Gå til innhold

Ny topp(?) e39 520ia


TheUltimateDrivingMachine
 Share

Anbefalte innlegg

Skjedde noe veldig kjipt her om dagen. Av en eller annen grunn skøyt den ene tennpluggen seg løs, og dro selvfølgelig med gjengene i toppen. Må vel ut med den, og lurer derfor på om noen her inne har gjort det før, evt om noen har en diy? Hvor mye jobb det er, og evt om noen har en brukt topp liggende.. Er snakk om en 97' 520ia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør be verkstedet om å sjekke årsak til at pluggen ble skutt ut også.

En mulig årsak er defekt veivhusventilasjon, olje blir trykt inn i sylindrene og skaper veldig høyt trykk så enten gir noe etter (tennplugg f.eks) eller så låser motoren seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javell? Jeg har nå gjort jobben selv på 2 motorer, en bil og en påhengsmotor, alle uten å ta av toppen, det er jo litt av pointet med helicoil at du skal slippe.

Hva gjør du med sponet som havner ned i sylinderen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kompresjons test før du gidder noe som helst annet nå. Er den grei, så skyldes mest sannsynlig problemet tidligere for hardt tiltrukne plugger muligens kombinert da med en ikke tilstrekkelig tiltrukket plugg i ettertid.

Ellers vil jeg legge til at veivhus ventilasjon din ikke vil føre til sylindre fulle av olje uansett hvor tett den er.

Det sponet som eventuelt skulle havne i sylinder og som du ikke får sugd opp med en støvsuger og slange, vil forsvinne ut på eksos siden like fort som det kom inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil jeg legge til at veivhus ventilasjon din ikke vil føre til sylindre fulle av olje uansett hvor tett den er.

Jo det kan den.

Har vært borti en 520 som fikk stempellås pga det var så mye olje i sylindrene.

Husk at åndinga går på innsuget, også går det en retur til peilepinnen fra veivhusvent. ventilen, og om det er tett ned til peilepinnen vil olja presses rett inn på innsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Det kan sikkert diskuteres både opp og ned.

Selv kjører jeg veivhusventilasjonen rett ut i friluft via slange som munner ut under girkassa, og det som foreløpig (over ett år nå) har kommet ut på plastdekselet der, er ikke akkurat mengder kan man si. Ingen oljedrypp fra bilen der den står parkert ennå. hmm..? Bare ett eksempel på hvor mye olje som går i retur via separatoren og ned til peile pinnen.

Snakker selvsagt om motorer som ikke kjører 50% av kompen rett i blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du skal lete lenger etter å finne ett verksted som er villig til å ta risikoen med å fikse det der uten å ta av toppen.

Som privatperson kunne jeg kanskje vært gæærn nok til å prøvd det på min egen bil , men aldri i verden på noe som ikke var mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...