martinwenberg Skrevet Mars 4, 2013 Forfatter Skrevet Mars 4, 2013 Tipper du brukte automoden på speilrefleksen mtp lyssetting, men likte det nederste bilde Grom på bilde nr.2 også! Hehe hadde på auto ja Takk for det
martinwenberg Skrevet Mars 5, 2013 Forfatter Skrevet Mars 5, 2013 El-problem Skulle prøve kupèvifta her om dagen, og da funket den ikke. Har sjekket alle sikringene, men alle er fine. Det er vell ikke flere sikringsbokser i denne? Forutenom den i motorrommet
Kvasi Skrevet Mars 5, 2013 Skrevet Mars 5, 2013 Helt vanlig at den vifta tar kveld. Vært piping og lyder fra den i det siste? Pell av det dekselet øverst på torpedoveggen så kommer du til vifta, tar 5 min, så kan du måle om den får strøm og samtidig kjenne om den er treig å vri rundt. Når/hvis du gjør det, mål bredden på skovlene samtidig. Er flere forskjellige vifter på E30.
martinwenberg Skrevet Mars 5, 2013 Forfatter Skrevet Mars 5, 2013 Helt vanlig at den vifta tar kveld. Vært piping og lyder fra den i det siste? Pell av det dekselet øverst på torpedoveggen så kommer du til vifta, tar 5 min, så kan du måle om den får strøm og samtidig kjenne om den er treig å vri rundt. Når/hvis du gjør det, mål bredden på skovlene samtidig. Er flere forskjellige vifter på E30. Har ikke vært noe rar lyd eller slikt nei. Men strømmen til vifta og cd-spilleren ble plutselig borte. Det skjedde på samme tid... Trodde derfor det var en sikring eller noe slikt
Kvasi Skrevet Mars 5, 2013 Skrevet Mars 5, 2013 Da er det nok ikke vifta som har tatt kveld, husker ikke hva som går på samme kurs med det finner du ut hvis du har instruksjonsboka. Eller så må du spørre google..
martinwenberg Skrevet Mars 7, 2013 Forfatter Skrevet Mars 7, 2013 Da har jeg fått fikset el-problemet, samt fått på halve eksosen godt at ting begynner å komme seg nå, for jeg kan trygt si at bilen snart er ferdig!!
APedersen Skrevet Mars 9, 2013 Skrevet Mars 9, 2013 Nydelig Fikk akkurat modulen jeg hadde bestilt, i hånda
truckdriver Skrevet Mars 9, 2013 Skrevet Mars 9, 2013 Fått fikset breibåndslambda? At du har redusert komp til rund 8:1 hadde faktisk gått meg hus forbi Mulig at jeg var klar over det og har glemt det. Da har du jo faktisk komp til hyggelig med ladetrykk på pumpebensin Den evige diskusjonen om høykomp VS lavkomp kan iblant være svært underholdene Klart, i ett land der alle som skrur sammen en motor er verdens beste motortrimmer. Er forsåvidt enig med Morten i att lavkomp er gammeldags. Høy komp kombinert med ladetrykk er fine greier det, først og fremst i direkteinnsprøytede motorer med nøye designet virvelforbrenningskammer osv. Da kan man i grunn utnytte de beste fordeler fra sugebensiner, turbobensiner, og turbodiesel. Men her er det derimot snakk om noe som mer kan kalles en steinaldermotor. I tillegg har du lavt budsjett. Jeg mener derfor du har prioritert rett ved å senke kompen litt. Ett lavkompoppsett er mye mer tilgivende for store feil i drivstoffmengde og tenning enn med høykomp. Å få ubetinget suksess med høykomp krever høyt budsjett og høy kompetanse. Om det mangler på en av delene når man går for høy komp og turbo merkes det ofte som såkalt skryteeffekt, med effekttall frembrakt i en bremsebenk, som man i praksis får brukt i veldig kort tid når man kjører. Det som i praksis vil skje under kjøring på høy belastning er at bensin og luft sendes ut eksosen som varme uten å gjøre full nytte for seg i motoren, samt varme opp kjølevann og olje. Dette for å unngå at motoren havarerer. Å få en gammeldags motor til å fungere bra med høykomp og turbo uten alle de ulempene krever mange kvalifiserte beregninger og nøye planlagt deleutvalg, da ingenting kan overlates til tilfeldigheter. Morten kan unskylde seg med at han de senere år har drevetet med litt større motorer som i utgangspungtet har bra kraftreserve sammenlignet med en 2liter. Noe som i seg selv vil gi litt større margin pga det store kraftoverskuddet. I tillegg til at jeg ikke vet om noen andre med like unikt motorøre. Men hva er kostnaden for å komme opp på det kompetansenivået? Vanligvis en drøss med havarerte motorer underveis mens man lærer. Jeg selv har heller ikke samvittigheten helt ren for det, selv om jeg kanskje går litt mer forsiktig fram enn mange andre. Var vel en eller flere som nevnte at 0,2 i trykk er ingenting. At man klarer blåse mer, eller noe sånt. Har på ingen måte sagt at 0,2 i trykk er mye. Først 1,5-2 bar begyner å ligne noe på en liten 2liter Men det virker ikke som folk faktisk er klar over at det tilsvarer ca 20% effektøkning. Noe mange betaler mye for å klare vesentlig mer på en sugemotor. Skrur du trykket opp til 0,3 tilsvarer det i praksis ca en 2,5 liters motor. 150ccm dyser tilsvarer på en 6syl ganske nøyaktig maks 150hk om motor klarer å gå ved effektiv BSFC. Nå vil jo typisk en høykompfantast eller en lavkompfantast begyne å kvervulere mot det ene eller det andre. Mange ser i svart hvitt. Jeg mener det fins mange nyanser mellom. Kompen du har nå rekker mest sansynlig til 300hk på pumpebensin uten at du trenger bedrive overdreven brannslukking.
Larsgunnar Skrevet Mars 9, 2013 Skrevet Mars 9, 2013 Men her er det derimot snakk om noe som mer kan kalles en steinaldermotor. Haha Sprett en gammel Volvo rødblokk så skal du virkelig få se hva en steinaldermotor er... Toppene på BMW M20 er langt fra ille mtp at det er 2V topper. Squish-pads er fint plasserte bl.a
Pedi Skrevet Mars 9, 2013 Skrevet Mars 9, 2013 Jeg er totalt enig i hele innlegget ditt over, Truckdriver, det var nesten som det var jeg som hadde skrevet det selv . Grunnen til at jeg begrenser meg fra å skrive slike innlegg, er at jeg har for liten inngående kompetanse/erfaring på turbotrimming. Men etter hva jeg har lest og erfart opp gjennom årene, syns jeg du hadde et flott og bra skrevet innlegg, verdt å ta til etterretning. Skrur du trykket opp til 0,3 tilsvarer det i praksis ca en 2,5 liters motor. Dette er vel eneste jeg vil sette fingen på. Er det vel ikke heller bedre å skrive at 0.3 bar overtrykk tilsvarer teoretisk sett en 2.5 liters motor effektmessig? At den tilsvarer i praksis som en 2.5 liter er vel litt i underkant riktig... Ikke for å kverulere på noen måte, bare for å ikke gi feil inntrykk at et ellers flott innlegg...
Larsgunnar Skrevet Mars 9, 2013 Skrevet Mars 9, 2013 Er forholdsvis enig med Truckdriver. Høykomp koster, og krever en del kompetanse, men, er mest holdbart i lengden og gir et mye bredere register. Lavkomp er tilgivende for den med "mindre kompetanse" (Martin er en liten gluping har jeg skjønt, så ikke noe offensivt der) og mindre cash. Lav komp er en "safe" metode og lade på, og det har vist seg å fungere siden 70-tallet. Men ang. det du skriver at "0.3 bar tilsvarer en 2.5 liters motor", blir litt feil synes hvertfall jeg. Er forskjell på å lade 0.3 på en Mitsubishi 13C turbo, og en Holset HX40. Uansett, det er Martin og pengeboka hans som bestemmer her, så ingen grunn til å kverulere. Peis på Martin, detta her blir bra uansett!
martinwenberg Skrevet Mars 9, 2013 Forfatter Skrevet Mars 9, 2013 Fått fikset breibåndslambda? At du har redusert komp til rund 8:1 hadde faktisk gått meg hus forbi Mulig at jeg var klar over det og har glemt det.Da har du jo faktisk komp til hyggelig med ladetrykk på pumpebensin Den evige diskusjonen om høykomp VS lavkomp kan iblant være svært underholdene Klart, i ett land der alle som skrur sammen en motor er verdens beste motortrimmer. Er forsåvidt enig med Morten i att lavkomp er gammeldags. Høy komp kombinert med ladetrykk er fine greier det, først og fremst i direkteinnsprøytede motorer med nøye designet virvelforbrenningskammer osv. Da kan man i grunn utnytte de beste fordeler fra sugebensiner, turbobensiner, og turbodiesel. Men her er det derimot snakk om noe som mer kan kalles en steinaldermotor. I tillegg har du lavt budsjett. Jeg mener derfor du har prioritert rett ved å senke kompen litt. Ett lavkompoppsett er mye mer tilgivende for store feil i drivstoffmengde og tenning enn med høykomp. Å få ubetinget suksess med høykomp krever høyt budsjett og høy kompetanse. Om det mangler på en av delene når man går for høy komp og turbo merkes det ofte som såkalt skryteeffekt, med effekttall frembrakt i en bremsebenk, som man i praksis får brukt i veldig kort tid når man kjører. Det som i praksis vil skje under kjøring på høy belastning er at bensin og luft sendes ut eksosen som varme uten å gjøre full nytte for seg i motoren, samt varme opp kjølevann og olje. Dette for å unngå at motoren havarerer. Å få en gammeldags motor til å fungere bra med høykomp og turbo uten alle de ulempene krever mange kvalifiserte beregninger og nøye planlagt deleutvalg, da ingenting kan overlates til tilfeldigheter. Morten kan unskylde seg med at han de senere år har drevetet med litt større motorer som i utgangspungtet har bra kraftreserve sammenlignet med en 2liter. Noe som i seg selv vil gi litt større margin pga det store kraftoverskuddet. I tillegg til at jeg ikke vet om noen andre med like unikt motorøre. Men hva er kostnaden for å komme opp på det kompetansenivået? Vanligvis en drøss med havarerte motorer underveis mens man lærer. Jeg selv har heller ikke samvittigheten helt ren for det, selv om jeg kanskje går litt mer forsiktig fram enn mange andre. Var vel en eller flere som nevnte at 0,2 i trykk er ingenting. At man klarer blåse mer, eller noe sånt. Har på ingen måte sagt at 0,2 i trykk er mye. Først 1,5-2 bar begyner å ligne noe på en liten 2liter Men det virker ikke som folk faktisk er klar over at det tilsvarer ca 20% effektøkning. Noe mange betaler mye for å klare vesentlig mer på en sugemotor. Skrur du trykket opp til 0,3 tilsvarer det i praksis ca en 2,5 liters motor. 150ccm dyser tilsvarer på en 6syl ganske nøyaktig maks 150hk om motor klarer å gå ved effektiv BSFC. Nå vil jo typisk en høykompfantast eller en lavkompfantast begyne å kvervulere mot det ene eller det andre. Mange ser i svart hvitt. Jeg mener det fins mange nyanser mellom. Kompen du har nå rekker mest sansynlig til 300hk på pumpebensin uten at du trenger bedrive overdreven brannslukking. Vil først og fremst si takk for at du gidder å skrive dette, og jeg veit du er en gluping, så veldig greit at du kommenterer her! Det var mye snakk om lav og høykomp for 1 side tilbake, og jeg skrev vell tydelig hvorfor jeg valgte å ha mindre kompresjon. Jeg drømmer jo selvsagt om en motor som drar noe helt sinnsykt, og som holder. Det jeg ender opp med, er sannsynelighvis en nokså grei motor ( for min del ) og som holder. Har jo plagdes en del med motoren og el-nettet, men ser ut som ting går sin vei nå Jeg begynner å spekulere på en mindre turbo, da denne ser ut til å lade altfor sent desverre. Jeg har også nevnt sirka 42 ganger at jeg har dårlig råd. Har en moped som fikses opp med ny motor, bilen skal bli ferdig, og jeg tar nå kjøretimer til bil. Hadde jeg hatt en jobb og faktisk tjent penger, så hadde motoralternativet vært noe annet. Man trenger penger for å bygge stort og bra, men for denne gang blir det lite å holdbart Går alltids ann å endre på ting etterhvert.
martinwenberg Skrevet Mars 9, 2013 Forfatter Skrevet Mars 9, 2013 Nydelig Fikk akkurat modulen jeg hadde bestilt, i hånda Takker! Åh så bra! Bare å montere å få saken programmert
truckdriver Skrevet Mars 9, 2013 Skrevet Mars 9, 2013 Men her er det derimot snakk om noe som mer kan kalles en steinaldermotor. Haha Sprett en gammel Volvo rødblokk så skal du virkelig få se hva en steinaldermotor er... Toppene på BMW M20 er langt fra ille mtp at det er 2V topper. Squish-pads er fint plasserte bl.a Er fult klar over Volvo sine gamle rødblokker. Det er derfor det koster veldig mye å omarbeide en slik gammel, f.eks 530 topp, om til en EVO topp. Hele forbrenningskamret må modifiseres med sveis og sliping. Forskjellen før og etter er enorm. Har hjulpet en kompis med å montere og justere datsprut på en EVO motor, så jeg har litt erfaring med de Men likevel fins det noen potente med umodda topp som har turbo montert. Jeg er også fult klar over at m20 og m30 motorene orginalt er milevis bedre på design av forbrenningskammeret enn de fleste andre 2v motore fra samme tidsperiode. Og det har vel gjerne sammenheng at man kan klare lav BSFC på de motorene. Men sammenlignet med en moderne direkteinnsprøytet motor er den en steinaldermotor. Selv om den sammenlignet med en gammel 4v motor faktisk har noen fellestrekk som den gamle 4v motoren mangler. Største ulempen med dreing av stempler som jeg ser er at squish som regel vil miste funksjon. Om man ikke har dreid en kulp da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå