TheUltimateDrivingMachine Skrevet August 11, 2011 Share Skrevet August 11, 2011 Skjedde noe veldig kjipt her om dagen. Av en eller annen grunn skøyt den ene tennpluggen seg løs, og dro selvfølgelig med gjengene i toppen. Må vel ut med den, og lurer derfor på om noen her inne har gjort det før, evt om noen har en diy? Hvor mye jobb det er, og evt om noen har en brukt topp liggende.. Er snakk om en 97' 520ia. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vannslangen Skrevet August 11, 2011 Share Skrevet August 11, 2011 Det er jo mulig å reparere hullet med helicoil? Det er billigt, du slipper å ta av toppen, og det blir sterkere en nytt i gjengene. Snakk med nærmeste verksted, 1/2-1 times jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheUltimateDrivingMachine Skrevet August 11, 2011 Forfatter Share Skrevet August 11, 2011 Har du en anelse om hva det vil koste eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vannslangen Skrevet August 11, 2011 Share Skrevet August 11, 2011 Skal jeg tippe så tipper jeg 1000-1500 men du får spørre det lokale verkstedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheUltimateDrivingMachine Skrevet August 11, 2011 Forfatter Share Skrevet August 11, 2011 Gode nyheter! Takk skal du ha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet August 11, 2011 Share Skrevet August 11, 2011 Du bør be verkstedet om å sjekke årsak til at pluggen ble skutt ut også. En mulig årsak er defekt veivhusventilasjon, olje blir trykt inn i sylindrene og skaper veldig høyt trykk så enten gir noe etter (tennplugg f.eks) eller så låser motoren seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheUltimateDrivingMachine Skrevet August 12, 2011 Forfatter Share Skrevet August 12, 2011 Snakket med MOTOR TEKNIKK & OSS AS nå. De sier jeg må ut med toppen... De visste heller ikke om noen som gjorde jobben med toppen i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vannslangen Skrevet August 12, 2011 Share Skrevet August 12, 2011 Javell? Jeg har nå gjort jobben selv på 2 motorer, en bil og en påhengsmotor, alle uten å ta av toppen, det er jo litt av pointet med helicoil at du skal slippe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet August 12, 2011 Share Skrevet August 12, 2011 Javell? Jeg har nå gjort jobben selv på 2 motorer, en bil og en påhengsmotor, alle uten å ta av toppen, det er jo litt av pointet med helicoil at du skal slippe. Hva gjør du med sponet som havner ned i sylinderen da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vannslangen Skrevet August 12, 2011 Share Skrevet August 12, 2011 Du tar skjærfett e.l på gjengetappen så fester alt seg på den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet August 12, 2011 Share Skrevet August 12, 2011 Ta en kompresjons test før du gidder noe som helst annet nå. Er den grei, så skyldes mest sannsynlig problemet tidligere for hardt tiltrukne plugger muligens kombinert da med en ikke tilstrekkelig tiltrukket plugg i ettertid. Ellers vil jeg legge til at veivhus ventilasjon din ikke vil føre til sylindre fulle av olje uansett hvor tett den er. Det sponet som eventuelt skulle havne i sylinder og som du ikke får sugd opp med en støvsuger og slange, vil forsvinne ut på eksos siden like fort som det kom inn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet August 13, 2011 Share Skrevet August 13, 2011 Ellers vil jeg legge til at veivhus ventilasjon din ikke vil føre til sylindre fulle av olje uansett hvor tett den er. Jo det kan den. Har vært borti en 520 som fikk stempellås pga det var så mye olje i sylindrene. Husk at åndinga går på innsuget, også går det en retur til peilepinnen fra veivhusvent. ventilen, og om det er tett ned til peilepinnen vil olja presses rett inn på innsuget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet August 13, 2011 Share Skrevet August 13, 2011 Vel.. Det kan sikkert diskuteres både opp og ned. Selv kjører jeg veivhusventilasjonen rett ut i friluft via slange som munner ut under girkassa, og det som foreløpig (over ett år nå) har kommet ut på plastdekselet der, er ikke akkurat mengder kan man si. Ingen oljedrypp fra bilen der den står parkert ennå. hmm..? Bare ett eksempel på hvor mye olje som går i retur via separatoren og ned til peile pinnen. Snakker selvsagt om motorer som ikke kjører 50% av kompen rett i blokka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheUltimateDrivingMachine Skrevet August 14, 2011 Forfatter Share Skrevet August 14, 2011 Takker for tips! Ingen som vet om noen verksteder som utfører jobben uten at jeg må ta ut toppen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet August 14, 2011 Share Skrevet August 14, 2011 Trur du skal lete lenger etter å finne ett verksted som er villig til å ta risikoen med å fikse det der uten å ta av toppen. Som privatperson kunne jeg kanskje vært gæærn nok til å prøvd det på min egen bil , men aldri i verden på noe som ikke var mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå