Gå til innhold

kjøre utenlandskregistrerte biler i Norge.

Dirty
 Share

Anbefalte innlegg

Har fundert på dette lenge selv. Bestekameraten ville kjøre litauisk bil, ettersom han har litauisk pass (men har jobbet og bodd i Norge siste 14 år, han har også tatt norsk førerkort som alle andre). De i systemet har korka igjen de aller fleste smutthull, vi klarte hvertfall ikke å finne noe. Si fra om dere skjønner en måte å unngå de helvetes avgiftene på...

Vi funderte også på å etablere grombil selskap i Tyskland som nordmenn kunne leid sportsbiler fra og bruke i Norge (tysk forsikring og skilter). Husker ikke eksakt nå, men vi fant fort ut at det ikke var mulig i det hele tatt (kan ikke ha utenlandsk bil i Norge i mer enn 3 måneder, og man må visst ha papir ved innreise som dokumenterer datoer slik at politiet kan kontrollere).

Vet ikke jeg, i Oslo så svimler det av utenlandske biler, de kan neppe være så nazi her på å stoppe folk i svenske biler? Eller danske... Tenker også det at det verste som kan skje er at du kan få faktura på skyldig engangsavgift. Det som er tilfellet når man blir tatt med trimming, at man må betale effektøkningsavgift (i riktig ille situasjoner risikerer man litt mer enn vanlige satsen, men det gjelder vel ikke for ikke-registrerte biler). I såfall kan man jo bare kjøre svensk bil med engangsavgiftspenger i banken inntil man blir tatt, også bare evt. betale avgifta... Beste "smutthull" jeg har sett så langt. Leiligheter over grensa koster 50.000-100.000 SEK, så det krever ikke mye å kjøpe en leilighet, leie den ut, registrere bilen til den adressa og be leietager videresende post til Norge? Noe sånt... Evt. ta svensketur annenhver helg (for oss som bor 60-90 min. unna grensa)...

Moro å se hva svenskene kjøper bil for... RS4 til 300.000 kr. og sånt, hahaha, huff :lol:

Eneste som er kjipt med å ta en slik sjanse er å få noe stygt på rullebladet, det kan ødelegge for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det avgjørende punktet er hvor man har fast oppholdsadresse. Hvis man f.eks er litauer og bor fast i Norge (altså meldt flytting til Norge jmf. folkeregisteret) kan man ikke kjøre en litauisk registrert bil i Norge. Tilsvarende kan heller ikke en nordmann med fast oppholdsadresse i Norge (jmf. folkeregisteret) kjøre en utenlandsk registrert bil i Norge. Dette håndheves meget strengt.

Noe helt annet er hvis man f.eks er litauer og pendler til Norge (altså ikke meldt flytting til Norge jmf. folkeregisteret). Da kan man i en periode på 12 måneder kjøre en litauisk registrert bil i Norge... og etter søknad ytterligere 12 måneder. Tilsvarende også med en nordmann som er meldt utvandret fra Norge (jmf. folkeregisteret). Han betraktes i denne sammenhengen tilsvarende som en utlending og kan derfor kjøre en utenlandsregistrert bil i Norge tilsvarende andre turister.

Det finnes et unntak og det er hvis man jobber i et utenlandsk selskap med hovedkontor i utlandet og lokalkontorer i Norge. Da kan man som nordmann kjøre en utenlandskregistrert leaset bil (i praksis en firmabil) i Norge. Dette er en EU bestemmelse og neppe noe norske myndigheter vil overprøve med mindre omfanget blir spesielt stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om du har innsikt, som vanlig, Fredrik.

Jaja sånn er det med den drømmen.

Jeg tør ikke påstå at jeg har 100% rett i mine påstander, men jeg er temmelig sikker på at loven praktiseres nogenlunde som beskrevet. Det finnes spesielle tilfeller som må vurderes i hvert enkelt tilfelle (f.eks i forbindelse med flytting til Norge og tidspunkt for omregistrering av utenlandsk bil). Det er også situasjoner der utenlandske pendlere som ikke har egen familie i hjemlandet (kone/samboer og barn) pga. tilhørighetsforhold skattemessig vil bli betraktet som innvandret til Norge. I slike tilfeller vil også retten til å føre utenlandsk bil i Norge opphøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here you go, sakset fra forskrift om avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge:

"2. Hovedregel.

Toll- og avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge er tillatt for personer som har fast oppholdssted i et annet land, jf. § 3.

Tilsvarende rett til innførsel og bruk har personer som har midlertidig opphold i Norge, jf. § 4, eller som for øvrig har adgang til slik innførsel og bruk etter bestemmelsene i denne forskrift, jf. § 5.

Den midlertidige bruken skal opphøre og motorvognen straks fremstilles for tollekspedisjon hvis brukeren på innreisetidspunktet eller senere etablerer fast oppholdssted i Norge, eller for øvrig ikke lenger fyller vilkårene i denne forskrift.

Utenlandsregistrert motorvogn kan ikke toll- og avgiftsfritt innføres til Norge med sikte på utleie her. Utleiekjøretøy som er mottatt av utleiers representant som følge av et avsluttet leieforhold, kan likevel leies ut for transport direkte til utlandet.

Bruk av utenlandsregistrert motorvogn i ervervsmessig transport av personer eller varer mellom steder i Norge er ikke tillatt, med mindre annet er bestemt av samferdselsmyndighetene, følger av avtale mellom Norge og andre land eller fremgår av denne forskrift.

§ 3. Fast oppholdssted utenfor Norge.

En person anses å ha fast oppholdssted utenfor Norge når han faller inn under ett eller flere av følgende tilfelle:

1. Person som har sin familiemessige, ervervsmessige og personlige tilknytning utenfor Norge.

2. Person som har sin familiemessige tilknytning utenfor Norge. Dette gjelder selv om han har ervervsmessig og/eller personlig tilknytning til Norge.

3. Person som har ervervsmessig tilknytning utenfor Norge, såfremt han ikke har familiemessig tilknytning til Norge. Han må heller ikke være registrert i norsk folkeregister.

4. Person som har ervervsmessig tilknytning til Norge, såfremt han opprettholder personlig tilknytning til et annet land. Forutsetningen er at han ikke har familiemessig tilknytning til Norge og enten

a) daglig reiser frem og tilbake mellom Norge og det annet land, eller

B) har oppholdt seg eller har til hensikt å oppholde seg i det annet land i minst 185 dager i løpet av en 12-månedersperiode.

En person anses å ha familiemessig tilknytning til det land hvor han bor sammen med ektefelle eller barn under 18 år, som han oppsøker jevnlig, normalt minst 1 gang hver måned.

En person anses å ha ervervsmessig tilknytning til det land han har fast arbeid eller følger undervisning ved universitet/skole. En person kan anses å ha ervervsmessig tilknytning til det land han mottar pensjon fra, når denne naturlig kan likestilles med inntekt fra fast arbeid.

En person anses å ha personlig tilknytning til det land hvor vedkommende har regelmessig døgnhvile i bolig som han selv eier eller leier med helårs leiekontrakt. Dersom vedkommende er registrert i norsk folkeregister, kan han ikke anses å ha personlig tilknytning utenfor Norge. Registrering som midlertidig fraværende er ikke tilstrekkelig i denne sammenheng. Kravet til registrert utflytting gjelder ikke norske embeds- og tjenestemenn (herunder militært personell) beordret til tjeneste i utlandet, dersom de ikke kan få meldt flytting fra landet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... mer eller mindre som tidligere beskrevet. Det kan være verdt å vite at med uttrykket "registrert i norsk folkeregister" nettopp menes fast oppholdsadresse i Norge. Det holder ikke å kun ha et norsk personnummer i denne sammenhengen... man må også ha en fast oppholdsadresse i Norge. Jeg har et norsk personnummer fordi jeg er norsk statsborger og således registrert i det norske folkeregisteret. Jeg er imidlertid også meldt utvandret i det norske folkeregisteret... og meldt innvandret i det danske folkeregisteret. Jeg har derfor også et dansk personnummer selv om jeg ikke er dansk statsborger. Det avgjørende er med andre ord hvor man har sin faste oppholdadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer det dersom man er norsk og bosatt i Norge, men jobber store deler av tiden i Sverige og har svensk firmabil? Kan man kjøre denne i Norge?

Spørsmålet er hvor din faste oppholdsadresse er iht. folkeregisteret. Bor du offisielt i Norge kan du i utgangspunktet ikke kjøre en svensk bil i Norge. På den annen side er dette en velkjent sak i EU systemet og der har EU fastslått at internasjonale fima/leasingbiler ikke skal være et nasjonalt anliggende. Under alle omstendigheter kan man ganske sikkert ikke ikreves registreringsavgift for en bil som tilhører et utenlandsk leasingselskap og som er kontrahert av en arbeidsgiver man juridisk ikke kan stå til ansvar for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lurt på dette selv. Trodde også det var forbudt å kjøre utenlandsk leiebil i norge jeg. Har gjort det noen ganger tidligere, uten å tenke over det. I forbindelse med flytting osv, men da virker det jo som det er lov.

Hadde det vært en mulighet for at folk i Norge kunne kjørt svensk bil hadde den muligheten vært godt utnyttet allerede.

Vet det i Danmark, da særlig København, er flere som tenker i samme baner som oss her. Være registrert med bil i Malmø. Eller hva Fredrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nabo (dansk) som kjører en svenskregistrert VW Passat CC. Han er selger her i Danmark for et svensk firma med hovedkontor i Gøteborg. Dette firmaet har en flåte av leasede svenske biler som de stiller til disposisjon som firmabiler til deres selgere over hele Europa. Jeg kjenner til andre med tilsvarende firmabiler her i Danmark, men da hovedsakelig med tyske biler.

Poenget med at internasjonale selskaper skal kunne operere en felles flåte med firmabiler for deres ansatte i Europa er et viktig prinsipp for EU´s indre marked i forbindelse med fri bevegelse av varer, arbeidskraft, tjenester og kapital. Danmark forsøkte i det lengste å forhindre at dansker bosatt i Danmark kunne kjøre utenlandske firmabiler, men den kampen vant EU. Det ble derfor som et svar på EU´s doktrine innført ekstra skattemessige begrensninger på privat kjøring med firmabiler i Danmark. I praksis er privat kjøring med firmabiler nå såpass dyrt her i Danmark at de fleste med slike biler heller lar bilen stå parkert enn å betale en blodpris bare for å hente ungene i barnehagen. Dette har EU så langt akseptert og intet tyder på at de vil endre på dette i fremtiden iom. at det ikke har betydning for EU´s indre marked.

Et helt annet aspekt er at folk som ikke er ansatt i utenlandske firmaer er temmelig grinete over forskjellsbehandlingen. Normalt får man en beløpsgrense for hvor mye en firmabil må koste jmf. hva slags stilling man har i et firma. Dette betyr at hvis man f.eks er kvalifisert til en alminnelig Audi A4 som firmabil i et dansk selskap vil en person som er ansatt i et svensk selskap for de samme pengene være kvalifisert til en Audi A6 eller finere. Det blir naturligvis lett misunnelse av slikt og dette er en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nabo (dansk) som kjører en svenskregistrert VW Passat CC. Han er selger her i Danmark for et svensk firma med hovedkontor i Gøteborg. Dette firmaet har en flåte av leasede svenske biler som de stiller til disposisjon som firmabiler til deres selgere over hele Europa. Jeg kjenner til andre med tilsvarende firmabiler her i Danmark, men da hovedsakelig med tyske biler.

Poenget med at internasjonale selskaper skal kunne operere en felles flåte med firmabiler for deres ansatte i Europa er et viktig prinsipp for EU´s indre marked i forbindelse med fri bevegelse av varer, arbeidskraft, tjenester og kapital. Danmark forsøkte i det lengste å forhindre at dansker bosatt i Danmark kunne kjøre utenlandske firmabiler, men den kampen vant EU. Det ble derfor som et svar på EU´s doktrine innført ekstra skattemessige begrensninger på privat kjøring med firmabiler i Danmark. I praksis er privat kjøring med firmabiler nå såpass dyrt her i Danmark at de fleste med slike biler heller lar bilen stå parkert enn å betale en blodpris bare for å hente ungene i barnehagen. Dette har EU så langt akseptert og intet tyder på at de vil endre på dette i fremtiden iom. at det ikke har betydning for EU´s indre marked.

.

Husker vi sjekket ut dette når gamle jobben(Nordea) skulle ha nye budbiler. De har jo hovedkontor i Sverige og det ble sjekket opp om vi kunne kjøre biler der i fra, men de fikk ikke positivt svar. Nå kan jo det selvfølgelig ha noe med personen som satt og svarte på andre siden ikke kan reglene.

Men hvis det er noe i dette, så er man vel nødt i løpet av noen år lempe på bilavgifter i Norge hvis dette blir kjent nok til at folk benytter muligheten. Er mange i Norge som jobber i utenlandske selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...