Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

Dette var et artig prosjekt! Leste nettopp gjennom hele!

Snakk om bra karosseriarbeid og ikke minst sveisearbeid!

Fine felger, riktige lykter foran og bak, denne blir grom! :D

Takk for det du! :)

Fint arbeid :) De eksosforingene du har brukt, hvor kjøpte du de? :)

Du tenker på gummiopphengene? Dem er handla på Biltema :P De har ganske mangen forskjellige typer der, så er i grunnen ganske greit å kunne velge den som jeg tror kommer til å passe best..

På m50 i e30 brukes både e34 m50 gasvire og e36, e34 er hvertfall litt lang, så den kan "strammes" opp med braket på dempertårnet, samt den har en kjekk 90 bøy like ved spjeldhuset. Kanskje en slik kan passe?

Oki :) Jeg skal få sett litt på dette i kveld tror jeg! :)

Må følge med her. :)

Så bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk holdt på litt med bilen i kveld også! :)

Jeg fant frem den gasswiren jeg hadde liggende i fra delebilen som jeg kjøpte. Oljet den litt opp, og prøvde å montere den. Det viste seg at denne passet tilnermet perfekt, så det blir å bruke denne! :D Den kommer fra en e30 Facelift, med m40b18 motor..

2013-01-15191015_zps051ec8cc.jpg

Den er littegrann for lang faktiskt, men det skal gå fint:

2013-01-15190806_zpsf4a012fa.jpg

Jeg har styrt litt med hvordan jeg skulle gjøre det med overgangen fra clutch pumpe til slavesylinder. Utgangen på e30 clutch pumpa er m10, og inngangen på slaven er m12. Kjøpte først en skammdyr rør på bavaria, som jeg ikke kunne bruke. Endre opp med å kjøpe meg en adapter på ebay:

2013-01-14150903_zpsb5f18aa3.jpg

Så da mangler det kun væske på clutchen, så er den klar for bruk :)

2013-01-15213911_zps9fe4f282.jpg

Jeg har også vært en tur på Hydroscand, og fått med meg noen slangebiter og stusser for å lage slangene mellom servo pumpe, tannstang og beholder. Jeg har nå tilpasset lengdene på slangene, og skal mest sansynlig få presset dem på torsdag. Det kommer flere bilder av dette etter hvert! :) Men for å få rett vinkling på stussene, så lakkerte jeg en ben stripe over nippelen, og slangen. Da klarer jeg å se omtrent hvordan den skal stå vinklet, selv etter at presshylsa er satt på:

2013-01-15213024_zps270ab35f.jpg

En ting som har plaget meg litt, var at jeg ikke klarte å få ut tenningslåsen av verken delebilen som jeg hadde, eller fra den bilen jeg jobber med. Men i dag så prøvde jeg igjen tilfeldig vis, og den smatt ut med en gang, selv om jeg gjorde akkuratt likt som sist.. Men da får jeg endelig rette tenningslåsen i bilen :)

2013-01-15191235_zps12a3d601.jpg

For en liten stund siden, så bestilte jeg en hel del nylonstrømper til å trekke over ledningene når jeg skal i gang med å koble opp ledningsnettet. Jeg har bestilt 30 meter av di to typene jeg tror det går mest av, og en hel del forskjellige andre dimensjoner.. Så tror vertfall ikke at jeg får for lite slike strømper :) Det er mye mer enn det kan se ut som på bildet!

2013-01-14150940_zps1a63eb0b.jpg

Jeg var også innom hos Varhaug elektro diesel, og fikk dem til å teste dynamoen som jeg hadde på motoren tidligere. Jeg har av og til slitt litt med ladingen, så jeg var litt skeptiskt til om denne virka skikkelig, selv om jeg målte 14 volt ut av den når motoren sveiv.

Men det viste seg at jeg hadde rett i tvilen min, ladelampen/børstene virka ikke, og i tillegg så lada den kun 13,8 V. Så dem ambefalte å kjøpe ny. Fikk pris på 4200 for en ny, noe som er vesetlig billigere enn bavaria, men allikevell mye mer en jeg er interisert i å bruke på en dynamo!

Men heldigvis hadde E28 Power en s38 dynamo liggende, som jeg kunne overta! :D Liker veldig godt når slike ting ordner seg så enkelt. Så nå står den "nye" dynamoen allerede montert på motoren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del gjerne hvor du handlet strømpene hen?

Ja, det er på ingen måte noen hemlighet! ;) Jeg sjekket endel på nett, men utvalget i norge var dårlig, og prisene mye høyere en på ebay. Så da ble det at jeg handlet derfra :P Men kvaliteten virker til å være bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å holde gjevnt trøkk her fremmover nå, slik at jeg forhåpentlig vis er ferdig med bilen i litt god til før e30meet, som blir årets happening for meg på bilfronten :)

Må bare nevne at det aller meste i motorrom er foreløpig bare midlertidig montert!

Har vært på Hydroscand og fått pressa slange, så nå er servopumpa/oljebeholder og tannstang ferdig kobla :)

2013-01-19194458_zpsa6369133.jpg

Har også vært ute på Randaberg, og fått hjelp av en trivelig kar til å sveise radiatoren for meg :)

2013-01-19194540_zpsa6264728.jpg

Slik blir plasseringen til vannpumpa:

2013-01-19201624_zps6d0eadd3.jpg

Her skal jeg ha innpå ekspansjonstanken/retur fra varmeapparatet. Måtte legge den inn i radiatoren, før vannpumpa. Hadde jeg hatt dene koblingen der hvor den vanligvis er, så ville det ha vært trykk fra vannpumpa inn på ekspansjontank/varmeapp, og da ville naturlignok ikke dette fungert så bra :)

2013-01-19201719_zps56d69370.jpg

Slik blir overgangen fra motor og inn på radiator. Her har jeg en 8cm lang silikon slange i mellom :)

2013-01-19201728_zps87fd587e.jpg

Jeg satt på plass den plata som skal stå forran vifta. Men denne så ikke serlig bra ut! Så er godt i gang med å fjerne det gummi belegget som ligger utpå den. Men er litt i tvil om jeg skal ha den plata sort matt, eller om jeg skal få den lakka i bilens farge. Tror egentlig jeg går for sort matt, det blir fort litt mye viss ikke..

2013-01-19205611_zpsc2930b67.jpg

Nå i kveld var jeg å snakka litt med Ben Stian Håland (Håland tuning), som jeg kjøper datasprutet av. Fikk med meg ledningsnettet, så satser på at det ikke går så lenge før jeg får begynt å koble dette opp :)

2013-01-20203027_zpsf3c97586.jpg

Jeg har også kjøpt med et sett med "nye" felger. Det er orginale e36 m3 gt felger, som trenger en oppussing. Jeg tenkte egentlig å bruke dem som vinterfelger på en av e46'ene, men er ikke umulig at dem blir bruk som banefelger på e30'n i sommer heller :)

2013-01-20215522_zps72dc3839.jpg

Jeg regner med at jeg kommer til å plassere nitrogen beholderene til coiloversene forran slik som dette. Men jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal feste dem opp. Noen som har forslag? Jeg har tideliggere brukt en bøyd aluplate, som var skrudd fast. Dette så forholdvis bra ut, men er ikke helt ideelt..

2013-01-19203035_zps93f019b7.jpg

Diameteren er som vist 50mm:

2013-01-19203101_zps556eb86f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta ser bra ut. Om jeg får spørre. åssen motor puter bruker du og kan jeg bruke disse i vanlig e30?

Skal ha s38 i en e30 og mener jeg har lest jeg kan bruke puter fra m30 e28i? har du noen anbefaling?

Mvh Kenneth

Jeg har dreid meg noen egne motor puter, med gjennomgående bolt. Jeg tok utgangspunkt i org e30 puter, men dem viste seg å bli litt for høye. Jeg vet desverre ikke hvilke motorputer som vil være bolt on. Jeg TROR at jeg endte på at motorputene mine var 38mm, men husker ikke helt eksakt. Men dette vil jo naturlig nok variere etter hvilke motorfester du bruker :) Viss du tenker på å kjøpe motorfester fra 300mm.de slik jeg gjorde, så står det muligens på nettsiden hvilke motorputer dem er tenkt sammen med. Viss ikke, så sender du bare en mail til han ang dette :)

Kunne du delt hvilken selger du brukte på Ebay for de nylonstrømpene?

Jada, furryletters kjøpte jeg dette hos. Jeg vil absolutt anbefale denne selgeren! Når jeg bestilte, så brukte jeg handlekurv funksjonen. Etter bestilling/betaling, så fikk jeg kjapt en mail om at han skulle tilbakebetale det jeg hadde betalt for mye i frakt, siden den frakta jeg hadde betalt for var beregnet som enkeltforsendelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som mangen er fornøyde med el vannpumpe, så det blir nok bra på denne grove motoren. Hvilke er type er det du har?

Mulig det står skrevet før også, men hvilke dempere er det du har? Jeg er også på jakt etter noen greie holdere for resorvaret til demperene, men har ikke funnet noe bra greier enda.

Mange som stripser de på tårnstaget da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som mangen er fornøyde med el vannpumpe, så det blir nok bra på denne grove motoren. Hvilke er type er det du har?

Mulig det står skrevet før også, men hvilke dempere er det du har? Jeg er også på jakt etter noen greie holdere for resorvaret til demperene, men har ikke funnet noe bra greier enda.

Mange som stripser de på tårnstaget da...

Jeg bruker Davies Craig 115l vannpumpe :) Den funka vertfall bra når jeg hadde radiator i bagasjerommet på banebilen jeg hadde, så antar at den fungerer enda bedre nå når den ikke trenger å dytte vannet så langt :)

Jeg har LEDA coilovers :) Dem er noen år gamle etter vert, men lite brukt og fungerer veldig bra!

Den løsningen jeg hadde tidligere, med en bøyd aluplate er faktiskt ganske fin. Og viss jeg legger noe gummi mellom braketten og beholderen, så tror jeg at den skal fungere bra også! Men hadde jo vært penest med noen holdere som er laget for dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etter vert skrevet litt om denne banebilen som jeg hadde. Legger ut en link til "prosjekttråden" jeg hadde på den. Jeg var aldri helt fornøyd med bilen, alt var gjort litt halveis. Jeg kjøpte den "ferdig" bygd, men var en hel del som måtte utbedres for at den skulle fungere greit nok. Men skulle den bli slik jeg ønsket, så måtte mye utbedres! Jeg var lenge på utkikk etter et e30 m3 karosseri, og når jeg kom over dette karosseriet, som nå er oppfiksa, så kjøpte jeg det. Jeg tok av en god del av gromdelene fra banebilen, solgte noen av delene, og hugget karosseriet :) Har ikke angret på det!

viewtopic.php?f=11&t=183049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...