Gå til innhold

Vinterdekkdimensjon E39. Kjør debatt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker folket som dimensjon på vinterdekkene på E39 (stasjonsvogn).

Jeg har kjørt to sesonger med 205/65-15 og er godt fornøyd. Men skal nå kjøpe ny dekk og lurer samtidig på å gå opp en dimensjon eller to. 16'' eller 17''.

Hva slags dimensjoner kjører dere på? Erfaringer og meninger.

Skrevet

Hvorfor i all verden skulle man gå opp til 16" på vinterdekk, når 15" i 205-65/15 gjør jobben veldig bra?

På toppen av det hele, så sparer du noen kroner på billigere dekk.

Skrevet

Jeg kjørte 205/65-15 på E39 i tre vintre og kan ikke si så mye negativt om det. Kjører 225/55-16 på min nåværende E61. Det fungerer fint på flott føre med godt grep, men drenerer merkbart dårligere når det blir sørpete og vått. De oppleves også som mindre komfortable. Jeg ville i allefall ikke gått opp til 17".

Skrevet

Sant nok. Enig i at bredden som oftest øker litt med felgdiameteren.

Prisen på 205/65-15 synes jeg er forholdsvis høy sammenliknet med 16 og 17 toms dekk. Det er jo en litt "gammel" dimensjon.

Vet ikke om 205/60-16 er "vanligere" dimensjon?

Skrevet

Jeg har kun kjørt med en dimensjon på vinteren på min E39 siden jeg kjøpte den og det er 215/50-17. Det har fungert helt suverent for meg. Mer enn nok komfort. Tror kvaliteten på dekkene er vel så viktig som selve dimensjonen.

Skrevet

Enig angående kvalitet. Jeg kjøper utelukkende et av de beste dekkene i testene, uansett om det koster en tusing eller to ekstra pr sett. De siste årene har det gått i Nokian, Conti og Michelin.

Skrevet

Det er jeg usikker på, men kjøpt hos dekkforhandler iallfall og det var problemfritt ifølge ham.

Skrevet
Jeg har kun kjørt med en dimensjon på vinteren på min E39 siden jeg kjøpte den og det er 215/50-17. Det har fungert helt suverent for meg. Mer enn nok komfort. Tror kvaliteten på dekkene er vel så viktig som selve dimensjonen.

Blir ikke denne dimensjonen litt liten rulleomkrets?

Skrevet

Blir ikke denne dimensjonen litt liten rulleomkrets?

Standard dimensjon på m-sport felg/dekk oppsettet jeg bruker på sommeren er 235/45-17. Vinterdimensjonen er dermed 0,5% større i rulleomkrets, så det skal være greit.

Skrevet

Kjøpte nylig brukte vinterhjul med Nokian piggfri dekk av en med E39. Han sa de fungerte bra hos seg. Jeg skal bruke de på E61. Det er 245/45(?)/18. Jeg går nok over til 225 eller 235 bredde når de er utslitt utpå vårparten.

Forøvrig så opplevde jeg også 225/45/17 som helt uproblematisk på E46 touring de 5 vintrene jeg hadde det. Bodde i Oslo og på Lillehammer med den bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...