Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er ny her så håper det er riktig sted :)

Jeg har jo tenkt meg til å kjøpe en BMW 5 serie ca 1997-98-99 model. Men det er noen ting jeg lurer på.

1: Bensinforbruket på 5 serie iforhold til 3 serie? Hvordan er den ? Far sier at 3 serien bruker mye mindre.

2: Hvordan er det med påliteligheten, varme og deler? Det er veldig viktig for meg at bilen er pålitelig. Har også hørt at 6 sylindra motorene blir varme og at topplokket vrir seg?

Deler er jo også viktig om ting skulle skje. Tenker da på pris og hvor jeg så få tak i dem.

3: Er det noe annet jeg burde se etter? Jeg tenker å kjøpe en bil i klassen 70-80k så jeg slipper rust. Om den er helt orginal tenker jeg å bytte til M-Fanger og sette i angel eyes. Hvor skal jeg få tak i dette ?

Takker veldig for svar :)

Skrevet

Kjøpte selv en 5-serie (523i touring 1999) - som hadde behov for diverse reperasjoner - så vidt jeg kan forstå er deler svært enkelt å skaffe, og relativt enkelt å bytte ut. Nå var ikke jeg en kløpper på dette før jeg kjøpte bilen for et par uker siden, men har allerede klart å fikse en del sjæl, som bytte av bremseskiver, lamdasonder, ABS-sensor - fikset dør som ikke lar seg åpne utvendig, og vindu som skrek grunnet en skrue som hadde skrudd seg ut. Blitt litt hekta - gøy å mekke på bil, selv om jeg ikke er 18 (40+) ;-)

Koed og Biltema skaffer det meste av utstyr og verktøy til en rimelig penge, så det er absolutt overkommelig. GS bildeler er sikkert også greit å benytte.

Tekniske aspekter om varme i motor og slikt har jeg ikke satt meg så nøye inn i ennå. Så vidt jeg forstår så bruker ikke E39 så mye bensin - fullt mulig å få den ned på 0.7 på langtur så vidt jeg har forstått, men da bør man nok ikke kjøre som en 18-åring med "ny" bil, ha ha!

ABS-styringsenheten er sårbar på denne modellen så vidt jeg har forstått, men ny kan kjøpes for ned til 300-400 (pund/euro) - har selv bestilt en brukt fra bilopphuggern - kanskje dumt, men vi får se (den jeg hadde var beyond repair).

Har en ide om at en bykjørt bil er mer slitt en en fra landet...

Skrevet

Har en E39 520iA ståendes her, jeg synes det er vanskelig å kjøre denne bilen med et forholdsvis greit forbruk! Motoren er litt liten og har lett for å gire ned fordi motoren ikke orker så mye.

Ville satset på en 523i manuell isåfall.

E39(5 serie) kontra E36(3-serie) er for meg dag og natt komfortmessig! Har en E36 316i også og den er veldig snill på forbruk! Litt mer sportslig å kjøre, men liker E39n bedre.

Disse bilene har vi ikke hatt noen store problemer med.

Kjøpte E36n for mange år siden på 113 000km og står nå på 175 000km, på den tiden har vi byttet en thermostat, en viftereim og 2 ABS sensorer. Samt bremseklosser, skiver og bakre potte.

E39n kjøpte vi på 72 000km og er nå på ca. 120 000km, bytta støtdempere forran og vannpumpe.

Som vanlig så byttes det olje og filter fortløpende. Samt alle andre filtre.

Skrevet

En annen ting verdt og ta med i vurderingen er hva bilen vil koste og forsikre på deg. Er ikke umulig at det koster mer og forsikre en 3-serie enn en 5-serie på en 18-åring.

Noen selskaper vil ikke ha unge sjåfører med bmw engang.

Skrevet
En annen ting verdt og ta med i vurderingen er hva bilen vil koste og forsikre på deg. Er ikke umulig at det koster mer og forsikre en 3-serie enn en 5-serie på en 18-åring.

Vill nåkk si meg gansk enig der... Som regel så ender 3-serie da snakk om fra 318is og opp som "gulmerket". Husker jeg rett så er det begrensningen til motor kefter (altså hestkrefter) i forhold til alder på fører. Så du skal ikke se bort i fra at 5-serien kan bli en del dyrere å forskikre mtp motor.

Selv som 20 åring med 30% bonus betaler jeg ca. 11k i åre med delkasko... syns ikke det er så alt for ille.

Men tilbake til 3-serie vs 5-serie.... er litt ann på hva du er ute etter. Vill du ha en comfy/mellomklasse luksus så går du definitivt for 5-serie, da den er større, som regel bedre utstyr og mye mer konfortabel enn 3-serie.

Er du ute etter litt mer sporty så ville jeg ha satsa på enn 325/328.. mer motor, mer sportslighet mindre komfort.

Av erfaring så vet jeg at 5-serien er en del værre på forbruket enn 3-serie, men d sier seg egentlig selv vist du ser på motor vs vekta på bilen... en 150 hesterts 320i klarer å dra en bil på 1400 kg litt enklere enn en 150 hesters 520i på rundt 1500/1600 kg.

Når det kommer til "styling" så er jo detta forume som er den beste plassen om du vill få tak i div deler brukt(billig). Men nytt da har du www.koed.no, www.gsbildeler.no og www.schmiedmann.no som de største på bmw i norge.

Deler, så er vell ikke BMW den aller billigeste når det kommer til deler, men er ikke så himla dyrt heller, å det kommer jo ann på om du kjøper originale eller "aftermarket" (trur jeg det kalles på finspråket :roll:)

Håpe noe av dette hjelper :P

Skrevet

E39 er ikke å anbefale til en 18 åring mtp økonomi med mindre du har god elektronikkunskap. Bilene begynner å bli gamle og det bærer dem preg av.

Iløpet av mine 2 år med e39 har jeg byttet speedometer pga pixelfeil, renset kabel til MID (cdspiller) pga pixelfeil, byttet varmerapparatmotstand, loddet på ny + kabel på styrekortet til webasto, byttet utallige sensorer etc.

Etter mitt e39 eventyr er jeg av den erfaring at man bør gå for biler som er så nye at de går innenfor garanti eller gå for noe eldre. E34, E30 og E28 er gode alternativ hvis du kjører med vett (siden de er mye mindre kollisjonsikre).

De overnevnte bilene kan du skru på selv uten bruk av diagnoseutstyr for sletting av feilkoder, omprogrammering av nye moduler etc.

Skrevet

Takker veldig for svar :)

Jeg ser at bilene begynner å dra på åra, så noen små problemer er å forvente. De er også pålitelige får jeg inntrykk av.

"Yngvejos": Jeg holder på med utdanning til elektriker, så det elektriske er ikke noe problem. I tillegg har jeg en far som har 40års erfaring som mekaniker. Skrudd alt fra lada til Ferrari.

Skal også nevnes at jeg tenker pris klasse rundt 80k, så jeg håper jeg slipper en del problemer mtp at bilene er i litt bedre stand da.

"Laffen": Ja, jeg syns 3 serien blir litt lite. Komfort er også viktig. Samt plass :)

"E24bimmer": Det er snakk om å kjøpe manuell. Syns automat blir for kjedelig. Har en Mercedes Automat her i gården, og jeg vil si det er noe kjedelig og dævve greier. Bruker litt også.

Er det noe jeg bør passe på \ se etter når jeg skal kjøpe BMW? Som sagt, så kan far fikse diverse små problemer, men han sier at hvis den er gått varm og topplokket er skeivt\vridd (Husker søren ikke ordrett hva han sa der:) ) så kan det bli mye jobb å fikse. Det skulle vi unngå.

Hvordan er høytalerne i den? Jeg vil hest beholde orginal spilleren da jeg syns å sette inn en liten fjert med masse jalla lys blir litt "harry" :D

Er det elektriske anlegget fint?

Hvordan er girkassa + cltuch? Fort slitt? Problemer?

Skrevet

kan også bare sette den på faren / mora sin ;) jeg har en e36 318i som jeg betaler 3k i året for, og en 325i som jeg betaler ca 4k iåret for ;) men da er det på en som ikke har kræsja etc :P

Skrevet

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29979669

Denne så fin ut da og hadde ikke gått så langt. Sorte lister inni er sikkert å foretrekke som 18 åring og manuell er supert på disse bilene har jeg hørt.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29587307

Denne var billig men langt unna (fra meg), kan bli stilig med nye lykter felger og msportfangere. Da har du også endel penger igjen å fikse den for om noe skulle værer galt.

Selv har jeg hatt en 5 series i noen mnd og er strålende fornøyd. Jeg kan mekke litt og tar det som kommer selv, ,men når det er sagt så har jeg lært alt på Internett og det er ufattelig mange DIY som man kan følge.

Se om du finner en som har blitt eid av en som virker ansvarsfull og har fulgt alle servicer. Hvis vedkommende kimser av småfeil så er han sikkert litt slurvete med vedlikehold og visa versa :).

Still kritiske spørsmål og prøv å se om folk forteller sannheten, de fleste får dårlig samvittighet og lar være å lyve når du spør de direkte.

Sett opp en liste og husk å sjekke ALT på og i bilen. Se på nettet så finner du lett hva du skal lete etter.

Ikke la være å prute, det er lov å prøve seg, men selvfølgelig til en viss grense. Lykke til, 5er som 18 års bil må jeg si er ganske modig, men veldig kult.

Skrevet

Jeg har ikke noe mekanikerutdannelse eller store verksteder, men har skifta radiator, drivreim, skifta olje og skal nå skifte noen løpehjul når jeg får i posten på min 5 serie.

Har du et pipesett, fastnøkkelsett og noen store fastnøkler kan du fikse utrolig mye egentlig.

Bensinforbruket vil nok ligge rundt literen på blandet kjøring, men mye comfort, stabil og sikker bil ( om den har litt ekstra airbags enn standard på første versjonen).

Det kommer egentlig helt ann på hva du liker, småsportslig og "spretten" 3 serie eller litt mer laidback og cruiser 5 serie.

Ville forsøkt begge bilene var jeg deg, men 5 serien er god den. Er du heldig klarer du å få tak i facelift utgaven som kom i 2001 med xenon lamper, flere airbags, oppgraderte motorer og div annet snacks.

Jeg fikk min 2001 modell 520 med 135 000 km for 98000 inkludert omregistrering. Finn en bil som har akkurat vært til service 1 eller 2 så har du nok en trygg bil uten de store investeringsbehovene de første åra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...