Haug530D Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Grunnen til at man må låse av Enkel vanos er for at man må vri på eksos kjedehjulet når man skal ha vanosen på plass.På Dobbelvanos må man ikke dette etter som jeg har forstått, Vanos bare trykkes inn. Leste du på den nederste linken jeg la ut? Ser du den store "braketten" som settes på vanos? Ser den ja, men har lest om flere som har skiftet på dobbelvanos uten å låse fast noe som helst, om det ikke er noe så beveger på seg når man tar ut vanos så trenger man vel ikke å låse det fast heller, selv om det er en fordel og jeg hadde nok gjort det selv om jeg hadde Dobbelvanos, låste selv fast kammer, svinghjul å kjede når jeg skiftet på min Singelvanos
Kennethe34 Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Grunnen til at man må låse av Enkel vanos er for at man må vri på eksos kjedehjulet når man skal ha vanosen på plass.På Dobbelvanos må man ikke dette etter som jeg har forstått, Vanos bare trykkes inn. Leste du på den nederste linken jeg la ut? Ser du den store "braketten" som settes på vanos? Ser den ja, men har lest om flere som har skiftet på dobbelvanos uten å låse fast noe som helst, om det ikke er noe så beveger på seg når man tar ut vanos så trenger man vel ikke å låse det fast heller, selv om det er en fordel og jeg hadde nok gjort det selv om jeg hadde Dobbelvanos, låste selv fast kammer, svinghjul å kjede når jeg skiftet på min Singelvanos Var akkurat det jeg ville fram til, da er vi enig Det er mulig å skifte uten å låse av, men egentlig SKAL man låse av.
Azeton Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=LgZZEK1_bpQ&feature=related bra forklart men på s54
aigin Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Så du mener ingen andre klarer å få til det her? Det er ikke alle som vil betale 1200 kr i timen for å fikse det. Sikkert noen som klarer å lese seg til hvordan det gjøres, blant annet den nederste linken jeg la ved ser man jo det.. BMW lager verdens beste motorer, med den mest avaserte motorteknikken. Om du eller noen andre tror dette er noe man finner i "gjør det selv" heftene fra f.eks 80 tallet så tro om igjen Som jeg sa tidligere, jada man kan få til det meste. Men om det ble så bra, det for bli opp til deg selv å tro.. Selv så har jeg nok kompetanse til å forstå viktigheten av å gjøre dette 100% ! Er eneste grunnen til at jeg kjøer BMW, Høyteknologi for folk flest Vanos kødder man ikke med, samme hvor mange DIY det finnes på nettet Ble litt revet med her i denne tråden, var så mye spennende lesing ps: mener uansett at alle kan få gjøre det de vil med sine egne biler
Endre Hånde Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Så du mener ingen andre klarer å få til det her? Det er ikke alle som vil betale 1200 kr i timen for å fikse det. Sikkert noen som klarer å lese seg til hvordan det gjøres, blant annet den nederste linken jeg la ved ser man jo det.. BMW lager verdens beste motorer, med den mest avaserte motorteknikken. Om du eller noen andre tror dette er noe man finner i "gjør det selv" heftene fra f.eks 80 tallet så tro om igjen Som jeg sa tidligere, jada man kan få til det meste. Men om det ble så bra, det for bli opp til deg selv å tro.. Selv så har jeg nok kompetanse til å forstå viktigheten av å gjøre dette 100% ! Er eneste grunnen til at jeg kjøer BMW, Høyteknologi for folk flest Vanos kødder man ikke med, samme hvor mange DIY det finnes på nettet Ble litt revet med her i denne tråden, var så mye spennende lesing ps: mener uansett at alle kan få gjøre det de vil med sine egne biler Føler du virkelig at du bidrar til noe i denne tråden? For en del av oss så er det ikke interessant å sette bilen inn på verksted for slike ting. At du synes det er vanskelig å bytte deler på en bil får være din sak, men la nå de som vil få gjøre dette selv. Skal selv pakke om vanosen på jobbsliteren min ila kort tid, dog med M50TU motor, og er innom denne tråden for å faktisk få med meg noe fornuftig. Du er her tydeligvis bare for å få folk til å svi av unødvendige summer samt ha ut av deg ville antagelser som ikke henger på greip.
Escape Skrevet August 30, 2011 Forfatter Skrevet August 30, 2011 Ojjjjj, det må jeg si. Mye engasjement her. Kenneth, det var ment seriøst. Det understreket du med ditt svar. Hadde jeg visst alt jeg nå vet hadde jeg satt inn bilen. Antakeligvis har jeg hatt flaks. Selv om bilen går helt jevnt og ingen feilkoder trigges kan det hende at resultatet hadde blitt en enda sprekere bil hvis jeg hadde låst av kammer etc. Merker ingen bedring fra stillstand, men bunndraget er bedre, og turtallet øker raskere enn før. Mer kraft når turtallet passerer 4000 også, og enda er den ikke innkjørt. ......rart ikke kammvinkler etc. kan stilles på en så avansert motor uten å ta av toppdekselet. Hvor mye kan det evt. K koste å få et verksted til å finjustere kammvinklene ?
aigin Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Føler du virkelig at du bidrar til noe i denne tråden? For en del av oss så er det ikke interessant å sette bilen inn på verksted for slike ting. At du synes det er vanskelig å bytte deler på en bil får være din sak, men la nå de som vil få gjøre dette selv. Skal selv pakke om vanosen på jobbsliteren min ila kort tid, dog med M50TU motor, og er innom denne tråden for å faktisk få med meg noe fornuftig. Du er her tydeligvis bare for å få folk til å svi av unødvendige summer samt ha ut av deg ville antagelser som ikke henger på greip. Hey, det jeg skrive her er vel så viktig som det du forsøker å "lære". Kan jo være at det er mange her som er fistet til å prøve seg på dette pga det dere skriver. For all del, gjør hva du vil med bilen din du. Ang hva jeg kan, så betaler kundene mine gladelig 1150,- pr time for det jeg kan om bil. Å klomse med Vanos etter en internett DIY, er som å forsøke å lære seg backflipp på motorsykkel før du lærer å kjøre..
Kjexx Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Føler du virkelig at du bidrar til noe i denne tråden? For en del av oss så er det ikke interessant å sette bilen inn på verksted for slike ting. At du synes det er vanskelig å bytte deler på en bil får være din sak, men la nå de som vil få gjøre dette selv. Skal selv pakke om vanosen på jobbsliteren min ila kort tid, dog med M50TU motor, og er innom denne tråden for å faktisk få med meg noe fornuftig. Du er her tydeligvis bare for å få folk til å svi av unødvendige summer samt ha ut av deg ville antagelser som ikke henger på greip. Hey, det jeg skrive her er vel så viktig som det du forsøker å "lære". Kan jo være at det er mange her som er fistet til å prøve seg på dette pga det dere skriver. For all del, gjør hva du vil med bilen din du. Ang hva jeg kan, så betaler kundene mine gladelig 1150,- pr time for det jeg kan om bil. Å klomse med Vanos etter en internett DIY, er som å forsøke å lære seg backflipp på motorsykkel før du lærer å kjøre.. Bla bla bla.. Da får man lære seg å kjøre først da vettu din nisse.
Endre Hånde Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Ingen betaler gladelig 1150 i timen. De gjør det for at de ikke har andre muligheter. Prisen er uansett helt horribel. Ikke F om en bilmekaniker er verdt mer pr time enn en senior ingeniør på land. Ja det er en del utstyr som skal avskrives og en del kursing, men summene er helt på ville veier uansett. (Fordelen er jo at man kan forsvare Tysklandstur for hver service, da får man i tillegg kunnskap og kundeservice) Men over til tema, og ikke bare vas: http://www.drvanos.com/index.php?option ... Itemid=15# Så lenge det ikke er ///M bil, skal dette være plankekjøring.
Kjexx Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Drvanos la jeg ut link til og. Det skal være planke kjøring om du har verktøyet som er nevnt.
Endre Hånde Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Drvanos la jeg ut link til og. Det skal være planke kjøring om du har verktøyet som er nevnt. ja så det, men prøvde en direktelink som ikke fungerte.. "The Dual Vanos installation (E46, E39 6-cylinder) is also a very basic procedure that can be done by the average mechanic, and is not any more difficult than the Stage I single vanos installation. The cam gears and timing chains do not need to be removed, so there is no possibility of accidentally affecting the cam timing, and the BMW tools are not needed for the dual vanos installation. The Dual Vanos documentation covers the procedure in detail and can be downloaded from the left sidebar."
Kjexx Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Men hva om man må skru sammen alt fra skrach da? Om alt er i biter.. Det leter jeg etter..
Haug530D Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Men hva om man må skru sammen alt fra skrach da? Om alt er i biter.. Det leter jeg etter.. Om alt er i biter må man selvfølgelig ha verktøy for å låse av det meste, for å få timet register og vanos riktig.
bricks Skrevet August 30, 2011 Skrevet August 30, 2011 Føler du virkelig at du bidrar til noe i denne tråden? For en del av oss så er det ikke interessant å sette bilen inn på verksted for slike ting. At du synes det er vanskelig å bytte deler på en bil får være din sak, men la nå de som vil få gjøre dette selv. Skal selv pakke om vanosen på jobbsliteren min ila kort tid, dog med M50TU motor, og er innom denne tråden for å faktisk få med meg noe fornuftig. Du er her tydeligvis bare for å få folk til å svi av unødvendige summer samt ha ut av deg ville antagelser som ikke henger på greip. Hey, det jeg skrive her er vel så viktig som det du forsøker å "lære". Kan jo være at det er mange her som er fistet til å prøve seg på dette pga det dere skriver. For all del, gjør hva du vil med bilen din du. Ang hva jeg kan, så betaler kundene mine gladelig 1150,- pr time for det jeg kan om bil. Å klomse med Vanos etter en internett DIY, er som å forsøke å lære seg backflipp på motorsykkel før du lærer å kjøre.. Forstår jeg deg rett at du sender BMW din på verksted? selv om kundene gladelig betaler 1150 for å la deg skru på sin bil? Ser også at du lengre opp mener at ett seriøst forum ikke skal oppfordre til å gjøre sånne avanserte DIY, hva skal man så diskutere? oljeskift og dekk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå