Kjexx Skrevet August 29, 2011 Skrevet August 29, 2011 Herregud for en side!! Med bilder og shit. Detta blir bra.
Escape Skrevet August 30, 2011 Forfatter Skrevet August 30, 2011 Siden jeg startet denne tråden, tillater jeg meg et par kommentarer: Nei, jeg er ikke utdannet mekaniker, men det har aldri hindret meg i å skru på alt fra biler, båter ++. Jeg bedriver også hyttebygging og behersker alle disipliner. Hjemme gjør jeg alt. Som en kamerat sa; hvis noen skal gjøre noe feil med mine eiendeler eller eiendommer, så skal jeg gjøre det selv ! Jeg klarer stort sett alltid å nå de mål jeg setter meg i mine mange små og store prosjekter. Ikke fordi jeg er så jævlig god til alt, men jeg er ikke redd for å prøve (og noen ganger feile). En gang i blant møter jeg veggen eller feiler, men totalt sett har jeg spart uhorvelig mange penger opp igjennom tiden på å gjøre ting selv. Dette er noe andre også, spesielt folk her på forumet, har oppdaget. Så til saken: For det første er det her snakk om en DOBBEL VANOS. Det er ikke nevnt i prosedyren til Beisan om at man må låse av Vanos eller kammer. Leser man prosedyren ser man at den er MEGET detaljert, helt ned til verktøy og moment spesifikasjon. Det er for meg utenkelig at de skulle ha glemt å nevne en slik ting. At BMW verkstedet sier at de trenger spesialverktøy, men ikke helt klarer å svare på hva slags, er vel bare forståelig ut i fra deres forretningside. Gullsakar: Det hele begynte med at jeg har ganske høyt oljeforbruk. Jeg oppdaget svettingen i forkant av motoren, og prøvde å trekke til skruene som holder vanos enheten på plass. Den ene skruen var ganske løs, den neste likeså. Når jeg dro til (to fingre på en liten skralle) brakk bolten. Dermed måtte jeg av med toppdeksel etc. Jeg forhørte meg her på forument om fremgangsmåte, og "alle ekspertene" sa at når jeg først hadde ute vanos MÅTTE jeg selvsagt bytte pakningene. Flere påstod at jeg ville få "ny bil" etterpå mht. bedre bunndrag. Jeg handlet så inn nye pakninger til toppdekselet etc. fra Schmiedmann og bestilte Vanos kit fra Beisans i USA. Siden det kan ta opptil 2 uker å få dette fra USA, fikk jeg et sett av daglid leder hos Schmiedmann som hadde bestilt et sett privat til seg selv. Jeg har vært hos Schmiedmann noen ganger, og de yter alltid super service. Bmwrob: du sikter antakeligvis til enkel Vanos. Å "låse" vanos er for meg (og andre som har sett en dobbel vanos) meningsløst da hele enheten skal av og demonteres. Hva skal låses ? Kennethe: Du bør snarest varsle Beisans i USA om at de legger dine opplysninger inn i prosedyren sin. Det ser ut som om du har peiling. B.M.R.: Heldigvis kjenner jeg ennå ikke mine begrensninger på alle områder. aigin: Jeg forsøker alltid å gjøre ting selv. Skulle jeg brukt verksted hver gang noe skjedde med en av bilene i familien (4 stk) hadde jeg vært blakk. Vanos er kanskje litt i overkant avansert for mange, der skal jeg være enig. For å runde av: Det jeg trodde var problemer etter Vanos ompakking, var noe helt annet. Som alle ingeniører (jeg er kyb-ing), er det problematisk å tilordne symptomer til ulike årsaker når man sitter midt oppi et spesifikt problem. Det viste seg at jeg måtte re-sette de adaptive verdiene (koble fra batteriet noen timer). Etter det fusket den ikke lenger. I tillegg viste det seg at viskosekoblingen til vifta har tatt kvelden. Dette var det jeg tolket som en sugende lyd. At to ting streiker på en gang er faktisk noe som skjer, men vanskelig å oppdage. TIL SLUTT: DET MÅ VEL FINNES EN ORDENTLIG BMW MEKANIKER HER PÅ FORUMET SOM KAN KOMME MED FASIT PÅ HVORDAN MAN BYTTER EN DOBBEL VANOS !
Kjexx Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 TIL SLUTT: DET MÅ VEL FINNES EN ORDENTLIG BMW MEKANIKER HER PÅ FORUMET SOM KAN KOMME MED FASIT PÅ HVORDAN MAN BYTTER EN DOBBEL VANOS ! +1!
aigin Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Selv etter et par 10 talls år på verkstedet, nå som Verksmester så sender jeg fremdeles BMW'n på BMW Verksted når en slik jobb skal gjøres. Jeg lar meg jo selvsagt imponere stort når det viser seg at man med svært begrensede muligheter (verktøy, kompetanse, utstyr generelt etc) klarer å utføre jobber vi med maksimal kunskap og kompetanse helst ikke rører i uten videre. Selv om man klarer å få motoren til å gå uten å få noen feilsymptomer etter en slik jobb, så vet jeg med sikkerhet at alt er ikke som det skal være. Vanos skal settes inn med diagnoseutstyret til BMW, og det er en egen prosedyre til dette i følge dem selv. DIY på slike ting burde vært bannlyst på et seriøst forum som dette men hærregud dah Jeg er imponert! Er mange her man absolutt bør inkalle til jobbintervju må jeg jo innrømme, er jo ikke lett å få tak i mekanikere som får til slike ting i hagen sin
Endre Hånde Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Selv etter et par 10 talls år på verkstedet, nå som Verksmester så sender jeg fremdeles BMW'n på BMW Verksted når en slik jobb skal gjøres. men hærregud dah Jeg er imponert! Er mange her man absolutt bør inkalle til jobbintervju må jeg jo innrømme, er jo ikke lett å få tak i mekanikere som får til slike ting i hagen sin Da passer du jo fint inn i det inntrykket flere av oss har av mekanikere på flere av autoriserte verksted. Virker jo som en gjeng lærlinger 90% av de.
gullsakar Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Gullsakar: Det hele begynte med at jeg har ganske høyt oljeforbruk. Jeg oppdaget svettingen i forkant av motoren, og prøvde å trekke til skruene som holder vanos enheten på plass. Den ene skruen var ganske løs, den neste likeså. Når jeg dro til (to fingre på en liten skralle) brakk bolten. Dermed måtte jeg av med toppdeksel etc. Jeg forhørte meg her på forument om fremgangsmåte, og "alle ekspertene" sa at når jeg først hadde ute vanos MÅTTE jeg selvsagt bytte pakningene. Flere påstod at jeg ville få "ny bil" etterpå mht. bedre bunndrag. Jeg handlet så inn nye pakninger til toppdekselet etc. fra Schmiedmann og bestilte Vanos kit fra Beisans i USA. Siden det kan ta opptil 2 uker å få dette fra USA, fikk jeg et sett av daglid leder hos Schmiedmann som hadde bestilt et sett privat til seg selv. Jeg har vært hos Schmiedmann noen ganger, og de yter alltid super service. ok takk...
Kjexx Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Sier bare en ting jeg guttær.. ---> http://www.drvanos.com/ Eller her er det en bra manual.. http://pelicanparts.com/bmw/techarticle ... Timing.htm
aigin Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Selv etter et par 10 talls år på verkstedet, nå som Verksmester så sender jeg fremdeles BMW'n på BMW Verksted når en slik jobb skal gjøres. men hærregud dah Jeg er imponert! Er mange her man absolutt bør inkalle til jobbintervju må jeg jo innrømme, er jo ikke lett å få tak i mekanikere som får til slike ting i hagen sin Da passer du jo fint inn i det inntrykket flere av oss har av mekanikere på flere av autoriserte verksted. Virker jo som en gjeng lærlinger 90% av de. Jeg bøyer meg i støvet her altså Fra nå av så bør man absolutt vurdere å sette bilen fra seg i hagen til den nærmeste 18 åring med en kasse med ass verktøy fra Select og en brukbar saksejekk (+ noen treklosser)! Betaler gladelig 1200,- pr time for slikt arbeide Vi som trodde vi BMW selv kunne dette best, burde jo bare skamme oss!!
Kjexx Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Selv etter et par 10 talls år på verkstedet, nå som Verksmester så sender jeg fremdeles BMW'n på BMW Verksted når en slik jobb skal gjøres. men hærregud dah Jeg er imponert! Er mange her man absolutt bør inkalle til jobbintervju må jeg jo innrømme, er jo ikke lett å få tak i mekanikere som får til slike ting i hagen sin Da passer du jo fint inn i det inntrykket flere av oss har av mekanikere på flere av autoriserte verksted. Virker jo som en gjeng lærlinger 90% av de. Jeg bøyer meg i støvet her altså Fra nå av så bør man absolutt vurdere å sette bilen fra seg i hagen til den nærmeste 18 åring med en kasse med ass verktøy fra Select og en brukbar saksejekk (+ noen treklosser)! Betaler gladelig 1200,- pr time for slikt arbeide Vi som trodde vi BMW selv kunne dette best, burde jo bare skamme oss!! Så du mener ingen andre klarer å få til det her? Det er ikke alle som vil betale 1200 kr i timen for å fikse det. Sikkert noen som klarer å lese seg til hvordan det gjøres, blant annet den nederste linken jeg la ved ser man jo det..
Endre Hånde Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Selv etter et par 10 talls år på verkstedet, nå som Verksmester så sender jeg fremdeles BMW'n på BMW Verksted når en slik jobb skal gjøres. men hærregud dah Jeg er imponert! Er mange her man absolutt bør inkalle til jobbintervju må jeg jo innrømme, er jo ikke lett å få tak i mekanikere som får til slike ting i hagen sin Da passer du jo fint inn i det inntrykket flere av oss har av mekanikere på flere av autoriserte verksted. Virker jo som en gjeng lærlinger 90% av de. Jeg bøyer meg i støvet her altså Fra nå av så bør man absolutt vurdere å sette bilen fra seg i hagen til den nærmeste 18 åring med en kasse med ass verktøy fra Select og en brukbar saksejekk (+ noen treklosser)! Betaler gladelig 1200,- pr time for slikt arbeide Vi som trodde vi BMW selv kunne dette best, burde jo bare skamme oss!! Ja veldig mange av dere bør skamme dere. Anbefaler et besøk hos hvilket verksted som helst i Tyskland. Resten av vaset er ikke verdt en kommentar.
Kjexx Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Nei hvorfor kommenterer du da? Er du helt på jordet?
Endre Hånde Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Tror du missforsto innlegget mitt, var kun ment til "aigin "
Kennethe34 Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Kennethe: Du bør snarest varsle Beisans i USA om at de legger dine opplysninger inn i prosedyren sin. Det ser ut som om du har peiling. Dette tolker jeg som ironi. Når vanosenhet demonteres og monteres SKAL kammer, veiv (låsetapp inn i svinghjul), og vanos låses av i en spesiell stilling. Dette ihht bmw TIS (genuin TIS ikke ebay kopi). Grunnen til dette er at motor skal stå i syl1 ØD, og vanos skal stå låst i en spesiell stilling. For all del, du velger helt selv om du vil tro på dette, må gjerne følge guiden til beisan. Ser jo ut som om det var meget vellykket Linker til verktøy: http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... %202%20300 http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... e%20models. http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... -220%29%2C Fant også ett kit som så veldig bra ut! Men mangler låsing til kammer, men ser de leverer det også: www.baumtools.com/pdf/bmw_cam-timing.pdf
Haug530D Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Grunnen til at man må låse av Enkel vanos er for at man må vri på eksos kjedehjulet når man skal ha vanosen på plass. På Dobbelvanos må man ikke dette etter som jeg har forstått, Vanos bare trykkes inn.
Kennethe34 Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Grunnen til at man må låse av Enkel vanos er for at man må vri på eksos kjedehjulet når man skal ha vanosen på plass.På Dobbelvanos må man ikke dette etter som jeg har forstått, Vanos bare trykkes inn. Leste du på den nederste linken jeg la ut? Ser du den store "braketten" som settes på vanos?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå