Gå til innhold

MartinW's E30 Turbo Touring-farge og fyller side 83

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lars. Jeg har ikke kommet borti en m20 motor med 11 i komp. Å tror ikke mange bensinmotorer har dette. Min har original 9 og noe i komp, men nå ligger jeg på 8,1/1 i kompresjon. Har neddreide stempler på denne nå. Som Espen (truckdriver) sier, så kan det skje noe med "bare" 0.2 i ladetrykk. Ikke det at motoren min er ødelagt eller dårlig, men kompen min er ikke for høy for dette trykket. Kvasi ladet 1 bar på org innmat i noen år uten feil, så tror mine 0.2 skal gå greit ;)

Bare å lete opp motorspecs på de som kjører drifting. Nytter ikke med lavkomp der, for der må responsen være der med en gang du limer fjøla. Da er det høykomp som gjelder. :)

9/10 nye bensinbiler har høykomp-motorer, da det er det mest effektive. (Jo høyere komp, jo mindre energi blir i eksos, som jo forsvinner uten å gjøre noen nytte...)

Neddreide stempler er en gammel, men "safe" metode å lade på, som fungerer bra, men man vil aldri få samme responsen eller registeret med en lavkomp-motor som en høykomp-motor. :) Men, skal man bygge høykomp-motor koster det fort kroner i stempler, portejobb, spesialslipte kammer ++.

Lavkomp er nok veien å gå for oss "vanlige". :) Kommer til å kjøre org. kompforhold på min, og lade en bar. Går uten problemer det, bare motor er i god stand, og at det selvfølgelig er en chip eller datasprut inne i bildet. Org tenningsmap blir nok ikke særlig bankeresistant på 1 bar ladd. :)

Som jeg har sagt flere ganger tidligere, du kan godt lade nærmere en bar på din motor uten problemer. ;)

Pass bare på at ikke turboen blir for liten, da blir det fort like mye mottrykk som ladetrykk..

• Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Lars. Jeg har ikke kommet borti en m20 motor med 11 i komp. Å tror ikke mange bensinmotorer har dette. Min har original 9 og noe i komp, men nå ligger jeg på 8,1/1 i kompresjon. Har neddreide stempler på denne nå. Som Espen (truckdriver) sier, så kan det skje noe med "bare" 0.2 i ladetrykk. Ikke det at motoren min er ødelagt eller dårlig, men kompen min er ikke for høy for dette trykket. Kvasi ladet 1 bar på org innmat i noen år uten feil, så tror mine 0.2 skal gå greit ;)

Bare å lete opp motorspecs på de som kjører drifting. Nytter ikke med lavkomp der, for der må responsen være der med en gang du limer fjøla. Da er det høykomp som gjelder. :)

9/10 nye bensinbiler har høykomp-motorer, da det er det mest effektive. (Jo høyere komp, jo mindre energi blir i eksos, som jo forsvinner uten å gjøre noen nytte...)

Neddreide stempler er en gammel, men "safe" metode å lade på, som fungerer bra, men man vil aldri få samme responsen eller registeret med en lavkomp-motor som en høykomp-motor. :) Men, skal man bygge høykomp-motor koster det fort kroner i stempler, portejobb, spesialslipte kammer ++.

Lavkomp er nok veien å gå for oss "vanlige". :) Kommer til å kjøre org. kompforhold på min, og lade en bar. Går uten problemer det, bare motor er i god stand, og at det selvfølgelig er en chip eller datasprut inne i bildet. Org tenningsmap blir nok ikke særlig bankeresistant på 1 bar ladd. :)

Som jeg har sagt flere ganger tidligere, du kan godt lade nærmere en bar på din motor uten problemer. ;)

Pass bare på at ikke turboen blir for liten, da blir det fort like mye mottrykk som ladetrykk..

Slik som min er nå så kan jeg ikke lade en bar. Har 150cc dyser på den og tenningen er ikke gjort noe med. Kommer til å brenne stemplene hvis jeg begynner å lade mere. Dere må også tenke på at dette blir en bruksbil. Bygger ikke denne for å få 400hk og kan kjøre fra de fleste, men vil ha noe som dreger greit og funker. :)

Skrevet

ENDELIG!!!! en som har som er enig med meg om att lavkomp er steinaldern og ueffektivt :applause:[-o<[-o<

orginal m20 tåler fin 2 bar+. joachim fladby nilsen har jo kjørt drifting med orginal 2,5l på 2 bar + i hele denne sommern som var.

Skrevet

Er jo godt å høre det da :) men hvorfor maser alle om at man må senke komp ved turbo hvis det er steinalder? Jeg blir ikke å lade noe mere nå. Har småe dyser, og har ikke peiling på hvordan motoren har det hvis jeg lader mere. Det er DET jeg skal fram til.

Skrevet

Ja, er vell kanskje det Morten :)

Litt utenom kompresjon og div så har jeg noen planer som skal gjennomføres ganske snart. Kan også nevne det som er blitt gjort på skolen.

På skolen

- festet motor og girkasse

- Festet mellomaksel

-Rettet opp forskjermen

-Fått start

- Tadd ned eksos (Ny skal bygges)

- Ny bremseveske og luftet clutch

Ting som gjenstår før EU-kontroll.

- Koble til lyktene og sprederene

- bygge ny eksos med katalysator

- Fjerne kompressordelen i turboen og lage et lokk ( Dette blir gjort helt til slutt )

Skal også skifte olje/oljefilter.

Skal prøve å få tatt noen bilder imorgen med speilrefleks-kamera :)

Skrevet

Spar opp til en chip og et sett nye dyser når du føler du kan avse de pengene, er verdt det. :) Med en gang du først har ladet 0.7-0.8, så går du aaaldri ned på 0.2 igjen ;)

Skrevet
Spar opp til en chip og et sett nye dyser når du føler du kan avse de pengene, er verdt det. :) Med en gang du først har ladet 0.7-0.8, så går du aaaldri ned på 0.2 igjen ;)

Har jo datasprut da :) Er lagt inn startmap på den, så håper truckdriver kan hjelpe meg å mappe den i sommer. Dysene tar jeg etterhvert ;)

Skrevet

Ingen tvil om at det går fint å bygge høykomp turbomotor og få nesten så mange hester man vil, men da blir også busjettet i en annen klasse enn hos de fleste her.

Kjenner flere med komp på rundt 10 og mellom 600 og 900 hester men ingen av motorene koster under 80000.

Jeg vil si at Martin gjør ting helt rett alder og budsjett tatt i betraktning, prøver og feiler og lærer konsekvensen av forskjellige løsninger. Det er erfaring som er fin å ha når de store pengene er på plass og det faktisk er aktuelt å bygge dyr motor.

Skrevet
Ingen tvil om at det går fint å bygge høykomp turbomotor og få nesten så mange hester man vil, men da blir også busjettet i en annen klasse enn hos de fleste her.

Kjenner flere med komp på rundt 10 og mellom 600 og 900 hester men ingen av motorene koster under 80000.

Jeg vil si at Martin gjør ting helt rett alder og budsjett tatt i betraktning, prøver og feiler og lærer konsekvensen av forskjellige løsninger. Det er erfaring som er fin å ha når de store pengene er på plass og det faktisk er aktuelt å bygge dyr motor.

Her er faktisk en som skjønner min side av saken. Problemet mitt er budsjett i min alder, og derfor blir det ikke en syk motor i denne bilen. For dere som er vant med 3-400hk og oppover, så blir nok ikke denne bilen morro for dere. Men jeg som er vant med en toyota som øvelseskjøring bil, så blir denne å funke helt greit for meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...