Gå til innhold

Guide: AUX/iPod/USB til e38, e39, e46, e53, e85 osv.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ettermontert en sånn kontakt på samme plass som i S.Hafsmo sin e38. Jeg kjøpte kontakten brukt på ebay. Det fulgte heldigvis med pluggen bak med avklipte ledninger på. Det gjorde det lettere for meg å koble den opp mot min Dice mediabridge.

Originalt oppsett på de 2 3,5mm kontaktene er mono lyd og video inn på den ene, og mono lyd og video ut på den andre.

Jeg koblet det sånn at jeg fikk stereo lyd inn på den enne kontakten og video inn på den andre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme kontakt som blir brukt av mange digitale kompaktkameraer for å få bilder på TV. Altså en vanlig "hodetelefonkontakt" med fire kontaktflater istedenfor tre som de normalt har.

Edit: så det var ganske bra forklart i linken til S.Hafsmo

Jeg har forresten et par RCA-kontakter med pinner som skal inn til TV-tuneren/radiomodulen om noen har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme kontakt som blir brukt av mange digitale kompaktkameraer for å få bilder på TV. Altså en vanlig "hodetelefonkontakt" med fire kontaktflater istedenfor tre som de normalt har.

Edit: så det var ganske bra forklart i linken til S.Hafsmo

Det er bare mulighet for å få mono lyd ut og inn på disse kontaktene i tillegg til videosignal originalt, og di har 3 kontaktflater. Di er koblet slik: (bilde av han-kontakt, men hun-kontakt i bil er samme)

a126b39b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått koblet opp Dice MB-1500 i bilen min (Takk til 740AV for hjelp via PM :) ). Og den fungerer som skal, men lyden skurrer litt konstant. Noe den ikke gjør om jeg setter på CD. Noen som har en idé om hva skurringen kommer av?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du må justere ned "gain" level på den. Nivået står på 4 som standard. Du bør justere ned til 3 eller 2. Det måtte jeg gjøre.

Dette gjør du ved å trykke på tast 3 på monitoren din (hvis jeg ikke tar feil) rett etter at du har valgt cd-skifter/dice med "mode" knappen.

En oppdatering av firmware på dice'n kan også gjøres med fordel :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Biler produsert før 09/02 (2003), med CD-veksler

På biler produsert før 2003, men som ble levert med CD-veksler originalt kan man "jukse" dette til med å koble seg inn på lydsignalet fra CD-veksleren. Man vil fortsatt måtte ha en CD i CD-veksleren som vil bli spilt av, men lyden vil komme fra mobiltelefonen eller MP3-spilleren din.

Har kan man velge om man vil koble seg til foran ved spilleren, eller bak ved CD-veksleren på biler med vanlig CD-/kassett-spiller eller navigasjon business, mens på biler med navigasjon professional må man koble seg til bak.

Ledningene som kommer fra CD-veksleren er hvit med brune striper (felles), hvit med røde stiper (venstre kanal) og hvit med blå stiper (høyre kanal), disse går inn på pinne nr. 2, 8 og 9 på en kontakt bak spilleren. Den beste løsningen vil være å få tak i originale koblingspinner og stappe disse i den originale kontakten, mens den enkleste løsningen vil være å klippe originalledningene og skjøte disse med en ledning med 3,5mm jack-kontakt i andre enden.

Er dette løsingen for meg på min 2002 Bmw X5 med navi proff, BM24 radiomodul og tv-tuner? Jeg skulle gjærne hatt mulighet for AUX inn uten å miste Cd-veksleren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...