truckdriver Skrevet Mai 24, 2012 Skrevet Mai 24, 2012 MS2en har en testfunksjon for dysene. om du åpner Tunerstudio og går under "advanced" menyen, og velger "output test mode", så kan du teste dysene så mye du vil uten å turne motoren Jeg anbefaler i grunn at tester bare ei og ei dyse, og har den nedi ei tomflaske mens du gjør det. Obs, testing av dyser i friluft er svært brannfarlig! På denne måten får du sett på sprøytebilde, samtdig at du kan veie/måle bensinmengden fra hver dyse. Og du har ei god unskyldning for å finne ut av dødtiden på dysene Husker ikke om du har nevnt det, men har du montert større dyser enn orginalt? Ettersom du har dreid stempler så tyder det vel på at du ikke skal gjøre bilen til alkoholiker Nye stempelringer og honing anbefales når du først har stemplene ute.
martinwenberg Skrevet Mai 25, 2012 Forfatter Skrevet Mai 25, 2012 MS2en har en testfunksjon for dysene. om du åpner Tunerstudio og går under "advanced" menyen, og velger "output test mode", så kan du teste dysene så mye du vil uten å turne motoren Jeg anbefaler i grunn at tester bare ei og ei dyse, og har den nedi ei tomflaske mens du gjør det. Obs, testing av dyser i friluft er svært brannfarlig! På denne måten får du sett på sprøytebilde, samtdig at du kan veie/måle bensinmengden fra hver dyse. Og du har ei god unskyldning for å finne ut av dødtiden på dysene Husker ikke om du har nevnt det, men har du montert større dyser enn orginalt? Ettersom du har dreid stempler så tyder det vel på at du ikke skal gjøre bilen til alkoholiker Nye stempelringer og honing anbefales når du først har stemplene ute. Oiaa såppas. Men er jo noe tull med adapteret så får se om det går med MS'en da. Har ikke tatt meg råd til å kjøpe nye dyser nei. Stemplene fikk jeg gratis, og dem var nesten ikke brukt så derfor har jeg ikke nye stempelringer heller, dem så hvertfall god ut. Dyser kommer etterhvert når jeg får råd til det, tenker på 440cc dyser men vil få motoren til å gå reint først. Trenger mer enn 1500rpm for å kjøre
truckdriver Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 Brukte stempelringer som er brukt i en annen motor kan fort føre til havari, selv om de kanskje ikke er brukt mer enn 1 time. De første timene etter at nye stempelringer er tatt i bruk er de mest kritsike for livet til stempelringene og motoren vidre, og vil direkte påvirke hvor mye effekt du klarer å få ut av motoren, direkte avhengig av hvor mye "blow bye" du får forbi stempelringene og om du klarer å få innkjørt de "nye" stempelringene i tide. Er du riktig uheldig med formen stempelringene er slitt i forhold til slitasjen til motoren din så rekker du ikke å få de tilstrekkelig innkjørt, og lekkasjen forbi ringene kan gi skjærbrennerefekt som til slutt gir stempelhavari. Du kan ha så flaks at det går "bra" og eneste ulempen blir litt tapt effekt og litt mer drivstoff i olja. Om du finner nytt stempelringsett til en fornuftig penge så vil jeg absolutt anbefale det, selvsagt kombinert med ei honing av sylindrene Og så kan jeg nevne for deg det samme som jeg nevnte for Tommy anngående nye stempelringer i T5 motoren. Det verste man kan gjøre med en motor med nye stempelringer er å la den stå å gå lenge på lav tomgang, eller lavt turtall og lav belastning. Her skal det gasses
martinwenberg Skrevet Mai 25, 2012 Forfatter Skrevet Mai 25, 2012 Brukte stempelringer som er brukt i en annen motor kan fort føre til havari, selv om de kanskje ikke er brukt mer enn 1 time. De første timene etter at nye stempelringer er tatt i bruk er de mest kritsike for livet til stempelringene og motoren vidre, og vil direkte påvirke hvor mye effekt du klarer å få ut av motoren, direkte avhengig av hvor mye "blow bye" du får forbi stempelringene og om du klarer å få innkjørt de "nye" stempelringene i tide. Er du riktig uheldig med formen stempelringene er slitt i forhold til slitasjen til motoren din så rekker du ikke å få de tilstrekkelig innkjørt, og lekkasjen forbi ringene kan gi skjærbrennerefekt som til slutt gir stempelhavari. Du kan ha så flaks at det går "bra" og eneste ulempen blir litt tapt effekt og litt mer drivstoff i olja.Om du finner nytt stempelringsett til en fornuftig penge så vil jeg absolutt anbefale det, selvsagt kombinert med ei honing av sylindrene Og så kan jeg nevne for deg det samme som jeg nevnte for Tommy anngående nye stempelringer i T5 motoren. Det verste man kan gjøre med en motor med nye stempelringer er å la den stå å gå lenge på lav tomgang, eller lavt turtall og lav belastning. Her skal det gasses Dæven såppas. Veit ikke om jeg skal ta sjangsen å bruke disse stempelringene da, så får nesten høre med noen om dem har til en god pris. Har også alltid trodd at for å kjøre inn slike ting, så skal det stå å gå på enten tomgang eller lavt turtall. Men har visst lært litt nå
truckdriver Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 Det er ei helt vanlig oppfatning desverre. Og for mange år siden når maskinering av motorer var grovere så kunne det være nødvendig å ikke belaste motoren mye under innkjøring pga grovere toleranser, og man fikk likevel tilfredstillende innkjøring pga den grove maskineringa. Moderne stempelringer har ei innkjøringsoverflate som brukes til å slipe de til mot honinga i sylindrene, slik at passformen blir bra mellom stempelringer og sylindre. Merkelig nok er det mange produsenter som fortsatt anbefaler denne ødeleggende innkjøringen. De mest seriøse produsentene kjører motorene inn i dyno på full hendel For å få presset stempelringene ut mot sylinderveggene før sylindrene er polert kreves det høyt sylindertrykk, noe man får med å gi mye gass og godt med turtall. Ca 90% av innkjøringa er gjort i løpet av den første driftstimen, og man ikke benytter sjangsen da kan sylindrene være for blanpolert til at stempelringene har fått slitt seg til passform. Jeg har prøvd metoden selv, og det endte opp med at den motoren ble den jeg har hatt med minst oljeforbruk. Jeg har også en kompis som har bygd flere motorer til isbilen sin, der en av de første utgavene hadde brukte stempler med brukte stempelringer. Den utgaven åndet veldig mye fra oljeåndingen. En seinere utgave av motoren fikk boret sylindrene og nye stempler og ringer, og kjørt inn ca etter metoden her. Den hadde nær sagt ingen ånding i forhold til utgaven før. Det er også viktig å ikke bruke noen form for syntetisk olje under innkjøring da den kan gi for lite friksjon mellom sylindervegger og ringer. Metoden står mer grundig fortalt her http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm Og forskjellen på farge på stempelskjørtene som vist i bildene der har jeg sett selv.
martinwenberg Skrevet Mai 25, 2012 Forfatter Skrevet Mai 25, 2012 Jeg skjønner hva du sier, og har vell sett forskjellige farger selv på stempelringer, som vist på bildene inne på linken du sendte. Utrolig taknemmelig for at dere legger inn svar i tråden! Utrolig kjekt. Nå veit jeg hvertfall hvordan jeg skal gjøre det videre. Fikk forresten prøvd å testa dysene med MS'en idag, men skjønnte ikke helt greia da, men ser nå hvordan jeg skal gjøre det. Får prøve litt i morgen å se hvordan det går da. Håper at det er ei dyse som er heilt på tryne, og at det e det som forårsaker kuttingen!!
Kvasi Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 Har du prøvd å koble av ei og ei dyse og sjekke om den slutta å skyte da? kan være kortslutning i ei som lager faenskap.. Du kan få låne mine gamle for å teste, eller kjøpe de for halvparten nå og resten etterpå
Kalsn Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 Kan som nevt koble av å se, men var vell dyser på e30n på huggern også, bare for å få testa? Du får ta å pøse på med bilder også her!
martinwenberg Skrevet Mai 25, 2012 Forfatter Skrevet Mai 25, 2012 Kan som nevt koble av å se, men var vell dyser på e30n på huggern også, bare for å få testa? Du får ta å pøse på med bilder også her! Var dyser på e30'n på dompen ja, må vell ta et " kveldsskift" der en dag. Går jo fort å skru av innsuget. Det som er litt dumt med å ta av en og en kontakt på dysene, er jo at dem sitter på en " rail " , så er litt vanskelig å bøye den av uten å knekke kontakten. Men får nok testet det med MS'en imorgen. Bilder kommer etterhvert
martinwenberg Skrevet Mai 25, 2012 Forfatter Skrevet Mai 25, 2012 Er det forresten sånn at rotoren/registeret må stå akkurat på den plassen når jeg setter på fordelerlokket? Kan jeg ta av fordelerlokket, snurre på motoren 180 grader og sette det på igjen uten at det blir noe feil?
truckdriver Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 Vil presisere at det er fargen mellom og under ringene som tyder på lekkasje. Over den øverste ringen skal det selvsagt være litt farge. Grå/hvit er den farga jeg liker best, for det indikerer alkohol som drivstoff Med MSen får du ivertfall testet 3 og 3 dyser da
Silverboy Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 Mulig jeg har misforstått men skjønner ikke helt hvorfor du har begynt å montere ms på en bil som ikke går som den skal, det gir jo bare masse ekstra feilkilder. Er jo neppe orginal ecu som er problemet, men ett sted mellom ecu og enderøret jeg ville fått den til å gå reint med orginalhjernen før jeg hadde begynt med nye ting som garantert også må feilsøkes
martinwenberg Skrevet Mai 25, 2012 Forfatter Skrevet Mai 25, 2012 Vil presisere at det er fargen mellom og under ringene som tyder på lekkasje. Over den øverste ringen skal det selvsagt være litt farge. Grå/hvit er den farga jeg liker best, for det indikerer alkohol som drivstoff Med MSen får du ivertfall testet 3 og 3 dyser da Haha, du og ken-thomas er vell dem som fyller mest sprit på bilene deres. Ser da ut til å funke hvertfall Planen nå er å få testet de dysene, sjekke om alle leverer. Hvis dem ikke gjør det, så blir 440cc dyser første prioritet før jeg kjøper noe som helst annet til bilen. Vil få den kjørbar før til sommeren, har lyst på et par prøveturer å sjekke om det blir noe forskjell!
martinwenberg Skrevet Mai 25, 2012 Forfatter Skrevet Mai 25, 2012 Mulig jeg har misforstått men skjønner ikke helt hvorfor du har begynt å montere ms på en bil som ikke går som den skal, det gir jo bare masse ekstra feilkilder. Er jo neppe orginal ecu som er problemet, men ett sted mellom ecu og enderøret jeg ville fått den til å gå reint med orginalhjernen før jeg hadde begynt med nye ting som garantert også må feilsøkes Er akkurat det jeg prøver på her. Derfor at jeg gjorde ferdig adapteret til dataspruten, er akkurat for å kan feilsøke med den! Nå kan jeg sjekke med MS'en om alle dysene leverer, bare jeg som ikke trykte på riktige knapper når jeg prøvde før i dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå