Gå til innhold

Guide: AUX/iPod/USB til e38, e39, e46, e53, e85 osv.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg får veldig mange PM-er med spørsmål som omhandler denne tråden. Ikke noe galt i det, og jeg svarer så godt jeg kan, men jeg vil oppfordre til å lese skikkelig gjennom, da svaret stort sett står her. Vil også oppfordre til å spørre i selve tråden, da andre kanskje lurer på det samme, i tillegg til at noen andre kanskje kan gi et bedre svar.

Ser dette spørsmålet er kommet opp enormt mange ganger den siste tiden, så da kan det være greit med en tråd man kan henvise til de neste 150 gangene spørsmålet kommer opp.

Følgende biler har noenlunde samme opplegg for lyd og navigasjon, og vil bli omfattet av denne informasjonstråden:

e38, 7-serie mellom 1994 og 2001
e39, 5-serie mellom 1996 og 2003
e46, 3-serie mellom 1998 og 2006
e52, Z8 mellom 2000 og 2003
e53, X5 mellom 2000 og 2007
e83, X3 mellom 2004 og 2010
e85/e86, Z4 mellom 2003 og 2008
R50/R52/R53, Mini (BMW-produsert) mellom 2001 og 2006 (2008 for R52)

AUX (3.5mm rund "hodetelefon"-kontakt)

AUX-utgang er noe de aller fleste av dagens mobiltelefoner har, samt alle MP3-spillere.

Fordelen med å benytte seg av aux i denne sammenhengen:

- Billig (på biler med mulighet for dette originalt)
- Passer til alle merker og modeller
- Enkelt å koble opp/forstå seg på

Ulempene med aux:

- Kan ikke styre fra rattet/originalspilleren
- Får ikke spilleinformasjon opp i display på radioen
- Må lades seperat
- Kan heller vurdere andre løsninger om bilen er eldre enn 2003 (og ikke har CD-veksler) grunnet pris

Biler produsert etter september 2002 (09/02), altså 2003-modeller har mulighet for original aux-tilkobling. På biler produsert før dette og som ikke ble levert med CD-veksler må man enten bytte spiller på eller benytte seg av en adapter som kobles til CD-veksler-inngangen for å få denne funksjonen.

Biler produsert før 09/02 (2003), uten CD-veksler:

For å få aux på biler som er eldre enn 2003 og ikke ble levert med CD-veksler, er dessverre eneste alternativ å kjøpe en aux-adapter. Denne krever spenning, IBUS-signal og en tilkobling til der CD-veksleren kobles til originalt. Kontakter og slikt følger som regel med. På biler med navigasjon professional kobles disse til på radiomodulen bak, mens på biler med vanlig CD-/kassett-spiller eller navigasjon business kobles de til foran, bak spilleren.

Et alternativ til dette er å bytte til en annen spiller.

Ved bytting av spiller kan man enten bytte til en nyere original spiller fra samme bilmodell (e46, e39) eller bytte til en uoriginal spiller. Velger man en uoriginal spiller finnes det både originale og uoriginale adaptere for å montere disse i dashbordet, og tilkoblingsmulighetene er avhengig av hvilken spiller man kjøper. Et godt alternativ her kan være f.eks. Dynavin-navigasjonsenheten som ligner mye på den originale.

Biler produsert før 09/02 (2003), med CD-veksler:

På biler produsert før 2003, men som ble levert med CD-veksler originalt kan man "jukse" dette til med å koble seg inn på lydsignalet fra CD-veksleren. Man vil fortsatt måtte ha en CD i CD-veksleren som vil bli spilt av, men lyden vil komme fra mobiltelefonen eller MP3-spilleren din.

Har kan man velge om man vil koble seg til foran ved spilleren, eller bak ved CD-veksleren på biler med vanlig CD-/kassett-spiller eller navigasjon business, mens på biler med navigasjon professional må man koble seg til bak.

Ledningene som kommer fra CD-veksleren er hvit med brune striper (felles), hvit med røde stiper (venstre kanal) og hvit med blå stiper (høyre kanal), disse går inn på pinne nr. 2, 8 og 9 på en kontakt bak spilleren. Den beste løsningen vil være å få tak i originale koblingspinner og stappe disse i den originale kontakten, mens den enkleste løsningen vil være å klippe originalledningene og skjøte disse med en ledning med 3,5mm jack-kontakt i andre enden.

Biler produsert etter 09/02 (2003-modeller):

For tilkobling av aux på de bilene som kan ha dette originalt må man koble seg til bak originalspilleren foran, så denne må tas ut. Det samme gjelder for biler med original navigasjon, selv om det meste tilhørende dette ligger bak. På disse ligger det en løs kontakt man kobler seg til på, mens på biler uten navigasjon kobler man seg til rett i spilleren. Kabelen skal kobles til på pinne 9 (venstre kanal), pinne 8 (høyre kanal) og pinne 4 (felles) på en kontakt med navn X13649.

BMW selger en original kabel for dette som har delenummer:

65 12 0 153 501 (e46 uten navigasjon)
65 12 0 153 502 (e39 og e53 uten navigasjon, samt e83 og e85/e86 med og uten navigasjon)
65 12 0 153 503 (e39, e46 og e53 med navigasjon)

Dette vil nok være det enkleste, me kabelen er i mine øyne ganske dyr, og man kan enkelt lage denne selv. Det eneste man trenger er en vanlig aux-kabel som man klipper og og kobler til. Om man ønsker original BMW-kontakt i andre enden kan dette kjøpes hos alle som selger originale BMW-deler for en billig penge. Det finnes også uoriginale versjoner av denne kabelen som vil fungere like bra.


iPod-/iPhone-adapter, USB-adapter, bluetooth-adapter, minnekortleser etc.

Skal man ha iPhone-adapter eller ønsker å spille av fra f.eks. USB-minnepinne, mobiltelefon via bluetooth, minnekort osv. må man benytte seg av adapter tilkoblet CD-veksler-inngang på alle bilmodellene.

Dette gjelder uavhengig om bilen har navigasjon, CD-spiller eller kasettspiller. På biler med navi business (kan være på noen e46, X3 og Z4), vil systemet være likt som med biler uten navigasjon. Der jeg har nevnt navigasjon er det på biler som har fargeskjerm.

I begynnelsen var det meste av adaptere på markedet kun til Apple sine produkter (alle fungerer på iPod, iPhone og iPad), mens i det siste har det blitt mer vanlig med avspilling fra USB-minnepinner, bluetooth fra mobiltelefon eller minnekort. Et slikt adapter vil være dyrere enn bare en aux-inngang, men det vil også integreres mye bedre.

Fordeler:

- Kan som regel styre fra rattet og originalspilleren
- Får spilleinformasjon opp på originalspilleen
- Kan lade enheten (gjelder noen varianter, og somregel bare på Apple-produkter)

Ulemper:

- Mer kostbart
- Noen adaptere krever omformer for å kunne lade
- CD-veksler må fjernes/mister funksjonen

 

Adapteren krever strøm, IBUS-signal og en tilkobling til der CD-veksleren normalt er tilkoblet. Man må som regel velge ved kjøp om man ønsker å koble seg til foran eller bak, ved kjøp. For å kunne velge bak må bilen være utstyrt med CD-veksler eller ha kabler liggende klar for dette. Dette er ikke standard på europeiske modeller, men kan være bestilt som ekstrautstyr når bilen var ny. Noen adaptere kommer i utgangspunktet kun med mulighet for tilkobling bak, så er kan det hende det må jukses litt.

Det er som regel ferdige kontakter på produktene, så det er bare plug & play.

 

NB! Dobbelsjekk at adapteren du finner passer til din årsmodell, og ditt utstyr (f.eks om du har DSP).


Kom gjerne med kommentarer og tips som kan passe inn her, samt produkter jeg ikke har fått med meg. Jeg er også usikker på om dette fungerer på de tidligeste e38 og e39, kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd! Bør absolut bli en sticky :D

En link jeg gjerne vil nevne: http://www.online-rubin.de/pinout Kontakter med pinouts til radioer, forsterkere, cd-vekslere, navi mm

Jeg har selv prøvd 3 forskjellige ipod/usb/aux interface i min e38. Alle er basert på tilkobling via cd-veksler inngang. Kan skrive litt om di.

- Zemex 2/ x-carlink:

http://www.ebay.de/itm/Zemex-2-MP3-USB- ... 336bd369af

USB/aux interface. Billig og enkel å montere. Følger med adapterkabel som kobles direkte til radioen.

Virket grei i bruk, men fungerte ikke som den skulle i min bil. Jeg har bm54 radio og Zemex 2 støtter ikke denne. Den fungerte helt til jeg skrudde av og på tenninga. For å få den til å fungere igjen måtte jeg koble frå og på +.

- Dension Gateway 300:

http://www.dension.com/product/iPod-iPh ... ateway-300

iPod/iPhone/USB/aux interface. Koster litt mere, enkel å montere. Følger med adapterkabel.

Fungerte utmerket i min bil, litt tungvindt brukergrensesnitt men ok når man blir vant til det.

Minuset er at man må kjøpe ekstrautstyr for at den skal kunne brukes med iPod/iPhone, og som nevnt litt tungvindt brukergrensesnitt.

Dette er ett av få interface som kan brukes sammen med cd-veksleren. Med et såkalt "cd-changer retention kit", som selvfølgelig koster ekstra.

- Dice Mediabridge 1500BT:

http://diceelectronics.com/media-bridge-info

Mitt nåværende interface. USB/aux. Koster enda litt mere :P, men her får du med stort sett alt du trenger. Meget enkel å montere for di som har cd-veksler type PI eller AI typisk 99mod og opp.

Denne støtter iPod/iPhone tilkobling via USB, noe som har sine fordeler, bla. at du kan bruke din dockingkabel som fulgte med spilleren/ telefonen for å koble den til interfacet.

MB1500BT har også bluetooth som gjør at du kan streame musikk via BT fra telefoner som støtter dette. Du kan selvfølgelig også bruke BT til hansfree opplegg med mikrofonen som følger med.

Interfacet har stemmenavigering (kvinnelig stemme som forteller deg valgene du har gjort/ trykket på) som gjør denne velegnet for di som ikke har navi- skjerm men bare f.eks MID.

For di som har DSP forsterker i bilen sin, kan man også kjøpe en DSP adapter fra Dice.

------------------------------------

Jeg kan legge ut noen bilder med beskrivelse her av mitt opplegg, da dette er litt spesielt og inkluderer opplegg for avspilling av video fra iPhone 4. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter denne som prioritert emne da mange har spørmsål om ipod,aux og usb til BMW.

Men det forutsettes her at denne tråden ikke benyttes til unødvendig chatting. Da den fort kan bli uoversiktlig. Still konkrete spm og legg gjerne ut svar/løsninger på ipod,aux og usb løsning.

Bilder er et MUST :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne kabelen. Bytta kabelen til cdveksleren med denne, men fikk ingen lyd anlegget når jeg spilte av fra mobilen. For å få dette til å virke, må det nemlig stå en cd i cd veksleren! Lyden kommer fra aux inngangen, men anlegget må lures til å tro at det står en cd i, for at den skal slippe lyd gjennom. Kan være lurt å ta med seg før en begynner å feilsøke andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er Z4-en din du har gjort dette på, har du rett og slett plugget den i feil sted. Den skal ikke erstatte CD-veksleren, men kobles til ved siden av, du vil da få opp "aux" på spilleren. Slik du har gjort det fungerer det også, men det er helst en jukseløsning for biler produsert før 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bbvxwt4r7pf8bv4aivvm.jpg

Da spør eg for og være sikker her !! Slenger med ett bilde av navi modulen eg har i min bil , har ikkje cd veksler i bagasjerommet .. Har dokke linker til plasser eg kan kjøpe duppeditter som gjer att eg kan få usb / aux osv ?? Bilen er en 2000 mod ....

På forhond takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sikkert ha en cd-veksler kabel i tillegg, hvis det ikke ligger klart baki bilen.

hmm tror det ligger en svart liten en men ikkje nokke meir , har sjekka overalt

Da må du sikkert ha en ny kabel fra radiomodulen og inn på kabelsettet til Dice'n

Kanskje skrive om SD-kort ?

Hva mener du? :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

ser dere skriver at denne ikke skal bytte ut cd veksler på eldre modeler, har en 1999 mod e39 med cd veksler bak.

denne registrerer ikke cd'er og ville ha en slik dice 1500, må jeg da fikse cd veksleren før jeg får denne til og funke da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...