oddis Skrevet August 18, 2011 Share Skrevet August 18, 2011 Forsikringa har lite med krasjprosenten å gjøre. Tro meg...det er kun høyrepedalen man bestemmer hvor farlig en bil er. Til opplysning hadde jeg også E30 318 forsikringa på far min... fordi det var økonomisk smartest i det lange løp (18 til 23 år). Å sette forsikringen på sine foreldre er nettopp det: økonomisk smart. Jeg sparte over 30k på 5 år, og krasjet aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet August 18, 2011 Share Skrevet August 18, 2011 Skummet igjennom tråden - men trur nok begrensninger på bruk av bil for ungdommer opp til ein gitt alder, eventuelt begrensninger på antall personer som kan sitte på, kan vere veiene å gå. Ser mange nevner forsikring, og det straffer seg å kjøpe ein "ungdomsbil" vist du skal forsikre den på deg sjølv - det er synd at reglene vart endret igjen for nokon år tilbake ang det der. Men for å ta eit eksempel, min gamle VW Golf 1.8l STV 1995 modell med 90 HK betalte eg 3000 kr i året for å forsikre med delkasko, 8000 km og 70 % bonus. Nå betaler eg på min E34 525 Touring 1993 modell med 192 HK 2800 kr i året - samme betingelser. Grunnen; Golf er ein ungdomsbil - ironisk nok når eg er 25 år så skal eg betale høgere forsikring på Golfen med strikkmotor enn BMW'en med litt meir motor i - fordi Golf var ein ungdomsbil. For å ta det med, eg måtte betalt meir i forsikring på ein 520 - og mindre i forsikring på ein 540. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet August 25, 2011 Share Skrevet August 25, 2011 http://www.sognavis.no/lokale_nyhende/a ... 710976.ece Say no more Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 25, 2011 Share Skrevet August 25, 2011 Har ikke lest hele tråden, men det er faktisk en del stater i USA som praktiserer tilsvarende løsninger som det Dolk nevner, men for 16-åringer. De kan f.eks. kun ha familie i bilen, ikke venner, og de har ikke lov å kjøre etter mørkets frembrudd eller lignende. Fin måte å få litt trafikkerfaring på før en blir sluppet helt fri. Her venter og venter og venter vi på lappen, når den kommer blir det nok fort litt hett i toppen til mange. Om totalpakken hadde blitt bedre eller verre vet jeg ikke, men jeg tror ikke løsningen er å hindre folk å kjøre til de er 25 år. Ulykken det henvises ser for meg ut til å ha skjedd på lyse dagen, så om det var lørdag eller onsdag ville nok vært ett fett i dette tilfellet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dolk Skrevet Juni 10, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 10, 2012 Se her ja, nå begynner Staten å ta til fornuften! http://www.dagbladet.no/2012/06/09/nyhe ... /22015564/ http://e24.no/bil/norske-biler-kan-faa- ... r/20240257 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knuti Skrevet Juni 10, 2012 Share Skrevet Juni 10, 2012 Akurat det med fartsbegrenssning skal eg gå med på at hadde vært relevant, men er det ikke da rettferdig at også de over 25 får en fartssperre på ca 120? har jo ikke lov å kjøre over i Norge uansett. Sånn ellers med mørket, jeg som går ut i lære nå vil få beskjed ved kontraktskriving at eg må ha lappen for å beholde læreplass, så med andre ord så synes du det er OK at eg skal stå i risiko for å miste læreplass og fremtidig jobb pga eg ikke skal få kjøre til jobb i vinterhalvåret? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evi Skrevet Juni 10, 2012 Share Skrevet Juni 10, 2012 Hvem må ta kostnadene for å sette det inn? Og hvor mange kommer til å koble seg utenom? Akurat det med fartsbegrenssning skal eg gå med på at hadde vært relevant, men er det ikke da rettferdig at også de over 25 får en fartssperre på ca 120? har jo ikke lov å kjøre over i Norge uansett. Norske biler kjører da ikke bare i Norge.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dolk Skrevet Juni 10, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 10, 2012 Akurat det med fartsbegrenssning skal eg gå med på at hadde vært relevant, men er det ikke da rettferdig at også de over 25 får en fartssperre på ca 120? har jo ikke lov å kjøre over i Norge uansett. Ja, de over 25 og opp til 30år bør ha en fartsperre på maks tillatt hastighet, når man er over 30 kan man slippe slike sperrer. Sånn ellers med mørket, jeg som går ut i lære nå vil få beskjed ved kontraktskriving at eg må ha lappen for å beholde læreplass, så med andre ord så synes du det er OK at eg skal stå i risiko for å miste læreplass og fremtidig jobb pga eg ikke skal få kjøre til jobb i vinterhalvåret? Det kan løses seg med billigere måndeskort på buss eller tog. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-520i Skrevet Juni 10, 2012 Share Skrevet Juni 10, 2012 dette er bare tull kommer ikke til og bli noe av. vil koste for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet Juni 10, 2012 Share Skrevet Juni 10, 2012 For en bullshit tråd. Nekte ungdom å kjøre bil fordi noen kjører av veien osv? Hva med oss som kjører ordentlig og forsvarlig? Skal det gå ut over oss at andre ikke kan oppføre seg? Syns heller politiet skal ta fra dem som ikke kan kjøre lappen, så kan de som faktisk klarer å beherske seg på veiene få lov til å kjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dolk Skrevet Juni 10, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 10, 2012 Hvem må ta kostnadene for å sette det inn? Det er selvfølgelig eieren av bilen som står ansvarlig på at bilen han fører er trafikksikker og at den har det utstyret som skal til for at den skal være lovlig på veien. Og hvor mange kommer til å koble seg utenom? Dem som blir tatt for å ha koblet ut blir jo selvsagt straffet hardt, så det blir nok ikke så stort problem. Norske biler kjører da ikke bare i Norge.. Hvorfor skal ungdommen kjører raskere i utlandet enn her hjemme, så det er heller ikke noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Juni 10, 2012 Share Skrevet Juni 10, 2012 Det kan bli innført fartssperrer i bilene til unge menn for å få ned dødstallene. http://tb.no/nyheter/kvinne-71-sovnet-b ... -1.7389783 Så, det burde være forbudt for alle andre enn sure menn i 40-årene med SUV å kjøre bil, siden gamle damer sovner bak rattet? Vi gir dem litt amfetamin før de setter seg inn i bilen, da kanskje de klarer å holde seg våkne! http://tb.no/nyheter/buss-meide-ned-tra ... -1.7388131 Og bussjåfører burde ikke ha lov til å kjøre buss, fordi de bare kjører ned ting? http://tb.no/nyheter/trafikkulykke-pa-a ... -1.7386536 Og motorsyklister skal være over 50, fordi da har de kontroll på kjøretøyet sitt? http://tb.no/nyheter/kjorte-av-veien-og ... -1.7381970 Gubber uten SUV = ulykker. Dolk, du er en jævla idiot. Tror du virkelig at hvis alle er som deg, blir det mindre ulykker? Poenget med dette innlegget var å vise at det er faktisk ikke bare unge menn som er involvert i trafikkulykker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Juni 10, 2012 Share Skrevet Juni 10, 2012 For en bullshit tråd. Nekte ungdom å kjøre bil fordi noen kjører av veien osv? Hva med oss som kjører ordentlig og forsvarlig? Skal det gå ut over oss at andre ikke kan oppføre seg? Syns heller politiet skal ta fra dem som ikke kan kjøre lappen, så kan de som faktisk klarer å beherske seg på veiene få lov til å kjøre. Enig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dolk Skrevet Juni 10, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 10, 2012 Dolk, du er en jævla idiot. Tror du virkelig at hvis alle er som deg, blir det mindre ulykker? Takk, og ja det tror jeg på.. Poenget med dette innlegget var å vise at det er faktisk ikke bare unge menn som er involvert i trafikkulykker. Men ungdommen er overrepresentert på ulykkestatistikken, så det bør og må komme en kraftig endring på lovverket. Den er rett rundt hjørnet og det syns jeg er bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-520i Skrevet Juni 10, 2012 Share Skrevet Juni 10, 2012 forstår ikke hvorfor folk gidder og diskuterer med han her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå