)det er absolutt ikke en eneste funskjon i styreenheten som vet at det er mer effekt på gang, eneste måten bilen din girer mykere (antar det er det du mener med jevnere) på er at den fremdeles bruker samme lamelltrykket, altså slurer den mer.

3)Dersom dette er av varianten som kun kobles på railtrykksensor så vil du få en unødvendig feit blanding=mer sot = drepen for partikkelfilteret

4)tenning er ikke forandra, all den ekstra dieselen som skal brennes vil altså kun forlenge forbrenning forbi optimal veivvinkel.

5) for ikke å snakke om hvor mange bokser jeg har fjerna som har gjort alt fra å slutte å fungere, til å kuke til bilens funksjoner.

Det var ikke meninga å rakke ned på ditt kjøp, men på løgnene som serveres fra de som selger dette. At du får mye hk for lite penger er hevet over enhver tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1Faktisk forbruk er målt fra faktisk bruk, ikke obc.

2Bilen min girer mykere og slurer ikke mer enn før.

3 4 Drepen for partikkelfilter? Det lille av ekstra sot, forbrenner man fint ved å kjøre noen ganger litt lengre strekning med høyt turtall innimellom (også kjent som utblåsning). Selvfølgelig egner dette seg ikke kun for bykjøring.

5Boksen min har ikke gjort ugang på min bil. Brukt den snart 2 år

Om ikke meninga er å rakke ned og slenge dritt, hadde det kanskje vært mer hensiktsmessig å formulere seg noe mer generelt.

Da er vi enig at man får mye hk for lite penger.

En annen fordel er montering og avmontering på max 15 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) det er det kjørestil som avgjør, med unntak av de 1-3 prosentene du kan greie på "mer moment på lavere turtall".

2) da skjønte du ikke hva jeg mente med sluring, og du skjønner heller ikke hvordan motorstyringa fungerer. Det er foskjell på sluringa som skjer hver gang en bytter gir (derav lamelltrykk) og det du tenker på, nemlig at converteren ikke er i lock up.

3) du skjønner heller ikke hvordan man i best mulig grad holder filteret åpent, dette har lite med turtall å gjøre men med eksostemperatur. Mener du at de som selger bokser advarer mot bykjøring?

trist at dette blir så krast, jeg beklager at jeg uttalte meg litt direkte. Men dette er faktisk et forum, og jeg svarer på emnet i tråden. Les gjerne dieseltråden min om du ikke har gjort det, så kanskje du får litt mer tiltro til at jeg ikke sitter og "slenger drit", men faktisk svarer på grunnlag av hvordan en slik boks fungerer, ikke hvordan aller brukere av disse boksene opplever den. På samme måte som noen er fornøyd i en mitsubishi carisma, og andre krever en porsche, vil brukere av tuning ha forskjellig oppfatning, som ikke nødvendigvis representerer de faktiske forhold.

jeg formulerte meg generelt som bare det, mitt svar var ikke tiltenkt deg, jeg siterte deg ikke, og svarte på det denne tråden handler om. At du tok deg nær, det beklager jeg, jeg skrev kanskje noe kjapt. Men det endrer ikke på realiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt rundt på nettet om bestchip nå så her er noen utklipp:

Har nå lest mye frem og tilbake om de forskjellige metodene for tuning. Ringte derfor i dag til Turbo teknikk (like ved Drammen) for å få en vurdering av turbo box fremfor hjernetuning. Resultatet av samtalen overbeviste meg til at dersom jeg skal trimme bilen vil det bli inn i hjernen fremfor box'en. De mente at bruk av t-box ville skade bilen i det lange løp.

Da fikk jeg hentet min i dag, og har justert litt frem og tilbake. Resultatet er rett og slett SØPPEL.

På grunn innstillingen som boksen stod på (6) fikk jeg motorlys med en gang jeg startet, men lite merkbar effektøkning. På lavere innstillinger gikk bilen dårligere, manglet totalt bunndrag. Høyere innstillinger resulterte i nøkking og nødmodus ved flere anledninger.

Boksen var billig, det fulgte med greie anvisninger og levering var rask, men hjelper lite når det ikke fungerer. Skjønner ikke dere som er fornøyd, er det så stor forskjell fra boks til boks? eller er det plasebo effekt?

Håper det går greit å levere den tilbake.

jeg lurte også på bestchip sine blant andre.. men styrte raskt unna.. disse går bare på dysetidene og er bortkastet synes jeg. på slike common rail motorer så er litt av poenget her og styre dieselmengde, tidspunkt, rpm osv osv.. ikke bare åpne dysetidene som bestchip gjør. jeg har bestillt TTE. denne beregner konstant dieselmengde, rpm, turbotrykk osv osv for og kunne gi optimalt. foruten om TTE er kanskje steinbauer sine bokser. men mye å gi for noe som kanskje man blir misfornøyd med.

Hei.

Har prøvd denne i min Mercedes 200 CDI, det går ikke ant å kople feil!! Finnes ikke andre plugger en bare EN som passer!! Så over til det mere interesage: Jeg sier bar IKKE FINN PÅ Å KJØPE DENNE DRITTEN fordi den virker ikke, dermed basta!!! Prøvde å få pengene tilbake.....ikke faen. For all del, bruk chiptrimming istedenfor, det gjorde jeg hos TS-Rasing og det virket, noe dyrere ja ja, men det virket.

Kan jo nevne at jeg kjøpte poverbox fra best chip, og det vil jeg si er et av de dårligste kjøpene jeg har gjort på lenge! Kanskje hvis jeg legger god viljen til, så er det muligens litt forskjell, men den er utrolig liten, så disse er IKKE å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...