Amzoch Skrevet September 27, 2011 Skrevet September 27, 2011 Nu e eg søkklei bremsen framme på E39, Kjøpt skiver og klosser på GS og koed, og etter ei lita stund blir det kast på dem.. og nu rester det så man trur fronten tetter av.. Hva kjører dere med?`Er dere plaget.. FYR LAUS!
Reef89 Skrevet September 27, 2011 Skrevet September 27, 2011 Kjører på koed sine, så klart uorginale skiver da orginale gang på gang har vist seg og være dårligere. Fungerer utmerket. Samme på gammle bilen.
bjalle Skrevet September 27, 2011 Skrevet September 27, 2011 Da bør du nok overhale caliperne dine,skal ikke være sånn,Samme hvor du kjøper uorginale deler i dag,eu reglene gjør at de må holde minst samme kvalitet som orginale.
Amzoch Skrevet September 27, 2011 Forfatter Skrevet September 27, 2011 Mulig man må overhale dem, men skulle ikke da probleme være fra dag en? Funket jo kanon i noen mnd.. til man for til utlandet på motor veian der ble det mye fort opp og ned igjen til tider. SYns bare man har hørt flere som plages på E39 om dette...
S.Arnesen Skrevet September 27, 2011 Skrevet September 27, 2011 Mulig man må overhale dem, men skulle ikke da probleme være fra dag en? Funket jo kanon i noen mnd.. til man for til utlandet på motor veian der ble det mye fort opp og ned igjen til tider. SYns bare man har hørt flere som plages på E39 om dette... problemene kommer etterhvert som bremsene blir brukt. Bruken som du nevner er tekstbok årsaker til at bremseskiver blir dårlige på grunn av at det ble for dårlig rengjort under montering. At mange plages med dette på e39 har sikker med størrelsen på bilen å gjøre, men også på grunn av manglende kunnskap for å skru bremser selv. Det er VELDIG viktig å rengjøre og smøre godt når man holder på med bremser
Otis Skrevet September 27, 2011 Skrevet September 27, 2011 Casterstag foringer er en MEGET kjent ting som SKAL være i orden før man skifter skiver. De kan forårsake skeive skiver, eller opplevelsen av det. Been there, done that!
Bengt Skrevet September 27, 2011 Skrevet September 27, 2011 Casterstag foringer er en MEGET kjent ting som SKAL være i orden før man skifter skiver.De kan forårsake skeive skiver, eller opplevelsen av det. Been there, done that! Word! Bytt casterstag foringer og stag i samme slengen så blir det ny bil:)!
Amzoch Skrevet September 28, 2011 Forfatter Skrevet September 28, 2011 problemene kommer etterhvert som bremsene blir brukt. Bruken som du nevner er tekstbok årsaker til at bremseskiver blir dårlige på grunn av at det ble for dårlig rengjort under montering. At mange plages med dette på e39 har sikker med størrelsen på bilen å gjøre, men også på grunn av manglende kunnskap for å skru bremser selv. Det er VELDIG viktig å rengjøre og smøre godt når man holder på med bremser HVordan manglende kunnskap av rengjøring mangler, mener du? Vaske skivene godt med bremserens, smøre bremsepasta bak klossan.Slik man har gjort på alle di andre bilan man har hatt og aldri vært problem.. Hva har man glemt på E39`en? så man får gjort det riktig ved neste skift..
Johnsen86 Skrevet September 28, 2011 Skrevet September 28, 2011 problemene kommer etterhvert som bremsene blir brukt. Bruken som du nevner er tekstbok årsaker til at bremseskiver blir dårlige på grunn av at det ble for dårlig rengjort under montering. At mange plages med dette på e39 har sikker med størrelsen på bilen å gjøre, men også på grunn av manglende kunnskap for å skru bremser selv. Det er VELDIG viktig å rengjøre og smøre godt når man holder på med bremser HVordan manglende kunnskap av rengjøring mangler, mener du? Vaske skivene godt med bremserens, smøre bremsepasta bak klossan.Slik man har gjort på alle di andre bilan man har hatt og aldri vært problem.. Hva har man glemt på E39`en? så man får gjort det riktig ved neste skift.. Å smøre på noe pasta bak klossene er på ingen måte å smøre opp bremsene. Du må ta for deg alle bevegelige deler. Skru av caliper og bremseklaven, når du skrur ut umbraco skruene til sleidene på caliper så tar du å pusser/skraper disse rene og fetter de opp, deretter prøver du de i gummisleidene for å se om de løper lett. Har lett for å korrodere mellom kaliper og gummisleidene slik at hullet til umbracosleidene blir trangere, er lett å fikse, bare ta ut gummisleidene og puss rent og fett opp og sett på plass gummisleidene. Dette er en vanlig plass å overse problemer med bremser som henger. Deretter tar du for deg klaven, denne SKAL skrus løs fra bilen, det er tåpelig på en gammel bil å bare skrubbe over med en stålbørste. Ta bremseklossen som ikke skal trøkkes inn i stempelet og tørk ren for pasta og prøv å skli den fram og tilbake slik klossene skal kunne bevege seg i klaven etter du har filt, pussa og børsta den rein. Når klossen sklir fint uten i kile seg fast kan du fette opp klaven og klossen igjen og montere på bilen. Stempelet i caliperen kan være lurt å pumpe et stykke ut og trykke helt inn ett par ganger for å forhindre at det setter seg etterhvert. Pass på å ikke trykke stempelet så langt at det spretter ut og jobb på en side av bilen av gangen. På navet bak skiva bør du slipe helt jevnt og blankt med stålbørste på vinkelsliper(bruk vernebriller) og ha på ett tynt og jevnt lag med fett. Blir fort ubalanse om du lar rusten gro her. Casterstag er kjent synder for vibrasjon under bremsing ja !
Otis Skrevet September 28, 2011 Skrevet September 28, 2011 Meget bra forklaring på hvordan man gjør dette Johnsen86. Jeg bruker å gjøre slik du beskriver det. Har fungert i alle år, på alle biler hittil.
Amzoch Skrevet September 28, 2011 Forfatter Skrevet September 28, 2011 Bra skreven ja, og takker for det. men der er første gang jeg hører noen som går sånn til verks når dem bytter skiver og klosser. Så mente jeg ikke att det var å smøre opp bremsene ved å smøre pasta bak skivene. Dette var bare noe jeg gjorde. Som dog har funket på mazda, noen vw`er og dette har holdt i masse vis.. uten det ble kast i dem. E39 e vell litt spess da man må gjøre dette for å ikke få kast i dem etter halvt år. Hørt folk har gått over til EBC og ble kvitt problemet. Vil nok tru att casterstagan bynner å bli slitt også, så dem står for tur dem og.
Virtual Skrevet September 28, 2011 Skrevet September 28, 2011 Bra skreven ja, og takker for det. men der er første gang jeg hører noen som går sånn til verks når dem bytter skiver og klosser. Så mente jeg ikke att det var å smøre opp bremsene ved å smøre pasta bak skivene. Dette var bare noe jeg gjorde. Som dog har funket på mazda, noen vw`er og dette har holdt i masse vis.. uten det ble kast i dem. E39 e vell litt spess da man må gjøre dette for å ikke få kast i dem etter halvt år. Hørt folk har gått over til EBC og ble kvitt problemet. Vil nok tru att casterstagan bynner å bli slitt også, så dem står for tur dem og. Ja bra forklaring, jeg har alltid gjort akkurat det samme på alle mine biler. Har sjelden hvert plaget med kast i skivene. Du kan også ta deg en god kjøretur, stoppe og kjenne på felg / skive om de blir unormalt varm Da er det tegn på heng i Klosser / calipper.
Johnsen86 Skrevet September 29, 2011 Skrevet September 29, 2011 :) Dette er ikke en spesiell måte å bytte bremser på, slik det bør gjøres på alle biler med ATE system. Å pusse bak skiva bør gjøres på alle bremsesystemer. Riktignok er det ikke alltid man har vinkelsliper med stålbørste tilgjengelig så jeg har erfart at det ofte er godt nok å børste litt med vanlig stålbørste, biler med hjulmuttere i stedet for hjulbolter er jo nærmest umulig å komme til på med vinkelsliper. Noen mener også på at man ikke skal bruke fett mellom nav og skive fordi man ikke klarer å få ett jevnt lag og dermed kast i skiva, dette har jeg lite tro på, MEN man bør ha ett tynt og jevnt lag. Har man for mye kan det bli slengt ut i slitebanen når det får fart og varme på seg. Lykke til
Hollabaloo Skrevet August 14, 2013 Skrevet August 14, 2013 Interessant tråd dette her. Jeg byttet frambremser på min E39 for noen uker siden. Dette ble gjort med alle de forholdsregler jeg kunne komme på. F.eks.: - kjøpte originale skiver og OEM-klosser (textar 4070) som ifølge GS er de samme klossene som ligger i BMW-pakka - pusset de relevante delene av klavene med drill påmontert børste, og smurte deretter opp med pasta - pusset navet blankt med drill påmontert børste og smurte på et meget tynt lag med kobberpasta før montering av nye skiver - demonterte og monterte kalippere med nye pakninger - smurte endepunktene på bremseklossene med pasta - inspiserte og rengjorde glidepinnene (jeg smurte de ikke opp da det står i TIS + diverse rep-bøker at man ikke skal gjøre dette for E39) Etter montering ble det en prøvetur der jeg kontrollerte bremsefunksjon og varmeutvikling. Alt var fryd og gammen, f.eks. når jeg kjørte 1 mil uten å bruke bremsene var bremseskivene fine og lunkne etterpå. Det trakk ikke i rattet under bremsing, og ingen risting. Så jeg regnet med at nå trengte jeg ikke tenke mer på bremsene de neste 4 årene. Feil. 1 uke etter at jeg satte på de nye bremsene begynte det igjen med vibrasjoner i rattet, akkurat som på de gamle frambremsene. Foretok da ny test med varmeutvikling da jeg kanskje tenkte at klossene hengte på skivene. Men nei, fortsatt fin temperatur etter "1-mils-testen". Dårlige casterstag forkastet jeg som årsak, da ville jeg nok merket det på første prøvetur med de nye bremsene. De casterstagene jeg har er heller ikke veldig gamle - ca 2 år og 30000km siden de ble montert (Lemförder). Kom deretter over denne artikkelen etter et kjapt søk, og tenkte hvorfor ikke prøve: http://www.zeckhausen.com/bedding_in_brakes.htm Tok med meg bilen til "bygda" og fant noen lange fine rette strekker uten trafikk. Der utførte jeg "bedding"-instruksjonene først en gang. (10 ganger nedbremsing fra 100 km/t-20 km/t uten stans). Kjørte deretter litt over en mil for å kjøle ned bremsene. Deretter utførte jeg samme test en gang til. Kjørte så nok en mil for å kjøle ned bremsene. Til min store glede (og overraskelse) så forsvant vibrasjonene
Otis Skrevet August 14, 2013 Skrevet August 14, 2013 Hmmm. Meget overraskende egentlig. Bra du følger opp med slik god informasjon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå